Tsjechië en de EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
@Olivier is de dorpsfotograaf toen niet geweest?
Dit gebeurde bij ons in het kuuroord vanwege een paar Surinaamse dames voor het eerst in het dorp.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jiri Drahos versus Miloš Zeman in nek-aan-nek·race.

Een zachtaardige chemieprofessor, Drahos, moet het wantrouwen van kiezers overwinnen dat hij zacht is over immigratie en een relatief laag profiel heeft - een derde van het land wist twee maanden geleden niet eens wie hij was.

Maar de 68-jarige onafhankelijke verenigt liberale kiezers met anderen die in het algemeen teleurgesteld zijn door de zittende president Milos Zeman, een zwaargewicht van de postcommunistische politiek in Tsjechië.

Opiniepeilingen laten zien dat Drahos in de verkiezingsafloop op vrijdag en zaterdag een goede kans heeft om Zeman te laten zitten - een man die dol is op alcohol, aan de elite snauwt en grof taalgebruik in het openbaar gebruikt, en ook een voorvechter is van vriendschappelijkere relaties met de macht die centraal Europa domineerde tijdens de Koude Oorlog: Rusland.

Voor sommige Tsjechen biedt Drahos een verandering van stijl aan die volgens hen het land hard nodig heeft. "Het wordt tijd dat de mensen begrijpen dat hij een goed opgeleide, fatsoenlijke man is, in tegenstelling tot de huidige president," vertelde gepensioneerde Frantisek Rendl aan Reuters tijdens een Drahos-bijeenkomst in Klatovy, een historische stad ongeveer 130 km ten zuidwesten van Praag.

Tsjechische presidenten hebben relatief beperkte uitvoerende macht, maar zij benoemen wel premiers, rechters en centrale bankiers. Bovendien kunnen ze een sterke autoriteit uitoefenen bij het vormen van de publieke opinie, wat op zijn beurt bijdraagt aan het vormgeven van overheidsbeleid.

De 73-jarige Zeman en zijn voorganger Vaclav Klaus gebruikten het voorzitterschap om de Europese Unie herhaaldelijk te beschuldigen van het opleggen van bureaucratische regels aan de Tsjechische Republiek.

Hier zal het lange, met witte haren bekroonde voormalige hoofd van de Academie van Wetenschappen waarschijnlijk een aanzienlijke verandering van toon geven, mocht hij het presidentiële kantoor in de Praagse Burcht bezetten.

Voor Drahos moet het land centraal staan in het EU-project, terwijl Duitsland en Frankrijk aandringen op hervorming. "Ik zou graag zien dat Tsjechië aan de tafel staat waar de toekomst van Europa wordt bepaald", vertelde hij vorige maand in een interview aan Reuters.

Drahos wordt geconfronteerd met brede publieke scepsis. Uit de EU-Eurobarometer-enquête van vorig jaar bleek dat 63 procent van de Tsjechen de EU wantrouwt, de tweede alleen voor Grieken die acht jaar bezuinigingen hebben meegemaakt gedicteerd door Brussel onder de reddingsoperaties van hun land.

Zeman, voormalig premier van de sociaaldemocraten en nu ook onafhankelijk, was eens sterk pro-EU, maar is gestaag naar rechts en naar euroskepticisme gegaan gedurende zijn vijf jaar als president.
Bron reuters.com.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Rebellerende Visegrad bundelt krachten tegen ‘Brusselse bemoeienis’

Hongarije, Polen, Slowakije en Tsjechië roepen de Europese Commissie op zich niet te veel te bemoeien met hun zaken. De zogenoemde Visegrad-groep kwam vrijdag in Boedapest bij elkaar om een collectief standpunt te formuleren voor een bijeenkomst over de verdere toekomst van de Europese Unie (EU) na Brexit.
..........
Daarnaast hebben alle Visegrad-landen het verzoek vanuit de EU om asielzoekers op te nemen onder het controversiële herverdelingsplan consequent afgewezen.
Bron elsevierweekblad.nl.

Vrijdags vergadering komt bovendien hard voort uit een openbaring van de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken dat Hongarije, ondanks de anti-migrantenhouding van de overheid, stilletjes 1.300 vluchtelingen in 2017 had geaccepteerd. Uit welke landen de migranten kwamen is niet duidelijk.
Bron radio.cz/en.
Door artikel in timesofmalta.com is dit van Hongarije naar buiten gekomen.
 
Ik heb even de uitslagen van ons dorp bekeken. 62% van de stemmen voor Zeman, 23% voor Jiri Drahos en de andere kandidaten steeds 3 a 4%. Motivatie van veel dorpsgenoten:"Zeman is goed voor Tsjechie en de Tsjechen, hij is tegen asielzoekers en de Islam, en staat voor een sterke Tsjechische inbreng".

En om met Kobus te spreken; de enige donkere persoon die ze waarschijnlijk ooit gezien hebben, is mijn jeugdvriendin. Zucht...
Als je voor het eerst van je leven een donker type ziet, is dat "vreemd". Mensen weten dan even niet goed daarmee om te gaan. Dat het in je dorpskroeg toen stil viel kan ik me wel voorstellen, maar stil vallen hoeft niet direct vijandig te zijn. Ik weet nog heel goed dat ik voor de eerste keer van mijn leven een neger zag, hij was arts in het ziekenhuis waar ik behandeld werd voor een oorontsteking als kind. Ik wist niet wat ik zag en ik moest hem even aanraken om te voelen of dat wel "echt" was, de persoon in kwestie moest daar hartelijk om lachen.
 
Partei Ano will mit Kommunisten und SPD über Referenden verhandeln
Die Frage nach ganzstaatlichen Referenden könnte entscheidend bei den Verhandlungen für eine neue Regierungsmehrheit werden. Am Mittwoch will die Partei Ano mit den Kommunisten und der Partei „Freiheit und direkte Demokratie“ (SPD) einen Dialog über diese Frage führen. Beide Parteien hatten eine ausgeweitete Möglichkeit für allgemeine Referenden zur Bedingung für eine Tolerierung einer möglichen Ano-Regierung gemacht.

Teil der Diskussion ist dabei auch ein Referendum zum Austritt Tschechiens aus der EU und der Nato. Während Kommunisten dieses klar unterstützen würde, spricht sich die Partei Ano dagegen aus. Außenpolitische Fragen sollten nicht über Referenden entschieden werden, heißt es dazu.
 
Referenda zijn alleen goed voor algemene vragen als "wilt u dat de dorpskroeg ruimere openingstijden heeft", maar zeker niet voor zwaarwegende, implicatievolle vragen. Daar geef ik Ano volkomen gelijk in.

Als er een referendum over uittreding van de EU zou komen, voorzie ik chaos in Tsjechie. De gemiddelde Tsjech is anti-EU want "die asielzoekers", de Islam, de bemoeienis van de EU. Weg ermee! De gemiddelde Tsjech is ook vreselijk slecht geinformeerd en dat is een fatale combinatie.

Ze realiseren zich niet wat de EU voor welvaart heeft gebracht en wat voor chaos het wordt als Tsjechie zou uittreden. Schengen weg, EU subsidies weg, handelsverdragen weg (arme Skoda en consorten). Inflatie, koopkrachtdalingen, armoede. Alle Tsjechen die in de EU werken terug naar huis, want het vrije verkeer van personen, goederen en arbeid is ook weg. Enzovoort, enzovoort.

En daarover zou de gemiddelde Tsjech middels een simpele enkelvoudige vraag een besluit moeten nemen? Kom nou toch, wat een bizar slecht idee.
 
Geheel met je eens, Olivier. Het houden van referenda klinkt heel democratisch, maar in de praktijk blijkt het een uiterst ongenuanceerd inspraakmiddel te zijn en bovendien zeer gevoelig voor manipulatie.
Laat volksvertegenwoordigers gewoon vier jaar lang doen waarvoor ze gekozen zijn en reken ze daarna af op hun daden. Dat is pas een goed referendum...
 
Referenda zijn alleen goed voor algemene vragen als "wilt u dat de dorpskroeg ruimere openingstijden heeft", maar zeker niet voor zwaarwegende, implicatievolle vragen. Daar geef ik Ano volkomen gelijk in.

Als er een referendum over uittreding van de EU zou komen, voorzie ik chaos in Tsjechie. De gemiddelde Tsjech is anti-EU want "die asielzoekers", de Islam, de bemoeienis van de EU. Weg ermee! De gemiddelde Tsjech is ook vreselijk slecht geinformeerd en dat is een fatale combinatie.

Ze realiseren zich niet wat de EU voor welvaart heeft gebracht en wat voor chaos het wordt als Tsjechie zou uittreden. Schengen weg, EU subsidies weg, handelsverdragen weg (arme Skoda en consorten). Inflatie, koopkrachtdalingen, armoede. Alle Tsjechen die in de EU werken terug naar huis, want het vrije verkeer van personen, goederen en arbeid is ook weg. Enzovoort, enzovoort.

En daarover zou de gemiddelde Tsjech middels een simpele enkelvoudige vraag een besluit moeten nemen? Kom nou toch, wat een bizar slecht idee.
Zie brexit!!! Een goede voorlichting is erg belangrijk maar moeilijk om juist om die "gemiddelde Tsjech te bereiken"
 

kuurgast

Donateur
Ze realiseren zich niet wat de EU voor welvaart heeft gebracht en wat voor chaos het wordt als Tsjechie zou uittreden. Schengen weg, EU subsidies weg, handelsverdragen weg (arme Skoda en consorten). Inflatie, koopkrachtdalingen, armoede.......
Er zijn wel mensen die proberen dat duidelijk te maken aan de Tsjechen.

"Uittreden van de Tsjechische Republiek uit de Europese Unie zou economische zelfmoord zijn, aldus economen, de Kamer van Koophandel en de Unie van Industrie en Transport. Vertrekken vanuit de EU betekent het verlies van honderdduizenden banen, en de Tsjechische economie zou volgens sommigen het niveau van Wit-Rusland bereiken.
De berichten over het lidmaatschap van de Tsjechische Republiek in de EU maakt sommige buitenlandse investeerders nerveus. Radek Spicar, de vicepresident Industrie en Transport, moest vandaag de Japanse investeerders de huidige politieke situatie en de impact ervan op de economie uitleggen, zei hij vandaag op twitter. De Japanners zijn verstoord door informatie uit de media waarin ze het hebben over de nieuwe Tsjechische regering en czexit."
Bron euro.cz.

De Tsjechische persdienst. ČTK heeft soortgelijk artikel , zie praguemonitor.com.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Het voorstel voor deze wijziging in de grondwet kwam er begin dit jaar na alweer een nieuw voorstel van de Europese Unie om de wapenwet te verstrengen. Ondanks de forse kritiek op het voorstel, onder andere vanuit Duitsland, werd de maatregel na een kleine wijziging toch doorgevoerd door de EU. In Tsjechië is men het repressieve beleid van de EU beu en legt het de richtlijnen van de EU naast zich neer.
Het Tsjechische kabinet steunt de voorgestelde nieuwe wapenwetgeving.

Een nieuwe wet inzake wapenbezit werd op woensdag door het Tsjechische kabinet goedgekeurd.

Het voorstel moet aansluiten op de nieuwe eisen van de Europese Unie. Het introduceert twee nieuwe categorieën voor vuurwapens waarvoor vergunningen nodig zijn, historische wapens en luchtdrukgeweren, waarbij de lengte van de vergunningen naar verwachting zal worden verkort in vergelijking met de huidige praktijk.
In augustus vorig jaar heeft de Tsjechische Republiek een rechtszaak aangespannen tegen de wapenrichtlijn. Volgens minister van Binnenlandse Zaken Lubomír Metnar heeft de regering nu de wet aangenomen om EU-sancties te voorkomen.

De Burger Democratische Partij (ODS) heeft gezegd dat zij zich zal verzetten tegen de voorgestelde wijziging die moet worden goedgekeurd door het parlement.
Bronnen radio.cz/en + radio.cz/de.
 

kuurgast

Donateur
Zowel de Tsjechische premier als de president hebben benadrukt dat het lidmaatschap van de Europese Unie en de NAVO niet ter discussie staan. De opmerkingen volgen op de heropleving van de bezorgdheid over de zogenaamde 'Czexit'.
Bron radio.cz/en.
 
Bovenaan