Houten kerk in Guty afgebrand

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Een van de oudste houten kerken van Tsjechië afgebrand

Een van de oudste houten kerken in Tsjechië is door een brand volledig verwoest. De kerk in Guty, een buitenwijk van de stad Trinec in het oosten van het land, dateerde van 1563.


cfcfa810-7779-11e7-98d3-d6783972b8c3_web_scale_0.1296296_0.1296296__.jpg


De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Toen de brandweer arriveerde, stond het uit massieve boomstammen opgetrokken gebouw al in lichterlaaie. De materiële schade loopt in de miljoenen euro. De eerst lutherse kerk en later tot op heden rooms-katholieke kerk was binnenin rijkelijk versierd en werd in de jaren 2012 tot 2014 omstandig gerenoveerd. Minister van Cultuur Daniel Herman beloofde zijn steun voor de wederopbouw.

Bron: hbvl.be
 

kuurgast

Donateur
Replica historische Tsjechische kerk herrijst uit de as

De houten Corpus Christi-kerk in het dorp Třinec-Guty, genesteld in de regio Cieszyn Silezië die tegenwoordig grenst aan Polen, stond meer dan 450 jaar op de plek. Het geliefde nationale culturele monument, een bedevaartsoord voor zowel gelovigen als natuurliefhebbers, werd drie jaar geleden op een augustusnacht platgebrand door opzettelijke brandstichting. Hoewel het bisdom onmiddellijk beloofde te herbouwen, bleek het moeilijk om de nodige vergunningen te krijgen. Pas nu verrijst een replica van het 16e-eeuwse huis van aanbidding, als een spreekwoordelijke feniks uit de as.

“Ik herinner me die nacht dat er een sterke wind en intense hitte was. We keken uit het raam en zagen een enorme gloed. We konden niet geloven dat het de Guty-kerk was. Ik had tranen in mijn ogen. Ik had daar mijn eigen bruiloft. "

Drie jaar later werd de plaatselijke inwoner Vladislav Němčik, een van de vele duizenden Tsjechen die geld hebben gedoneerd om de houten Corpus Christi-kerk te herbouwen, opnieuw naar de plek getrokken - maar dit keer door het vrolijke geluid van timmerlieden die hard aan het werk waren aan de replica.

De hitte van de brand van augustus 2017 was zo intens dat zelfs de kerkklokken smolten in de brand, samen met gebeeldhouwde houten interieurs en eerdere schilderijen die dateren uit de eerste helft van de 16e eeuw.

Václav Kotásek, hoofd van de bouw van het bisdom Ostrava-Opava, vertelde de Tsjechische radio dat het goed gaat, en hoewel een replica geen echte vervanging is, zal deze versie van de beroemde Corpus Christi-kerk eveneens worden gebouwd om eeuwen mee te gaan - en beter bestand te zijn tegen vuur.

kerk.jpg

“De bouw gaat vrij snel. Het duurde drie volle weken om de fundering te voltooien. Het werk aan de nieuwe houten constructie is afgelopen dinsdag begonnen, en in slechts drie dagen hebben we de basis van ons eigen ‘schip’ en het frame die je hier kunt zien, gemaakt. Deze week wordt het hele onderste deel van de toren gedaan. Het werk gaat dus heel snel vooruit."

Net als het origineel is de replicakerk gemaakt van denenhout en sparren bomen. Een zegen voor de bouwers was dat voorafgaand aan de uitgebreide renovatie in 2012 een nauwgezette projectdocumentatie werd opgesteld, waardoor timmerlieden een letterlijke blauwdruk kregen om een getrouwe replica te maken.

Ondertussen zal de nieuwe Corpus Christi-kerk (net als zeldzame originele Tsjechische houten kerken en andere nog bestaande culturele monumenten) worden uitgerust met een elektronisch alarm dat rechtstreeks is gekoppeld aan een brandweer-computersysteem, zegt Kotásek.
“Bovendien moet hier in de buurt een tank van 25 kuub met bluswater worden gebouwd. Dankzij wat er is gebeurd, worden houten kerken geleidelijk achteraf uitgerust met moderne brandbestrijdingselementen. Dus we gaan vooruit op dit gebied."

Bisschop Martin David van het bisdom Ostrava-Opava zegt dat hij verwacht dat de basisconstructie tijdens de zomervakantie klaar zal zijn. De inwijding van de nieuwe Corpus Christi-kerk zal waarschijnlijk volgend voorjaar komen - het seizoen van wedergeboorte.

Bron english.radio.cz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan