Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vandaag weer een schrijnend geval gezien bij de CSOB.
Ik moest er geld pinnen en er stak een briefje uit de automaat, dus uit nieuwsgierigheid er toch even op gekeken.

Was in het Duits, opgenomen met, ik denk dus, een Duitse bankpas.
Opnamen 4000 kronen koers 22,18 totale kosten € 180,36
Deze toerist heeft dus het verkeerde knopje gebruikt :-(
 
Nog afgezien van de koers.
cz.png
CZK Kč: 25.71
Opgave Tsjechisch forum.
 
En als aanvulling daarop. Als je kiest voor "geen conversie", dus de geldopname van je rekening per dagkoers af te laten schrijven en dus in Euro's, dan melden veel banken nu vrolijk het volgende: U moet instemmen met extra kosten van (vaak) 190 kc die apart van je rekening worden afgeschreven. Stem je niet in, krijg je geen geld.
Het riekt inderdaad naar kartelafspraken en georganiseerde misdaad.
 
..... Stem je niet in, krijg je geen geld.
Het riekt inderdaad naar kartelafspraken en georganiseerde misdaad.
Net terug van vakantie in Spanje en daar flikken ze hetzelfde. Kosten variëren van € 1,80 tot € 3,00. En dan gaat het gewoon om Euro's opnemen, er is geen sprake van wisselkoersen of andere valuta.
Kennelijk moeten die ratten het bonusgeld ergens vandaan halen. :tong:
 
Laatst bewerkt:
Erg blij mensen dat ik dit allemaal nu weer kan inlezen. Ben er 5 jaar niet geweest wat een gedoe om geld te wisselen. Overal willen banken winst maken. Niet normaal. In 2014 heb ik bij ING geld gewisseld en opgehaald voor we vertrokken voor onze fijne vakantie.

Fijne avond allemaal.
 
En als aanvulling daarop. Als je kiest voor "geen conversie", dus de geldopname van je rekening per dagkoers af te laten schrijven en dus in Euro's, dan melden veel banken nu vrolijk het volgende: U moet instemmen met extra kosten van (vaak) 190 kc die apart van je rekening worden afgeschreven. Stem je niet in, krijg je geen geld.
Het riekt inderdaad naar kartelafspraken en georganiseerde misdaad.

Daar heb ik sinds maandag een aparte ervaring mee!
Dank voor het melden!

Inderdaad wil men graag nog een extra veertje van je plukken. Dit overkwam mij bij de CSOB in Susice. Geldautomaat bij de TESCO. Na een moeilijk verhaal moest ik, dwars door een andere tekst heen, uiteindelijk begrijpen dat mij deze transactie een extra Kc 189 zou gaan kosten. Moeilijk, moeilijk moeilijk.

De ING rekent al een fijn transactiebedrag en ook nog eens een koersopslag van 1.1%
Nee dus.

Naast de CSOB atm, staat er ook nog een van de MONETA.
Ha!
Zelfde gezeur, zelfde extra kosten.

Nee dus.
Maar dan heb je toch tastbare pecunia nodig.....................

Nu heb ik een zakelijke rekening bij de KB.
Die hebben ook een geldmachien. In Susice.
;)

Gewoon kunnen pinnen, geen omrekenkosten, zoals aangeboden aan de Rechterzijde, maar gewoon opname in Kc. aan de Linkerzijde.

Bingo.
Kijken hoe lang dit gaat duren.
 
Vul je de zakelijke rekening bij de KB vanuit euro's in Nederland? Zo ja dan zit er toch een omrekening bij van euro's naar kronen. De KB vraagt voor elke transactie geld. Daar zit ongetwijfeld ook het gebruik van de pinautomaat bij. Dat zie je bij de maandoverzichten.
 
Nee, zaak en privé, dat houd ik strikt gescheiden.

Ik gebruik slechts hun geldautomaat om van mijn ING rekening met €uro's geld te halen en in Kronen uit te betalen.
Daar gaat het hier over.
En voor een gelijkwaardige transactie dien ik bij de CSOB bank en Moneta de genoemde extra Fee te betalen; of anders geen geld.

Zo niet dus bij de KB.

En dat is dus mooi € 7.40 niet uitgegeven aan gelegitimeerde Daylight Robbery.
 
Met kleine bedragen werkt het, en snel.
Bij bedragen boven de 1000 euro duurt het bij mij 10 dagen voor de ontvanger zijn geld heeft! Ongelooflijk dat is 8 dagen langer als de bank

Ik maak elke keer € 995 euro over naar mijn CZ bankrekening en inderdaad, het is zoals je zegt: Het werkt en het is snel en dat tegen een totale opbrengst waar geen bank aan wil tippen. Bedragen boven de 1000 euro daar begin ik ook niet aan.
Had hier een paar weken geleden een vriend over de vloer die al 35 jaar bij een bank werkt ( Mees en Hoop --> ABN Amro --> Deutsche Bank en die zei ook dat hij merkte, dat er steeds meer buiten de banken om gedaan wordt, niet alleen geld wisselen maar zelfs ook hypotheken.

Natuurlijk zitten er overal op het www criminelen die actief zijn op allerlei gebied, en ja, daar moet je voor opletten,maar het wordt tijd dat de banken hun monopolie van betrouwbaarheid en eerlijkheid eens kwijtraken. Niet alles wat buiten de banken om gaat is per definitie onbetrouwbaar.
 
Het overkwam ons ook; 5 mei 1000 czk gepind bij Moneta, 195 czk fee (€401,51 afgeschreven )
16 mei 1000 czk gepind bij KB, geen extra fee ( €391,53 afgeschreven)
Het is dus de moeite waard om te kijken of er een andere geldautomaat in de buurt is.
 
Het is dus de moeite waard om te kijken of er een andere geldautomaat in de buurt is.

Misschien ligt het geheim in het feit dat je op een "gemakspunt" je geld wilt halen.
In winkels dus.
"Service".
Ja, amehoelah.

Gaan we uitzoeken dus. Net als even "snacken" uit de automatiek, nu hetzelfde verhaal uit de pecuniafabriek.
Oproep dus:
Poll, zo je wilt.


Wie gaan er rapporteren over hun cash-opnamen, waar dan ook in CZ?
Natuurlijk niet echt opnemen, maar gewoon rapporteren volgens het principe:
Waar, Lokatie, Bank en aantoonbare kosten. Misschien een screenshot van het display?
Daarna dus gewoon de transactie stoppen.
Geen geld in bodemloze putten.

Voor mijn gevoel: voor de locaties waar de ATM's staan, moet de bezitter van dat machien betalen.
Uiteraard mag dit van de Tesco en consorten. Dat genereert inkomsten.
Geen bezwaar overigens.
Eigen keuze of je bestolen wilt worden, of niet!

Maar dat laat onverlet, dat je dus kennelijk bij een bestaand bankfiliaal gewoon casch kan opnemen zonder roverij.
Vermits je dus het verschil weet tussen het rechter en linker schermpje:toppie:

Ben benieuwd wie hier op wil reageren of leuke oplossingen / voorstellen kan aandragen.

Ik snap het nu wel een beetje, maar voor de nieuwe bezoekers aan Tsjechië misschien erg belangrijk om te weten dat niet 10% van je vakantiebudget opgaat aan bankenbagger.
 
Het overkwam ons ook; 5 mei 1000 czk gepind bij Moneta, 195 czk fee (€401,51 afgeschreven )
16 mei 1000 czk gepind bij KB, geen extra fee ( €391,53 afgeschreven)
Het is dus de moeite waard om te kijken of er een andere geldautomaat in de buurt is.

Goede morgen allemaal

Ligt het aan het mooie weer of ben ik uitgeslapen ,
maar volgens mij moeten de bedragen over 10.000 kronen gaan
gezien de € bedragen en geen 1000 kronen .
 
Gaan we uitzoeken dus. Net als even "snacken" uit de automatiek, nu hetzelfde verhaal uit de pecuniafabriek.
Oproep dus:
Poll, zo je wilt.


Wie gaan er rapporteren over hun cash-opnamen, waar dan ook in CZ?
Natuurlijk niet echt opnemen, maar gewoon rapporteren volgens het principe:
Waar, Lokatie, Bank en aantoonbare kosten. Misschien een screenshot van het display?
Daarna dus gewoon de transactie stoppen.
Geen geld in bodemloze putten.
 
Op 21/5/2019 wilden we pinnen in Nova Paka. Op het plein zitten meerdere geldautomaten. Normaal pakten we de GE automaat. Maar dat was nu een atm van MONETA Money Bank. Deze gaf bij „without conversion“ een fee van CZK 195 aan. Daarop de transactie afgebroken en naar de buurman KB (Komerční Banka) gewandeld. Dat scheelde enkele euro’s:
4000,00 CZK gepind - koers 25,4810386.- kosten: € 2,25 EUR en opslag: € 1,71. totaal € 159.23.
 
Bovenaan