Rondreis Tsjechië 2018

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2018

We zijn er deze keer echt aan toe !

Na onze terugkeer vorig jaar op zondag 16 september werden we verrast door de mededeling dat onze oudste kleindochter in verwachting was. Jong als ze is, was ze er heel blij mee en kreeg ze alle steun van haar ouders.
Inmiddels pakken we de draad weer op na twee heerlijke vakanties in Tsjechië. Bezoeken van kinderen, het rijden van kleinkinderen naar school, het voorzitterschap van twee ouderenorganisaties en het schrijven van ons vakantieverslag voor het forum.
In oktober een paar dagen Rotterdam en omgeving om familiebezoeken af te leggen, waarvan drie zich in verzorgingstehuizen bevinden. Wij prijzen ons gelukkig (al behoren we niet tot de jongste in de familie) dat we in staat zijn dit nog te kunnen doen.

upload_2018-7-11_10-40-55.png

De Decembermaand geeft jaarlijks gezellige drukte rond de organisatie van allerlei Kerstactiviteiten, zoals een brunch en een Kerstmarkt. Tijdens de Kerstdagen en nieuwjaarsdag is het bij ons thuis ieder jaar weer één groot familiefeest en hebben we ze alle 15 bij elkaar.
In het begin van het jaar was er de drukte rond de gemeenteraadsverkiezingen. Best veel tijd heb ik gestoken in de verkiezingscampagne, terwijl eind maart ik volop aan de bak mocht bij de verhuizing van het gezin van mijn middelste zoon. Om 14 dagen (16 april) later hun kleinzoon op te kunnen nemen was een groter huis noodzakelijk. Gelukkig is het met het huis, onze kleindochter en achterkleinzoon allemaal goed gekomen.

1525978604862k.jpg

Na deze spannende tijd wordt ik een dag later geconfronteerd met het feit dat het multifunctioneel centrum in onze wijk per 1 oktober bedrijfsverzamelgebouw zal worden, tenzij de wijk het beheer overneemt. Ik werd gevraagd voorzitter te worden van de Werkgroep behoud Wijkcentrum..
Ik vind dat een buurt niet zonder wijkcentrum kan en dus wachtte me een uitdagende klus. Ik werk inmiddels weer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, maar onbetaald en ben volledig terug in mijn oude vak.
Het lijkt dat het ons gaat lukken en dan zit mijn taak er weer op, want dan wacht ons mogelijk een verhuizing. Wij hebben ons huis in de verkoop en in februari 2019 start de bouw van enkele bungalows, waarop we hebben ingeschreven en waarvan één aan ons is toegewezen.
We rekenen er op dat we zeker een jaar op een vakantiepark zullen wonen.

upload_2018-7-11_10-41-54.png
Één van 22 bungalows, gasloos en met garage

Logisch na zo'n jaar met zulke plannen voor ons , dat we echt toe zijn aan een heerlijke vakantie in Tsjechië. Het vertrek staat gepland op zondagmorgen 19 augustus rond 4.00 uur en we hopen zonder oponthoud rond 12.00 uur de grens bij Zittau te passeren.
In een volgend verhaaltje vertel ik jullie meer over het programma. We hopen weer op een fantastische tijd in Tsjechië.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2018 (Deel 2.)

De aanloop en de eerste week in Splzov.
Ook al was het een druk jaar dan nog ga ik ervan uit dat de aanloop naar de vakantie volgens traditie zal verlopen. Meestal begint de drukte al een week van te voren. De grote schoonmaak van huis, tuin en auto staat bovenaan de lijst, hoewel het huis behoorlijk schoon blijft in verband met eventuele bezichtigingen. Dat scheelt een slok op een borrel.

Er is echter veel meer. Medicijnen moeten voldoende mee voor 5-6 weken, verlichting in huis moet aangesloten worden op de tijdschakelaars, voor de voeten komt de pedicure en we gaan nog even langs bij de kapper. Tenslotte worden de koffers ingepakt en alles wordt beneden klaargezet.

De Zaterdag voor vertrek werken we af volgens een traditioneel en bekend ritueel. Eerst maar even naar de winkel voor verse broodjes, drinken en wat hartigheden, als kaas en bierworstjes om de nachtelijke reisuren door te komen. Even langs bij alle kinderen 3 zoons, 2 schoondochters, 6 kleindochters,2 kleinzoons en een achterkleinzoon. We zullen ze toch weer gaan missen in de komende weken.

upload_2018-7-22_14-8-33.png
Restaurant de Riete, Dwingeloo

De jaarlijkse rit naar Dwingeloo, aan het einde van de middag, zien we als start van de vakantie. Met onze vrienden, Ron en Marijke, spreken we dan af bij restaurant de Riete om een stevige maaltijd te nuttigen. Terug in Hoogeveen wordt de tank gevuld met benzine, zodat we daar 's nachts een tijdje op door kunnen rijden. Thuis worden het koffiezetapparaat, de lege krat Birell en de koffers in de auto gezet.
Birell ? Jawel, al jaren neem ik een vol kratje mee naar huis om het af te leren. Bij terugkomst in Tsjechië koop ik, bij de eerstvolgende supermarkt over de grens, alvast enkele flesjes om de rest van de dag door te komen.
Na al deze rituelen wordt het tijd om enige uren te gebruiken voor een goede nachtrust, die nodig is voor de lange reis.

Zondag 19 augustus
Om rond 4 uur te kunnen vertrekken staan we ongeveer een half uur eerder op. Snel wassen en aankleden en de laatste dingetjes doen. Ook nog even een kop koffie en om er alvast aan te wennen wordt dit vast Senseo. Hopelijk klokslag 4.00 uur rijden we de auto uit de garage en is het moment van vertrek aangebroken. Al na enkele minuten bereiken we de A 37 richting Nederlands - Duitse grens, nabij Emmen. De auto gaat met nog 815 kilometer te gaan op Cruise Control en we beginnen de rit, nog in het donker, op een slakkengangetje van 100-120 kilometer per uur. Via Osnabrück, Hannover, Magdeburg, Halle, Leipzig, Dresden en Bautzen bereiken we bij Zittau het drielandenpunt en gaan we de grens naar Tsjechië over. Hier wordt in een kiosk een vignet voor 30 dagen gekocht. Even verder gaan we naar Hradek nad Nisou om, zoals ik hiervoor schreef, bij de Albert wat flesjes Birell te kopen. Als we nog fit genoeg zijn willen we Hrad Grabstejn bezoeken, hierdoor aangemoedigd door Wroeter zijn verslag. Om ons logeeradres in Splzov te bereiken is het nog slechts 50 kilometer en dus te overzien.

upload_2018-7-22_14-10-7.png
Onze achtertuin in Splzov aan de Jizera

Maandag 20 augustus
Na zoveel kilometers gereden te hebben, doen we het vandaag heel rustig aan. Misschien in de buurt een terrasje pakken of een supermarkt bezoeken voor enkele boodschappen. Uiteraard vergeten we niet onze maaltijden, die in dit Restaurace a penzion Formanka (www.formanka.cz) altijd uitstekend verzorgd zijn.

Dinsdag 21 augustus
Na een dagje rust staat Liberec met zijn dierentuin op het programma. Het is de oudste dierentuin van het land en staat vooral bekend om zijn witte tijgers. Leuk vinden wij altijd het voeren van de zeeleeuwen en om dit mee te maken moeten we er om 10.30 uur zijn.
upload_2018-7-22_14-11-32.png

Woensdag 22 augustus
Al vrij lang zijn we niet meer in Turnov geweest en gaan we even langs bij Hrad Vladstejn. Wat langer proberen we te zijn bij kasteel Rohosec, omdat we het plan hebben om er eens binnen te kijken.

Donderdag 23 augustus
Jicin moeten we weer in ons programma opnemen om er in de boekhandel een kalender 2019 te kopen en koffie te drinken in de Cukrarna, waarbij een gebakje niet mag ontbreken. Na deze lekkernij gaan we richting Prachovské Skály voor een wandeling door dit prachtige gebied.
upload_2018-7-22_14-12-22.png
Prachovské Skály

Vrijdag 24 augustus
In de morgenuren probeer ik met de auto zover mogelijk te komen bij de reliëfs van Kacanovy. Mocht dit niet lukken laat ik toch Marja een tijdje achter om zelf te gaan kijken. Genieten van enige rustige momenten doen we op het terras van Hruba Skala waar het zeer goed toeven is.

Zaterdag 25 augustus
Eén van de mooiste gebieden voor een rondrit vind ik altijd nog de streek rondom Semily. Zo is er de weg van Semily naar Bozkov, die van grote hoogte een schitterend uitzicht biedt op de stad. De avond gebruiken we om de koffers te pakken, zodat we morgen op ons gemak verder kunnen reizen.

wordt vervolgd: Deel 3.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rondreis Tsjechië 2018 (Deel 3.)

Oost-Bohemen en het Reuzengebergte.

De eerste week van ons verblijf zit er op. We nemen na het ontbijt afscheid van Vladimir Burianov en zijn medewerksters. Na hier inmiddels negen achtereenvolgende jaren met veel genoegen gelogeerd te hebben, voelen we ons hier kind aan huis. Bij ons vertrek staat Vladimir ons altijd uit te zwaaien en dat zal ongetwijfeld ook nu weer zo zijn.

Zondag 26 augustus
We rijden via Semily, Jilemnice en Vrchlabi naar Dolni Kalná en hopen dat we op camping Sprookjesmolen, Miranda en haar zoon Romano even gedag kunnen zeggen. We ervaren dit soort ontmoetingen altijd als heel warm en bijzonder. In de middag proberen we mee te doen aan een rondleiding door Hrad Pecka, dat ligt aan de weg naar ons uiteindelijk doel voor vandaag Dolni Brusnice. We logeren in hotel Pod Zvicinou (www.hotelpodzvicinou.cz) van Nancy en Erik en hun kinderen. Als ze dienst hebben zet Janna een alcoholvrij pilsje voor me klaar en kan Marja zich weer tegoed doen aan een Biftek van Carl. Leuk is het om steeds weer bekende gezichten te zien en dat al zoveel jaren.
P1080921k.JPG

Maandag 27 augustus
In deze vakantie nemen we de maandag als rustige dag. Marja was vorig jaar voor het eerst moe na de vakantie en dat kan de bedoeling niet zijn. Toch moeten we maar iets meer rekening gaan houden met onze leeftijd, hoewel dat niet altijd mee zal vallen. We beperken ons voortaan tot een boodschapje. We zitten te zitten met een boek of ik schrijf wat voor het forum. Een korte wandeling behoort ook tot de mogelijkheden. Tussen de middag misschien een kopje soep en wie weet een middagdutje.

Dinsdag 28 augustus
Weer staat Broumovské Skály op ons to do lijstje. Weliswaar hebben we vorig jaar Broumov bezocht, maar toen ging veel van onze tijd verloren aan het afwikkelen van een botsing. Ook was de weg naar de skalies opgebroken en dus afgesloten voor verkeer. Ik laat mij door dit soort zaken echter niet ontmoedigen en gaan voor een herkansing vanaf Hlavňov.

upload_2018-7-29_6-38-58.png

Woensdag 29 augustus
Het is enige tijd geleden dat we de meeting bezochten in Dolni Lanov en daarom vandaag toch even langs om gedag te zeggen. Bovendien gaan we nog kijken of Elske en wereldreiziger thuis zijn.
Dit zijn echter niet de enige bezoekjes, want we willen proberen om met de gondel, vanuit Janske Lazne, naar de top van de Cerna Hora te gaan om er van het uitzicht te genieten.

Donderdag 30 augustus
We rijden naar Machov en Machovská Lhota en passeren daar de grens met Polen om vervolgens, via een slingerende bergweg, terecht te komen in Karlów. We gebruiken er enigen tijd om de omgeving te bekijken en rijden dan naar de Vietnamese markt bij Kudowa-Zdrój. In Náchod genieten we van het uitzicht op de stad vanaf het kasteel.
872k.jpg

Vrijdag 31 augustus
Vandaag gaan we niet verder dan Dvur Kralové om er op safari te gaan en de dierentuin te bezoeken. Dit uitje behoort tot een jaarlijks terugkerende gebeurtenis waar we altijd weer van genieten

Zaterdag 1 september
De jaarlijkse vliegshow op en rond het vliegveld van Hradec Kralové. Al meerdere malen hebben we geprobeerd om hier langs te gaan, maar steeds kwam er wel iets tussen. De grote vraag is : Zou het dan eindelijk deze keer wel lukken ?

wordt vervolgd, deel 4.
 
upload_2018-7-29_17-37-51.jpeg

Een kleine waarschuwing voor Ad. De grensovergang naar Polen via Machovska Lhota is per auto niet mogelijk. Toch misschien iets om rekening mee te houden. Ook zijn er geen Vietnamezen in Kudowa Zdroj te vinden. De gehele markt wordt gerund door enkel Polen vanuit containers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan