Tips: let op bij geld pinnen of wisselen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

… nog even gepind, 8000 kronen bij de betaalautomaat. zag toen ik thuis was dat er iets meer dan 315 euro afgeschreven is bij mijn betaalrekening bij ing.
als ik nu kijk op de wisselkoersen wordt er 365 euro afgeschreven voor 8000 kronen, klopt dit wel? heb gekeken op deze pagina en ook gwk, groet, jan.
scheelt 50 euro??????????
Kan helemaal kloppen
De oorzaak hiervan is al vele malen op dit forum ter sprake gebracht, vergezeld met duidelijke instrukties hoe te handelen bij de geldautomaat.

Kennelijk is die boodschap niet helemaal aangekomen. Voor de volgende keer:

Altijd kiezen voor de linkeroptie in het beeldscherm: Without Conversion.

Dan krijg je de ECB koers en zonder dubieuze kosten voor informatie die de bank je wil opdringen.

Gistereren nog even heel duidelijk geworden!
CSOB geldautomaat.
Opname Kc 10.000.
Afschrift ING: €393.39 ( kosten €2.25)
Afschrift voorstel CSOB: With conversion €448,50 ( kosten €55.11)

Zonde van je geld.
 
maar ik heb het toch goedkoop gekregen,en niet dat hogere bedrag zonder dat ik de linkeroptie gebruikte

en ik denk dat het al standdaard al zo is ingestelt without conversion
want kom nu al 15jaar in tsjechie en heb altijd al die lagere kosten gehad,
zonder aan die knoppen te zitten,alleen het bedrag invullen en oke en of je een
bon wilt hebben,,dat is alles

wat heeft afschrift voorstel csob dan te maken met afschrift ing??
 
… nog even gepind, 8000 kronen bij de betaalautomaat. zag toen ik thuis was dat er iets meer dan 315 euro afgeschreven is bij mijn betaalrekening bij ing.
als ik nu kijk op de wisselkoersen wordt er 365 euro afgeschreven voor 8000 kronen, klopt dit wel? heb gekeken op deze pagina en ook gwk, groet, jan.
scheelt 50 euro??????????
Waarschijnlijk verschil tussen middenkoers (=pinnen) en de koersen zoals banken weergeven bij INKOOP/VERKOOP van kronen (zoals ook bij GWK).

Daarom is pinnen ook altijd goedkoper dan contant wisselen bij een bank (tenminste, als je de goede optie kiest bij het pinnen...)
 
Hallo, ik ben een tijdje niet actief geweest op dit Forum. Voorheen was ik actief onder de naam Kozakov maar omdat ik mijn inloggegevens ben kwijtgeraakt maar een nieuwe account aangemaakt.

Ik wilde het volgende zeggen. Zoals bekend proberen Tsjechische banken toeristen en buitenlanders een poot uit te draaien door ze bij het pinnen een zeer ongunstige koers aan te bieden. Dit kan je omzeilen door de andere knop in te drukken waarbij je de koers pas op je afschrift ziet maar die veel gunstiger is.

De afgelopen maanden zie ik echter steeds vaker dat banken weer een manier gevonden hebben om toeristen en buitenlanders een poot uit te draaien. Ze rekenen transactiekosten van 125 kc per pinactie. De Ceska Sporitelna en Moneta Bank zijn er reeds mee begonnen. Sommige banken nog niet maar ik vrees dat ze allemaal deze lucratieve handel gaan toepassen. Dus ik ga maar gewoon pinnen in de winkel en wanneer ik kronen nodig heb misschien in de toekomst naar het lokale Vietnamese geldwisselkantoor die een redelijke koers heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteraard zijn niet alleen buitenlanders de dupe van deze handel, maar ook Tsjechen die willen pinnen bij een andere bank. Maar die hebben natuurlijk wel de mogelijkheid om bij hun eigen bank te pinnen. Het wordt tijd dat de EU deze handel aan banden legt.
 
Wat geld opnemen via een geldautomaat in Tsjechië van een Nederlandse bankrekening betreft het volgende. Alle Nederlandse banken rekenen nu per transactie 2,25 euro als kosten. Daarnaast zie ik wanneer ik een fors bedrag bij de ING pin een opslag van 5,04 euro als extra kosten. Ze maakten nog niet genoeg winst!
Ik adviseer mensen altijd zo veel mogelijk tegelijk uit de geldautomaat te halen (standaard is maximaal voor een tegenwaarde van 500 euro) en niet af te ronden op een geheel aantal duizenden kronen. Dan heb je gelijk wat kleiner geld voor betalingen. Natuurlijk niet meer dan je nodig denkt te hebben.
 
Niet alle banken rekenen 2,25€. Er zit wel verschil tussen. Tegenwoordig heb ik een bankrekening geopend bij de KNAB bank. Dit is een Nederlandse internetbank. Deze rekent geen pinkosten buiten de Eurozone. Ook niet in Tsjechie en bijvoorbeeld Brazilie, heb ik zelf ervaren. En de provisie is 0,5%, wat ook lager is dan bij de meeste andere banken. Ik heb heb uitgeprobeerd en 3000 kc gepind bij dezelfde automaat op hetzelfde tijdstip. De 3000 kc kosttten 3,5€ meer bij de ABN AMRO dan bij de KNAB bank. En bij de KNAB bank kun je gratis meerdere rekeningen extra openen. En bij elke rekening krijg je een pasje. Ik heb mijn vriendin er ook een pasje gegeven van een aparte rekening. Als ze wat nodig heeft, zet ik er bijvoorbeeld 40 € op en kan ze 1000kc pinnen. Dat kost dan 39€ op het rekeningoverzicht. Ik ben er erg tevreden mee. De KNAB bank kost 5€ per maand, maar de eerste periode is gratis. Ongeacht of je nu 1 rekening hebt met pasje of 3.
 
Om precies te zijn: ik heb het even opgezocht. Op 1 oktober pinde ik 3000 kc bij de KB banka automaat in Semily. Op dezelfde tijd. 1 x met mijn ABN AMRO pas en 1 x met mijn KNAB pas.

Kosten 3000 kc met ABN Amro: 119,03€ + 2,25€ (pinkosten)= 121,28€

Kosten 3000 kc met KNAB: 117,3€. (is inclusief provisie a 0,5%)

Bij beide transacties op de "goedkope" manier gepind. Dus niet accoord gegaan met het wisselkoersvoorstel van de Tsjechische bank.

Voor 3000 kc was ik dus ongeveer 4 € goedkoper uit bij KNAB. De KNAB-rekening kost 5 € p/m en is wat duurder dan ABN Amro, maar die heb ik met 1 transactie al terugverdiend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de reactie. Mijn informatie was gebaseerd op de situatie van enkele jaren terug. Ga snel een rekening bij de KNAB openen mede omdat ING moeilijk doet over het gebruik van TAN-codes.
 
Ik denk wel dat je een adres in Nederland moet hebben, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik heb nu 3 rekeningen en 3 pasjes. Door op alle rekeningen geld te zetten, kan ik een groot bedrag pinnen (3 x het maximum). Volgens mij is het de eerste 6 maanden gratis. Daarna 5 € p/m (totaal ongeacht aantal rekeningen). Volgens mij is KNAB van Aegon. Maar ik ben er tevreden mee. En op de app staan ook de wissekoersen die ze rekenen. En ook die zijn gunstiger dan bij veel andere banken. Ik hoop dat het zo blijft.
 
Even nog een tip voor iedereen die Euro,s uit nederland wil omzetten naar kronen op een Tsjechische bank.
Het meest voordelige is de banken omzeilen.
Dat doe je met Transferwise.com
Ik gebruik het al een jaar maandelijks en ben er echt heel tevreden over.

Ook hier even een rekenvoorbeeld:
Vandaag 995 euro overmaken van ING naar CSOB in kronen:
koers 25.5394, kosten €6
Je krijgt dus voor 995 euro 25258,47 kronen

Transferwise
995 euro koers 25.70700 kosten € 4,74
Je krijgt dus voor 995 euro 25,456.61 kronen

verschil is dus ongeveer 200 kronen ofwel ongeveer € 8,-
 
Ok!

Maar nu het verdienmodel van transferwise: there is no such thing as a free lunch!
Wat krijg je er bij?
Wie gaat er met je gegevens om en hoe?

Pas op hoor! Er zijn hele slimme spelers in deze markt.
Het kleine voordeelverschil kan snel uitpakken tot een financiele visvijver waarbij je zelf uiteindelijk inlevert.!
"Banken"zijn zeker niet heilig,maar hebben wel duidelijke voorwaarden.
 
Ik zou zeggen lees je in, alles is te googelen
Ik ben ook nog niet zo overtuigd als ik de reviews lees. Misschien is het bij kleine bedragen rendabeler, aangezien bij de ING tot 6000 euro 6 euro in rekening gebracht wordt. Bij 6000 euro zijn de kosten dus relatief lager.

Fraude door cybercriminelen
We hebben helaas een slechte ervaring met deze site.
Ook cybercriminelen maken hiervan gebruik. Wij zijn in december slachtoffer geweest van buitenlandse cybercriminelen .Zij hebben gebruik gemaakt van TransfirWise om zo 4000 euro van onze rekening naar hun buitenlandse rekening te storten.
Omdat dit een "beveiligde" site is, krijgen we dit geld ook niet terug van de bank of van Visa, ook al was er sprake van fraude.

Transferwise super slecht
Met kleine bedragen werkt het, en snel.
Bij bedragen boven de 1000 euro duurt het bij mij 10 dagen voor de ontvanger zijn geld heeft! Ongelooflijk dat is 8 dagen langer als de bank

De eerste twee keer met kleine bedragen werkte het, maart als je dan vervolgens grote bedragen overmaakt gaan ze tijd rekken en moet je legitimatie uploaden en meer deze keuren ze dan af ect. Ze brengen dan ook erg hoge kosten in rekening.

Ze eisen kopie id en daar mag je dus geen bestemming opzetten zoals hier omschreven staat: rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/

- Slecht bereikbaar
- Respecteren de AVG Privacywet omtrent id totaal niet
- Duurt super lang minimaal 10 dagen voor Nederland naar China
- Is duur
- Totaal niet behulpzaam

Voor mij nooit en nooit meer
 
Bovenaan