Nullen van de aarde

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

waarom waarom ,houden mensen zich bezig met elektriciteit als ze gewoon niet snappen waar ze mee bezig zijn.
zuinigheid ,domheid.....
bovenstaande is ongelooflijk zinloos.
je brengt mensen op een dwaalspoor die er toch niets van begrijpen.
de blinde leidt de dove
bel nou gewoon een elektricien.

ps of nul en aarde samen binnen komt zegt niets over de rest van de installatie ,een aardlek schakelaar is een must.
zogenaamd krachtstroom bestaat ook niet.
en er is een verschil tussen bedrijfsmatige installaties en particulier. 3ph en aarde.
massa min nul en aarde allemaal hetzelfde of toch iets om te weten voordat je iets aansluit...
 
Dat is in mijn huis ook zo. Nul en aarde zijn doorberbonden.
Ja ze komen via 1 kabel binnen. Alleen de NUL en aarde worden afgesplitst middels een differentieel schakelaar. Dus 1 kabel, 2 draden, P en N. De aarde worden in de meterkast afgesplitst en aarde gaat de aarde in :)

Bij 3 fase heb je formeel geen NUL. de 4e leiding wordt wel gebruikt als NUL voor de 220V.

IDeze NUL en AARDE worden gescheiden voor de zekeringkast en zo heeft men geen eigen aarde nodig in de vorm van een aardpen.

Waar haal jij je aarde dan van vandaan? Je kunt wel de aarde gebruiken vanuit de centrale, maar dan heb je ook een speciale aarddraad. Als je iets afsplitst heb je toch ook iets nodig waar je het afgesplitste heen leidt?
 
ps of nul en aarde samen binnen komt zegt niets over de rest van de installatie ,een aardlek schakelaar is een must.

Als je aarde en nul aan dezelfde draad liggen heeft een aardlek geen zin. Je zal de gehele installatie moeten voorzien van
speciale aarde draaden en dan pas heeft aardlek echt zin.

Maar dat ga ik idd niet zelf doen. Klusje voor een vonkentrekker hier :)
 
Curious heeft een punt. Ik heb geprobeerd op een eenvoudige manier de aansluitingen uit te leggen. Had ik niet moeten doen. Willem: jouw installatie is wel degelijk zonder het trekken van extra kabels te beveiliging met een zogenaamde aardlekschakelaar. In Dld heet dat een Fehlerstromschutzautomat. (Fi automat-schalter) . Deze is aan te sluiten op een jouw installatie. Zoals je schrijft, laat het dien door een eletricien.
 
De elektriciën is een lang verhaal dat ik nu in enkele woorden samenvat. Stadla was een grote boerderij op 800 meter afstand van het dorp. Ik ging er vanuit dat de kabel die ik alleen gebruik voldoende capaciteit had voor het pension waaraan ik werk. Toen ik jaren geleden een elektriciën vroeg hier aan de gang te gaan vertelde die dat niet erg zinvol zou zijn omdat wanneer ik twee elektrische kachels zou aansluiten de leiding al overbelast zou zijn. Beter was het contact op te nemen met CEZ. Na enkele jaren heeft men een nieuwe kabel aangelegd van weer 800 meter lang met nieuwe betonpalen. Dit in plaats van het koppelen van een transformator aan de hoogspanningsleiding (men heeft hier 30000 volt) die hier op 50 meter vandaan loopt. Ik heb er een geringe financiële bijdrage aan moeten leveren. Er is een nieuwe meterkast voorbereid. De oude zit nog in huis en die situatie mag niet voortduren.
Gezien mijn leeftijd is er geen enkele bank bereid me geld te lenen. Het wachten is nu op iemand die me het geld wil lenen voor de hele elektrische installatie. Daarvoor heb je twee experts nodig. Veel werk dat je als amateur kunt doen is eerder uitgevoerd.
 
:confused:
Man man, man,....................
Wáár ben je aan begonnen??
:slik:

Ik vraag mij toch echt af, wist je dit van tevoren of ben je er gewoon ingedoken in afwachting van wat komen gaat.

Al je energie...........

Ik wens je sterkte, zeker rekening houdende met je finaniciële "mogelijkheden"
 
De elektriciën is een lang verhaal dat ik nu in enkele woorden samenvat. Stadla was een grote boerderij op 800 meter afstand van het dorp. Ik ging er vanuit dat de kabel die ik alleen gebruik voldoende capaciteit had voor het pension waaraan ik werk. Toen ik jaren geleden een elektriciën vroeg hier aan de gang te gaan vertelde die dat niet erg zinvol zou zijn omdat wanneer ik twee elektrische kachels zou aansluiten de leiding al overbelast zou zijn. Beter was het contact op te nemen met CEZ. Na enkele jaren heeft men een nieuwe kabel aangelegd van weer 800 meter lang met nieuwe betonpalen. Dit in plaats van het koppelen van een transformator aan de hoogspanningsleiding (men heeft hier 30000 volt) die hier op 50 meter vandaan loopt. Ik heb er een geringe financiële bijdrage aan moeten leveren. Er is een nieuwe meterkast voorbereid. De oude zit nog in huis en die situatie mag niet voortduren.
Gezien mijn leeftijd is er geen enkele bank bereid me geld te lenen. Het wachten is nu op iemand die me het geld wil lenen voor de hele elektrische installatie. Daarvoor heb je twee experts nodig. Veel werk dat je als amateur kunt doen is eerder uitgevoerd.
in kleine dorpen wordt veel zonder geld gedaan.
heb je een bos heb je hout ,heb je een boerderij verhuur een schuur of iets.
in plaats van geld zodat ze je helpen.
het belangrijkste is integreren ,de taal spreken ,de nl mentaliteit laat varen.
in kleine dorpen helpen ze mekaar allemaal.
ps grote gebouwen kun je niet met elektro stoken dat kan alleen een miljonair.
hout cv of hout kachels.
 
Wanneer gaan we lezen wat er staat en niet fantaseren over wat er niet staat?
Ik ga toch niet in elke badkamer een teil neerzetten en op een houtvuur water warmen zodat ik dat aan gasten kan geven wanneer die een bad willen nemen!
Ik sprak over de capaciteit van de aanvoerleiding.
 
blijkbaar is dit te moeilijk om te begrijpen.
de capaciteit van de aanvoerleiding is te laag ,dwz elektrisch verwarmen is niet mogelijk.
daarbij komt nog dat dit enorm duur is ,dus als je geld teveel hebt is elektrisch super.
het is in cz heel normaal een cv op hout of kolen te stoken.
voor grotere oude gebouwen zelfs een must.
deze hebben meestal een stook ruimte met houtopslag ,bijvullen iedere 6-10 uur afh.van de warmtevraag
dit zijn moderne systemen en vrij goedkoop te stoken.
als je hier woont moet je helaas 180 graden omdenken,communiceer met je buren dan had je dit al geweten.
blij je te helpen....
in mijn oude post staan zoveel mogelijkheden om te stoken ,en vrijwel alles heb ik zelf gehad.
spreek dus uit ervaring.
mocht het geen goed idee zijn voor jouw ,dan hoop ik dat anderen hier wel baat bij hebben.
 
Nogmaals: de elektricien sprak over twee elektrische kachels alleen om aan te geven dat de kabel onvoldoende capaciteit had. Ik ben helemaal niet van plan elektrisch te gaan verwarmen (zie mijn onderwerp over 'bos'). Wel zullen de kamers een boiler nodig hebben om te kunnen douchen en koken zal toch echt wel elektrisch moeten gebeuren. Bovendien vertelde de oude eigenaar van dit gebouw dat hij daarna sauna's verkocht. Leek me een goed idee. Normaliter heeft een sauna een kachel van 8 kW. Die alleen al zou de leiding overbelasten. We zijn nu wel echt te ver van het onderwerp afgedwaald! Mijn excuus, maar ik moest wel reageren.
 
daarbij komt nog dat dit enorm duur is ,dus als je geld teveel hebt is elektrisch super.
Eigenlijk had ik niet willen reageren, van electriciteit heb ik de ballen verstand. Toen er geschreven werd over NULLEN en AARDE, dacht ik dat jullie het over mij hadden, die Nul was ik en AARDE heb ik in de "květináce" in de vensterbank.
Totdat ik het zinnetje las in bovenstaande quote.

In 1999 kocht ik een stukje land, toe nog géén bouwland. Na veel vijven en zessen werd in 2006 "pole", bouwland en oriënteerden wij ons op eigen onderkomen. Uiteindelijk kwamen wij uit bij Ekonomisch Stavba in Zruč bij Pilsen en legden onze wensen neer bij hun architect. Alles gelijkvloers en barriërevrij, i.v.m. .............
Ons werd geadviceerd géén gas te nemen en indien we een fornuis op gas wilden, dan een fornuis op butagas (10 kg flessen).
Zo gezegd, zo gedaan! Aan gasflessen (koken) betaal ik per jaar nog geen Euro 50,- en aan electra Euro 115,- per maand en tot nu toe krijg ik elk jaar ongeveer Kč 1600,- terug!
Ter vergelijking, mijn schoonzus en zwager wonen óók in Švihov, óók in een alleenstaand huis en wél gas etc. en betalen ongeveer Kč 50.000,- per jaar (het zijn Tsjechen maar bij hun geldt ook "ons bunt zunig"!)
 
electrisch dus! :ja:

in de huiskamer, Kamer/keuken hebben we een kleine houtkachel met oventje, voor de gezelligheid, in de oven wordt menigmaal een "snackje" bij het wijntje "gekokkereld", maar echt stoken, nee, dat niet. :D

Stel je even voor, smiley, TV uit, muziekje aan, wijntje erbij, klid! zoals men in Tsjechië zegt!:top:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan