Onze ervaring met de dierenarts in Plzen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tijdens ons verblijf in Brod u Stribra werd onze keeshond van 9 maanden van het ene op het andere moment vreselijk beroerd. Zo zelfs, dat we op stel en sprong naar de dierenarts wilden. Onze Tsjechische buurman raadde ons de kliniek in Plzen aan, 24/7 geopend.
We zijn hier prima opgevangen, er werd ook Engels gesproken. Wat het belangrijkste is, Morris is goed en kundig geholpen!
Nu is mijn vraag: wat is jullie ervaring met dierenartsen in Tsjechie?
 
Onze ervaring met een dierenarts, hier in Susice, is geweldig goed.
In eerste intantie vorig jaar, na de geboorte van een nest kittens ergens onder het gebinte van onze stal.

De moederpoes dumpte, na enige zoektochten naar een fijne leefomgeving, haar kroost gewoon op de tuinstoel. Ze hadden last van luizen en hadden smerige ogen. Het "spul" in een doos gestopt en ter inspectie en advies aangeboden aan de dierendokter.

Vond ze wel charmant! Zijzelf is een een-op-een kopie van Dr. Brenda uit de documentaire/serie Dr Pol!
Tijdelijke landgenoten, wij dus, die gedumpt kroost graag in gezondheid wilden behouden: dat is leuk!

De dokter spreekt keurig engels, deed wat ze nodig vond, deed iets tegen spoelwormen, maakte ogen schoon en gaf zalf mee voor verdere behandeling en anti-luizenspray. Het nestje heeft het overleefd. Helaas is er slechts een van overgebleven. Die is ondertussen ook gecastreerd en is een gedeelde "buurkat" geworden. Tukt net zo makkelijk hier, als bij de buren. Eten ook!

De veterinair werd ons overigens aanbevolen door de overburen, die haar met regelmaat bezoeken met hun huisdieren.

Wij zijn dus wel tevreden.
 
Wij hebben een dierenarts in Usti nad Labem, deze is gekoppeld aan de dierentuin en zijn geweldig goed.
Ze hebben zelfs de Iguana van mijn vrouw kunnen opereren een paar jaar geleden.
Onze beide Akita's zijn zo goed behandeld daar, dat ze de arts begroeten met een lik en een kwispelstaart.
Zelfs na de sterilisatie van de oudste Akita, is ze nog steeds happy als ze de arts ziet.
Als er wat is kan er altijd gebeld worden en als ze kunnen, dan helpen ze.
 
Ik ben in Jihlava bij 2 dierenartsen geweest en allemaal super. 1e keer was voor mijn doberman die had demodex de behandeling in nederland is zeer pijnlijk. Werd door de da nog even gecontroleerd en kreeg een shampo mee en de hond vond het fijner dan de nederlandse behandeling. Omdat de hond een slechte huid had en nog een schildklier probleem waar door hij kaal werd kwam het elke keer terug. Shampo daarna of zelf gehaald of vrienden haalden het op en ook dat was geen probleem.
2e keer een ander da hond van een kennis was geprikt door een bij en alergies. Ook die is super gehandeld door de da. Gelukkig heb ik tsjechische vrienden daar en weten precies welke da ik moet hebben. Zullen ook wel andere tussen zitten maar dat is in nederland ook.
 
Ik heb ook alleen positieve ervaringen met dierenartsen in Tsjechië. Zeer betrokken. Nemen de tijd en zijn zeer goedkoop.
Voor de verplichte jaarlijkse inenting tegen hondsdolheid komt er een dierenarts naar het dorp en kun je voor 90 kronen je hond laten enten.
 
Laat je alleen tegen hondsdolheid inenten, of de hele cocktail?
Onze honden gaan nog wel eens naar een hondenpension en hebben dan de hele rattaplan nodig.
Wie heeft hier ervaring mee?
 
Ja, het is een Europees paspoort.

We gaan over 3 maanden verhuizen en zullen dan ook een andere DA moeten nemen. HET moment om de inentingen in het vervolg in CZ te laten doen. ( wilde onze huidige DA niet voor het hoofd stoten, vandaar)
 
Je kunt in Tsjechie ook gewoon kiezen of je een cocktail of alleen hondsdolheid wilt hebben. Het gaat hetzelfde als in Nederland. Een Nederlandse hond hier laten inenten is ook geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn LG-D620 met Tapatalk
 
Ik vind de dierenartsen in cz super. Inmiddels 4 verschillende gezien en bij allemaal goede ervaringen.

Ik ga jaarlijks naar Rumburk (RumburkVet) voor de entingen van onze honden, kwam zo uit maar bevalt zo goed dat ik het blijf doen. Hij neemt er de tijd voor, ik kan er zonder afspraak terecht èn het is vele malen goedkoper dan in Nederland. Ik ben voor 2 honden volgens mij 25 euro kwijt voor cocktail en rabies.

Helaas werd vorig jaar een hond daar plotseling zo ziek dat ik haar daar heb moeten laten inslapen, ook daar goede ervaringen mee. Een scan wees uit dat ze een tumor met flinke uitzaaiingen had. Ging lief met de hond en mij om en de hond is rustig ingeslapen. Was voor scan èn euthanasie ca 40 euro kwijt.

De dierenarts van RumburkVet spreekt goed engels maar een andere dierenarts in Rumburk alleen Tsjechisch. Ook dat was geen probleem, ze nam alle tijd om mij via Google translate te "spreken", heel behulpzaam!
 
Dat geeft toch wel een groot prijsverschil aan tussen de "Grote steden"dierenartsen en die in de periferie.
Met al ons beestenspul, wat overigens ook maar is komen aanwaaien, zijn de kosten voor onderhoud, castratie, serilisatie een factor X onder die prijzen.
Alles wat hier voor de deur komt wordt gecastreerd of gesterisliseerd. Dit stelselmatig vol te houden, wordt de bestaande populatie steeds minder viriel.
:slik: Ok
Er komt hier nog wel een een kater "rondneuken", maar dat hoort erbij.
Aan de "dames" ligt het niet:
Waarneming:.......... In onze tuin, op zeker moment, 6+ katers in een wachtrij om "Mevrouw"te "bedienen"
Zij vond het wel gezellig, en wij niet meer!
Na wat gekrakeeel, mevrouw maar over de heg geworpen, waardoor ze haar duistere magie elders kon voortzetten.:lache:
( ik ben nu in de filosofische modus)

Jammer is, dat je op enig moment drie verschillende nestjes aantreft waarvan de moeder minimaal aanneemt dat je haar kroost zal ondersteunen.:slik:
 
Wij gaan altijd in Tsjechie ook voor de entingen vele malen goedkoper en de ervaring is goed.
Hond van mij zoon,14 jaar inmiddels,was in oktober erg ziek. We dachten er over om hem in te laten slapen.
Dierenarts heeft de hond helemaal onderzocht,en vond de hond te gezond ,had uiteindelijk een fikse ontsteking aan de staart.
5 dagen naar de dierenarts na de nodige medicamenten onderzoeken en infuus was de hond weer opgeknapt en dat voor 60 euro.
 
Beste mensen..
Ik heb me net aangemeld op dit forum omdat er zich een situatie heeft voorgedaan waar ik een beetje van ben geschrokken. Over de situatie laat ik me verder liever niet uit.
Ik heb wel een vraag. Ik heb mijn paard in Tsjechie staan in Tasnovice en ben benieuwd of daar ergens in de buurt een dierenarts/paardenarts zit die het liefst ook engels spreekt. Dit ivm een acute levensbedreigende situatie waarin geen dierenarts bereikbaar was..
Ik hoor het heel graag, alvast bedankt!
Groetjes Leya.
 
Bovenaan