Korte vakantie 2019 in omgeving Cisovice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vrijdag 7 juni 2019

Vandaag alweer de laatste volledige dag in Cisovice. Los van de file op de terugweg was het gisteren een vrij rustige dag. Met andere woorden, een stukske rijden kon vandaag wel weer. En dat stukje werd op de heenreis al weer gelijk een heel stuk. Door de befaamde Tsjechische wegwerkzaamheden. Kwam daarbij ook nog het missen van de juiste afslag naar het centrum, maar uiteindelijk konden wij de auto parkeren in Karlovy Vary.

Parkeerplek.jpg

Vanwege de sanitaire stop maar gelijk een terrasje uitgezocht en daarna ging het richting de prachtige binnenstad. Althans pas na dat verschrikkelijk lelijke bouwwerk van een hotel.

Hotel.jpg

Maar daarna …wat een prachtige stad is K.V. zeg. Vooral het skala aan kleuren van de gevels van de prachtige herenhuizen.

Panorama KV1.jpg
Panorama KV2.jpg
Panorama KV3.jpg

Voor het uitzicht besloten wij het wat hogerop te zoeken en werd ik weer getrakteerd op een enorme klim omhoog. Maar hoe hoger we kwamen kregen wij toch niet het uitzicht te zien waarop wij hoopten. Veel huizen waren namelijk niet toegankelijk vanwege enorme hekwerken. Kennelijk is K.V. echt wel een thuishaven voor de rich and famous.
Na toch nog wat mooie plaatjes te hebben geschoten ging het weer naar beneden.

Uitzicht KV1.jpg
Uitzicht KV2.jpg

En aangezien het alweer wat later op de middag aan het worden was besloten wij wederom ons middagmaal in K.V. te nuttigen.

Eten KV1.jpg

En geheel anders dan gisteren heerlijk gegeten en eindelijk de beroemde Tsjechische pepersteak kunnen bestellen.

Eten KV2.jpg

Zo het weer vanmorgen nog maar zo zo was, brandde nu de zon op ons terras. Heerlijk. Na het eten ging het weer verder K.V. in. Daarbij uiteraard de beroemde bronnen niet overgeslagen. Wat een bijzondere ervaring, zulk warm water vol mineralen.

Bron 1.jpg

Terwijl wij langzaam aan naar de auto liepen zagen wij een af en aan van Chinese maar ook Indonesische toeristen. Ik schat zo maar in dat hun bezoek aan K.V. hoogstens een uur bedroeg. Maar voor ons was kwam de dag ten einde. En in alle rust, zonder files zoals op de heenweg, keerden wij huiswaarts.
 
Zaterdag 8 juni 2019

De huisbaas hadden wij om 9.00 u besteld en geheel volgens afspraak kwam meneer ietsje vroeger naar ons huisje. Daarbij vergezeld van neef en aanhang. Die hielden zich met het zwembad bezig, dat wij overigens helemaal niet hadden gebruikt. Geen tijd, zoals gewoonlijk. Wat de afrekening betreft, zaten wij een beetje te knijpen of we wel genoeg kronen hadden.

Maar uiteindelijk viel de rekening ontzettend mee en hadden wij nog genoeg kronen voor het middageten. Net als vorig jaar zaten wij eigenlijk te dicht bij Melnik om daar uitgebreid te kunnen dineren de Mexicaan. Wij besloten dus opnieuw voor de heerlijke döner salade te gaan bij de Turk in Teplice. Broodjes bij de Lidl in Dobris waren gekocht voor in de namiddag en de nodige drank voor thuis.

Het restaurant met de originele naam Istanbul ziet er overigens niet uit, maar het eten is er geweldig.

Eten Turk.jpg

Turk.jpg

Met de magen goed gevuld vingen wij vervolgens de terugtocht aan. Daarbij was de terugweg door Duitsland, ondanks het noodweer soms, goed te doen en maakten wij maar af en toe een stopje.

Us2.jpg

Door elkaar af te lossen hielden wij flink de vaart er in en aldus zette ik broertje af rond 21.30 u in Alphen en rij ik zelf rond 22.45 u Anna Paulowna binnen. Dat was Tsjechië met broer nummer 3. Wederom een geweldige en enerverende doe-vakantie. Op naar de wat rustigere Tsjechië gezinsvakantie nummer 7, maar eerst nog 7 weekjes werken. :sterretjes:
 
Weer een geweldig verhaal!
Maar dat van die zuurpruim moet je nog maar even wat uitgebreider verklaren.:lmfao:


Okay, het staat er inderdaad wat cryptisch. Maar het zat zo. Voor het tanken van LPG is het wenselijk c.q. verplicht dat je om assistentie vraagt. Daartoe hangt er een bel bij de tank. Zo had ik ook dit keer de bel ingedrukt. Nu ben ik, zelfs op vakantie, niet de meest geduldige en had ik herhaaldelijk belletje getrokken. En uiteindelijk kwam dus die zuurpruim aangesjokt. Serieus, ze liep zo langzaam dat ze bijna achteruit liep. Maar goed, toen begon madam tegen mij in het Tsjechisch. Herhaaldelijk in mijn beste Tsjechisch aangeven dat ik geen Tsjechisch sprak maakte op mevrouw geen enkele indruk. Die bleef maar raaskallen. Dit was het dus.

Heb ik tenslotte toch ook maar een vraag aan jullie. Is het in Tsjechiè verplicht om assistentie te vragen bij het tanken van LPG? Tijdens onze eerste Tsjechië vakantie in 2011 kreeg ik wel eens een opmerking dat zelf tanken niet mocht
 

Ad Verschoor

Donateur
Na afloop kwam ik op het onzalige idee nog even met de auto de binnenstad van Plzen in te gaan. Dat doe ik dus nooit meer.
Franky, volgens mij, ga je binnenkort naar hetzelfde vakantieadres. Ik geef je daarom in overweging om het centrum toch nog aan te doen. Het is werkelijk de moeite wel waard. Zie mijn verslag van 2012
Overigens ben ik nu alweer nieuwsgierig naar je nieuwe belevenissen. Veel plezier met alle voorbereidingen
 
Franky, volgens mij, ga je binnenkort naar hetzelfde vakantieadres.

Niet hetzelfde adres Ad, maar veel scheelt het niet. Straks in augustus zitten wij aan de oostkant van Praag. Eigenlijk net buiten Praag zelfs, bij het dorpje Vsestary, vlakbij Ricani. En ja, Plzen gaan wij zeker nog wel aandoen, maar dan wel buiten de spits:stom:. Alhoewel, afgaande op jouw vakantieverslag is het eigenlijk wel altijd druk in Plzen;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan