Isolatie roubenka

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wij willen op termijn een huis kopen in nrd tsjechie.
qua looks is een roubenka of een pand wat gedeeltelijk een roubenka is, prachtig maar ik vraag me af hoe je zo'n pand kunt isoleren,
m.n. de wanden lijkt me een probleem.
iemand hier ervaring mee?

ELiBo0A.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Piet.

Zelf heb ik hier niet mee te maken, al brandt hier de kachel lekker bij een buiten temperatuur van 9! graden, maar ik vond de vraag wel interessant.
Ik weet niet hoe je het huis, en in welke staat, gaat kopen, maar ik neem aan dat een degelijke houtconstruktie al een behoorlijke isolatie geeft. Daarnaast vond ik wat informatie die misschien wat antwoorden op je vragen kan geven.
Veel succes.
https://www.naturwool.cz/izolace-z-ovci-vlny/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan je ook afvragen of het isoleren wel opweegt tegen de extra stookkosten. En isoleren zonder het karakter van het huis aan te tasten is eigenlijk niet te doen. Of je moet het nieuw bouwen. Het dak is nog het meest eenvoudig om te doen en ook een vloer gaat nog, maar aan de wanden zou ik niet beginnen en het gewoon voor lief nemen.
 
Isoleren gaat op wanden prima en buiten dat je geld bespaart op stookkosten, wordt het binnenmilieu veel beter en aangenamer.
Maar als je geen verstand hebt van isoleren, niet doen.
Voordat je het weet rot je huis weg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Beste Piet M,

(Sorry, dit staat even los van uw vraag:
Als dit het huis is wat u op het oog heeft: Schitterend!
Mooi die houtconstructie aan de buitenzijde van het huis. Zagen we ook geregeld in het gebied tussen Bautzen en de Tsjechisch/Duitse grens.)

Een roubenka isoleren hebben we bij kennissen in de buurt gezien: De begane grond is gebleven zoals het origineel was. De woonkamer wordt verwarmd met een Canadese houtkachel. Ik heb me verbaasd hoe weinig brandhout ze gebruiken om het warm te houden.
De eerste verdieping bevat daar kantoor- en slaapruimtes. Heel belangrijk: Ze hebben het dak heel dik laten isoleren (steenwol). Ik dacht zelfs iets van 30 cm dik! Ik ben er jaloers op, want ze hebben nauwelijks extra verwarming boven nodig.
In ieder geval een onbrandbaar materiaal kiezen!

Een stenen gedeelte van het huis kan op een van de bekende manieren geïsoleerd worden. Wijzelf hebben polystyreen isolatie laten aanbrengen aan de buitenzijde. (Liever 15 cm dan 10 cm dik nemen.)
Buitenkant in overleg af te werken naar eigen smaak.
Voordeel: Als de ruimte eenmaal op temperatuur is blijft deze vrij gemakkelijk op peil, zonder snelle verandering.

Het "balkengedeelte": Lijkt me al aardig van zichzelf isolerend. Weinig aan te doen zonder het karakter daarvan te verknoeien. Gezien de ervaring van onze kennissen moet het hout ook al behoorlijk isoleren. (Mits de afdichting tussen de balken perfect is. Dat kan zowel op een traditionele manier alsook met modernere afdichtingsmethoden.)

Succes met de verdere oriëntatie! Denk ook aan het raadplegen van een van de vele bouwfirma's die nog roubenka's bouwen of opknappen.
 
Laatst bewerkt:
PS. voor Piet M.:

Vergeet dit niet:

Energielabel woningen
Topic in 'Onroerend Goed' gestart door Vašek, 08-02-2012.

Bijdrage kuurgast #13 , 04-08-2017:

@ HeiDi dit is afhankelijk van de grootte zie energetickystitek.info + energeticky-stitek.webnode.cz.
Is iets goedkoper dan in Nederland. Ze moeten gecertificeerd zijn , die kan je zoeken op mpo-enex.cz.
Zou het risico niet nemen door in te gaan op de deal met meubels , ze kunnen later alsnog een boete geven die vele malen hoger is dan de prijs van het label. penize.cz/energeticke-stitky.
 
hartelijk dank voor alle reacties. de aankoop van de roubinka is niet doorgegaan op advies van mijn makelaar i.v.m. nogal wat technische gebreken m.n. van de dakconstruktie .
Het is een ander huis geworden, van steen en in goede staat.
 
Bovenaan