Levensmiddelen Nederlandse winkel in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goede dag,

Ik doe een klein onderzoek ivm eventueele opening van een winkeltje in Praag

Zal er in Tsjechie- Praag belang zijn voor de Nederlandse goederen als kroketen, frikandelen, boerenkool en andere "echt" Nederlandse goederen?
 
Nou, ik zit een 100 km van Praag af, maar als er een winkeltje zou zijn wat Nederlands spul verkoopt, dan zou ik een bezoek aan Praag zeker combineren met een bezoek aan de winkel.
Graag zoute dropjes, pepermunt, stroopwafels en een vaatje zoute haring in het assortiment.
We redden ons prima met de spullen die er in Tsjechie verkocht worden, maar er zijn nu eenmaal van die dingen die je van huis uit gewend bent. Je kunt wel zonder, maar als je ze ergens ziet, koop je ze wel.
 

Vodnik

† In Memoriam
Ergens tussen 1996 en 2000 heeft iemand geprobeerd een patat zaak op te zetten (nabij Mustek) Geen succes, was snel vertrokken, toch was de lokatie niet slecht (bij de in/uit gang van en metro station).

Omzet alleen van in CZ wonende nederlanders lijkt me onvoldoende om het rendabel te krijgen, is een keer een kroket of frikandel is wel leuk maar eens per maand is voldoende! Veel zaken zijn gewoon verkrijgbaar, noem is iets wat typisch hollands heet te zijn en niet verkrijgbaar is?
kroketten / frikandellen / bitterballen : nooit gezien!
Kaas (echte nederlandse): er zijn minimaal drie kaaswinkels met NL assortiment in Praag (www.kaashandel.eu)
drop: bij de Travel free shops
pindakaas: bij Lidl
ontbijtkoek: nooit gezien!
boerenkool: bij Makro
haring: één keer gezien bij Makro (gevroren) ik ken overigens maar één tsjech die dat eet, mijn vrouw!
zeevis / mosselen: bij Makro
bloemen: in overvloed (holansky kvetiny)
stroopwafels: bij Albert en er is zelfs een stroopwafelkraam in Praag (tijd niet gezien trouwens) (dit vinden tsjechen wel lekker!)

??????????

???????
 

dennuzzz

Donateur
Die snacks zouden in het hoogseizoen wel aftrek kunnen vinden. In deze periode zouden er zo'n 30.000 nederlanders per dag rondlopen in praag . lokatie is erg belangrijk, en wat contacten met nl gidsen zou interessant kunnen zijn...
 

Leen

† In Memoriam
..................haring: één keer gezien bij Makro (gevroren) ik ken overigens maar één tsjech die dat eet, mijn vrouw!
...............
Dan heb je zeker nooit een vaatje meegenomen naar Tsjechie Pieter. Hier op het werk zijn ze er gek op Het is even leren eten maar dan ... Even als op frikandellen met, jawel Re*ia frietsaus. Als men weet dat ik naar Holland ga krijg ik altijd een hele bestelling mee.:D
Ook de kilo kaasjes zijn erg gewild. Betaal in de polder € 7,95 voor een kaasje Hier in Plzen kost het 330Czk (ong 900gr)
 
Dennis, 30.000 Nederlandes in Praag op 1 dag??
Dat is 600 bussen of 100 vliegtuigen?
Als ze allemaal 5 dagen blijven mag je dat door 5 delen, maar het lijkt me nog erg veel.
En die Nederlanders moet je ook niet hebben denk ik, want die kopen geen dozen kroketen of frikandellen!
Dan moet je geen winkel hebben maar een snackbar.
Voor een winkel met NL -produkten ben je toch voornamelijk afhankelijk van Nederlanders die in CZ wonen, vrees ik. Voor volume in je omzet zou je dan de Tsjechen moeten interesseren. Ga je gang! :(
 

dennuzzz

Donateur
Kees dat heb ik inderdaad gelezen. Ik vond het toen ook veel maar
heb diverse keren hoog zomer in praag gewandeld en echt overal
kwam ik ze tegen...in grote aantallen. Let wel ik sprak over het
hoogseizoen van de zomermaanden.
 

Vodnik

† In Memoriam
Dan heb je zeker nooit een vaatje meegenomen naar Tsjechie Pieter. Hier op het werk zijn ze er gek op Het is even leren eten maar dan ...................

Als die collega's dan maar niet mee neemt naar de Koninginnedag op de ambassade! Dan gaat Mila klagen dat er niet genoeg haring is :D (ik wil er eigenlijk helemaal niet naartoe maar Mila wel, vanwege die haring :()

Een vaatje voor ons twee is een beetje teveel van het goede, hoewel er afgelopen weekend met gemak 16 haringen door gingen, meegebracht door zuslief)

Haring is dus een artikel wat kan "lopen"!
 
Snacks: niet in elke cultuur wordt er op straat gegeten. Zeker een complete maaltijd als een zak patat.
Zelfs in Nederland was het lange tijd not done om op straat te eten (uitzondering: de haringkar). Met dat soort gevoeligheden moet je rekening houden.

Winkels met producten uit eigen land: in Nederland zijn er meer Polen dan Nederlanders in Tsjechië. Toen ze net kwamen ontstonden er allerlei Poolse winkels hier, nu er nog meer Polen zijn, zijn de meeste Poolse winkels failliet. Simpelweg omdat er voor heimwehproducten altijd maar een beperkte en tijdelijke markt is.
Er wordt al snel een alternatief importsysteem opgezet (mee laten nemen door vrienden etc) omdat de producten hier in eigen winkels te duur zijn.

Bedenk bij heimwehproducten ook dat een groot deel van de charme juist zit in de moeilijke verkrijgbaarheid. Om die reden verheugt men zich meer over een zakje drop gekregen uit Nederland dan over eentje dat men - te duur - in Tsjechië kan kopen. Na een paar bezoekjes aan zo'n winkel houdt het meestal op. En zeker als een postpakketje ook nog eens goedkoper is.

Het blijven namelijk Nederlanders.
 
Kroket,bitterbal,frikandel,nasi-schijf etc ........,.heerlijk eten uit de muur, achter het glas zichtbaar, moet te exporteren zijn. Snelle hap voor de hongerigen, met niet werkende smaakpapillen?:top:
 
Een haringkar die haring verkoopt voor de schaarse Nederlander die er af en toe uit heimweh zin in heeft, is geen haringkar waar je heimweh naar zult hebben. Simpelweg omdat je er altijd bedorven waar zult krijgen.

Typisch dat een Nederlands produkt als softdrugs niet gemist wordt. Hoe zeer ik ook tegen dat spul ben, ik vrees dat het het enige winkelconcept met slagingskans is.
Zeker als je weet dat Tsjechië de tweede opiumproducent van de EU is (zie topic met die titel).
 
Nou, mijn buurvrouw was ook helemaal verliefd geworden op haring en die gaat de 30e ook weer mee naar de ambassade!

Wat ik zo jammer vindt van de Nederlandse kaaswinkels is dat ze duur zijn voor mensen die hier met een tsjechisch salaris zitten. De Penny heeft gelukkig ook Hollndse jong belegen voor iets van 65-70 kronen per pond. Als antwoord op de vraag zou ik zefggen: Tuurlijk is er behoefte aan een Nederlandse winkel, maar als de prijzen de pan uitrijzen zal er minder behoefte zijn:)
Ergens tussen 1996 en 2000 heeft iemand geprobeerd een patat zaak op te zetten (nabij Mustek) Geen succes, was snel vertrokken, toch was de lokatie niet slecht (bij de in/uit gang van en metro station).

Omzet alleen van in CZ wonende nederlanders lijkt me onvoldoende om het rendabel te krijgen, is een keer een kroket of frikandel is wel leuk maar eens per maand is voldoende! Veel zaken zijn gewoon verkrijgbaar, noem is iets wat typisch hollands heet te zijn en niet verkrijgbaar is?
kroketten / frikandellen / bitterballen : nooit gezien!
Kaas (echte nederlandse): er zijn minimaal drie kaaswinkels met NL assortiment in Praag (www.kaashandel.eu)
drop: bij de Travel free shops
pindakaas: bij Lidl
ontbijtkoek: nooit gezien!
boerenkool: bij Makro
haring: één keer gezien bij Makro (gevroren) ik ken overigens maar één tsjech die dat eet, mijn vrouw!
zeevis / mosselen: bij Makro
bloemen: in overvloed (holansky kvetiny)
stroopwafels: bij Albert en er is zelfs een stroopwafelkraam in Praag (tijd niet gezien trouwens) (dit vinden tsjechen wel lekker!)

??????????

???????
Nou, mijn buurvrouw was ook helemaal wild van haring en die gaat maandag ook weer mee naar de ambassade hoor!
 
Ergens tussen 1996 en 2000 heeft iemand geprobeerd een patat zaak op te zetten (nabij Mustek) Geen succes, was snel vertrokken, toch was de lokatie niet slecht (bij de in/uit gang van en metro station).

Omzet alleen van in CZ wonende nederlanders lijkt me onvoldoende om het rendabel te krijgen, is een keer een kroket of frikandel is wel leuk maar eens per maand is voldoende! Veel zaken zijn gewoon verkrijgbaar, noem is iets wat typisch hollands heet te zijn en niet verkrijgbaar is?
kroketten / frikandellen / bitterballen : nooit gezien!
Kaas (echte nederlandse): er zijn minimaal drie kaaswinkels met NL assortiment in Praag (www.kaashandel.eu)
drop: bij de Travel free shops
pindakaas: bij Lidl
ontbijtkoek: nooit gezien!
boerenkool: bij Makro
haring: één keer gezien bij Makro (gevroren) ik ken overigens maar één tsjech die dat eet, mijn vrouw!
zeevis / mosselen: bij Makro
bloemen: in overvloed (holansky kvetiny)
stroopwafels: bij Albert en er is zelfs een stroopwafelkraam in Praag (tijd niet gezien trouwens) (dit vinden tsjechen wel lekker!)

Is dat ie zaak die nooit open is geweest omdat de beste persoon niet door had dat samenwerken met een Tsjech de zaakjes makkelijker maakte en zo dus ook niet wist dat een klein envelopje met geld al zijn vergunningen kon regelen?

Magoed, we zijn inmiddels 6 jaar verder. Tijd voor een update!

Frikandel (speciaal):
  • De laatse jaren verkrijgbaar geweest bij Paddy's Bar (oude eigenaar) en Lion & Ball Sportsbar (geen idee of die ze nog heeft?). Momenteel weet ik geen plek waar ze te krijgen zijn.
Snacks: frikandelletjes/bitterballen/e.d.:
  • De man van de eigenaresse van Coyotes bar is Nederlands en heeft zodoende voor een compleet assortiment van alle snack gezorgd. Bamiballen, vlammetjes, alles... http://www.coyotesprague.cz/en
  • Afgelopen jaar ook verkrijgbaar bij Žluté lázně, al schijnt de eigenaar deze nu verplaatst te hebben naar zijn andere locatie vlak bij Nature Park Hostivař-Záběhlice. Moet nog ff uitzoeken waar precies!
Kaas (echte nederlandse):
  • Inmiddels op elke straathoek van het centrum, Vinohrady en Žižkov te krijgen.
  • In Albert
Drop:
  • Albert en soms de Norma (aanbiedingen)
Pindakaas:
  • Bij Lidl, Albert, Tesco, etc
Ontbijtkoek:
  • Nog niet ontdekt. Iemand?
Boerenkool:
  • Bij Makro, Farmersmarket heeft het vaak in de boerenkoolperiode. Was/is ook een hype op FB pagina Crowdsauce onder de Engelse naam kale.
Haring:
  • Viszaak op Dlouha was twee jaar geleden aan het claimen "echte" Hollandse Nieuwe te hebben..., mwa..., was eerder de gezouten Russische variant. Tot nu toe alleen op Koningsdagfeest van Ambassade gezien.
Bloemen:
  • In overvloed (Holansky kvetiny)
Stroopwafels:
  • Bij Albert (al zijn deze vaak wat ouder en bikkelhard)
Poffertjes:
Albert:
  • De laatste jaren is Albert hard bezig om steeds meer en meer "Nederlandse" producten in te voeren. Nu liggen daar al de verse pasta's, sausjes, kazen, tapas, e.d. in de winkel. Deze hebben vaak nog gewoon het Nederlandse etiket met daarover een Tsjechische vertaling geplakt.
Iemand nog meer tips?

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
Yep!
Het leven hier is ondenkbaar zonder kroketten, bitterballen, fikandellen en / of nassischijven.
Echt waar!
Zelfs vers gefileerde haring ligt hier, gevacuumeerd, in de diepvries: Je weet maar nooit wanneer het toeslaat.
Voor de andere behoeften: :D
Die maak ik lekker zelf!
Internet staat VOL met lekkere en eenvoudige recepten!

Bekend met "De Blauwe Hap" is het een eitje, en eenvoudig om zelf te doen. Waarom gëimporteerde rommel?

Daarnaast: Welke nederlandse toerist zit nou echt te wachten op een patatje mét of een "kapsalon" op de Karelsbrug?
Of zou het echt zo zijn?:stout:
 
Stroopwafels bij de Lidl, evenals "Vienamesche Loempia's,
Zelfs de Taugé en sambal oelek zijn beschikbaar.
Ontbijtkoek: nog niet gevonden.
Er is wel een soort van Taai-Taai. Voor Tsjechen onvertaalbaar, dus moet ik nog even verder zoeken.
Heeft overigens niets te maken met spekulaas!
Ook hier verkrijgbaar.
 
Bovenaan