Vakantie Dolni Kalna

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gisteren was het eindelijk zover, VAKANTIE. Om maar meteen goed te beginnen hadden we besloten om 's nachts om half 2 te vertrekken naar Dolni Kalna. We hebben daar een tent gehuurd bij camping De Sprookjesmolen. De dag voor vertrek was het erg gezellig bij ons thuis, opa en oma brachten de kleine meid terug van een paar daagjes uit logeren. Wij hadden daardoor de auto al ingepakt, de katten waren allebei op hun plek binnen opgesloten zodat ze niet op het laatste moment weg zouden lopen. Maar toen kwam er toch nog even een vriendinnetje langs..en je raad het al, 1 kat naar buiten.. Oké geen probleem, die was makkelijk weer op te pakken en naar binnen.. Vlak voor het slapen gaan, ontsnapte hij alleen weer... Deze keer heb ik echter wel een half uur achter de kat aangeroepen, brokjes geschud.. Uiteindelijk zag ik hem bij iemand in de tuin achter een hek zitten.. En ik maar roepen, lief praten, brokjes schudden.. Maar niks... Hij wou niet komen.. Tja, de stress slaat er bij mij dan in. Gelukkig kwam de man van het huis kijken wat ik aan het doen was. Ik mocht in zijn tuin komen en na 5 minuten had ik hem daar wel te pakken.

Half 2. De kleine meid lag te slapen, hup die optillen en gaan. Tot 6 uur doorgeslapen en na wat gegeten te hebben sliep ze weer tot 9 uur. Dat ging beter als verwacht! Om half 11 waren we bij het zwembad in Turnov aangekomen. Wat kun je daar lekker zwemmen. Er staan strandbedjes waar je gebruik van kan maken. Ook zijn er meerdere glijbanen, waarvan er 1 speciaal is voor 12+. Die gaat steil naar beneden en heeft ook een tijdwaarneming.

Eenmaal uitgezwommen gingen we naar de camping, daar werden we vriendelijk ontvangen door Miranda en Romano. De broodjes voor de komende dagen besteld. En toen op naar de tent. Die was prima voor elkaar, ondanks dat hij wel lichtelijk verouderd is. We zijn de auto gaan uitpakken en het beekje gaan verkennen. Het was alweer tegen 4 uur toen we gesetteld waren. Voor het avondeten moest ook gezorgd worden. Dus op naar de supermarkt een plaatsje verderop. De keus viel op noedels met kip en groentemix. Op het moment dat ik wil beginnen met koken bedenk ik me dat ik geen olie heb... Maar gelukkig zat er wat vel nog aan de kip. Dus die even opgebakken en ik had een vette pan. :) Het eten was lekker, ook al zeg ik het zelf.

De kleine meid (7) ging nog even spelen en toen was de dag alweer voorbij.

Vandaag een nieuwe dag, en wat we gaan doen moeten we nog maar even bedenken.
 
Zondag

Vandaag aan de ontbijttafel hebben we besloten om naar pec ka te gaan. Dit is een nieuw iets waar een speeltuin is, en er zijn twee restaurants die er al eerder waren. We vertrekken pas wat later omdat het ontbijten in de ochtendzon zo lekker ontspannen was. Op de heenweg maar besloten om wat broodjes te kopen voor het middageten of avondeten. De rit voerde ons via trurnov ernaartoe... Aldus de Tom Tom... De laatste 5 km klopte er iets niet. We moesten volgens dat ding een karrespoor op. Wij nogmaals de kaart en tomtom vergelijken en dat was idd de enige weg??? Euhm… Ik rij wel graag op bergweggetjes... Maar dit was te erg.

Toen maar snel besloten om naar Pec pod Snezkou te gaan. Daar zijn we gaan picknicken en de kleine heeft heerlijk in het beekje daar met haar voeten gestaan en gespeeld. We hebben de bobsleebaan daar ook genomen. En die was erg leuk. Op de terugweg zijn we weer boodschappen gaan doen. Dit keer bij de grote supermarkt in trurnov. Het avondeten werd aardappels, worstjes en doperwtjes met wortels. Samen met nog 3 broodjes, een zak chips en 2 toetjes waren we nog geen 8 euro kwijt.

Eenmaal op de camping Miranda maar even gevraagd hoe we wel bij die speeltuin komen. Dit is alleen te bereiken met de kabelbaan vanaf de velka upa. Toen het avondeten op was zijn we nog even wezen zwemmen in het dorp. Dat zwembad sluit om 19:00 uur dus na een uurtje waren we terug op de camping.
 

Ad Verschoor

Donateur
Fantastisch om dagelijks je vakantie belevenissen te mogen meelezen. Volgens mij heb je ook een geweldige uitvalsbasis gevonden met camping de Sprookjesmolen. Zelf hebben we altijd op een camping in Dwingeloo gestaan, maar tegenwoordig bezoeken we Tsjechië en maken we gebruik van pensions. Gisteren zijn we aangekomen in Splzov en volgende zondag reizen we door naar Dolni Brusnice. We hopen dan nog even langs te gaan bij Miranda en Romano. Doe ze maar alvast de hartelijke groeten. Een tip, die je vast van Miranda ook gekregen zult hebben, is de dierentuin in Dvur Kralove en dat in combinatie met de dam in Bila Tremesna. Geweldige ervaring voor een meisje van 7 jaar en haar ouders.
Voor nu bedankt voor je verhalen en nog een hele fijne vakantie !!!!
 
Maandag

Vandaag werd ik weer op tijd wakker. We hadden bij het ontbijt besloten dat we naar Adrspach zouden gaan. Dit is een rotsformatie. We zetten de Tom Tom weer aan en rijden maar. In Trutnov was het aardig druk en stonden we af en toe stil achter een bestelbus. De kleine meid vond dat grappig, de tekst van de bus was te lezen voor haar... Elke afslag die we namen nam hij ook. Iets buiten Trutnov was de afslag die wij moesten hebben. Het busje ging rechtdoor. We reden een prachtige haarspeldbochtig weggetje op met mooie steile afgronden langs de auto. En vlak voordat we adrspach in reden kwamen we dezelfde bestelbus tegen. hij kwam van een andere weg af. Ik in de spiegel kijken zie ik idd bij de afslag daar staan dat je op 2 manieren daar kan komen.

Eenmaal bij adrspach aangekomen zie je dat het best druk is. We kwamen onderweg nog Nederlanders tegen die we even gesproken hebben. Blijkt dat we bij de kassa ook een boekje met info in het Nederlands hadden kunnen krijgen. Wij hadden alleen de Duitse variant gekregen. Nou ja het maakte niet uit. We hebben 2 uur over de 3.5 km gedaan. Na afloop daar lekker nog langos gegeten en de kleine een frietje.

Op de terugweg weer even boodschappen gedaan, het avondeten werd salade met gebakken kip en wat broodjes. Om 15:00 uur waren we terug bij de camping. De kleine heeft daar nog met twee vriendinnen gespeeld bij het zwembadje en later in de tent. Ik besloot om nog een stukje te gaan hardlopen. Lekker wat hoogtemetertjes gemaakt. Maar dat is wel even wennen, na 6,3 km hield ik het voor gezien.

Na het avondeten nog een wijntje gedaan op het terras boven en toen heerlijk geslapen weer.
 
Fantastisch om dagelijks je vakantie belevenissen te mogen meelezen. Volgens mij heb je ook een geweldige uitvalsbasis gevonden met camping de Sprookjesmolen. Zelf hebben we altijd op een camping in Dwingeloo gestaan, maar tegenwoordig bezoeken we Tsjechië en maken we gebruik van pensions. Gisteren zijn we aangekomen in Splzov en volgende zondag reizen we door naar Dolni Brusnice. We hopen dan nog even langs te gaan bij Miranda en Romano. Doe ze maar alvast de hartelijke groeten. Een tip, die je vast van Miranda ook gekregen zult hebben, is de dierentuin in Dvur Kralove en dat in combinatie met de dam in Bila Tremesna. Geweldige ervaring voor een meisje van 7 jaar en haar ouders.
Voor nu bedankt voor je verhalen en nog een hele fijne vakantie !!!!
Idd het is een fijne kleine camping, zonder al teveel poespas. Maar alles wat er is, is goed. Een perfecte plek als uitvalsbasis. De dierentuin en de dam willen wij ook heen, maar waarschijnlijk maken we daar twee dagen van, want ik had ergens ook gelezen dat je daar kon kanoën. Ik ga de groetjes doen (als ik het niet vergeet met mijn warhoofd) ik hoop dat jij ook een fijne vakantie hebt.
 
Dinsdag

Nadat de broodjes van het ontbijt weer aan de tent gebracht zijn en we ontbeten hebben, zijn we naar de dierentuin geweest. Onderweg kwamen we de dam al tegen. Daar zijn we uitgestapt en hebben even rondgelopen. Ze zijn de dam aan het renoveren en daardoor zie je 1 van de mooie torens niet. Maar dat mag de pret niet drukken.

Vanaf de dam zijn we doorgereden naar een supermarkt, daar lekkere broodjes gehaald voor de lunch. Tegen 11 uur kwamen we bij de dierentuin aan. We zijn meteen begonnen met de rondrit met de auto. We hebben heel veel lol in de auto gehad om wat de dieren deden. Op een gegeven moment stonden een paar dieren met indrukwekkende horens midden op de weg. Dit was compleet met de kleintjes en al. We hebben daar zeker 15 minuten tussen gestaan, ze liepen af en toe een paar stappen, maar net zo snel liepen anderen dan weer recht op je auto af. Maar wat een grote hokken hebben die dieren daar! Tegen 2 uur hadden we de dierentuin wel gezien.

Doordat ik me weer eens niet zo lekker voelde, zijn we naar de camping gereden. Daar ben ik in bed gekropen en zijn mijn vriend en zijn dochter naar het zwembad gegaan. Tegen 7 uur waren ze terug en hebben we nog een spelletje gedaan en verstoppertje gespeeld. Kortom, weer een fijne dag.
 
Woensdag

Vandaag was het een dagje camping. Nou ja... Bijna de hele dag. Tegen het middaguur zijn we even boodschappen wezen doen. 's Avonds was er de Hollandse snackavond op de camping. Hier hebben we lekker gebruik van gemaakt. Maar grappig genoeg was bij ons de keus niet op echte Hollandse snacks gevallen, de hamburgers speciaal en kipnuggets waren erg lekker. 's Avonds ben ik nog een stukje gaan hardlopen. Ik ben meteen de camping af omhoog gelopen en toen ik boven op de bergkam was, kwam Roman op zijn quad even kijken waar ik al was. Het verbaasde hem dat ik al 3,5 km weg was. Mij eigenlijk niet. :) De berg oplopen is zwaar, maar wel goed te doen. Het rondje wat ik gelopen heb was uiteindelijk 6,5 km lang en had 117 hoogtemeters.
 
Bovenaan