Miloš Zeman, oud-president

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Meer dan de helft van de kiezers heeft op Zeman gestemd. Om die nu gelijk af te schilderen als mensen die aan verstandsverbijstering lijden en een gekozen president als malloot neer te zetten kan ik begrijpen als het uit frustratie voortkomt maar ik vind het niet echt zo netjes. Wat voor de één een verkeerde keus is, is voor de ander een goede keus. Net zo min als ik het vind getuigen van grootmoedigheid om vrienden die er toevallig een andere mening op na houden niet meer als vriend te willen zien alleen maar omdat hun politieke voorkeur je niet aanstaat. In mijn vriendenkring zijn voor en tegenstanders van de nu gekozen president, dat is ook niet zo verwonderlijk want voor en tegen zijn bijna fifty fifty. Ze zijn me allemaal even lief, want de vriendschap gaat boven wie er aan het bewind staat. Maar één paard kan de wedstrijd winnen en als je dan toevallig op het verkeerde paard gewed hebt, moet je de mensen niet boos aankijken die op de winnaar gewed hebben.
 
Je verhaal over vriendschappen vind ik mooi, Jan. Het zou inderdaad niet moeten uitmaken wat de denkbeelden van vrienden zijn en of die aansluiten op de jouwe, maar mijn ervaring is dat het niet altijd zo werkt... Soms leiden die verschillende denkbeelden toch - ongewild - tot een verwijdering en dan is de vriendschap na verloop van tijd over.
..... Maar één paard kan de wedstrijd winnen en als je dan toevallig op het verkeerde paard gewed hebt, moet je de mensen niet boos aankijken die op de winnaar gewed hebben.
Mag allemaal zo zijn, Jan, maar ga jij wedden op een paard wat al vijf jaar lang van de ene in de andere moddersloot pleurt en nog geen meter over een rechte streep kan lopen? Dan ben je toch - en ik probeer me nu mild uit te drukken - niet slim?
 
Laatst bewerkt:
Meer dan de helft van de kiezers heeft op Zeman gestemd. Om die nu gelijk af te schilderen als mensen die aan verstandsverbijstering lijden en een gekozen president als malloot neer te zetten kan ik begrijpen als het uit frustratie voortkomt maar ik vind het niet echt zo netjes. Wat voor de één een verkeerde keus is, is voor de ander een goede keus. Net zo min als ik het vind getuigen van grootmoedigheid om vrienden die er toevallig een andere mening op na houden niet meer als vriend te willen zien alleen maar omdat hun politieke voorkeur je niet aanstaat. In mijn vriendenkring zijn voor en tegenstanders van de nu gekozen president, dat is ook niet zo verwonderlijk want voor en tegen zijn bijna fifty fifty. Ze zijn me allemaal even lief, want de vriendschap gaat boven wie er aan het bewind staat. Maar één paard kan de wedstrijd winnen en als je dan toevallig op het verkeerde paard gewed hebt, moet je de mensen niet boos aankijken die op de winnaar gewed hebben.

Jan, dat van die vriend en nu vage kennis was uiteraard een grapje. Ik kies vrienden niet op politieke voorkeur. Anders mis je alleen al de gezellige, pittige discussies.
Zeman vind ik oprecht een malloot. Zijn acties, of beter het gebrek daar aan, getuigen daar mijn inziens ook van.
 
Meer dan de helft van de kiezers heeft op Zeman gestemd. Om die nu gelijk af te schilderen als mensen die aan verstandsverbijstering lijden en een gekozen president als malloot neer te zetten kan ik begrijpen als het uit frustratie voortkomt maar ik vind het niet echt zo netjes. Wat voor de één een verkeerde keus is, is voor de ander een goede keus. Net zo min als ik het vind getuigen van grootmoedigheid om vrienden die er toevallig een andere mening op na houden niet meer als vriend te willen zien alleen maar omdat hun politieke voorkeur je niet aanstaat. In mijn vriendenkring zijn voor en tegenstanders van de nu gekozen president, dat is ook niet zo verwonderlijk want voor en tegen zijn bijna fifty fifty. Ze zijn me allemaal even lief, want de vriendschap gaat boven wie er aan het bewind staat. Maar één paard kan de wedstrijd winnen en als je dan toevallig op het verkeerde paard gewed hebt, moet je de mensen niet boos aankijken die op de winnaar gewed hebben.
Ja, als je het over paardenrennen hebt dan heb je gelijk Jan.:denk:
 

kuurgast

Donateur
In welke vlaag van verstandsverbijstering heeft men ik vredesnaam een vinkje achter Zeman kunnen zetten in het stemlokaal....
Omdat de bewuste kandidaat een slim spel gespeeld heeft. ;)
Hij zegt het minste geld besteed te hebben aan campagne voeren en wilde niet deelnemen aan de debatten.
Hoe kan het dan dat bijna iedereen een folder met zijn hele levensloop etc in de brievenbus heeft gekregen?
Overal billboards stonden met zijn (oude) portret?
Op een tv-zender zijn betogen hield zonder tegenspraak?
Vooral benadrukken dat hij had bewezen een goede politicus te zijn wat een echt vak is en zijn tegenstander onervaren is. Jarenlang veel angst zaaien vanwege de terroristen.
 
Persoonlijk vind ik vijf jaar met deze malloot aan het roer erg lang moet ik zeggen. In welke vlaag van verstandsverbijstering heeft men ik vredesnaam een vinkje achter Zeman kunnen zetten in het stemlokaal....

;););)
Zo zijn de Verenigde Staten van Amerika ook aan hun huidige president gekomen!

Elk volk kiest de leider die ze wensen.

Na vier jaar kunnen ze die weer democratisch afbranden.
Daarna moet weer "Iemand" de puin gaan opruimen.
Rechts, de puinhopen van Links en Vice-Versa.

Tsjechië is m.i. gewoon Europa/ Brussel geworden.

Bladibladibladibla.
 

kuurgast

Donateur
@zapalky de winnaar is geen favoriet van mij , de komende 5 jaar het politieke toneel iig niet saai zijn. :D
Vind het wel eens interessant de reacties in Tsjechische media te vertalen , dat is over het algemeen een wat jonger publiek met de bijhorende opmerkingen.
Mooiste opmerking die ik las : "Ale co, snad Zeman brzo půjde prdět do hlíny".
 
Zeman zal best niet altijd even slimme moves hebben, maar daarin staat hij niet alleen. Dan kan ik er nog wel een heel rijtje noemen, van links naar rechts. Wat te denken van een Junker, de drankneus van de EU? Die mag wel een borrel drinken en lam op vergaderingen komen maar Zeman niet? Wat te denken van Schultz in Duitsland, erkent zuiper die ook geen voet bij stuk houd en met alle winden meewaait? Wat te denken van een Merkel met haar Wir Schaffen Dass? Terwijl wel overduidelijk is dat het niet geschafft wordt. Wat te denken van een Rutte die eeuwig lachend zijn verkiezingsbeloften mooi niet na komt, de Pinokkio van Nederland? Het is maar net vanuit welke optiek je het bekijkt. De westerse media lopen er heet op om Trump maar neer te sabelen, de meest stompzinnige dingen moeten daarbij aangehaald worden, b.v. wat een van zijn medewerksters heeft uitgegeven aan haar laarzen en oh ja, ze had ook nog een jas gekocht, dat staat dan in de Telegraaf, is er nu werkelijk niets anders te melden? De laatste tijd is het weer mode om een vijandbeeld tegenover Rusland te creëren. De Russen zouden het voorzien hebben op de internetverbindingen van het VK. Hoe zot kun je het bedenken, maar het gaat er weer in als zoete koek, alles maar om de aandacht af te leiden van de werkelijke problemen. Ik persoonlijk vind dat Zeman in de VN heel zinnige dingen gezegd heeft in een heel behoorlijk Engels en dat hij allesbehalve de sukkel is waar hier veel mensen hem voor houden.
 
Toch een vraagje,..............

Bespeur ik nu tevredenheid of afkeur?

Dat is een goede vraag!

Ik ben echter, als Nederlander, en met veel plezier levend in Tsjechie, slechts een waarnemer.
Een gelukkige waarnemer die nauwlettend de ontwikkelingen volgt.

Aan de uitkomst van de verkiezingen kan ik geen bijdrage leveren. Uiteraard heb ik mij wel ingelezen over de elementaire verschillen tussen beide kandidaten. Zelf zou ik het wel weten. Maar ik ben geen Tsjech!
En de Tsjechen hebben gekozen.
Dus: geen gevingerwapperen vanuit onze safe-space in Holland met onze maak-industrie omdat wij het zelf zo goed doen!

Misschien, als suggestie, nu even geen "Trump-Zeman" bashing en, misschien hopend op een waardevolle bijdrage van Drahos in de oppositie.
Slechts een klein deel van Tsjechie heeft van Zeman "verloren".

Zoals gemeldt: Een verdeeld land.

Ik wens de Tsjechen het goede!
 
Laatst bewerkt:
Zeker interessant, als ik dat zo teruglees is er dus weinig veranderd. Zeman heeft een vaste aanhang. En in de jaren dat Zeman president was vind ik eigenlijk niet dat Tsjechië er zo slecht bij gevaren is. Hij kan wel eens wat lompe dingen zeggen en niet al te gezond leven, graag een borreltje lusten, maar is hij dan zo verschillend van andere mensen hier? Hij is een volks man en dat wordt gewaardeerd door het volk. Ik ga er ook naar toe als hij in de buurt op bezoek komt, daar zijn voorstanders en tegenstanders maar over het algemeen is het een leutige boel. Je kunt hem vragen stellen en die worden ook beantwoord. Dat zie ik WA van Oranje zo nog zo maar niet doen als staatshoofd zijnde. Hij richt zich op Rusland en China, nou en? Wat is daar mis mee? Daar wonen ook gewone mensen hoor, zijn geen barbaren. En waarom zou je geen goede handelsbetrekkingen proberen aan te knopen met Rusland en China? Moet het dan altijd maar de VS zijn en de West Europese landen? Ik denk dat we eens af moeten stappen van het beeld dat Rusland en China een bedreiging zijn voor de wereldvrede.
 

Ad Verschoor

Donateur
Politici lopen weg bij beëdiging Zeman

ANP-56302719.jpg


Milos Zeman is donderdag in Praag beëdigd voor een tweede termijn als president van Tsjechië maar dat ging niet geruisloos. Toen Zeman in zijn toespraak kritiek uitte op de liberale pers in zijn land, verlieten diverse conservatieve parlementsleden de zaal.

De 73-jarige Zeman werd bijna zes weken geleden voor de tweede keer tot president gekozen. De als pro-Russisch bekendstaande politicus haalde bij de verkiezing 51,4 procent en kan nu aan een tweede termijn van vijf jaar beginnen.

De president heeft zich herhaaldelijk laten zien als tegenstander van het opnemen van vluchtelingen en uitte diverse keren scherpe kritiek op de islam. In zijn toespraak verweet hij de liberale pers „manipulatie van het Tsjechische publiek”. Sommige conservatieven pikten dat niet en liepen weg.

In Tsjechië heeft de president een voornamelijk representatieve functie.

Bron: rd.nl
 
Tsjechië is verdeeld, de helft is voor Zeman, de helft is tegen hem. TV kanaal 1 anti Zeman, kanaal Barrandov pro Zeman. Politici lopen weg, een reuze rel omdat Zeman bij de aflegging van de eed zijn hand niet op de grondwet maar tegen het tafeltje met de grondwet erop aan hield en daar werd een hele middag over geouwehoerd op O 24. Mijn vrouw en ik zaten bij Tonic en Irena een pilsje te pakken op Irena's verjaardag. We hebben het er met elkaar uitgebreid over gehad, de conclusie was, politici zijn allemaal ratten. Praag is ver van mijn Krkonose bed show. Het belangrijkste is dat we maar gezond zijn en hier in de Krkonose zijn we allemaal een beetje koning op ons eigen landje, wie doet je wat daar in de bergen.:cheers:
 
Bovenaan