Voor het eerst wonen en werken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hi! Ik heb al wat topics afgestruind en rond gezocht op Google maar kom er niet helemaal uit.
Het zit als volgt, ik heb een mogelijk aanbod gekregen om te werken in Praag. Ik zal dan ook moeten verhuizen en zelfstandig een woning zoeken (met enige begeleiding in de vorm van tips) De werkgever betaald een bepaald bedrag voor de relocation.

Nu heb ik genoeg gelezen over de betreffende baan e.d. maar niet zozeer over het leven. Het is voor mij voor het eerst dat ik naar het buitenland vertrek om te wonen en werken en vooral in Tsjechië waar ik de taal ook niet machtig voor ben. (De baan vereist Nederlands, Engels en Duits)
Dus in afwachting van het volgende gesprek met het bedrijf heb ik een aantal vragen van kenners die dit in de praktijk hebben ervaren.
Voor mijzelf vind ik het nog enorm spannend en nieuw,

- Hoe zit het met je nationaliteit als je langdurig gaat werken aldaar? Blijf je Nederlandse of krijg je de Tsjechische nationaliteit.
- Hoe zit het met de zorgverzekering?
- Ik ben van plan om m'n eigen auto mee te nemen en aldaar later in de toekomst te kijken voor een andere. Maar ik weet wat ik aan m'n eigen auto heb (toevallig ook nog een Skoda). Ik begreep dat je maximaal 6 maanden met Nederlands kenteken mag rondrijden daarna moet je hem als het ware invoeren. Ik begreep dat invoeren zo'n € 200 kost, klopt dat?
- Wat kost een gemiddeld (fatsoenlijk) appartementje aan huur rondom Praag? Ik begrijp dat het wonen in de stad zelf wat duurder is dus ik zoek wel wat aan de buitenrand.
- Wat besteden jullie gemiddeld aan het wonen? Dus internet/tv, boodschappen en dat soort praktische zaken.
- Zijn er forumleden die ook zelfstandig die kant op zijn vertrokken en zoja: Hoe hebben jullie dat gedaan op sociaal gebied met het ontmoeten van mensen enzo?
- Hoe hebben jullie het ervaren toen jullie van Nederland naar Tsjechie gingen om te wonen, hoe waren de eerste weken?

Alvast dank!
 

kuurgast

Donateur
- Hoe zit het met je nationaliteit als je langdurig gaat werken aldaar? Blijf je Nederlandse of krijg je de Tsjechische nationaliteit.
Nederlandse nationaliteit verliezen

Als u alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, raakt u deze nooit automatisch kwijt. U kunt wel uw Nederlandse nationaliteit automatisch kwijtraken als u een andere nationaliteit aanneemt of als u een dubbele nationaliteit heeft. De overheid kan ook uw Nederlanderschap actief intrekken.
Bron rijksoverheid.nl + nederlandwereldwijd.nl.
besteden jullie gemiddeld aan het wonen? Dus internet/tv, boodschappen
Zie kosten boodschappen etc news.expats.cz/praguejobs/cost-living-prague-2018-edition + numbeo.com/cost-of-living/in/Prague waar onderaan vragen beantwoord worden.
 
Het nederlandschap verlies je niet en je pas verlengen kan gewoon bij de ambassade. ( sterke zenuwen en geduld nodig) Voor de rest hangt het af van wat je nieuwe baan schuift. Als je een verblijfsvergunning hebt kan je de auto overschrijven en ben je van de kosten voor wegenbelasting af. dus alleen dat is het overschrijven al waard. En hoewel de lonen hier lager liggen dan in nederland is de levensstandaard hoger, of kan je met je loon in nederland ook 3 keer in de week uit eten?
 
Ik wil je ook even ter attentie brengen dat je je sociale zekerheden die je uit nederland kan ontvangen (aow, maar ook wia ed) gekort word als je een tijd in het buitenland gewoond/gewerkt hebt. Er zijn regelingen om die vrijwillig bij te verzekeren.. maar hoe dat exact zit weet ik niet.

Ik heb alleen dat stukje ervaren dat je gekort word. Hoe het wel hoort weet ik niet... maar misschien anderen op het forum wel.
 
In principe word je gekort met 2% per jaar dat je in het buitenland verblijft voor je 65 jaar bent (hoe dit met het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd zit, weet ik niet). Wanneer je geen pensioen verder hebt opgebouwd, wordt dat echter weer rechtgetrokken omdat je anders onder een bestaansminimum zou komen. Die korting is dus zeer betrekkelijk.
 
Ik hoop echt dat je er wat aan hebt. Ik woon permanent in Tsjechië. Er staan nog een flink aantal artikelen in de wachtrij, maar omdat het zomer is, de kids negen weken vakantie hebben en het ook hier in Krupka (80km ten westen van Praha) bloedheet is, werk ik te weinig aan de site. Heb je vragen, stel ze gerust.
 
Qua praktische zaken heb ik het volgende duidelijk;

- Mn KvK inschrijving
- Nederlandse bankrekening
- Zorgverzekering/Sociale verzekeringsbank (Want KvK)
- Telefoonabonnement (mee bezig)
- Autoverzekering (mee bezig)

Mis ik nog iets?

Wat is de beste site voor appartementen/deelwoningen oid? Zijn er ook Nederlandse aanbieders?
Ik zoek wel iets wat net buiten Praag ligt om kostentechnische redenen en omdat ik niet in de drukke stad wil wonen.
 
Qua praktische zaken heb ik het volgende duidelijk;

- Mn KvK inschrijving
- Nederlandse bankrekening
- Zorgverzekering/Sociale verzekeringsbank (Want KvK)
- Telefoonabonnement (mee bezig)
- Autoverzekering (mee bezig)

Mis ik nog iets?

Wat is de beste site voor appartementen/deelwoningen oid? Zijn er ook Nederlandse aanbieders?
Ik zoek wel iets wat net buiten Praag ligt om kostentechnische redenen en omdat ik niet in de drukke stad wil wonen.

Momenteel ben ik druk bezig met herschrijven van een aantal teksten op mijn website.
Niet omdat er veel onjuiste informatie instaat, maar meer omdat veel informatie rondom Tsjechië wat te beperkt is.
Het is soms te specifiek gericht op mijn eigen ervaringen. De teksten moeten wat algemener, of in elk geval worden aangevuld.
Soms staat er ook informatie in die misleidend is. Zoals bv de opmerking over Provident. Dit blijkt een organisatie te zijn die woekerrentes berekent. In mijn geval deden ze dat niet! Ik betaal slechts een hele kleine toeslag. De reden bleek, dat dit komt door een vriendendienst. Normaal gesproken is dit echter niet zo en betaal je heel veel meer. Ook rondom telefoon maatschappijen valt veel meer te zeggen dan ik op de site deed. Het is allemaal sterk afhankelijk van wat je precies aan diensten wilt. Wil je meer weten dan kun je ten alle tijden een conversatie starten of mij via de website schrijven.
Groet,
/dick
 
Dank! Ik hou het in de gaten.

Ik zit nog met 1 probleem.. Mijn autoverzekering wordt opgeschort op het moment dat ik mij hier laat uitschrijven. Geen enkele Nederlandse verzekeraar wil me dan nog accepteren, en ik wou eigenlijk ten minste 2 maanden blijven rijden op Nederlands kenteken (ik blijf optimistisch maar stel dat het niet bevalt..)
Hoe kan ik dit het beste oplossen?
 
Bovenaan