Onze vakantie in Blankartice-Hermanov van 28/04 tot 12/05/2018

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dag 7 . Vrijdag 04-05-2018 het is vandaag onze doden herdenking om 20.00 uur .

Na de vermoeiende dag gisteren hebben wij lekker wat langer geslapen en heel rustig gegeten
en een ieder doet zijn of haar ding , en na koffie gedronken te hebben en Binky nog even goed laten lopen buiten om zijn behoefte,s te doen , ruimen mijn dames altijd de ontlasting op , en laten echt niks achter voor een ander .
Zij hebben altijd een rolletje extra zakjes bij hun voor het geval de houder leeg mocht zijn .
Dit doen de dames bij ons thuis en ook op de camping waar wij staan , dus ook op ons vakantie adres .
En tegen 12 uur gaan wij richting Terezin .

DSCN4604.JPG

Omdat wij onze vakantie twee weken gepland hadden samen met onze kleindochter .
hebben wij thuis al besloten om vandaag naar Terezin te gaan .
Het oorlog verleden en wat er nog van over is te aanschouwen en nu met eigen ogen te zien .
In onze directe omgeving kennen wij niemand die dit al heeft gezien .
Gelijk al richting de ingang wat een graven en is men bezig ( denk ik ) om de namen van een ieder die daar ligt begraven en is overleden in marmer te beitelen , omdat het al bij een zo,n groot langwerpig marmeren plaat was gebeurd , deze marmeren gedenkplaten staan om de looppaden heen .
U ziet ze staan links en rechts van het kruis .

DSCN4605.JPG DSCN4607.JPG

Bij de kassa twee seniori en een studente zeg ik en laten onze I D zien , er moest iemand bij komen , deze vriendelijke kassa dame snapte het niet omdat wij niet over senioren passen beschikken .
De dame die er bijkwam sprak met de kassa dame en ons werd aangeraden om een familieticket te kopen .
Ook goed zei ik , en betaalde 430 kronen voor mijn vrouw , en voor mijn kleindochter betaalde wij niks .

DSCN4895.JPG DSCN4896.JPG foto,van vanmiddag .

De medewerksters van Terezin wezen ons welke kant wij op moesten lopen .
Maar wij gingen eerst naar het winkeltje om een vertaling te kopen die er niet was , en mijn kleindochter heeft daar een Nederlandstalig foto verslagboek gekocht .
Buiten gekomen willen wij door een poort lopen , maar moesten eerst ons toegang kaartje laten zien , en mochten verder .
Komt dame 2 van bij de kassa naar ons toe of wij een moment willen wachten op de gids en in welke taal dat moest zijn ? Helaas er waren op dat moment geen Nederlands sprekende gidsen , dus kozen wij maar voor een Duits sprekende gids van Tsjechische afkomst .
Niet wetende dat deze gids alleen voor ons is en wij versteld hiervan staan , wat een service .
DSCN4608.JPG DSCN4610.JPG DSCN4611.JPG DSCN4612.JPG DSCN4613.JPG

Dit was onze gids .

Wordt vervolgt in deel 2.
 
Vervolg deel 2 .

De gids leidde ons rond met zijn verhalen en wij hoorden dingen die wij nog nooit gehoord hadden , en soms leek het alsof zijn ogen vuur werden en fanatiek , om daarna weer rustig verder te vertellen .
Ik ga niet alles beschrijven wat de gids ons vertelde , maar ik ben mijn kleindochter dankbaar dat zij dit juist wilde zien .
Uit mezelf was ik er waarschijnlijk nooit naar toe gegaan , omdat ik niks met de oorlog heb .
Natuurlijk net als iedereen hebben mijn ouders en familie dingen in de tweede wereldoorlog meegemaakt .
Zij woonde in de jodenbuurt van Amsterdam oost waar ik ook geboren ben na de tweede wereldoorlog .
Wij zijn niet haatdragend opgevoed , maar dodenherdenking werd altijd in stilte gedaan samen met de NTS op tv van de Waalsdorpervlakte .

DSCN4614.JPG DSCN4615.JPG DSCN4616.JPG DSCN4617.JPG DSCN4618.JPG DSCN4619.JPG DSCN4620.JPG DSCN4621.JPG

Zelfs de grote bever vond het daar prachtig ( verre familie van Wroeter ! )

DSCN4622.JPG DSCN4624.JPG


Wordt vervolgt in deel 3 .
 
Vervolg deel 3 .

DSCN4625.JPG DSCN4626.JPG DSCN4627.JPG

Wij drieën waren zeer onder de indruk van onze gids en liet ons in de filmzaal een Nederlandstalige film bekijken , wij namen daar afscheid van onze gids en bedankte hem voor zijn vertaling en zijn belevenis en die overbracht op ons .
Na de film hadden wij nog meer inzicht gekregen en waren blij dat wij de filmzaal uit gingen .
Ondanks alle ellende die wij gezien en gehoord hadden , moet er ook nog gegeten worden .
Dat deden wij dus .
Het smaakte niet de beelden voor je ogen van de hongerige gevangenen deden mij geen goed .

Op de autoparkeerplaats was ook nog een showroom van oude auto,s en motoren , maar hoe graag ik dat ook wilde zien , wij zijn er niet naartoe geweest .
De blikken , de ogen , de uitgemergelde mensen en niet genoeg water hebben zodat de gevangen zich konden wassen , omdat een of andere hoge Pief zo nodig zijn zwembad moest vullen voor zijn familie en genodigde , het maalde door onze hoofden heen .
Wij hebben niet alles gezien , maar komen zeer zeker hier terug .

Ik weet niet hoe het komt ? “ Maar ’’ het parkeren was ook gratis , de slagbomen stonden gewoon open , maar niet bij aankomst .

DSCN4897.JPG deze foto vanmiddag gemaakt .

Ook hadden wij geen zin meer om ergens anders te gaan eten , dus hebben wij onderweg blikken Goulash en een knedle brood gekocht voor in het vakantiehuis .
Wij moesten toch eten en om 19.55 zijn wij voor de televisie gaan zitten kijken en om 20.00 uur de twee minuten stilte .

Mijn gedachten gaan terug naar vroeger op de bank bij Mies Bouman zat Pierre Jansen onze grote kunstverteller , prachtig kon hij vertellen over schilderijen en soms zag je de draden spuug in zijn mond , maar je stoorde je er niet aan .
Mies sprak met Pierre over de oorlog en doden , en vroeg wat hij ervan vond ?

Pierre Jansen zo zenuwachtig als hij was door zijn ziekte zei !
Wij hebben geen 800.000 doden ,
Wij zijn 800.000 mensen kwijt .
Mies Bouwman kon geen woord meer uitspreken en huilde .
Pierre Jansen had gelijk .

index.jpg
 

Bijlagen

  • images.jpg
    images.jpg
    9,9 KB · Bekeken: 2
Dag 7 . Vrijdag 04-05-2018 het is vandaag onze doden herdenking om 20.00 uur .

Mijn excuus , maar dit stukje moet nog bij afgelopen vrijdagochtend van 04-05-2018

Heb ik zo mijn best gedaan om geen dubbele foto,s te plaatsen , ben ik dit stukje van dag 7 in de ochtend nog vergeten en plaats ik dat nu maar als nog .

Na de vermoeiende dag gisteren hebben wij lekker wat langer geslapen en heel rustig gegeten
en een ieder doet zijn of haar ding , het is 10.00 uur geweest en ik moet het Tsjechische telefoon nummer bellen van de heer Pesek voor de afspraak voor de ondergrondse vliegtuigfabriek in Rabstejn in Janka .
En loop naar boven naar het terras waar de deuren nog open staan ,zon mooie dag vandaag .

DSCN4898.JPG DSCN4899.JPG DSCN4900.JPG

Ik merk dat ik toch wat gespannen ben en moet wel bellen en hopen dat het allemaal doorgaat
Ik tik het telefoonnummer in en laat mijn telefoon de rest doen , er wordt niet opgenomen !
Dus nog maar eens geprobeerd en na lang rinkelen van het overgaan kreeg ik Pesek aan de andere kant , ik zei hallo met mij …….( klinkt raar als je het zo opschrijft Hahahahaha ) en zei nogmaals in mijn beste Duits ich habbe deine zoon gesprochen gister en habbe deine email lese lassen ( ik denk dat ik beter Duits kan sprechen dan schreiben , ik vindt het nog steeds komisch nu ik dit opschrijf hahaha

Aan de andere kant van de telefoon wordt gezegd niks jongen , niks email allein telefoon ,
en op boze toon , dat ik langzaam moet praten en krijg een preek van Tsjechisch met Duits door elkaar .
“” Ja ,,, meneer ik zal het doen , hoe onderdanig ben ik ?
Heer Pesek ging verder dat wij drieën bij een groep Duitsers mee mochten met de tour .
Terwijl ik luisterde spookte het door mijn hoofd wij gaan naar Rabstejn de ondergrondse vliegtuig fabriek zien , daar had ik mijn zinnen op gezet en het lukt …….Yes !
Ja en ik kan ook Engels spreken .Hahahaha . Yes !
Wel diende ik op vrijdag 11 Kveten ( mei ) om 10.00 uur aanwezig te zijn bij Rabstejn 65 , en raadde mij aan om een dikke trui of jas mee te nemen en een zaklamp . ( maar dat had ik al opgezocht op de website en vertaald met Google ).
Dekuje Dekuje Heer Pesek en hij hing op .

Warempel ik sta te dansen en te juichen ….. de afspraak is gemaakt en gelukt .
Tenzij ! maar daar wil ik niet aan denken , en denk alleen maar beterschap heer Pesek .
De twee dames zijn ook blij , dat het door gaat , maar wij moeten nog een week wachten .
Zo , eerst koffie en dan Binky nog uitlaten en dan tegen de middag naar Terezin .


Sorry voor de verwarring ,
en hoop dat u het nog volgen kan ?
 
Dag 8. zaterdag 05-05-2018

Ik had deze dag al beschreven in de onderstaande topic van A. Smid

Open dag Pivovar Velké Březno
Topic in 'Noord Bohemen' gestart door A.Smit, 10-08-2016.

Dus kopieer ik het maar naar hier .



Wij zijn afgelopen zaterdag 5 mei ( Bevrijdingsdag ) geweest , ik had op de website gekeken en om 14.30 uur was er een rondleiding zonder afspraak maar ipv dat ik Pivovarska 116 Velko Brezno had in gevuld op mijn TomTom had ik Usti nad Labem ingetikt en stonden wij daar middags om 14.15 in het centrum .
Voor dat ik dat door had dat ik verkeerd zat ben ik alsnog naar Velko Brezno gereden inmiddels daar aangekomen was het al bijna 14,45 uur en er stond niemand !
Ja wat gaan wij nu doen?

Daar kwam een Tsjechische auto aan met 2 fietsen op zijn dak en stopte achter ons en ik probeerde een praatje aan te knopen terwijl ik geen Tsjechisch kan spreken .
Hij vertelde dat hij een tour ging maken in de bierbrouwerij om 15.30 uur en zei dat wij wel mee konden misschien , inmiddels is het 15.00 uur geworden en besluiten wij maar om te wachten .Dus maak maar vast een foto .

DSCN4628.JPG


Om 15.15 komt er een vrouw aangelopen naar ons toe of wij voor een tour komen , deze mevrouw praatte gelukkig Duits .
Ik vertelde dat wij uit Nederland kwamen , zij zou een tour doen alleen met Tsjechen en zou vragen aan de deelnemers of het goed was dat wij mee liepen in deze toer .
Alle Tsjechen waren voor , dus wij hadden mazzel , en begon de bezichtiging om 15.40 uur

DSCN4633.JPG DSCN4647.JPG

Zo nu en dan kwam de gids naar ons toe en vertaalde zij alles in het Duits wat heel leuk was voor onze kleindochter .
De vrouwelijke gids kon ook heel goed een biertje tappen al dronk ik maar 1 glas Ne alcohol die zij speciaal naar mij toebracht omdat ik niet drink als ik nog moet rijden .
En er werd aardig gedronken door de aanwezige die behalve de eerste auto allemaal met de fiets waren gekomen .

Ook de man op het schilderij met zijn Breznak en sigaar tussen zijn vingers.
Deze rondleiding is ook leuk voor kinderen en deze mochten ook een heel klein glaasje met Ne alcohol erin .

Maar zelf zien en bekijken is veel leuker


Bijgevoegde bestanden:

DSCN4648.JPG
DSCN4648.JPG

Bestandsgrootte:
123,6 KB

Bekeken:
26

DSCN4658.JPG
DSCN4658.JPG

Bestandsgrootte:
49,7 KB

Bekeken:
31

DSCN4631.JPG
DSCN4631.JPG

Bestandsgrootte:
124,9 KB

Bekeken:
30

DSCN4634.JPG
DSCN4634.JPG

Bestandsgrootte:
127,1 KB

Bekeken:
28

DSCN4640.JPG
DSCN4640.JPG

Bestandsgrootte:
124,5 KB

Bekeken:
25

Ik hoop dat alles nu wel goed gaat ?

Ooh... ik zie nu dat de foto,s niet gekopieerd zijn , jammer .

Zoals u leest zijn wij aangekomen in onze tweede week vakantie en de spanningen lopen bij mij op .

"" Maar dat leest u pas na 25 juni , de reden is dat ik als vrijwilliger heel druk ben met de VVN
( Veilig Verkeer Nederland en ook met de BOB Bewust onbeschonken bestuurder ). tevens ga ik vrijdag weer een week met Vakantie kampen Noord Nederland mee met mensen met een beperking waar ik ook het vervoer voor regel en zorg draag voor de bingo prijzen bij onze sponsers .
Lijkt het u leuk om hiervan de foto,s te bekijken gaat u dan naar

vknn.jimdo.com

onder ons Logo staan drie streepjes als u daar op klikt komt u in het menu , de rest volgt vanzelf .

Zo dra het mogelijk is schrijf ik mijn verhaal eerst in Words over Tsjechië
 
Geachte forum leden

Is er misschien iemand van u bereid om hier een link van mijn verhaal van Velko Brezno te plaatsen ?
Ik weet echt niet hoe dit moet , i.v.m. de gemiste foto,s .
Van topic :

Open dag Pivovar Velké Březno
Topic in 'Noord Bohemen' gestart door A.Smit, 10-08-2016.

B.V.B.V.D.
 
PuNkEnstEin

Vriendelijke dank hiervoor .

In sommige topics wordt vaak met lees of kijk "" hier "" en dan kom je bij een eerdere topic van de schrijver .
Alleen weet ik niet hoe dat gaat .
Maar jou link is ook goed .
 
Dag 9 . Zondag 06-05-2018


Bedankt voor jullie geduld

Wij hebben besloten om vandaag gewoon bij het vakantiehuis te blijven , ik heb dit er een beetje doorgedrukt omdat het mij om maandag gaat .
Ieder van ons geniet op zijn of haar manier van de stilte en de rust , en niet vergeten het hele mooie weer .
Zelfs de boer , maar die moest wel werken .

DSCN4660.JPG DSCN4662.JPG

Kleindochter genoot van de zon .
Binky vermaakte zich prima op zijn eigen stukje tuin .

DSCN4665.JPG DSCN4666.JPG

Oma leest in haar eigen boek .

DSCN4667.JPG

Zelfs de koeien keken niet op of om alles was in rust , de stilte , de natuur het geeft een heerlijk vakantie gevoel en wij hoeven niks te doen dan alleen maar genieten , nou ja ! er moesten natuurlijk wel foto,s gemaakt worden , maar doe dit met alle plezier .
DSCN4668.JPG

Deze dag loopt voorspoedig , deze rustdag was gepland door mij om oma extra rust te geven
Zodat zij volop kan genieten morgen .
U weet het misschien nog wel het ging mij vooral om deze tweede week .

Wij kijken naar de tv s,avonds onder het genot van koffie en thee en voor mij het bekende flesje ….
Oma is moei en gaat om 23.30 uur naar bed , kleindochter kijkt mij aan en ik knik ,wij moeten wel wachten tot dat oma slaapt .
00.30 uur het is inmiddels maandag geworden en horen dat oma snurkt , nu kunnen wij onze plannen uitvoeren .

Wij werken heel stil om de kamer een beetje te versieren en pompen ballonnen op .
En dan plots …….. een harde knal , er is een ballon geknald , mijn kleindochter Kimberley kijkt mij aan en spontaan beginnen wij te lachen maar wel ingetogen sstttt stil gelukkig oma slaapt nog en gaan wij weer verder , ook ballon 2 en 3 knallen kapot , wij horen gekraak en zijn muisstil ( hoe geheimzinnig wil men het hebben ? ) nee ! oma komt niet uit bed gelukkig .
Er zijn nog twee hart ballonnen over wij blij .


DSCN4672.JPG DSCN4674.JPG DSCN4676.JPG DSCN4678.JPG

U leest het langzaam maar zeker komt de verassing uit de hoge hoed

Wordt vervolgd .
 
Dag 10 Maandag 07 – 05 - 2018 …….Feest !

Na het spookgedrag van ons en een korte nachtrust loopt mijn wekker af om 07.00 uur , mijn vrouw wordt wakker en ik zeg slaap nog maar even door , ik ga met Kimberley even verse broodje kopen , maar je mag niet in de kamer komen en wij laten Binky uit .
Na ook Kimberley wakker gemaakt te hebben en gedoucht kom ik in de kamer en alle ballonnen zijn nog intact gelukkig dat scheelt .
.
Nu naar de Cukrarna Pusinka in Benesov Nad Ploucnici alwaar ik een taart besteld had via hun website met foto,s in Nederland ( zie email hieronder ) .

Van:
Verzonden: zondag 4 maart 2018 12:44
Aan: 'objednavky@cukrarnapusinka.cz'
Onderwerp: Obrazek 16 z 27 černá černá, jak je zobrazena na vašem webu

Velmi milá paní / pane

Mám velký zájem o dort.
Obrazek 16 z 27 černá černá, jak je zobrazena na vašem webu,
a nic jiného na to nevadí.
Můžete mi předložit cenovou nabídku?
Abych mohl udělat konečný pořádek, když přijdeme na dovolenou
v Hermanově ve dnech 28 - 04 - 2018.
Jsme z Nizozemska
Vraťte odpověď ?

Překladám to Google v angličtině a češtině

Děkuji předem

e-mailová adresa:
Nizozemí

Zo ook een vertaling in het Engels als in Nederlands konden zij kiezen .


Kreeg ik bericht terug in Engelse de taal van Petr Strnad

Dear Mr .......

Do you mean that cake , whitch looks like football ball ?

Nee , natuurlijk niet , weten jullie niet wat er op jullie website staat en foto,s ? ik had zelfs het fotonummer in de email gezet , dus ik mail weer terug .

Thank you for de quick response Petr Strnad

I did mean the football,
I now send a foto for you , from de blackberry cake

Na de foto gemaild te hebben zijn wij tot een afspraak gekomen over het ophalen en de betaling , nu maar hopen dat alles goed gaat .
Wij hadden in het verleden wel vaker een taart gekocht , maar vonden dat achteraf toch niet zo lekker omdat het dan uit schuimgebak bleek te gaan en aan het uiterlijk zag je dat niet .
Hopelijk krijg ik nu een taart die wij wel lekker vinden .

Bij de winkel aangekomen krijg ik mijn taart op een goud kleurige schaal aangeboden ,
en denk ......kolere !!! heb ik dat besteld ? en vraag me af hoe gaan zij dat verpakken .
Intussen heeft mijn kleindochter ook al kant en klare broodjes besteld en ik reken alles af .
Dan tilt men de schaal op en zet het in een platte doos met + - 8 cm hoge randen en zo open en bloot kregen wij de taart mee !
Gelukkig waren wij met ons tweeën anders zou ik niet weten hoe ik dat ding thuis kon krijgen

IMG_20180507_080830.jpg

Met de taart op schoot van mijn kleindochter in de auto rij ik heel erg langzaam naar ons vakantiehuis toe , wij lachen wat af in de auto en moeten schuin omhoog rijden en er staat een boer in zijn tractor op ons te wachten , toen wij naast hem stonden begreep hij het langzaam rijden en deed zijn handen schuin ineen alsof hij ons feliciteerde , was een mooi moment .
Heb hier geen foto,s van .

Bij het vakantiehuis aangekomen lag oma nog in bed , Kimberley heeft haar geholpen met haar haar en toen kwam zij naar beneden in de gang

DSCN4687.JPG

naar de kamerdeur en toen .........heb ik mijn vrouw gefeliciteerd met ..............

Ons 50 jarig huwelijk

Inderdaad wij zijn 50 jaar getrouwd en vieren dit met deze vakantie in Tsjechië .

De verwondering van mijn vrouw is heel groot en zij stond spreekwoordelijk met een bek vol met tanden en keek haar ogen uit , er glinsterd een traan in haar ogen , vol van bewondering van de versierde kamer , wij moeten haar wijzen op de taart die zij nog steeds niet gezien had en die ik op de eetkamer tafel had neer gezet .

Nu mocht zij in de stoel gaan zitten en hield ik een speech en waar ik mee eindigde met de vraag of zij met mij wilde trouwen , haar antwoordt was .........

Ja , natuurlijk schat nog 50 jaar erbij , dat wil ik dolgraag

En er vloeide tranen bij ons van geluk .

He,he het liegen en bedriegen is nu afgelopen , al dat stiekeme gedoe , opletten dat wij ons niet zouden verspreken , pakketjes via vrienden bij hun thuis laten bezorgen zodat mijn vrouw er maar niet achter kwam wat mijn kleindochter en ik uitspookte .
Het is alsof er een heel zware last van onze schouders is gevallen , maar leuk om te doen .

DSCN4670.JPG DSCN4671.JPG DSCN4677.JPG DSCN4680.JPG DSCN4683.JPG DSCN4684.JPG DSCN4686.JPG DSCN4690.JPG


Wordt vervolgd .
 
Vervolg van Maandag 07 – 05 – 2018


Na mijn vrouw een cadeau gegeven te hebben zijn wij wat verlaat gaan eten aan het ontbijt .
Wij hebben even alles op ons in laten werken en gaan dan weer verder met wat mijn kleindochter en ik hebben bekokstoofd voor de rest van deze dag .
Ook nog even wat foto,s buiten gemaakt voor het nageslacht .

DSCN4694.JPG DSCN4696.JPG DSCN4698.JPG

en dan koffie met de bruiloftstaart en ....... zou die smaken ?

Beste lezers van deze topic ik kan u met mijn hand op mijn hart vertellen het is verschrikkelik

Lekker ! mmmm , jammie jammie

Een zeer mooie en opgemaakte taart met roosjes , ik wist dus niet of er ook een ouder bruidspaar of stel bij zat dus heb ik deze maar meegenomen uit Nederland .

DSCN4689.JPG

De taart is niet te zoet en smaakt heerlijk , je neemt een hap en automatisch ben je al aan de volgende bezig , ( helaas zaterdags s,morgens net voor vertrek de laatste drie stukjes opgegeten , maar loop ik nu op de zaken vooruit ) .

Wij vertrekken richting Hrensko via Decin , Opa kan je nog even naar een winkelcentrum rijden ik moet nog wat vrouwen dingetjes hebben .
In het centrum van Decin is een overdekt winkelcentrum (naam vergeten) wij daar naar binnen wat is het hier mooi en pak mijn fototoesel erbij , bij het kinderhoekje staat een zeilboot .

DSCN4703.JPG

Grote robotten van gebruikt ijzer en staal tandwielen en banden enz prachtig en zelf Elvis ?

DSCN4707.JPG DSCN4708.JPG

Er staan in het winkelcenrum vol met dit soort attributen , mooi om het in echt te zien met eigen ogen .


Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • DSCN4709.JPG
    DSCN4709.JPG
    67,3 KB · Bekeken: 0
Vervolg

Daarna rijden wij door naar Hrensko naar de Pravcicka brána

IMG_20180507_141248.jpg
In 2004 was ik daar al geweest met mijn kamaraad en 4 jaar geleden ben ik er met mijn kleindochter geweest , mijn vrouw kon door omstandigheden niet mee naar boven .
Vanaf de parkeerplaats van Hrensko naar de brana is 5 km. En telkens bij de samensmelting voor het restaurant kwamen er mensen aan lopen vanaf Menzi Louka , het waren vooral de wat ouderen die daar vandaan kwamen .

Dus besloot ik om voor mijn vrouw ook maar bij Menze Louka te vertrekken .
Daar bijna aangekomen tellen wij 5 wielklemmen van foutparkeerders , ik rij het restaurant voorbij en vindt gelijk een parkeerplek aan de weg kant , mazzel .
Het was stralend weer en wij genoten van de wandeling ,onderweg aangestaard en omgekeken mensen ( vooral vrouwen ) die het volgens mij over onze kleding hadden , maar zij wisten niet dat dit onze trouwdag was ,wij konden er wel om lachen .

IMG_20180507_145222.jpg IMG_20180507_145647.jpg IMG_20180507_150251.jpg IMG_20180507_150616.jpg IMG_20180507_150806.jpg IMG_20180507_151211.jpg IMG_20180507_154555.jpg IMG_20180507_162911.jpg
IMG_20180507_163224.jpg


Word vervolgd .
 
Vervolg . Brana

Wij komen bij het restaurant en maken alle drie gebruik van het toilet , wat een opluchting .

IMG_20180507_164055.jpg

Wij waren een van de laatste die nog wat konden bestellen en door de klim toch nog wel trek gekregen dus eerst maar even wat bestellen .
Het restaurant sluit om 18.00 uur dus als de sodemieterij nog een paar trappen op naar de top voor een horizontaal vergezicht een mevrouw heeft van ons drieën een foto gemaakt met de mededeling dat zij spijt had dat ook zij van Menzi Louka was gekomen .
Voor mensen die slecht ter been zijn zou ik dit absuluut niet aan raden , ikzelf gleed uit en met veel pijn en moeite stopte ik net voor de afgrond , daarom vind ik dit ook een gevaarlijke route om met kinderen te lopen .( dit is dus mijn mening ).
Ook daar werden geld muntjes gegooid , in voorgaande bezoekingen heb ik niet meegemaakt .

DSCN4776.JPG DSCN4777.JPG

Op een uitkijkpost zag Kimberley twee slangen of wat er ook voor doorgaat kruipen tussen de bladeren .

DSCN4756.JPG

Na ons vertrek van de top zwikte mijn vrouw haar knie en het lopen werd steeds moeilijker voor haar mijn kleindochter en ik ondersteunde haar waar het kon en heb ik een stevige stok gezocht , dat hielp maar een korte tijd .
Het loopgedeelte is zeer slecht met boomwortels en stenen en ongelijke paden wat een mooie dag met afsluiting had moeten worden werd een drama voor mijn vrouw , zij huilde van de pijn .

DSCN4783.JPG

Ik heb het beha bandje van mijn kleindochter los gemaakt en onder de knie gebonden van mijn vrouw het hielp een klein beetje .
De rest van onze terugtocht zal ik u besparen maar over de 6 km terug naar Menzi Louka deden wij bijna 4 uur over .
En heb ik veel respect voor mijn vrouw en haar doorzettingsvermogen .

Bij de auto aangekomen zijn de meeste auto,s al weg , zou ik ook een klem hebben gekregen ?
Gelukkig geen klem en geen bon .
Wij besluiten maar om naar ons vakantiehuis terug te gaan , inmiddels tegen 22.00 uur , tijdens het rijden zakte de pijn in de knie .
Thuis gekomen heb ik maar thee gemaakt voor mijn vrouw en kleindochter met een stuk heerlijke bruidstaart .
Jammer dat deze avond zo moest aflopen .
Onze kleindochter sliep intussen al , zo moei was zij van al dat geslenter .

Maar mijn vrouw heeft wel kunnen zien wat wij al gezien hadden en was er wel blij mee .
En zei zachtjes .......ik hou van jou , en ik van jou zei ik .
 
Bovenaan