Nederlandse auto invoeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Nog even een aanvulling:
Ik ben per 1 sept geëmigreerd naar Tsjechië. Mijn rijbewijs was nog een jaar geldig, maar ik heb hem in augustus toch maar laten verlengen tot 2028. Hebbik daar voorlopig geen gedoe over.
Ik rij hier dus nog 10 jaar rond met een NL rijbewijs en daarna moet ik hem weer laten verlenen en krijg ik een CZ rijbewijs
 

kuurgast

Donateur
Rijbewijs verlengen in Tsjechië?
Woont u in Tsjechië en is uw Nederlandse rijbewijs verlopen? Dan kunt u uw rijbewijs niet meer verlengen. U moet uw Nederlandse rijbewijs omwisselen voor een Tsjechisch rijbewijs.

Rijbewijs omwisselen
U kunt uw Nederlandse rijbewijs omwisselen voor een Tsjechisch rijbewijs bij de gemeente waar u woont. Voor het aanvragen van een Tsjechisch rijbewijs heeft u waarschijnlijk een echtheidsverklaring nodig. Dit is een verklaring van de RDW. Hierin staat of u met een rijbewijs geregistreerd staat in het Centraal Rijbewijzenregister. De verklaring is in het Engels. Vraag na bij uw gemeente of u een echtheidsverklaring nodig heeft. En of u deze zelf moet opvragen bij de RDW of dat zij dit doen.

Bron nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/rijbewijs-verlengen-in-het-buitenland/tsjechie
(nederlandwereldwijd is de nieuwe ambassade-website)
 
Ik weet niet van wanneer die oude regeling was, maar ik rij nu bijna 10 jaar in Tsjechië met een Nederlands rijbewijs en er is nog nooit iemand die gezegd heeft dat dat niet mocht. In die jaren toch verschillende keren alcoholcontroles meegemaakt, waar dan ook gelijk je papieren en rijbewijs bekeken worden.
ik ook niet begrijpen tsechisch zij mij ook nooit iets hebben gezegt dus ik nie nooit niets fout doen.:)
 
Misschien dat dat nog werkt als je een Nederlands kenteken hebt, maar met een Tsjechisch kenteken gaan ze er gewoon van uit dat je ook Tsjechisch spreekt, is mijn ervaring.
 
Sinds begin deze maand woon ik in Tsjechië en ben nu bezig om mijn auto op Tsjechisch kenteken te krijgen.
Als eerste moest ik een exportdocument hebben (auto uitvoeren van NL naar CZ), dan een import inspectie, verzekering (of eerst verzekering en dan inspectie), dan naar het gemeentehuis om het kenteken aan te vragen. Alleen op het gemeentehuis werd verteld dat ik hier al minimaal 6 maanden moet wonen voordat de auto een Tsjechisch kenteken kon krijgen, dit zou zo wettelijk geregeld zijn. Dus wordt de auto nu op naam van mijn vriendin gezet.
 
Dit staat allemaal op internet en Tsjechie kan dit dus zelf opvragen! Het enige wat je nodig hebt is een rodni cislo en een geldig rijbewijs. De foto wordt ter plekke digitaal gemaakt.
Toen ik mijn Tsjechisch rijbewijs aan moest vragen werd er tegen mij gezegd dat ik het echtheidsformulier moest aanvragen in Nederland maar het wel in het Engels mocht ( wat ze vanuit de RDW al kunnen doen), dit gedaan, bij het 2e bezoek werd mij door een andere dame gezegd dat het niet hoeft en dat ze het zelf al gedaan hadden.......ach ja, Tsjechische burocratie....:D:stom:
 
hoelang mag je met een NL kenteken rondrijden na verhuizen? het is een vrij grote auto en die zouden we dan ook gebruiken voor de kleinere dingen maar het is uiteindelijk wel de bedoeling dat de auto achterblijft en in CZ een andere kopen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hier kun je rondrijden zolang je wilt met een nl kenteken .
al lijkt het mij goedkoper deze op cz kenteken te zetten.
en een gebruikte auto hier kopen is geen goed idee , alleen een nieuwe is ok
 
Nederland is Nederland, hier zijn we in cz.
en hier, net zoals alle andere landen in Europa, interesseert het niemand hoelang je rondrijdt met je nl kenteken, zolang je auto gekeurd en verzekerd is.
wat kunnen ze in nl toch zeuren om dit soort dingen.
vraag me wel af of de nl overheid hierdoor je autopapieren ongeldig kan maken?
 
Bovenaan