Septictank

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Oeps, dat komt nooit goed!
Een waterput is geen septictank.
En om over de gekozen oplossing van de overloop naar de straat maar te zwijgen.

Ik zou maar als een speer een septictank of een aansluiting op het riool laten aanleggen.

Want de door jullie gekozen oplossing werkt ziektes in de hand, en de stank haal je niet weg.

Jammer voor jullie maar ik heb geen beter bericht.
 

Vodnik

† In Memoriam
als de sodemieter de afvoeren van die oude waterput afhalen, je brengt het grondwater nu in groot gevaar.

Een vergelijkbaar probleem heeft zich in mijn omgeving voorgedaan, een grondtank met olie is (moetwillig) leeggelopen en nu is het grondwater daar niet meer bruikbaar voor consumptie.

Een septictank kan ruiken, dan zit er in geen ontluchting op en bij weersveranderingen kan er lucht uitgedrukt worden. Een andere reden voor een stinkende septic kan zijn het gebruik van chloor, dat stopt werking. (een slecht werkende septic is te herkennen aan de dikke, harde "drap" die dan in het eerste compartiment van de tank ligt, dit zou redelijk vloeibaar moeten zijn)

(NB Ik heb een tank van 3000 liter die nu voor de eerste keer na vier jaar leeggepompt is)


Nog even een toevoeging: jullie verhuren, regelmatig? Dus business, dat betekend dat je niet kan en mag volstaan met een normale septic tank maar dat je een echte "cistirna" (odpadnich vod) moet installeren
 
Heren, excuses!
Ik heb het nog voor de duidelijkheid nagevraagd en de put is nooit een waterput geweest maar is altijd als beerput gebruikt.
Uiteraard willen we de bodem niet verontreinigen! Het systeem wat we hier nu gebruiken hebben de meeste mensen hier in het dorp (als ze niet een nieuwe septictank hebben). En het is helemaal bedacht en aangelegd door de loodgieter, dus vandaar dat ik ook wel even schrok van de reacties! Maar het valt mee dus. We gebruiken ook nooit chloor en maken schoon met groene zeep en Raab.

De lucht blijkt bij de wc vandaan te komen. We gaan deze nu opnieuw monteren en de aansluiting met siliconenkit afdichten. In de andere badkamer komt de stank omdat de sifons leeg staan (wordt niet gebruikt). En de extreme lucht komt nu waarschijnlijk omdat we er met de waterslang in hebben staan spuiten...

Ik laat nog weten hoe en of we het oplossen!
 
Een tip voor de chiffons die niet gebruikt worden (bv in een vakantiehuis tijdens afwezigheid). Als ze niet gebruikt worden gaan ze droogstaan omdat het water welke de stank afsluit verdampt en dus stinken.
De chiffon volgooien met een laagje zonnebloemolie voor vertrek helpt. Olie drijft op het water en verdampt niet !!
 
Het laatste bericht in dit topic is van bijna 6 jaar geleden.
Weet iemand of er sindsdien misschien technische ontwikkelingen zijn op het gebied van septic tanks, filtering e.d. die het vermelden waard zijn?
 
Geen idee.
Maar wat ik wel zie is dat er steeds meer dorpen op een nieuw te maken riolering wordt aangesloten.
Dan vervalt de septic tank.
Met dank aan Europa voor de geldelijke ondersteuning.
 
Wij zijn ook op zoek en kwamen er een tegen die je afvalwater omzet door een zelfreinigend systeem tot douchewater.
Of dit klopt weet ik natuurlijk niet, maar het leek ons wel wat om je afvalwater om te zetten zodat je het in je tuin kan laten lopen.

Hou ons op de hoogte als je iets vindt, dan doen wij dat ook.
 
Net weer terug van ons huis in Tsjechie. Daar bij de burgermeester geweest om kennis te maken.
Een mooi en goed bezoek.

Nu wil ze een stuk grond van ons kopen om er een riolerings zuiveringsinstallatie bouwen.
Ze vertelde dat vanaf 2023 er echt niets meer in de natuur geloosd mag worden en alles nieuw gebouwd gaat worden op de riolering aangesloten moet worden. Dit is in iedergeval wat ik er van begreep.

Dus wat Kukel schrijft klopt en zal bij jullie ook wel de komende jaren komen. Ze moeten natuurlijk met de Europese normen mee gaan.

Succes!
 
Wij zijn ook op zoek en kwamen er een tegen die je afvalwater omzet door een zelfreinigend systeem tot douchewater.
Of dit klopt weet ik natuurlijk niet, maar het leek ons wel wat om je afvalwater om te zetten zodat je het in je tuin kan laten lopen.

Hou ons op de hoogte als je iets vindt, dan doen wij dat ook.

Ja dit klopt.
Een collega van mij heeft dit jaar zijn huis opgeleverd gekregen, hij heeft ook zo'n zelfreinigend system. Zijn afvalwater wordt gezuiverd door bacterien in een system met een groot vat en een zuurstofpomp, het water loopt daarna in een vat met gaten waardoor het water in de grond loopt.
Dit is volgens de laatste eisen als geen riolering is, waar hij woont komt ook geen riolering..
 
Ik ken ook iemand met zo'n systeem. Hij vertelde dat het erg duur is. Prijzen heeft hij overigens niet los gelaten? Ik geloof niet dat hij het water gebruikt om te douchen.
 
Laatst bewerkt:
Als een septic tank goed functioneert dan komt er gewoon helder water uit de overloop wat je zo in de grond kan laten lopen.
Op onze septic tank zit een overloop waarop een buis is aangesloten die het water ergens diep in de grond afvoert.
Toevallig heb ik de septic tank van de zomer leeggemaakt om te controleren of alles nog goed was.
Dat is de tweede keer in 14 jaar.
Alles werkt perfect zolang je schoonmaakmiddelen gebruikt die geschikt zijn voor een septictank.
De bacteriën moeten tenslotte blijven leven.
 
wij zitten midden in de aankoop van een huis in Noord Tsjechie.
volgens de makelaar van ons moet de zumpa vervangen worden door een septic.
iemand een idee wat de septic kost en vooral ook wat de installatie zoals graafwerk, verleggen van leidingen en het aansluiten op de septic.
Het huis staat in Dolni Poustevna, dus als iemand een tip voor een degelijk bedrijf heeft m.b.t. bovenstaande...dan graag.
 

kuurgast

Donateur
Ze vertelde dat vanaf 2023 er echt niets meer in de natuur geloosd mag worden
Staat tegen beerputten. Autoriteiten zullen boetes uitdelen en papierwerk toevoegen.

Vanaf januari zal er een wijziging van de Waterwet zijn om de zoekgeraakte afvalwaterbehandeling te veranderen. Huiseigenaren zullen moeten laten zien hoeveel afval ze uit hun beerputten hebben gehaald. Als het volume niet overeenkomt met de consumptie van de huishoudens, zal hun waterschap een boete geven.
De regels voor het gebruik van afvalwater voor het besproeien van de tuin worden ook aangescherpt. In dit geval, zonder vertraging, direct vanaf het nieuwe jaar.
Mensen moeten vandaag hun afvalwater kunnen bewijzen. Tot dusverre heeft de staat het niet kunnen afdwingen.
De vraag is hoe grondig en frequent gecontroleerd zal worden om te voldoen aan de nieuwe wet. Tegen het einde van december is de Tsjechische milieu-inspectie hiervoor verantwoordelijk. De controles worden steekproefsgewijs uitgevoerd.
Bron zpravy.idnes.cz.
 
Ik heb onlangs van iemand een verhaal gehoord dat door deze nieuwe wetgeving (zie het verhaal hier boven) iedereen elk jaar zijn beerput of septic tank moet laten legen door een erkend bedrijf wat hiervoor de juiste vergunningen heeft. Het lijkt een beetje op het bekende schoorsteenverhaal. Je moet jaarlijks (in sommige landen zelfs 2 x) je schoorstenen laten vegen door een erkend bedrijf (met een rekening als bewijs) want anders ben je niet verzekerd tegen eventuele brandschade. Wij zelf hebben elektrische ketels dus ik gebruik deze schoorstenen niet en laat ze ook niet vegen. Ik zie daar de zin niet van in. Voor het reinigen van je septic tank geldt voor ons eigenlijk hetzelfde. We doen dit maar 1 x in de 5 jaar. Het betreft een vakantiehuis waar we maar 6 of 7 weken per jaar aanwezig zijn. De kosten voor het legen van je septic tank bedragen ongeveer 140 euro heb ik begrepen met een bewijs (rekening) er bij. Nu laten we dit door een lokale boer doen (100 euro) die het daarna vrolijk over zijn eigen weiland uit rijdt (altijd wel een beetje uit het zicht, zo valt me op) en de 100 euro vervolgens in zijn eigen zak steekt. Niet echt goed natuurlijk, legen door een erkend bedrijf is natuurlijk prima.

Het aanleggen van een zogenaamd grindbed met rietfilter zoals ik hierboven ook wel eens gelezen heb werkt voor een vakantiehuis ook niet. Het grindbed raakt droog en de bacteriën die hun werken moeten doen sterven af (geen voedsel genoeg en te droog). Zelfs bij huizen die permanent bewoond worden werken deze filters vaak op den duur niet meer goed. Daarvan zijn mij redelijk veel voorbeelden bekend toen we 25 jaar geleden deze veelvuldig gingen aanleggen bij boerderijen in het buitengebied van een grote gemeente op de Veluwe waar ik toen nog werkzaam was. Op den duur raken ze bijna allemaal verstopt en werken dan niet goed meer. Een hele grote gesloten kunststof tank (conform de oude beerput) werkt echter wel goed. Die lekt niet (doen oude betonnen beerputten op den duur wel) en die moet je natuurlijk zelf wel op tijd laten legen als hij vol is. Dit gebeurd gewoon op het bestaande riool door een erkend bedrijf waarvoor dan betaald wordt (soort van belastingbijdrage in de vorm van leges). Er zit ook geen overloop op zo'n tank zoals op een septic tank wel zit. Dat water wat uit zo'n septic tank komt is namelijk nog steeds niet schoon, enkele maar helder wat vroeger nog voldoende was. Nu loopt dat heldere water dus soms in een grindbed en daarna in een rietveld (moeras) wat zuiverend werkt.

Toen we 25 jaar geleden ook een 2e huis in Frankrijk hadden kwam de gemeente daar met precies hetzelfde verhaal aan zetten. Dit is namelijk destijds al "Europees" geregeld. Tsjechië is hier dus rijkelijk laat mee. De formulieren die hiervoor gebruikt werden waren ook voor alle landen vrijwel identiek (wij hadden zowel een Frans als een Nederlands exemplaar ter beschikking wat ik goed kon vergelijken met elkaar). Ook daar in het dorp hebben maar 2 mensen met subsidie toen zo'n grindbed met rietfilter aangelegd. Het was gewoonweg te duur voor de arme bevolking op het platteland. Maar ook daar is men op den duur over gegaan op hoge druk riolering, net zoals hier in Nederland (veel betrouwbaarder).

Ik denk dat het voor de meeste mensen in Tsjechië die bijvoorbeeld een goedkoop 2e huisje hebben (bijvoorbeeld een kleine oude roubenka), het dan ook niet echt haalbaar/ realistisch is om hiervoor alsnog een forse investering te gaan verlangen (3 tot 7 duizend euro destijds in Nederland). De kosten voor een grote gesloten tank vallen daarentegen nog wel mee. Met subsidie (voor buitenlanders in Frankrijk had ik daar overigens erg slechte ervaringen mee, eigen burgers eerst gold daar) moet dit nog wel haalbaar zijn.

Maar het verhaal over die verplichte jaarlijkse lediging van je tank (140 euro), is dat iemand misschien wel bekend op het forum? Wellicht dat ze voor vakantiewoningen die natuurlijk veel minder vaak bewoond worden weer andere regels laten gelden. Maar ja, hoe bewijs je dan dat je maar weinig aanwezig bent geweest in een huis? Dat kan bij ons bijvoorbeeld niet door ons watergebruik te controleren, want wij hebben zoals zoveel mensen op het platteland een eigen waterput (geen watermeter aanwezig). Wij hebben ook een gewoon woonhuis dat we nu als vakantiewoning gebruiken. Dat geeft al problemen bij het ophalen van het vuilnis. Vakantiewoningen krijgen vaak grote witte zakken van de gemeente (tegen betaling) terwijl gewone woonhuizen kliko's hebben zoals hier bij ons in Nederland. Alleen als je er niet bent, dan blijft zo'n kliko dus wel erg lang buiten staan en is dit ook niet echt handig. Vandaar dat we geregeld hebben dat we toch de witte zakken krijgen i.p.v. onze kliko wekelijks te legen. Vroeger kon je dit (vakantiehuis of permanent huis) volgens mij nog wel aan het huisnummerplaatje zien (dat was dan blauw of rood). Maar nu zie ik ook veel huizen met zowel een rood als blauw bordje aan de muur. Volgens mij kun je dit dus ook niet meer zien vandaag de dag. Lijkt me ook niet erg handig m.b.t. het dievengilde die dan selectief te werk kunnen gaan.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan