Wie helpt met schotel in ruil voor leuke Praag tour?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn televisie ontvangst (Canal digital) werkt nu echt niet meer op 1 antennekop. Ik heb de 2 koppen in huis, maar krijg het niet voor elkaar en de omschrijving is alleen in het Nederlands. Daarom dacht ik dat het misschien een leuk idee is om iets van ruil te doen. Ben je in de buurt van Praag op vakantie en handig met schotels? Dan zou ik graag van je hulp gebruik maken. In ruil daarvoor krijg je een leuke en professionele rondleiding door Praag met degene met wie je op vakantie bent! Ik heb een excursiebureau (tje) in hartje Praag en woon zelf in Senohraby, onder Praag.
 
Dag Nathalie.

Ik ken het Canal digital probleem. En omdat ik zelf niet zo'n trap-acrobaat ben, heb ik dit uitbesteed aan een electro-service bureau die o.a. ook UPC- en andere digitale diensten levert.
Zij hebben mij, voor een keurig en overzichtelijk bedrag, de koppen geplaatst en als service de schotel perfect afgesteld.

Ik weet niet of ze in de buurt zitten:
http://www.kalny.cz/index.php?zobrazit=page_produkty&kategorie=1&podkategorie=1,
dan is een zoekopdracht als deze misschien handig.

Mocht je geen "schotelartiesten" kunnen vinden, dan zou ik dit toch wel adviseren. Niet zelf doen dus.
Succes.
 
Vermoedelijk is je receiver ook niet meer geschikt voor HD tv.
Buiten de vervanging van de koppen lukt de ontvangst met een gedateerde receiver niet meer.
Heb je een recente receiver dan dien je de zenders opnieuw in te laden.
Hoe zou ik dat nu allemaal weten?
 
Ik heb het allemaal meegemaakt.
Canal digitaal wijzigd om deze zoveel jaren het repertoir.
Ik heb in de loop der jaren al vier keer een andere receiver moeten kopen.
Ze hebben het alleenrecht, denken ze.
Maar er komen alternatieven om de hoek kijken.
Even goochelen en je ziet het verschijnen.
 
Dan zouden de koppen niet in overeenstemming kunnen zijn met de schotel.
Of de schotel is te klein.
Of......
Neem maar een expert in huis.
Te veel mogelijkheden zijn er die een goede ontvangst mogelijk maken.
 
Hoi Nathalie.

Helaas komen wij pas eind augustus begin september naar Tsjechie, dat duurt dus nog erg lang
Wat heb jij voor een tuner?
Ik ga het proberen uit te leggen (standaard apparatuur).
Als het goed hoef je de schotel niet opnieuw uit te richten.
Het is ondanks dat, toch wel fijn als je goed bij de schotel kunt komen.
De L&B kun je op 2 standen monteren.
Ik zou gewoon een van de halzen kiezen om de beugel omheen te doen, dan kun je indien nodig altijd nog de tweede optie kiezen. Als het goed is zit er in de handleiding een soort mal/tekening zodat je de kop iets schuin plaatst.
Als de tuner verbonden is en opgestart moet je eerst gaan aangeven dat je een dubbele kop hebt gemonteerd en welke satellieten hij moet gaan ontvangen (voor Nederlandse zenders standaard Astra 1 19.2 graden oost en Astra 3 23.5 graden oost). De volgorde kan van belang zijn. Astra 1 kan ontvanger 1 of 2 zijn. Vaak is Astra 1 ook ontvanger 1.
Laat de tuner beide satellieten scannen en kijk vervolgens of er van beide satellieten zenders in de lijst staan.
Zo ja dan heb je de L&B goed gemonteerd, zo niet de andere stand proberen.
Altijd eerst een zender opzoeken die niet gecodeerd is (bijvoorbeeld BVN) om te kijken of de installatie werkt, pas daarna een gecodeerde zender uitzoeken om te zien of het signaal gedecodeerd wordt. Let op vaak moet je de kaart ff opnieuw activeren d.m.v. een computer of mobiele telefoon.
Heb je nog vragen laat het maar weten.

Groet Luigi.
 
Het verhaal is eigenlijk heel moeilijk.
De schotel moet in overeenstemming zijn met de koppen.
De schotel moet eigenlijk een afmeting hebben van 70 cm voor een goede ontvangst.
En voor elke receiver is er een andere handleiding.
En belangrijk: de receiver moet geschikt zijn voor Canal digitaal, Nederlandse ontvangst.
Een receiver gekocht in Tsjechië doet het niet.
Wat een misère toch.
 
Ehhhh,
Zoals ik schreef: Nodig een installateur/ electro-service bureau uit en leg je probleem voor.
:)

Hier werkt alles prima!
 
Vermoedelijk is je receiver ook niet meer geschikt voor HD tv.
Buiten de vervanging van de koppen lukt de ontvangst met een gedateerde receiver niet meer.
Heb je een recente receiver dan dien je de zenders opnieuw in te laden.
Hoe zou ik dat nu allemaal weten?
Dat zit gelukkig wel allemaal snor
 
Laat je vooral niet van de wijs brengen door al deze info.
Een schotel vanaf 55 cm is voldoende, maar des te groter des te minder uitval bij regen o.i.d., wel verdient het de voorkeur een juiste combinatie schotel/LNB te gebruiken.
Tegenwoordig zijn er veel tuners waarbij de software aan te passen is. In zo'n geval maakt het niet uit waar hij gekocht is. Deze niet gecertificeerde tuners hebben vaak meer mogelijkheden.
Ik ga het thuis ff overleggen dat we naar je toe komen.
Woon je in het centrum van Praag?
Is de schotel goed te bereiken?

Groet Luigi
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan