Meer betalen voor Engelstalige service?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Heb je ooit extra betaald voor Engelstalige service in Praag?

goochel vertaling:
Als er geen speciale service geassocieerd is met een hogere prijs (zoals een rondleiding in een vreemde taal), kan de prijsverhoging niet als legitiem worden beschouwd. Om een speciale service te bieden die gepaard gaat met een hogere prijs om te voldoen aan de vereisten van goed moreel gedrag, is het noodzakelijk dat de extra service wordt geleverd in een bepaalde kwaliteit. Bijvoorbeeld, communiceren met een klant in een vreemde taal alleen op het basisniveau op de grens van begrip, kan niet worden beschouwd als een bovennormale service.
Heb je ooit een toeslag betaald in een restaurant, een dokterskamer of een ander Tsjechisch bedrijf om Engels te spreken?
Lees dan verder op news.expats.cz.
 
Nee.
Wel een aardige vermelding dat bij bezoek aan musea of kastelen de toegangsprijs voor "niet-Tsjechen" in €uro's werd vermeld in cijfers en het toegangsbedrag voor Tsjechen in de Tsjechische taal werd opgegeven.
Het verschil was bijna 50%, maar wel inclusief een "Gids" die voorgedrukte papiertjes had met de uitleg in de taal van de bezoeker.
 
Dat is een keuze, in je eigen taal of in de lands taal. Maar ze moeten niet doen alsof het alleen een Tsjechies fenomeen is, overal proberen ze de toeristen een poot uit te draaien
 
Dat is zeker waar, kobus. Maar... tot nu toe is Tsjechië in mijn ervaring het enige land waar men in de horeca en bij allerlei toeristische attracties zo schaamteloos probeert buitenlandse toeristen op te lichten.
Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik nog niet alle landen ter wereld bezocht heb. Maybe next year:stout:

Hoogtepunten in Tsjechië:

In het centrum van Praag een barman die mij en een vriend probeerde een rits halve liters af te rekenen tegen dubbel tarief onder verwijzing naar een Engelstalige prijslijst. Buiten, aan de gevel, hing echter een Tsjechische prijslijst die wij al bij binnenkomst gezien hadden, dus hebben wij de barman kennis laten maken met z'n eigen prijslijst. Geen excuses, wel een azijnzure smoel bij het afrekenen (tegen Tsjechisch tarief), en dus ook geen fooi. :D

In Tyn nad Vltavou lekker op het terras buiten gegeten bij een restaurant tegen een schappelijke prijs. De volgende dag weer, maar geen ober te bekennen. Wij dus naar binnen en zelf alvast de Tsjechische menukaart van de bar gepakt. Kwam de ober ineens tevoorschijn en begon helemaal paniekerig te schreeuwen. Kennelijk hadden wij de Duitstalige menukaart moeten hebben. Bleken de prijzen per menu ineens een paar kronen duurder te zijn geworden. Lekker belangrijk, zou je denken, maar de man deed daar zo opgefokt over, dat wij er wel klaar mee waren. We zijn toen lekker een paar deuren verderop gaan eten.
 
Dat is zeker waar, kobus. Maar... tot nu toe is Tsjechië in mijn ervaring het enige land waar men in de horeca en bij allerlei toeristische attracties zo schaamteloos probeert buitenlandse toeristen op te lichten.
Ik ben in verschillende landen geweest maar ben nergens zo erg belaagd en dat geprobeerd werd om me op te lichten als in Turkije, dan lijken de Tsjechen nog maar beginnelingen.....
 
Ik heb vooral slechte ervaringen in Praag. Je moet daar altijd op je hoede zijn. Niet met te grote biljetten betalen. Ze "vergissen" zich er opvallend vaak met wisselgeld. In hun eigen voordeel natuurlijk. Vooral in de toeristen zones. Die wisselkantoortjes moet je al helemaal mijden. Dat is pure maffia. Een vriend van mij wisselde er eens 100 €. Met dikke letters stond er: 1€ =32 kc. Toen hij gewisseld had bleek hij maar 2200 kc gekregen te hebben. Plus een "gratis" plattegrondje van Praag. Bleek wel voor 100 kc op de bon te staan. En de muts achter de kassa weigerde het terug te nemen. De wisselkoers van 32 kc = 1 € bleek te betekenen 1 € kost 32 kc. In kleine lettertjes stond de echte koers. Ik was moest en heb het mens achter het loket uit zitten schelden maar ze bleef er stoïcijns onder. Toen uit frustratie maar die plattegrond onder het pantserglas doorgezeild. Na ook nog een paar keer met wisselgeld belazerd te zijn, heb ik een hele vieze smaak van Praag gekregen. Maar in andere delen van Tsjechië heb ik gelukkig over hethalgemeen goede ervaringen gehad.
 
Om extra te betalen om Engels (of andere taal) te spreken, heb ik nog nooit meegemaakt in Tsjechië. Maar ook niet in andere landen. Vroeger wel eens gezien dat niet Tsjechen een hogere prijs moesten betalen bij een toeristische attractie en muzeum. Maar dat is tegenwoordig verboden. Misschien proberen enkelen het dan op deze manier van een zogenaamde extra service. Ik vind dat trouwens ook belachelijk.
 
Ik ben ondertussen al 38 keer in Tsjechie geweest waarvan 15 maal als reisgids. Heb al meer dan een keer (lees 100) meegemaakt dat de buitenlandse toerist belazerd wordt. Vooral bij een bezoek aan kastelen, burchten, musea, fabrieksbezichtigingen, … moet je soms tot 100% extra betalen voor een taan anders dan het Tsjechisch. En dan te weten dat het grootste deel van de inkomgelden van de toeristen komt, dn zijn deze praktijken schandalig. Als je een beetje de Tsjechische taal kan verstaan en spreken dan veranderd er plots veel. Ik vind dat grappig als ze onder elkaar aan het konkelfoezen zijn en ik dan plots in te Tsjechisch antwoord of er iets mis is. Je moet die gezichtskleur dan eens zien veranderen!! Maar ik blijf volharden, volgend jaar ga ik weer terug :lache::lache:.
 
Bovenaan