Snelwegvignet Tsjechië 2018

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Status
Niet open voor verdere reacties.

kuurgast

Donateur
Snelwegvignet Tsjechië 2018

De tarieven van de snelwegvignetten voor 2018 zijn ongewijzigd.
Deze prijzen zijn al jarenlang niet meer verhoogd.

2018dk_d.jpg
2018dk_m.jpg
2018dk_r.jpg


D = Desetidenní = 10 dagen 310Kč = ± €12,50 - geldig vanaf de aangegeven dag op de sticker t/m de tiende dag daarna.
M = Měsíční = maand 440Kč = ± €18,00 - geldig vanaf de aangegeven dag op de sticker t/m dezelfde dag in de eerstvolgende maand.
R = Roční = jaar 1500Kč = ± €60,50 - geldig t/m 31 januari 2019.

Zie voor meer info de website sfdi.cz + autobahn.cz/vignette.
Lijst van verkooppunten in Tsjechië: sfdi.cz , achter de verkooppunten staat of ze NO/geen of YES/wel vignetten hebben.
Let op dat de zoekwijzer met Sales Points soms de Tsjechische leestekens wil hebben , anders geeft die aan geen overeenkomstige verkoopplaats te hebben.

In Nederland en België zijn maand- en 10-daagse vignetten alleen te bestellen bij hartmanova.eu.
Boete voor rijden zonder vignet kan je 5000Kč kosten.
Als je het op een rechtszaak laat aankomen kan de boete oplopen tot 10.000Kč.

Op onderstaande kaart kan je zien op welke wegen wel of geen vignet nodig is.
2018dalnicem_eng.gif


De blauwe wegen is tolvignet verplicht , de stukjes oranje en groene wegen zijn tolvrij.
De enige grensovergang vanaf Nederland gezien naar Tsjechië waar je meteen bij de benzinepomp een vignet moet kopen is Waidhaus / Rozvadov (D5). Let op dat wel in de benzinepomp te doen en niet bij het hokje vooraan de inrit naar het pompstation! In dat hokje vragen ze de hoofdprijs , heb ik zelf ervaren. :bloos2:

dalnicni-znamky-2012-prodejni-symbol.jpg

Vignet-verkooppunten zijn gemarkeerd met een sticker en een folder is beschikbaar wanneer ze worden gekocht.
Vignetten kunnen worden gekocht bij alle Tsjechische postkantoren, bij benzinestations, bij grensovergangen en op andere plaatsen die automobilistdiensten aanbieden.
Een PDF met lijst van verkooppunten.
 
Laatst bewerkt:
Deze kaart klopt niet ben nu in Tanvald moest vanmiddag in Liberec zijn vreemdelingen politie
Kom over een stuk snelweg met een grote gele M op de borden als je deze weg neemt en ze vonttoleten je
En je heb GEEN vignet kost je dat minimaal 5000 Kc.
 
Oeps, wij zijn er steeds vanuit gegaan dat je vanuit Zittau, Liberec naar Vrchlabi geen vignet meer nodig hebt! Zo is het inderdaad ook te zien op de kaart.
 
Vraagje: waarom niet gewoon een vignet kopen? Die paar tientjes zijn de kosten in een vakantie niet toch? Het lijkt me een heel gedoe om telkens na te moeten gaan, of je op een bepaalde weg wel/geen vignet nodig hebt.
 
Dat is wel waar 60 euro voor 1 jaar is niks vergeleken met wegenbelasting diefstal in Nederland maar als je er nooit komt of gebruik van maakt is het ook weer zonde van het geld
 
Nou John, wanneer je een jaarvignet koopt, kan ik me haast niet voorstellen dat je niet gaat rondkijken in de omgeving. Dan is een vignet gewoon handig.
 
Het gemak om overal gewoon te kunnen rijden zonder de snelwegen te moeten ontwijken weegt zeer zeker op tegen de vanuit nederlands oogpunt lage prijs.
 
Dat snap ik allemaal wel, maar heb een huis in Haratice, kom dus alleen over stukje snelweg bij Liberec en als ik daar nu het vignet niet meer hoeft te kopen, is dat prima toch.
 
Het is heel simpel: op het stukje snelweg om Liberec is het vignet niet verplicht. Het is duidelijk te zien op het kaartje van het SFDI, en dus geen schemerige aanduiding op dit forum. Als de politie moeilijk doet kan je gewoon deze laten zien:
http://www.sfdi.cz/dalnicni-kupony/dalnicni-kupony-2018/zpoplatnene-useky/ (naar onderen scrollen) of:
http://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/dk/2018dalnicem.gif

Oeps, wij zijn er steeds vanuit gegaan dat je vanuit Zittau, Liberec naar Vrchlabi geen vignet meer nodig hebt! Zo is het inderdaad ook te zien op de kaart.
Dat snap ik allemaal wel, maar heb een huis in Haratice. Kom dus alleen over stukje snelweg bij Liberec en als ik daar nu het vignet niet meer hoeft te kopen is dat prima toch.
Precies, als je alleen op de snelweg komt in Tsjechië om vanuit Duitsland naar het Reuzengebergte te komen, heb je geen vignet nodig. Dan hoef je dus niet ergens te stoppen, vignet kopen, invullen... scheelt weer tijd ;)
 
Bij de benzinepomp werd onze vrienden gevraagd waar ze naar toe moesten toen ze voor een vignet kwamen, en inderdaad naar Vrchlabi hadden ze geen vignet nodig volgens de man.
 
Ik had jaren geleden een route bedacht vanaf Liberec naar Turnov zonder tol. Het beginpunt vanaf waar je een vignet op de autoruit moet hebben is bij het winkelcentrum Nisa waar Albert (AH) in zit. Dit betekent dat het kaartje zeker niet klopt!
Heb een keer meegemaakt dat het op mijn alternatieve route erg druk was. Dat zal waarschijnlijk hebben beduid dat de politie controleerde. Dat gebeurt weinig, maar daarom hebben ze een zo hoge boete gemaakt. Mijn informatie is 50000 kronen, dus 2000 euro. Advies: neem geen risico.
 

kuurgast

Donateur
Ik had jaren geleden een route bedacht vanaf Liberec naar Turnov zonder tol. Het beginpunt vanaf waar je een vignet op de autoruit moet hebben is bij het winkelcentrum Nisa waar Albert (AH) in zit. Dit betekent dat het kaartje zeker niet klopt!
Ahum....de kaarten met waar je wel of niet een vignet moet hebben staat op alle officiële websites ceskedalnice.cz + sfdi.cz/en.
Van Liberec naar Turnov is in 2016 het vignet komen te vervallen zie oa artikel ceskatelevize.cz en die Camyl eerder linkte.
Misschien maak je een denkfout zoals in begin van dit topic genoemd is over "Mýto".

screenshot.17-03-2018 13.19.52.png
links voor de kaarten sfdi.cz + autobahn.cz.
 
Laatst bewerkt:
Waar plak je dat ding eigenlijk? Aangezien de plakzijde aan binnenkant van sticker zit ipv zoals bij de Duitse gewoon aan de voorkant.
Ik had hem eerst op het zonnescherm maar dat was niet goed begreep ik later. Nu maar met plakband aan de binnenkant van ruit geplakt.
 

Pelhřimov

Donateur
Vul je kenteken met pen in en plak de sticker rechtsonder aan de binnenzijde van de voorruit.
Bewaar ook het andere deel goed.
En vergeet niet om elk jaar de oude sticker te verwijderen voordat je de nieuwe plakt.

meer info
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan