Nullen van de aarde

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In mijn badkamer heb ik naast de wasmachine een wasdroger geplaatst.
Nu wilde ik via een speciale wisselschakelaar voor wasmachine / droger beide
apparaten aansluiten.

Bij het vervangen van het stopcontact viel het me op dat de nul en aarde waren doorverbonden.
Mijn eerste gedachte was, dat kan toch niet. Latere zoektocht leerde me dat in veel landen
het 'nullen' vaker wordt gebruikt. In de meterkast wordt dan een aardpin geslagen en daarmee
is het 'aarding' probleem opgelost.

NU kan ik de wisselschakelaar op dezelfde manier aansluiten als het stopcontact. Aarde en
nul doorverbonden. Ik weet alleen niet of dit met een wisselschakelaar goed gaat.

Iemand ervaring?

(En ja vervangen van gehele bedrading in het huis heeft vooralsnog niet de voorkeur :) )
 
nul en aarde werd in heel oude installaties wel eens verbonden.
dat betekent dat de installatie dus niet voldoet aan de huidige regelgeving.
2 mogelijkheden:
een aardlek plaatsen in de groepenkast en elke stopcontact (wcd) etc aansluiten volgens norm.
of tijdelijk... een extra aardlekschakelaar plaatsen voor de zg natte groep.
boiler, wasmachine, vaatwasser etc.
dan nog de vraag of je aluminium bedrading of koper hebt en hoeveel mm².
dan kan bepaald worden hoeveel amp zekering er geplaatst moet worden.
2.5 mm² koper =16 amp zekering
wisselschakelaar zou ik tegenwoordig niet meer plaatsen, gewoon 1 apparaat tegelijk inschakelen.
 
In mijn huis is dit ook het geval.
Ik heb de wandcontactdozen vervangen maar wel weer gewoon zo aangesloten.
Het plaatsten van een aardlekschakelaar is nog al wat werk, je moet nl extra draden gaan aanleggen.
Bij veel huizen lopen de draden niet door een buis en zul je muren moeten open hakken om de draden te plaatsen.
Dit is veel werk en als je klaar bent kun je gaan tegelen, stukadoren of zoiets dergelijks.
Een wisselschakelaar is een mooie optie om te zorgen dat je beide toestellen niet gelijktijdig kunt inschakelen, ik zelf zou niet voor deze optie kiezen. Zoals al geadviseerd zou ik ook de toestellen om de beurt inschakelen zonder tussenkomst van extra delen.

Veel suc6.
Luigi.
 
Zoals al geadviseerd zou ik ook de toestellen om de beurt inschakelen zonder tussenkomst van extra delen.

Heb inmiddels zo gelaten. Wisselschakelaar is deze situatie kan niet zonder meer worden aangesloten omdat de nul en fase worden onderbroken. Mocht de fase wel sluiting maken dan is er bingo en heeft de gebruiker een coupe 220.
Huis wordt verhuurd. Dus maar een stikker op geplaatst dat slechts 1 apparaat tegelijk aangesloten mag worden. Ander blijft het een retourtje stoppenkast.

Alles vervangen en aardlek ertussen is een hele klus. Net zoals Luigi zei, alles zit achter de stuck. Het is wel 2,5mm koper.
Dus dat wordt pas tijdens de grote verbouwing.
 
bij een wisselschakelaar wordt in dit geval alleen de fase aangestuurd.
nul en aarde blijven continu aangesloten.
ook kun je waar de 2 apparaten staan 2 stopcontacten vervangen naar 1 stopcontact, je huurders kunnen dan maar 1 apparaat tegelijk gebruiken.
veilig en simpel.
 
De aardleiding die in de boerderij aanwezig was heb ik verwijderd. Natuurlijk is het de bedoeling later een elektricien in te schakelen om een goede aardleiding te maken. Nu dus geen. Ik haalde een stekker wat moeizaam uit een stekkerdoos en raakte de aardpin. Ik voelde een trilling. Heeft dit wat met dit onderwerp te maken?
Is er ergens een foute verbinding in de oude leidingen?
 
De aardleiding die in de boerderij aanwezig was heb ik verwijderd. Natuurlijk is het de bedoeling later een elektricien in te schakelen om een goede aardleiding te maken. Nu dus geen. Ik haalde een stekker wat moeizaam uit een stekkerdoos en raakte de aardpin. Ik voelde een trilling. Heeft dit wat met dit onderwerp te maken?
Is er ergens een foute verbinding in de oude leidingen?

Sja als je de aardleiding weghaalt dan kun je een aardige oplawaaier krijgen. De aardleiding is er nu net voor om de stroom weg te leiden. In jou geval kan dat niet en gebeurt dat pas veel verder op. Met als gevolg weerstand die hoger is dan de weerstand door jou lichaam :)

Bedenk ook wel dat als je met de fase de aardpin aanraakt de kans groot is dat je in het gehele huis de zaak op spanning zet. Dus de opdonder kun je van elk apparaat krijgen.

Maw. Zo snel mogelijk aardleiding plaatsen en nergens meer aankomen. Ieder stekker-actie kan mogelijk dodelijk zijn.

En wat curious zegt.... geen verstand van eleckra.... afblijven!!!!
 
Nou Willem, je hebt gelijk maar het wordt leuker..... In Tsjechië werd vroeger de Aarde verbonden met de nul. In oude huizen is dit nog zo. Wat nu dus gebeurt door het weghalen van de aarde is dat er feitelijk spanning gezet is op alle ijzeren delen van alle apparaten (die dus geaard zijn) De gevaarlijke situatie die jij schets die misschien kan gebeuren is dus al actueel.
 
De aardleiding die in de boerderij aanwezig was heb ik verwijderd. Natuurlijk is het de bedoeling later een elektricien in te schakelen om een goede aardleiding te maken.
Ik vraag mij af waarom je in hemelsnaam zelf de aardleiding al verwijderd hebt als je toch al van plan was een elektriciën erbij te halen. Misplaatste zuinigheid? Of hou je van een gevaarlijk leven? :slik:
 
Ik heb een vakantiehuis in Sachsen en kwam er een aantal jaren geleden bij werkzaamheden achter dat bij mij ook de nul (N) geschakeld was met aarde (PE)> In Nederland niet gebruikelijk. De aardedraad logt als het ware in de electiciteitscentrale aan "aarde". In mijn woning heb ik zogenaamd "krachtstroom (400V)" en "Lichtstroom (230V) de stroom komt binnen middels vier kabels. Drie kabels geven Fase en 1 is PEN, dus nul EN aarde. Deze NUL en AARDE worden gescheiden voor de zekeringkast en zo heeft men geen eigen aarde nodig in de vorm van een aardpen. Dus Willem even aan de elektriciteis maatschappij vragen of de NUL en AARDE ook middel 1 kabel (PEN) binnenkomen. (Ik denk het wel als ik lees dat een schakeling nul aan aarde is)
 
Bovenaan