Online tv kijken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gewoon VPN downloaden voor je laptop en dan wel kiezen voor een betaalde variant (al vanaf een paar euro per maand). Je kunt het ook desgewenst gratis downloaden, maar dan is het niet helemaal veilig. Je kiest via VPN voor een locatie in bijvoorbeeld Nederland of België. Je kijkt dan eigenlijk via dat land naar de uitzending. Wil je echt perse even snel een Nederlandse uitzending bekijken in het buitenland en je hebt nog geen betaalde variant, dan kun je eventueel tijdelijk even VPN van bijv. "Hola" downloaden. Als je de uitzending bekeken hebt, dan kun je het programma ook beter maar weer meteen verwijderen van je laptop. Dat is veiliger, want anders kan een ander ook via jouw laptop kijken naar bijvoorbeeld een uitzending in Tsjechië of er andere minder leuke dingen mee doen. Zowel het downloaden als het verwijderen van Hola kan redelijk snel (nog geen 5 minuten werk).

En geloof het of niet; je kijkt vervolgens overal in de wereld (soms enkel maar binnen Europa) gewoon naar alle zenders die je wilt zien. Zelf kijk ik zo naar alle zenders van Nederland en België via de laptop voor gemiste uitzendingen. Die kun je anders namelijk vaak niet bekijken in Tsjechië. Dat bekijken van zenders via VPN geldt dus ook voor alle directe uitzendingen.

Verder hebben we zelf ook canal digitaal zowel in Nederland (we wonen in het buitengebied) als in Tsjechië voor alle HD zenders. M.a.w. het kaartje eruit in Nederland en het kaartje in CZ er weer in en gewoon verder kijken. Maar juist omdat het allemaal HD is geworden kun je eigenlijk vrijwel alles via je laptop of smartphone bekijken en eventueel gewoon doorstreamen met een HDMI kabel of bijv. via Chormecast (draadloos) naar je TV (die moet dan wel een HDMI aansluiting hebben). Alleen kun je dan tijdens het kijken geen gebruik maken van de telefoon of laptop op dat moment. Misschien gewoon een oude laptop kopen? Je betaald dan nog een 3 euro per maand (VPN) en dat is nog altijd beduidend goedkoper dan een abo bij canal digitaal. Dat is ook één van de redenen dat CanDig. haar prijzen vorig jaar ineens verlaagd heeft voor haar vaste klanten van 19,50 naar 10,50 euro. Waarschijnlijk zien ze de bui al hangen en zijn ze bang een hoop klanten te gaan verliezen in de toekomst. Voor gratis bellen via bijv. whatapp of iets anders geldt eigenlijk hetzelfde. Eigenlijk een beetje raar dat bijv. KPN daarvoor nog steeds aparte kosten in rekening brengt. Volgens mij verdwijnt dat allemaal in de nabije toekomst (aparte kosten voor bellen, telefoon en tv) maar wordt daardoor wel het internet een stuk duurder dan het nu is.
 
Daar zit dan inderdaad een lijn in. Wij (Achterhoek) gingen dus van 19,50 naar 10,50 voor een nog niet bepaalde tijd. Dat moet blijkbaar dan ergens van betaald worden. Maar wel vreemd dat het goedkoopste abonnement ineens ergens anders duurder is dan het gewone gangbare abonnement hier. Dit kan te maken hebben met de versnelde aanleg van glasvezelkabel in het buitengebied in deze omgeving. Overigens heb je al een abonnement voor minder dan 8 euro voor de 6 zomermaanden bij CD. Als je iemand kent met CD in Nederland kun je die ook vragen een 2e kaart voor je te bestellen (kosten 2,50 p/m?) en die vervolgens zelf gebruiken in het buitenland. Dat doen volgens mij al aardig wat mensen. Dat mag natuurlijk niet volgens hun reglement, maar valt vooralsnog niet te voorkomen. Maar wat is Joyn (nog nooit van gehoord). Wat kan het, welke zenders heeft het t.b. en voor welke kosten?
 
Nu € 13 voor een jaarabonnement.
Met Joyn is ontvangst mogelijk in europa met een kleine schotel.
Dit in tegenstelling met cd waar je een wel heel grote schotel nodig hebt.
Het overwegen waard om over te stappen?
 
Nou ...... er wordt nu momenteel toch echt een recreatiepakket door CD aangeboden voor de 6 zomermaanden voor slechts 7,95 euro. Kijk zelf. Met 50% korting dus. Dat kun je dus vervolgens ook weer gewoon opzeggen. Maar je hebt wel gelijk hoor. Daarna is het weer 15,95. Wel een beetje vreemd, want wij betalen dus maar 10,95 sinds een paar maanden (maandtarief bijna gehalveerd).

Ik zal me eens gaan verdiepen in Joyn. Want als je daar precies hetzelfde kunt bekijken, waarom niet. CD biedt eigenlijk niets extra's (of behalve misschien die nieuwe app van hen die vaak niet goed werkt). Overigens is de schotel met een duo LNB van/ bij CD ook iets kleiner (meer ovaal) geworden. Geen idee waar dat mee te maken heeft. Wij hebben hem hier thuis na de januaristorm gemonteerd (zat ooit bij hun HD pakket), maar ik heb het idee dat hij meer gevoelig is voor ruis. Bij een flinke regenbui krijg je al snel die enge dubbele koppen (from other space?) te zien op de buis met een hoop gestjiktjak als geluid. Bij onze grotere oude schotel was dat veel minder het geval. Maar zoals eerder gezegd, als je al een internetabonnement hebt (in het buitenland) dan kun je dus ook via een andere manier gewoon alle zenders (incl ned. zenders) ontvangen. Alleen heb dan geen afstandsbediening bij de hand en werkt dat op den duur toch wel erg onhandig.
 
Je kunt Joyn vergelijken met CD via een bepaalde site. Joyn is volgens mij nauwelijks goedkoper, heeft beduidend minder HD zenders en is ook minder klantvriendelijk dan CD. Van laatstgenoemde kregen alle klanten bijvoorbeeld een aanbieding voor een nieuwe HD receiver, dubbele LND kop voor HD en een schotel voor een uiterst betaalbare prijs (je kreeg hem vrijwel cadeau). Dit alles heeft Joyn niet, dus nauwelijks een echte concurrent te noemen voor CD (helaas).
 
De concurrentie zit in het feit dat je met Joyn tot ver in Marokko nederNederlzenders kunt ontvanhon.
Ik heb een 75 cm schotel en bij malagMis geen ontvangst meer mogelijk.
En de onzin van een dubbele lnb kop wordt je ook bespaart.
Maar mij maakt het niet zoveel uit, beide lopen op de laatste benen.
Ontvangst via internet haalt ze in.
 
Ongeveer 2 jaar geleden toen Ned 1,2 en 3 enkel nog maar op HD te ontvangen waren kregen alle klanten (echt iedereen dus en daarom ook jij) de aanbieding om dit pakket te kopen bij hen voor plusminus 55 euro. M.a.w. een fractie van de werkelijke winkelprijs. Ik weet natuurlijk niet wat voor een abonnement je hebt, maar waarschijnlijk heb je hun aanbieding gewoon over het hoofd gezien. Dat hoor ik wel van meer mensen die nu ineens wat duurder een HD receiver moeten aanschaffen.

En je hebt helemaal gelijk, het is een doodlopende weg (schotelantenne). Maar niet iedereen heeft natuurlijk internet bij de hand in het buitenland. Wij krijgen binnenkort glasvezel en ik heb het maar gedaan omdat iedereen het hier doet. Het bepaalt ook enigszins de verkoopwaarde van je huis. Dit moet anders dan in de kern zelf wel dik betaald worden (1700 euro per aansluiting, zelf betalen dus) door mensen in het buitengebied. Maar ook glasvezel is zeker een doodlopende weg.

Een mobiele router met een kaartje erin en 4 personen die er op kunnen werken is volgens mij de toekomst. Straks kan dit zelfs met 5G en is het sneller dan glasvezel. Met 4G (nu) is de snelheid al vrijwel gelijk. Dus straks dat ding mee naar het buitenland, een telefoonkaartje kopen (in bijv. Tsjechië, hoewel dat nu ook niets meer mag uitmaken dankzij onze Nelie Smt-Kr.) en draaien maar (internet, tv en telefoon). De Tsjechen gebruiken het al redelijk veel. In Nederland is het ook al verkrijgbaar, maar volgens mij uitsluitend bij T-mobile.
 
We zijn al 15 jaar klant van CD.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik op aanbiedingen van cd nooit ben ingegaan.
Terwijl iedereen een abonnement had van rond de zeventien euro, betaalde ik er zes.
Voor het hele jaar door.
Ik heb mij muisstil gehouden.
Twee jaar geleden naar tien euro.
En nu dertien.
Ik vind het prima zo.
In Tsjechië kan ik Ziggo bekijken.
Voor de caravan niet, kost veel gbtjes.
Kortom, radio luisteren is ook leuk!
 
Ja, dat vind ik wel een leuk verhaal. En ik kijk er ook niet eens erg van op. Het gebeurd overal. Wij hebben bijvoorbeeld een internetabonnement van O2 in CZ en als ik verschillende vrienden van ons daar spreek, dan betaald vrijwel iedereen een ander bedrag (?). Hetzelfde geldt voor de tarieven van de CEZ (elektra). Iedereen betaald weer wat anders (?). Echt geen touw aan vast te knopen.

Eigenlijk zou er een Nederlander moeten zijn die permanent in Tsjechië woont en voor de mensen met een 2e huis uitzoekt:

. wat is het goedkoopste internetabonnement (soms kun je dit bijv. tijdelijk opzeggen en gemakkelijk weer opstarten)
. wat is de goedkoopste verzekering (premies zijn natuurlijk al niet te vergelijken met Nederland)
. wat is de beste bank voor buitenlanders (bij de CSOB spreekt men bijvoorbeeld prima Engels, ook via mailcontact).
. wat is de beste tarief bij de CEZ (blijkbaar zijn er verschillende)
. wat is de beste manier van stoken (afhankelijk natuurlijk van hoeveel je daar aanwezig bent en de omvang van je huis)
. wat is een goed restaurant waar ze niet ineens met 2 kaarten zijn gaan werken (geloof het of niet, beide kaarten noemen de gerechten zowel in het Tsjechisch als in het Duits (?).
. wat is de goedkoopste manier om naar de Nederlandse tv kijken

etc. etc. etc.

Compleet met een goede website en een Annemarie van Gaal speciaal voor Tsjechië. Zeg maar een "Sloop de crisis", maar dan meer in de trant van "Sloop de tarieven in Tsjechië (speciaal voor buitenlanders met een 2e woning!)". Volgens mij kan die persoon daar aardig wat geld mee verdienen, want als ik de onderwerpen op dit forum lees dan gaat het daar dus redelijk vaak over.
 
Wil je echt perse even snel een Nederlandse uitzending bekijken in het buitenland en je hebt nog geen betaalde variant, dan kun je eventueel tijdelijk even VPN van bijv. "Hola" downloaden. Als je de uitzending bekeken hebt, dan kun je het programma ook beter maar weer meteen verwijderen van je laptop. Dat is veiliger, want anders kan een ander ook via jouw laptop kijken naar bijvoorbeeld een uitzending in Tsjechië of er andere minder leuke dingen mee doen. Zowel het downloaden als het verwijderen van Hola kan redelijk snel (nog geen 5 minuten werk).
Dank voor de tip. Ik heb hola.org altijd aan staan en had er geen idee van dat gratis natuurlijk nooit gratis is. Om het probleem te omzeilen trek ik nu de stekker uit het modem wanneer ik een langere tijd ' lokaal' of zo je wilt ' off-line' op de computer werk.
 
Als u rechtsboven van het scherm klikt (bij de 4 verticale puntjes) en vervolgens bij de instellingen van Windows 10 kijkt en daarna op extensies klikt, dan kunt u Hola ook gewoon aan en uitzetten (d.m.v. het in en uitschakelen van extensies) om vervolgens gewoon door te kunnen internetten. Alleen weet ik zelf wel ongeveer hoe het werkt (ik ben ooit nog automatiseringscoördinator geweest in een heel ver verleden bij een grote gemeente); zolang er ergens ook maar een heel klein bestandje staat op je schijf is het niet helemaal 100% betrouwbaar. Vaak start dit bestandje op de achtergrond gewoon doodleuk weer op als je de computer weer uit en aan zet zonder dat je het weet. Maar door de extensie bij geen gebruik van Hola uit te zetten werkt het in elk geval wel een stuk veiliger. En dan hoef je niet de hele tijd het programma te verwijderen en opnieuw te laden (hoewel dit ook redelijk snel gaat).
 
Bovenaan