Verkeersregels, overtredingen en boetes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumleden. Ik kwam vandaag dit artikel tegen op nu.nl:

Een Duitse automobilist hoeft geen boete te betalen voor te hard rijden. De politie kon de man niet identificeren omdat, op het moment dat een camera hem flitste, een witte duif exact voor zijn gezicht langs vloog.

bron
https://www.nu.nl/dieren/5912424/duitse-chauffeur-krijgt-geen-snelheidsboete-dankzij-duif.html

Hoe grappig. Maar wat ik graag wil weten, hoe zit dat in Tsjechië?
Wordt daar ook de chauffeur beboet of (net als in Nederland) de eigenaar van de auto?
 
In het kort ( afgezien van zeer grove overtredingen waarbij justitie actie moet ondernemen):
Als de auto geflitst wordt door een camera dan gaat de boete naar de eigenaar van de auto. is dit bv een leaseauto of een bedrijfsauto, dan gaat de boete naar het leasebedrijf of bedrijf van de auto. Deze moet er dan voor zorgen dat de boete op diegene wordt verhaalt op wiens naam de auto staat of ( voor een bedrijfsauto) wie er op dat moment ( geregistreerd) mee gereden heeft.
Wordt je aangehouden door de politie voor te snel rijden, gaat de boete meteen naar de chauffeur.
 
Ik ga er hierbij vanuit de topic schrijver ook zelf een en ander heeft uitgezocht, dit naast jou info legt en dan met een enorme bos digitale bloemen bij je als dank komt?
Of is dit te optimistisch gedacht.....:toppie:
 
Enkele weken geleden kreeg ik weer eens een aangetekende brief vanuit Tsjechië met de post hier in Nederland thuis bezorgd. Ik dacht eerst nog in mijn kinderlijke onschuld: "Zeker weer iets voor een eventuele bouwvergunning van de buren of iets betreffende ons eigen huis". Want vreemd genoeg weten ze je dan altijd haarfijn te vinden in "heel ver weg" Nederland, ook al weet je helemaal niets van de heimelijke bouwwens van je buren af (echt prima geregeld daar).

Maar neen dus, helaas. Het was dit keer een snelheidsovertreding (keurig en uiterst compleet gedocumenteerd, 4 bladzijden groot, met een duidelijke en mooie zwart-wit foto erbij (ik en mijn medepassagier waren verbluffend goed herkenbaar achter het glas), geheel uitgeschreven op mijn naam (de eigenaar van de auto).

Dit alles had reeds 10 maanden eerder al (!) plaatsgevonden in Varnsdorf (vorig jaar, ergens in het voorjaar) en dat alles voor het luttele bedrag van slechts 45 euro (voor al die moeite). Een waar koopje dus en toch nog een fijne herinnering aan onze mooie vakantie van toen. Want ook de arm van oom agent daar, reikt tegenwoordig behoorlijk ver over de grens heen blijkt hieruit maar weer eens. Waarmee ik wil zeggen: "U bent bij deze ernstig gewaarschuwd!".
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het uitgezocht en bent de papieren zelf naar de politie gegaan en heb om opheldering gevraagd.
Hier wordt geflits met foto , maar de bijrijder wordt keurig afgeplakt en is onherkenbaar. De eigenaar van de auto krijgt de boeten, maar je krijgt er dan ook altijd een formulier bij waarop je kunt aangeven dat jij niet de chauffeur was en wie die dan wel was in het geval dat de chauffeur op de foto onherkenbaar is. Geef je en valse naam op dan is de boete daarvoor 20.000 kronen. Bij 60 km te hard krijg je een correctie van 3 km en wordt je beboet voor 7 km te hard. De boete daarvoor is 1000 kronen. Zoals Azum al zei: Het duurt lang. Overtreding eind augustus brief eind mei van het jaar daarop, in ons geval.
En voor zijn informatie: Dat was in Studanca ( gemeente Varnsdorf)
 
Ja, zo is het mij ook bekend. En als Nederlander met een Tsjechisch rijbewijs heb je dan ook nog eens met het strafpunten systeem te maken. Naast elke geldelijke boete volgen ook strafpunten voor (extreem) te hard rijden, niet handsfree belle etc. bij 12 punten in totaal ben je het rijbewijs kwijt.
 
Afgeplakt? Nou nee hoor. Geenzins. Wij zelf wisten natuurlijk wie er beiden achter de voorruit zaten en herkenden daarom onszelf ook meteen hierin. Voor een buitenstaander misschien wat onduidelijk te zien. Maar de bijrijder was niet afgeplakt of zo (misschien vergeten of voor de duidelijkheid maar zo gelaten?). Of het flitssysteem is sinds begin mei vorig jaar nog wat verder verbeterd en aangepast (fine tuning?). Het viel ons dan ook meteen op, omdat in Nederland vaak vanaf de achterkant wordt geflitst. Als het toch aan de voorkant is, dan is de camera veel meer naar onderen gericht op de neus van de auto en op de nummerplaat zelf.

Maar van dat afplakken, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. In Nederland kennen we sinds enige tijd de privacywetgeving. Sindsdien is er een hele hoop veranderd. Als je bijvoorbeeld bij Google streetview kijkt, dan is iedereen op straat ineens onherkenbaar gemaakt (blurren). Persoonlijke filmpjes in het openbaar gemaakt met ook vreemdelingen daarop en daarna vervolgens op youtube geplaatst, worden soms zo maar ineens weer verwijderd etc. In Duitsland hebben ze denk ik om deze zelfde reden al helemaal geen streetview beschikbaar, zoals Nederland en Tsjechië dat al wel geruime tijd hebben. Dus ik denk dat dit normaliter inderdaad wel zo gebeurd bij dit soort foto's. Ik vond het zelf eigenlijk wel leuk, want het was een tamelijk grote zwart-wit foto met de hele auto een beetje van boven af genomen er op, met dus die hele grote zeer duidelijke voorruit (zonnige dag). Alsof we celebrities waren, gekiekt door een morsige persfotograaf voor het één of andere roddelblad.

Dat je ook kon aangeven dat jij het niet was, dat heb ik helaas ook niet begrepen. Wat wij in Nederland toegezonden kregen was volledig in het Tsjechisch opgesteld (niet zo erg handig dus) en helaas niet in het Engels. Ik kon nog net de bankrekeninggegevens (IBAN/BIC) herkennen in het hele verhaal (altijd belangrijk) en heb toen maar gewoon meteen betaald. Maar ik kan me zo voorstellen dat iemand die Tsjechië toevalligerwijs maar één keer heeft bezocht voor bijvoorbeeld een vakantie, om deze zelfde reden (ik weet toch niet wat er staat) het papier ook zo weer rechtstreeks de afvalbak in kiepert. Maar misschien is dit intussen ook al aangepast, want het is natuurlijk gewoon een standaard verhaal wat je gemakkelijk in een aantal talen kan verspreiden dunkt mij.

In Varnsdorf staan overigens sinds 2 (?) jaar meerdere camera's opgesteld langs de doorgaande weg. Ik heb al meerdere mensen gesproken die er "geflitst" zijn. Feertje dus ook. Leuke bron van inkomsten natuurlijk voor de gemeente, maar de boetes zijn gelukkig net zoals die in Duitsland (nog) nauwelijks te vergelijken met de boetes die wij hier in Nederland op de deurmat krijgen, wat soms een veelvoud van dit genoemde bedrag is. Ik kan me zo voorstellen dat nog veel meer grotere plaatsen dit binnenkort gaan doen in Tsjechië. Toch ook wel weer goed denk ik, want sommige Tsjechen rijden echt als kamikaze piloten rond in hun auto op de toch al vaak smalle en bochtige landweggetjes, wat iedereen die er regelmatig komt waarschijnlijk meteen zal herkennen.
 
Laatst bewerkt:
Heel aardig dat op meerdere plaatsen je via een bord eerst wordt gewaarschuwd dat er een camera staat die op je snelheid let en even later een bord dat je geen risico meer hebt te worden geflitst door deze camera. Blijft natuurlijk het risico van een tijdelijke controle.
Boetes voor te hard rijden blijven een algemeen aanvaard risico. Je wordt er soms gek van wanneer je door een aantal dorpen rijdt. Dan weer niet en dan weer wel je snelheid beperken.
 
Dan heb ik duidelijk zitten te slapen achter het stuur (vorig jaar mei, 30 graden?). Normaal gesproken rij ik dan ook nooit zelf in Tsjechië, want dat doet mijn partner altijd fijn voor mij. Maar deze keer dus toevallig wel. Normaliter rij ik enkel maar heen en terug naar CZ en relax daar tussen in 2 weken lang (waarbij ik vooral geniet van het Tsjechische bier en lekker uit eten gaan). Maar wel een leuk en grappig verhaal en je haalt de snelheid er op deze wijze er ook uit op een wat vriendelijker manier voor de automobilist. Soms worden er ook tijdelijk borden geplaatst waarop je kunt zien hoe hard je precies rijdt. Deze blijven geruime tijd staan. Daarna worden ze vaak vervangen voor een flitspaal. Ik vroeg me al af of TOMTOM deze camera's inmiddels ook al inmiddels heeft opgenomen op hun kaart. Aanzetten is volgens mij in Duitsland wel strafbaar, maar in Tsjechië is mij dit eerlijk gezegd niet bekend.
 
Zo langzamerhand heeft elk dorp, zo'n 5 meter voor het naambord wel een snelheidsradardetector met -aanduiding.

Met of zonder smily's, rood, groen of beiden die afhankelijk van de snelheid oplichten, Daarnaast zijn er ook systemen met kenteken detectie, waarbij ook buitenlandse kentekens in het display worden getoond, met een knipperend: Pomalu of andere mededeling. Degene met kentekendetectie hebben ook vaak nog een kastje met daarop een kleine antenne. Wie weet, wordt na overschrijding van de limiet, de snelheid en bijbehorend kenteken wel ergens naar doorgestuurd.

Hoe je het ovverigens wendt of keert: je ziet altijd je eigen snelheid. Vervelend of niet; maar de snelheidslimiet, ook in een dorp met drie man en een paardenkop is 50Km/uur. Daana mag je weer gaan gassen. Laat dat maar aan de Tsjechen over;).
 
In Frankrijk gebeurde 15 jaar geleden eigenlijk precies hetzelfde. Daar reed ook iedereen met 70 km per uur door alle gehuchten heen. Totdat daar ook ineens overal flitspalen kwamen te staan om dezelfde reden natuurlijk. Maar het heeft misschien ook wel iets te maken met de verandering van het wagenpark (tegenwoordig zie ik er vaak wagens rijden, beter en duurder dan in Nederland) en het aantal auto's in CZ. Die leuke oude rokende en stinkende Lada, Skoda of Trabant die door alle dorpen voor je neus heen sukkelde zie je er nog nauwelijks meer rijden. Nog net allemaal meegemaakt 10 jaar geleden, dat was leuk.

Weet iemand ook of je de radardetectie wel of niet mag aanzetten in CZ? Ik heb gezocht maar kan niet echt iets hierover terug vinden en de wetgeving hierover veranderd tegenwoordig met de dag.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
op het moment dat een camera hem flitste, een witte duif exact voor zijn gezicht langs vloog.
Grappig artikel stond ook in Tsjechische krant idnes.cz.
In Varnsdorf staan overigens sinds 2 (?) jaar meerdere camera's opgesteld langs de doorgaande weg.
Gemeentehuizen verdienen tientallen miljoenen per jaar.

De drie Varnsdorf-radars werkten zo hard dat ze tot de 'meest winstgevende' in het land behoorden.
De meeste gemeentehuizen kopen zelf radars of betalen een vaste huur. Varnsdorf ging op een andere manier en verdiend privébedrijf aan iedere boete. Varnsdorf betaalde haar 300Kč van elke gemeten boete, dat bestempelt het ministerie van Binnenlandse Zaken als illegaal, omdat de huur van apparatuur niet mag worden afgeleid uit het meetresultaat.
Ook worden er flitskasten vernield in Tsjechië.
Bron idnes.cz. Klik daar op de afbeelding om de kaart te vergroten zodat je kan zien hoeveel ze verdienen.
Aanzetten is volgens mij in Duitsland wel strafbaar, maar in Tsjechië is mij dit eerlijk gezegd niet bekend.
Er is in Tsjechië een verschil in passieve en actieve radarverklikkers.
De passieve die wij normaal vinden, waarschuwen alleen van te voren dat er radarcontrole is maar heeft geen invloed op de politieradar. Dit apparaat is daarom 100% legaal en het is geen probleem om het in de auto te hebben.
De actieve storen de radarapparatuur en daarom zijn actieve antiradars bij de wet verboden in Tsjechië, boete is 5000Kč tot 10.000Kč.
Bronnen cs.wikipedia.org/wiki/Antiradar + antiradary-recenze.cz.

Er rijden ook heel wat politieauto's rond met flitsapparatuur zie forum.autoforum.cz.
 
Laatst bewerkt:
In Rumburk staan ze nu blijkbaar ook. Verschillende bekenden van ons zijn er al geflitst! Ze staan langs de toegangswegen, maar ik heb ze zelf nog niet zien staan hoewel ik er speciaal op heb gelet. In Nederland let je dan op de bekende paal met kast of ze hangen soms aan de portalen boven de snelweg. Als de camera in een auto zit, dan staat deze meestal langs de kant van de weg stil. In Keppel bij ons in de buurt zit de camera bijvoorbeeld soms in de eerste kliko van de rij verborgen (er is een klein vierkant gat in gezaagd) op de ophaaldag dat deze naast elkaar aan de doorgaande weg staan.

Tomtom heeft in tegenstelling tot het navigatiesysteem wat bij ons vast in de auto zit wel passieve radarcontrole. Dus toch maar weer eens gaan updaten en dat gebruiken. Google Maps (mobiel) heeft het sinds kort volgens mij ook (flitspalen en snelheidslimiet aangeven).
 
Dat de meting van zo'n situatie waarbij je zelf kunt zien hoe hard je rijdt direct tot een boete zou kunnen leiden is mijns inziens niet juist. Maakte kortgeleden nog mee dat ik keurig ruim beneden de grens reed maar dat de meting plotseling op 68 km stond op een moment dat er een flinke auto van de andere kant kwam.
 
Vandaag werden we wederom verblijd met alweer een snelheidsboete vanuit Tsjechië. Deze keer was het in augustus 2018 geweest (zie mijn vorige reacties hierboven). Toch maar weer snel betaald, want dan kan ik het ook weer vlot achter me laten denk ik dan altijd maar. Maar hoeveel van deze boetes gaan er nu nog komen vraag ik me nu wel eens (angstig) af. Ook deze keer hadden wij weer 68 km gereden op een plek waar je me maar 50 mocht rijden (zie vooral de reactie van Stadla hier boven). Wel vreemd, want deze keer zat ik niet zelf achter het stuur maar vrouwlief en die rijdt inderdaad altijd keurig netjes (tot vervelens toe) en dus echt 50 waar het ook echt moet. Dus waar staan die camera's dan opgesteld denk ik daarom nu. Ik vermoed toch vaak aan de rand van de bebouwde kom.

Maar er was nog iets vreemds aan de hand deze keer. De vorige keer kreeg ik een foto waarop zowel ik stond afgebeeld als degene die naast me in de auto zat (redelijk herkenbaar). De bijrijder was ietsje minder duidelijk (ik dacht eerst door de schittering in de voorruit), maar volgens sommigen hier op dit forum is de bijrijder altijd onzichtbaar gemaakt met de zogenaamde "blur" techniek zoals bijvoorbeeld bij Google Streetview altijd gebeurd. Blijkbaar had dit bij ons in mei 2018 toen niet erg goed gewerkt. Bij de foto die we nu ontvingen is de bijrijder er ineens maar helemaal van afgeknipt (hoek uit de foto geknipt en dus wit op de kopie afgebeeld). Dus blijkbaar is dit later (zoals ik toen al vermoedde) toch aangepast en wordt er niet langer "geblurd", een techniek die automatisch wordt toegepast zonder tussenkomst van een mens (bijv. een operator) en daarom ook nog wel eens een enkele keer fout gaat. Hopelijk blijft het nu even hierbij.

Maar ik vraag me zo langzamerhand wel af hoeveel andere mensen hiermee al mee verblijd zijn of nog gaan worden op dit forum en of het voor een ieder ook duidelijk is waar je precies 50 moet rijden en waar je (70?) mag rijden. Hoe kun je duidelijk zien dat je een bebouwde kom in rijdt (ik denk via het plaatsnaambord), want volgens ons is dit soms wat onduidelijk te zien (niet erg veel verkeersborden), zeker als je bijvoorbeeld door een gehucht heen rijdt (is dit een dorp of is dit niks). Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken. Een korte verkeerskundige uiteenzetting zou welkom zijn (waar letten we voortaan goed op?). Misschien van iemand die permanent in Tsjechië woont? Want die weet dit natuurlijk inmiddels allang.
 
Wat ik weet is dat als er een naamplaats zichtbaar is, er vanaf dat punt 50 gereden moet worden indien er geen andere snelheidsindicatie is. Binnen de bebouwde kom mag er soms 70 gereden worden, dit staat dan duidelijk aangegeven, dit geldt dan tot de volgende wegkruising, daarna moet er weer de normale 50 km gereden worden als er verder geen andere aanduiding staat ( in dit geval staat er geen bord met einde 70km).. Er zijn wegen waar er een bord 70km staat en dan verderop een einde snelheidsaanduiding bord ( wat lijkt op het einde snelheidsbeperkingbord wat ook in Nederland gebruikt word) in dit geval betekent het weer dat daar de normaal geldende snelheid gebruikt moet worden ( 50 binnen de bebouwde kom).
 
vaak rij ik ergens ,en heb geen idee van de max snelheid.
ik vraag het dan aan mijn bijrijder een czech ,die het dan ook niet weet.....
vorig jaar nog een boete gehad ,ik zei tegen de politie dat het mij niet duidelijk was hoe hard ik kon .
geen huizen etc.
antwoord :veel mensen hebben hetzelfde probleem ook Tsjechen hier op dit punt.
dus een uitstekende inkomsten plek.
tenslotte heeft de staat ook geld nodig.
 
Dit was volgens de bon ergens midden in het bos, op de weg tussen Krasna Lipa en Studanka (weg nummer 265), een weg waarbij je denkt dat je daar dus echt 70 kan rijden. Volgens mij staan die camera's nu dus overal opgesteld, soms op volstrekt willekeurige plaatsen. Aan de foto te zien is het wel weer een vaste camera op een paal denk ik (schuin van boven gefotografeerd). Zo is er natuurlijk geen touw aan vast te knopen. We hebben in Nederland echt al jaren geen bon meer gehad, tot dit gebeuren dus. Het is denk ik inderdaad een beetje zoals Smit zegt, maar niet erg duidelijk dus.
 
Bovenaan