Vloeibaargasgestookte cv

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Heeft iemand daar ervaring mee en m.n. wat betreft de regelgeving rond plaatsen gastank in de tuin.
Een Duits bedrijf gaat dat doen maar is niet bekend met regelgeving in CR.
 
alles wat je bouwt, aansluit, plaatst, heeft revisie nodig volgens de wet.
ofwel officiële keuring voor ingebruikname en periodieke keuring.
En is het dus zeer aan te bevelen deze man te contacteren voordat een duits bedrijf in cz iets gaat doen.
 
Ben daar voor jaren terug al eens mee bezig geweest, een gastank in de tuin, een voorwaarde was ook dat de tankauto niet op de straat hoefde te staan bij het vullen, maar dat de tank, op een plek moest staan waarbij de tank gevuld kon worden vanaf een zijstraat.
Ik heb er maar vanaf gezien, verwarm nu met flessen [ 33 L ] in voor en najaar, en hout, huis goed isoleren, dan kan je hier voor weinig warm zitten.
 
Ik zal de burgemeester vragen wat de regels in onze gemeente zijn.
i.p. kan de tankwagen op eigen terrein vullen en de afstand tot andere bebouwing zal geen probleem zíjn.
Wordt geplaatst volgens de strenge eisen vd wet in Sachsen en onderhoud ed ook, zal toch niet veel afwijken vd regelgeving aan de CZkant vd grens.
Wordt een huurtank en dus zijn onderhoud ed voor rekening bedrijf en anders moet ik een cz bedrijf zoeken .
Huren scheelt erg veel geld van aankoop plaatsing ed en kan voor 12 euro p/mnd.
 

kuurgast

Donateur
Wordt een huurtank en dus zijn onderhoud ed voor rekening bedrijf en anders moet ik een cz bedrijf zoeken .
In Tsjechië zal huur op zelfde bedrag uitkomen zie ceskyplyn.cz/en/about-lpg.

Kwam een schema tegen op primagas.cz/pro-domacnosti/lpg/zasobniky.
3.jpg
 
Vraag is, wat kost het gas, inclusief transport, zit je aan een leveringscontract vast, voor jaren had een burgemeester het idee, heel het dorp op vloeibaar gas, drie grote tanks geplaatst, leidingen aangelegd.
Nu, vele jaren later, gebruikt alleen een groot hotel nog gas, van de 3 tanks staan er 2 permanent leeg, bewoners vonden verwarmen met gas te duur en stoken meestal hout, soms met bruinkool briketten, stinkt vreselijk, zou in een Natuurpark verboden moeten worden.
Iemand wilde mij al eens wijsmaken dat verwarmen met stroom goedkoper is dan gas, ik weet het niet, weet wel dat hier enkele hotels met stroom verwarmd worden, er zijn ook appartementen gebouwd waarop geen schoorsteen te zien is.
Wat mij opvalt, is dat flessengas al meer dan 10 jaar dezelfde prijs heeft, de laatste jaren zelfs iets goedkoper, kom daar in Nederland maar eens om.
 
of een goedkope warmtepomp in serie . en als het echt koud wordt met gas bijstoken.
zelf stook ik bioafval (50-80 ton pj.) en een warmtepomp in serie .
goedkoper heb ik nog niet gevonden
 
Het pension waar ik mee bezig ben bestaat uit 3 gebouwen. Een gebouw, bestaande uit twee appartementen, heb ik niet aangesloten aan een toekomstige centrale verwarming. Ik heb gezocht naar een mogelijkheid die electrisch te verwarmen. Omdat een leverancier in Duitsland, Elstein, vrijwel op mijn route ligt heb ik daar een offerte laten maken. Een appartement bestaat beneden uit een kamer van 5 bij 5 meter en boven een slaapkamer plus badkamer met dezelfde vloeroppervlakte. De firma offreerde me dat ik 9 stralers nodig zou hebben van elk 800 Watt. Je komt dan aan een aansluitwaarde per appartement van 7,2 kW. Ik verwacht dat de kabel tussen het hoofdgebouw en de appartementen deze sterkte niet aan kan. Ik had wel met boilers gerekend en kookmogelijkheden. Ook de investering is me te hoog (2300 euro per appartement) en wat ben je niet kwijt aan stroomkosten?
 
Ik heb het vorige week aan de Nederlander gevraagd bij ons in het dorp die ook een grote gastank in zijn tuin heeft liggen. Hij betaald 1400 kronen huur per jaar voor de tank. Daarvoor wordt deze ook nog eens jaarlijks gecontroleerd. Je had dus gewoon een Tsjechisch bedrijf moeten nemen en geen Duits bedrijf. Ik doe alles met Tsjechische bedrijven (schilderwerk, verwarming, elektra, alarm). Daar heb je elke keer weer gemak van als er wat mee is. Ik ken meer Nederlanders die vrijwel standaard kiezen voor Duitse klusbedrijven bij ons uit de grensstreek (eerlijk, goede kwaliteit en betrouwbaar m.b.t. een prijsafspraak). Toch hebben wij altijd gebruik gemaakt van zoveel mogelijk lokale bedrijven. Dat is inderdaad even zoeken (weer een goede nieuwe huisschilder zoeken kostte me uiteindelijk anderhalf jaar, onze vorige is met pensioen) maar uiteindelijk heb je er alleen maar gemak van. En we zitten tenslotte in Tsjechië en niet in Duitsland en wil je een land echt goed leren kennen dan moet je met de mensen van het land zelf werken.

Dat hebben we vorig week ook weer eens ondervonden. We hadden enkel een paar nieuwe grote witte vuilniszakken nodig die uitgereikt worden op het gemeentehuis aan mensen met een vakantiehuisje. Die kun je dan bij de container in het dorp zetten. We betalen natuurlijk allemaal gewoon afvalbelasting. Dit is meestal een actie die niet meer dan 5 minuten in beslag neemt aan de balie van ons oude gemeentehuis. Deze keer werden we echter aan de balie doorverwezen, want er was een nieuwe cheffin aangesteld die hiermee voortaan belast was (ze zag er uit als Tatjana Simic die zich in vol ornaat had gestoken om de rode lopers te gaan bestijgen en rook lekker). Ze had een grote eigen kamer inclusief een wachtruimte voor de mensen.

In totaal nam het deze keer bijna een uur tijd in beslag, waarbij veel handen, voeten, gekke bekken, geluid (mijn vrouw klonk bijna wanhopig) en tenslotte het bekende Google Translate werden ingezet (ik mocht van haar pc gebruik maken). We wonen namelijk aan een verharde weg, hebben een gewoon huis en hebben dus ook een vuilcontainer tot onze beschikking. Maar die zet natuurlijk niemand meer binnen het hek van de tuin als we eenmaal weg zijn. Wij kiezen daarom al jaren niet voor de jaarlijkse sticker die je op de container kunt plakken maar voor de bekende witte vuilniszakken. Pas toen er een plaatselijke makelaar binnen kwam (zat ook in die wachtruimte en hoorde denk ik al die "wanhoopsgeluiden") die zeer gebrekkig Engels sprak, viel het kwartje bij haar.

"Aahhh" zei de mooie dame toen. "U wilt gewone witte plastic vuilniszakken hebben. Zeg dat dan voortaan meteen". Vervolgens haalde ze een rol witte vuilniszakken uit de metalen kast waarna mijn vrouw al zeker zo'n dertig keer naar had toe gewezen. Tja, ik spreek inderdaad niet of nauwelijks Tsjechisch (we zijn er gewoon veel te weinig), maar ik heb de echte Tsjechische cultuur op ons zeer oude gemeentehuis ook weer eens goed leren kennen (zelf tenslotte ook jarenlang gemeenteambtenaar geweest). Het gebouw ziet er nog exact zo uit als van voor de 2e wereldoorlog (is ook nooit meer geschilderd van binnen sindsdien), de rotte ramen donderen bijna uit de kozijnen (ook nooit meer geschilderd natuurlijk) en de laatste keer (3 jaar terug) stonden er zelfs nog oude matrixprinters. Deze zijn inmiddels allemaal vervangen voor nieuwe apparatuur (Tsjechië maakt momenteel echt een enorme welvaartssprong/ inhaalslag mee en het is ze van harte gegund). Binnenkort staat er vast en zeker weer het bekende grote bord voor de deur (veel blauw en met een hoop blauwe sterren in een cirkel van ons aller Europa) en wordt het gebouw tiptop opgekapt zoals alle andere gemeentehuizen, scholen, musea, politiebureaus, kindertehuizen (bij ons in het dorp) enz.

Dus Piet, voortaan gewoon in leuk Tsjechië blijven. Je spreekt nota bene goed Tsjechisch. Is momenteel misschien wel één van de leukste landen van Europa (kijk maar eens naar de bijdrage aan het songfestival, de vrolijkheid spat er van af). En als ik ouwe Bob weer eens zie zitten bij onze plaatselijke Hospoda, achter een groot glas bier, dan ben ik echt door en door gelukkig. De man heeft niet meer dan 4 tuinbroeken van spijkerstof. Twee voor de winter en 2 voor de zomer. Deze keer had hij de pijpen van één van zijn oude tuinbroeken afgeknipt, waarbij de ene pijp duidelijk langer was uitgevallen dan de andere. Het was tenslotte zomer (vorige week, in de meivakantie). De andere man waarmee hij aan tafel zat en in gesprek was kennen we ook. Hij zit momenteel voor Tsjechië in het Europese parlement en heeft daar ook een vakantiehuis. Dat is dus Tsjechië van vandaag de dag. Over een paar weken gaan we weer. Ik verlang er nu alweer naar.
 
De meeste warmtepompen gebruiken een hoop stroom en zijn eigenlijk alleen rendabel in combinatie met zonnepanelen. Die moet je dus wel eerst hebben of je moet ze alsnog aanschaffen. Bovendien zijn de meeste oude Tsjechische huizen qua bouw (toch vaak de vakantiewoningen) ook niet echt geschikt voor dit systeem (bijv. houten vloeren en vloerverwarming gaan niet echt goed samen). Gas is inderdaad een stuk duurder dan bruinkool en daarom kiezen de meeste Tsjechen op het platteland helaas hier toch vaak voor. Maar wat ik nog steeds niet begrijp. Je hebt gekozen voor de Duits bedrijf. Volgens mij moet de tank elk jaar opnieuw gekeurd worden en dat zit in de prijs begrepen voor de huur van de tank. De huur van de tank kost echter niet veel, er wordt immers flink verdiend aan het gas zelf. Als je een Duits certificaat hiervoor krijgt moet je dit wellicht elk jaar weer om laten omzetten in een Tsjechisch certificaat (maar misschien wordt dat in de grensstreek gewoon geaccepteerd). Maar als je gas gebruikt kun je wellicht warmtekorven (aardwarmte) gaan gebruiken. Deze kun je redelijk snel laten plaatsen, het is een éénmalige investering (kosten vallen volgens mij mee) en deze geven direct effect. Dat is gemakkelijk en deze kun je dus met of zonder warmtepomp gebruiken in je cv systeem. Het scheelt al snel een paar graden en dan wordt het stoken op gas ook weer wat goedkoper. Je moet dus kijken naar wat het meeste effect heeft in combinatie met de gasketel (heb je tenslotte al aangeschaft).
 
Bijna gratis? Hierover lees ik graag iets meer.
eigenlijk bioafval. alles wat aan graansoorten verbouwd wordt is een gedeelte afval.
er zijn dure rotation burners industrieel, heb ik hier in de hal.
brandt ongeveer 1 week zonder omkijken.
nu een goedkopere besteld om ook te testen.
en er zijn kleinere kachels speciaal hiervoor, met automatische asverwijdering.
brandt ongeveer 8-12 uur afh hoeveel warmte je nodig hebt.
meer voor in huis, en er zijn met warmwater cv functie
5 stuks in gebruik
wederom de dure cz of de goedkopere.

woon je landelijk heb je het spotgoedkoop.
alles hier al langere tijd in gebruik
 
Dit is voor een ieder met een huis in Tsjechië natuurlijk een interessante discussie. Iedereen die ik er ken is er wel op de één of andere manier mee bezig (de stookkosten terugdringen). Zelf heb ik iets geschreven op dit forum over het stoken met elektra ketels (wel gemakkelijk maar niet erg goedkoop). Het systeem dat Curious beschrijft staat in Nederland inmiddels een beetje ter discussie. Want je gooit wel degelijk een bijproduct van voedsel (wat je natuurlijk ook heel anders kunt gebruiken) de verbrander in en de milieu- en natuurdeskundigen zijn er daarom ook nog niet uit of dit systeem wel de toekomst heeft. En in Bohemen graan of korenvelden?

Zelf wilden we in een project met 800 woningen in Nederland (Bennekom) ooit een biomassacentrale bouwen. De wijk lag tegen de bosrand aan. Daar is toen toch al snel van afgezien omdat je dan veel aanvoer nodig hebt in de wijk (veel verkeersbewegingen) met bovendien ook nog eens veel bijkomende transportkosten (dus helemaal niet zo goedkoop en ook niet zo milieuvriendelijk). Want daar zitten de echte kosten natuurlijk in (de infrastructuur) en die je heb je dus met elektra niet of nauwelijks. Daarom heeft dat waarschijnlijk ook meer de toekomst.

Maar wat ik me nu vooral afvraag, over welke kosten praten we nu bij de aanschaf van zo'n kleine biomassaketel en wat verstook je dan zoal gemiddeld aan kosten voor een huis van zeg maar 150 tot 200m3. Want dat zegt iedereen namelijk veel meer. Dus noem eens wat bedragen. En waarom is het zo goedkoop als je op het platteland woont? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je er van alles in gaat knikkeren, dus vandaar mijn vraag. Graag een duidelijke beschrijving (waar haal je de bio vandaan en wat kost het per maand etc.). Het kan op de korte termijn inderdaad een interessante optie zijn, maar is dan wel afhankelijk van veel meer factoren dan die je nu noemt.
 
dit is voor de lokale landelijk wonende.....
het is bio afval ,moeilijk te calculeren.
hangt af van je gedrag en taalkennis etc, hoeveel je voor het ophalen van het afval geeft.
opslag heeft ook nog wat ruimte nodig.
gewoon een tip voor de kleine man die bijna gratis wil verwarmen.
 
Bovenaan