Vakantie 2019, Vsestary

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dinsdag 13 augustus 2019

Het was gisteren een best heftige dag en door het late arriveren in ons huis hebben wij laat gegeten. En dus gingen wij ook wat later naar bed dan gebruikelijk. Wij werden dan ook, voor ons doen, redelijk laat wakker. Hierna ging het weer richting de buurtsuper voor de broodjes. Bij thuiskomst genieten wij rustig van ons ontbijt. De kids maken wij straks nog wel wakker, besluiten wij. De rest van de dag verloopt in rustig tempo. Wel gaan wij, zonder de kids, een korte boswandeling maken om even onze zinnen te verzetten. Eind van de middag gaan wij alsnog bij U Zimu in Benesov eten en dit keer weer gewoon op het terras.

Us4.jpg Eten 1.jpg Eten 2.jpg

Nadat wij van ons eten hebben genoten keren wij rustig huiswaarts en kijken nog een filmpje via Netflix.
 

kuurgast

Donateur
de rolstoel voortduwend moet ik regelmatig een stopje maken om op adem te komen.
Je weet dat er een kleine motor te huur is om mee te nemen op reis zodat je niet zo hard hoeft te duwen?
de parkeergarage niet in mogen.
Raar want volgens mapy moet dat wel kunnen, of waren alle 100 plaatsen bezet?
Als je op mapy.cz de gekleurde lijnen aanklikt van parkeerzone krijg je info over betalen.
Zo kan je ook zien hoeveel parkeerplaatsen vrij zijn bij het metrostation Cerny Most.
De kruipende baby's op de Žižkov TV Tower zijn replica's.
Andere tip is bobslee in Praag of bobslee en karten Kutná Hora.
 
Je weet dat er een kleine motor te huur is om mee te nemen op reis zodat je niet zo hard hoeft te duwen?

Zo kan je ook zien hoeveel parkeerplaatsen vrij zijn bij het metrostation Cerny Most.
De kruipende baby's op de Žižkov TV Tower zijn replica's.
Andere tip is bobslee in Praag of bobslee en karten Kutná Hora.

Ja, wat dat huren van een motor, was ik eigenlijk al weer vergeten. En zolang het nog gaat;). Het parkeren bij Cerny Most is nog altijd heel goed te doen. En nog steeds staan de slagbomen omhoog als wij er komen:cheerleader:. Dank voor de tips weer Kuurtje :top:
 
Woensdag 14 augustus 2019

Het einde van onze geweldige gezinsvakantie begint al weer rap te naderen. Dus gaan wij nog maar een keer naar Praag. Het zou zo maar eens voorlopig de laatste keer kunnen zijn. Met broertje is het maar de vraag of het volgend jaar weer Tsjechië wordt. Tijdens onze laatste vakantie passeerden ook bestemmingen als Turkije en Spanje de revue. En wat onze gezinsvakanties betreft, een vakantie naar Amerika komt ook nu steeds dichterbij. En bovendien zijn wij volgend jaar 30 jaar getrouwd, een prima excuus voor een verre vakantie naar het land van de ongekende mogelijkheden.

Maar goed, vandaag dus nog een dagje Praag. Via Cerny Most pakken wij weer de metro en stappen nu uit bij station Narodi trida, want wij willen naar de Petrin toren. En dit station komt er het dichtste bij. Eenmaal vanuit de liften stappen wij Praag binnen. Middels Google Maps gaan wij richting de Petrin heuvel en pakken daar het trammetje. Kunnen wij gewoon in met de dagkaart van de Metro. Alleen gaat dit niet zonder slag of stoot. Want o wee, om in de tram te kunnen komen, zien wij een heel lange trap. Maar de schouders er onder en Jelle loopt met zijn moeder links van hem de trap op richting het trammetje. Eénmaal boven lopen wij richting de Petrin toren.

Tramstation.jpg

Daar aangekomen bekijken wij de toren eens en kunnen ons gewoon niet voorstellen dat er een lift aanwezig is, maar dit blijkt toch echt het geval.

Petrin.jpg

Jelle moet wel switchen van rolstoel en dit blijkt niet voor niets. De rolstoel van Petrin is iets smaller en past net, maar dan ook net in de lift, met ook nog eens wij drieën erbij plus een liftdame. Zeer indrukwekkend. Minder indrukwekkend is het feit dat de lift maar tot het eerste platform gaat.
Verder omhoog gaat het middels een wenteltrap en die neem ik dan ook. De rest vindt het wel welletjes. Met puffende geluiden voor en achter mij loop ik omhoog en kom uiteindelijk boven uit, maar oh jee. Het hele platform is met glas afgesloten en hierdoor erg warm en heel erg druk. Voor het maken van foto’s loop ik weer iets naar beneden waar de boel nog wel open is. En ik moet zeggen dat het uitzicht geweldig is.

Uitzicht 1.jpg Uitzicht 2.jpg Uitzicht 3.jpg

En dit komt echt doordat de toren hoog op een heuvel staat. Na een tijdje zak ik af naar de rest van de fam. en gaan wij hierna naar beneden. Nu niet meer via de tram maar al wandelend. Dit blijkt best een pittig traject met een rolstoel, maar onder opnieuw een regenbui lukt dit. Beneden aangekomen zoeken wij 1 van de bruggen om naar de overkant te kunnen komen. Inmiddels is het opgehouden met zacht regenen en zoeken wij naarstig naar een restaurantje om te schuilen, uit te rusten en het avondeten te gebruiken. Kunnen wij gelijk de files rondom Praag afwachten.

Op een gegeven moment zien wij wat een leuk restaurant lijkt:

Restaurant.jpg

En inderdaad éénmaal binnen worden wij door een ober opgewacht die zowaar een mondje Nederlands spreekt. Heel grappig en zoiets niet eerder meegemaakt. Het restaurant Ceska Myslikova blijkt een goede keuze te zijn geweest aangezien wij daar heerlijk hebben gegeten.

Eten 1.jpg Eten 2.jpg

Onder het eten zagen wij dikwijls toeristen foto’s maken van het gebouw tegenover het restaurant. Later begrepen wij waarom.

Look Up.jpg

Inmiddels loopt het tegen 19.00 u en vinden wij het voor vandaag mooi geweest. De locatie van de lifttoegang hebben wij opgeslagen en aldus kost het weinig moeite het station te vinden. Wederom het einde van een geweldige dag Praag.
 
Donderdag 15 augustus 2019

Ietwat beurs nog van gisteren staan wij later dan gebruikelijk op. Daarna is het douchen en het ochtendloopje naar de buurtsuper.

De buurtsuper.jpg

Daar worden wij opnieuw geholpen door 2 twintigers (?) die beiden totaal niets over de grens spreken. Blijf ik toch heel bijzonder vinden, zeker zo dicht bij Praag. Is het schaamte om een vreemde taal te spreken? Wie zal het zeggen. Door de bank genomen bemerken wij toch wel een behoorlijke verbetering met pakweg 8 à 9 jaar terug.

Tijdens een gesprekje met onze gastvrouw kregen wij een mogelijke verklaring te horen waarom met name sommige jonge mensen geen vreemde talen spreken. Zij gaf aan dat na de “Wende” er een schrijnend gebrek ontstond aan leraren vreemde talen, anders dan Russisch dan. En dat dit met name zijn weerslag vond op minder hoog opgeleiden op het platteland.

Zwemmen 1.jpg Zwemmen 2.jpg

Na het zwemmen besluiten wij naar een Tesco/KiK e.d. te gaan. Aangezien wij ook nog een keertje willen eten bij de Italiaan in Kutna Hora gaan wij voor de warenhuizen ook die kant op. Na het doen van wat inkopen en leuke dingetjes voor thuis bij de Tesco zoeken wij ook nog een KiK op. Die blijkt namelijk iets dichter bij Kutna Hora gelegen.

Bij de KiK weer goed kunnen slagen voor wat witte T-shirts. Ik koop die daar al jaren vanwege de goede slijtvastheid. En dan gaat het richting Piazza Navona. Maar voor het parkeren daar nog maar net een ongeluk kunnen voorkomen. Eén of andere debiel vond het nodig zijn zijportier, zonder te kijken, open te zwaaien. Uiteraard ging hij daarbij tegen mij te keer. Van de schrik bijgekomen schoven wij op het terras en genieten wij weer als vanouds van het goede en lekkere eten bij de Italiaan.

Eten 1.jpg Eten 2.jpg Eten 3.jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
Genoten heb ik weer van de verhalen. Op mijn te bezoeken lijstje is inmiddels de TV-toren van Praag gezet. Ik vond de foto's van de baby's van David Cerny aan de toren heel bijzonder. Ik zocht direct weer zijn beelden op van de "plassende mannen" bij het Franz Kafka museum in Praag en zijn "Bushalte" in Liberec. Het is voor mij een imposante beeldhouwer. Hoe is overigens de thuisreis verlopen Franky ? Nogmaals dank voor jullie verslag !!!!!!
 
Bovenaan