Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als het alleen voor snelwegen geldt, dan kan zo'n kastje uiteindelijk voordeliger zijn voor degenen die maar af en toe gebruik maken van de snelweg. Als ik nu een dagje naar Olomouc wil, moet ik voor 10 dagen een vignet kopen om 35 km over de snelweg te kunnen gaan. Verder zijn hier in de buurt geen snelwegen. Ik vind het wel zo eerlijk om te betalen per gereden kilometer net als in Frankrijk.
 
Goed argument Marwa, het enigste waar ik me dan nog wel zorgen over maak is hoeveel dat kastje dan wel niet gaat kosten en hoe de kilometers worden afgerekend, als het dan gaat per CO uitstoot zijn de arme donders die in een zoveelste handsje rijden wel de pineut, die kunnen geen nieuwe "dure" auto aanschaffen die een laag CO uitstoot heeft. Dan vraag ik me ook af of het alleen op de autoweg verplicht wordt, dus als je nooit gebruikt maakt van de autoweg je er ook een moet aanschaffen, of dat je het alleen in een auto moet hebben waar je ook mee op de autoweg komt.
 
Ja, reken er maar op dat zo'n kastje veel geld kost, en natuurlijk verplicht gesteld wordt en een onderdeel van de keuring gaat worden. Zal wel een gevalletje van "melkkoe" gaan worden binnen Europa als het doorgaat omdat dan elke auto het moet hebben.
Wij kopen altijd voor 1 van onze auto's het jaarvignet ( 1500 KC), omdat we regelmatig naar Praag gaan. voor ons werk hoeven we niet over tolwegen te rijden, maar een jaarvignet is in verhouding het goedkoopste.
 
De grootste vervuilers zijn oude dieselmotoren. Mijn vorige benzineauto uit 1999 kreeg al een groene zone sticker, dus ik denk dat dat wel meevalt. Verder denk ik dat die kastjes straks standaard worden ingebouwd. Aangezien oude auto's toch maar beperkt meegaan hebben straks de minder rijke mensen vanzelf een auto met een kastje. Ik zou er nu nog niet van wakker liggen. Voor dit voorstel een wet is zijn er al heel wat schonere auto's tweedehands verkrijgbaar.
 
Een dergelijk kastje biedt natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Gezien het kamikaze-rijgedrag van de gemiddelde Tsjech, zou je hier iets mee kunnen doen. In de bijna negen jaar dat wij nu in Tsjechie wonen, blijf ik mij daar over verbazen. Inhalen in onoverzichtelijke bochten, bergje op, zonder zicht. Hoe hard je ook rijdt, er zijn altijd -mannen- die je in moeten halen om 100 meter verderop rechtsaf te slaan, etc.

Kortom, koppel de boetes en aantal strafpunten aan dat kastje. Bij elk strafpunt gaat de auto een maand op slot. Niet harder kunnen rijden dan toegestaan. Wil je toch harder treedt het kastje in werking en krijg je er automatisch een punt en een maand niet hard kunnen rijden bij.

Wat een uitvinding, ik ben voor!
 
..... Aangezien oude auto's toch maar beperkt meegaan ..... Ik zou er nu nog niet van wakker liggen. Voor dit voorstel een wet is zijn er al heel wat schonere auto's tweedehands verkrijgbaar.
Hoezo gaan oude auto's maar beperkt mee? Als je een auto goed onderhoud kan hij vele jaren meegaan. Ik rij met mijn auto's met gemak 20 jaar en dan kunnen ze nog wel 20 jaar mee. Het onderhoud kost in Tsjechië bij lange na niet zoveel als in Nederland. Hier in het dorp rijden Skoda's en Lada's van meer dan 40 jaar oud nog steeds rond.
 

kuurgast

Donateur
Aanwezig aantal vluchtelingen in detentiecentra van Tsjechië op 10 november 2016.
Bělá pod Bezdězem 8
Vyšní Lhoty 11
Drahonice 43
Bron mvcr.cz.
Aanwezig aantal vluchtelingen in detentiecentra van Tsjechië op 13 juni 2017.
Bělá pod Bezdězem:20
Vyšní Lhoty:5
Balková:66
Bron mvcr.cz.

Er verandert weinig aan deze aantallen, behalve dat er een centrum omgewisseld is.
Eind mei was er nog onrust in een van de centra vanwege uitzetting van een Nigeriaan.
Blijkt dat de politiebewaking niet eens Engels spreekt en was het onduidelijk waar deze persoon heen zou gaan.
De Engels sprekende advocaat en hulpverleners mogen niet zomaar in de centra komen.
Bron radio.cz/en.
Triest dat deze mensen maandenlang worden opgesloten en geen mogelijkheid hebben om Tsjechisch te leren en de politie die geen Engels wil/kan spreken.
 
Het resultaat is echter wel dat er noch in Tsjechië, noch in Polen, Slovakije of Hongarije terreuraanslagen plaatsvinden. Hier hoeven we niet schichtig achterom te kijken als een vrachtwagen een voetgangerszone inrijdt, dan moet de chauffeur gewoon wat afleveren. Ik zie bij evenementen nergens betonblokken of massa's zwaarbewapende agenten. In een Europa wat zucht onder terreur zijn de V4 landen een oase van rust.
 
Het resultaat is echter wel dat er noch in Tsjechië, noch in Polen, Slovakije of Hongarije terreuraanslagen plaatsvinden.
In Nederland evenmin. Misschien hangt het er ook vanaf hoe je met die mensen omgaat? Of is het gewoon een kwestie van geluk hebben tot het een keer wel fout gaat? Ik weet het niet.

..... In een Europa wat zucht onder terreur .....
Overdrijven is ook een vak, Jan. :stout:
 
Nee, zoals nu is niet normaal. Je staat in de file voor de beveiliging en moet door de metaaldetector en tassencontrole.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt daar.
Ik heb dat hier verder bij evenementen niet gezien. Bij het bezoek van Zeman aan Jilemnice was er aardig wat politie op de been en mannen met oortjes, maar goed, dat schijnt bij de beveiliging te horen van hooggeplaatste personen, maar het was niet zo dat alles met betonblokken was afgezet en dat de politie met machinepistolen voor de borst rondliepen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Daar is-ie bijna: de Tsjechische Donald Trump ($4,1 miljard)

Daar-is-ie-bijna-de-Tsjechische-Donald-Trump-4-1-miljard_crop1000x500.jpg

Tsjechisch enthousiasme

Tsjechië is een mooi vakantieland, maar er is meer. Rijkdom, veel rijkdom. In het voormalige Sovjetland stevent een puissant rijke ondernemer af op het premierschap. Deze Tsjechische Trump luistert naar de naam Andrej Babiš.

Waar 2017 het jaar moest worden van de populisten, pisten Wilders, Le Pen en Petry allemaal naast de coalitiepot in respectievelijk Nederland, Frankrijk en Duitsland. De enige die de belofte volledig wist in te lossen is Sebastian Kurz (31), de historisch jonge aanstaande leider van Oostenrijk.

Iets oostelijker (gevoelsmatig dan, Praag ligt in feite westelijker dan Wenen) grijpt mogelijk een tweede populist in korte tijd de macht: zittend minister van Financiën Andrej Babiš. Op het eerste oog weinig opzienbarend, ware het niet dat deze 63 jarige-rasondernemer zwemt in het geld. Geschat vermogen: $4,1 miljard. De vroegere regio van Sovchozen en Kolchozen bracht eerder supermiljardair en wereldweldoener George Soros voort, alhoewel deze in 1969 van Hongarije naar de Verenigde Staten vluchtte en daar pas echt rijk werd. Babiš vergaarde zijn fortuin vlak na de val van het Sovjetrijk met het snel uitbreiden van familieconcern Agrofert, een reusachtig agrochemisch landbouwbedrijf (omzet: ongeveer 132,5 miljard Tsjechische Kronen, omgerekend ruim $60 miljard).

De in Slowakije geboren selfmade man lijkt in veel opzichten op de machtigste man van het Westen: Donald Trump. Babiš werd net als de Amerikaanse dealmaker lange tijd gezien als politieke outsider en geldt als eurosceptisch. Liever eigen volk eerst, dan luisteren naar de Timmermansen van deze wereld. Qua vermogen doet de Tsjech het een stuk beter: $4,1 miljard tegenover $3,1 miljard van de voormalig mediamagnaat. De Amerikaanse president zakte daarmee enkele plekken op de onlangs gepubliceerde Forbes 400-lijst.

Met zijn rechts-populistische partij ANO (letterlijk: ‘ja’) lijkt hij de gevestigde partijen de pas af te snijden. Zittend premier van de Sociaal democraten Sobotka, zeg maar de Tsjechische Diederik Samson maar dan met nog minder charisma, is waarschijnlijk de sigaar. De al tijden impopulaire premier ligt volgens persbureau Reuters maar liefst 12,5 procentpunten achter op Babiš in de laatste verkiezingsvoorspellingen.

Morgen gaan de ruim tien miljoen stemgerechtigde Tsjechen naar de stembus. Oh, en mocht u binnenkort weer aan de Côte d'Azur liggen bakken? In dit sterrenrestaurant te Mougins neemt u binnenkort wellicht plaats naast de premier van Tsjechië, die sinds jaar en dag eigenaar van deze toko is. Magnifique!

Bron: quotenet.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Maurits Kuypers • Profiel
Spreekbuis van het Tsjechische anti-immigratiegeluid

In Tsjechië barst het van de eurosceptische politieke partijen. Een vleugje xenofobie hoort erbij om een kans te maken bij de landelijke verkiezingen komend weekend, maar primus inter pares is Tomio Okamura, een 45-jarige in Tokio geboren Japans-Koreaanse Tsjech die al weken door het land toert met een petitie voor vertrek uit de EU, en bekendstaat om zijn keiharde aanvallen op de islam.

Dat begon al een paar jaar geleden toen hij de islam vergeleek met een ‘Hitler-achtig nazisme’. Hij roept mensen op kebabzaken te vermijden, varkens en honden uit te laten voor moskeeën en slachtafval te begraven daar waar nieuwe islamitische gebedshuizen gepland zijn. En dat alles doet Okamura met een showachtige flair die de mensen duidelijk aanspreekt, want alles wijst erop dat hij rond 9% van de stemmen zal vergaren.

G2H0_p5ipGOwKwl_vLz0_OuDjeQ.jpg

Tomio Okamura, politiek leider van de eurosceptische en tegen immigratie gekeerde partij Vrijheid en Directe Democratie (SPD).Foto: Martin Divisek/Bloomberg
Eerste bekendheid vergaarde Okamura niet als politicus maar als zakenman. Hij zette midden jaren negentig met Miki Travel een van de grootste reisbureaus van Tsjechië op; hij schreef een Japans kookboek en was jurylid bij de Tsjechische versie van de tv-show Dragons’ Den.

Tuinkabouter
Internationale bekendheid krijgt hij in 2010 met zijn idee van een reisbureau voor teddyberen. Zijn redenatie is simpel. Er zijn ongeveer 1,2 miljard knuffeldieren in de wereld. Als je een fractie van de eigenaren weet te overtuigen dat het leuk is die teddy op vakantie te laten gaan dan is het een succes. Het idee — afkomstig van de Franse film Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain, waarin een tuinkabouter de wereld rondreist — is inmiddels een wereldwijde hit.

Ongeveer tegelijkertijd schrijft Okamura het boek De Tsjechische droom, een autobiografie en hommage aan Tsjechië. Op basis van zijn levensverhaal klinkt zijn anti-migrantenideologie merkwaardig. Als hij op zesjarige leeftijd verhuist van Tokio naar het Tsjechische platteland waar zijn moeder vandaan komt, wordt hij voortdurend gepest vanwege zijn uiterlijk. Het is zo erg dat hij tot zijn veertiende in zijn bed plast en tot zijn twintigste stottert.

Op zijn 21ste besluit hij naar Japan terug te gaan, maar daar is de discriminatie net zo erg. Hij werkt vier jaar als vuilnisman en popcornverkoper, tot hij inziet dat hij daarmee nooit rijk zal worden. Hij beseft dat hij iets moet doen met het feit dat hij vloeiend Japans, Chinees en Tsjechisch spreekt en zet dan een reisbureau op in Praag.

Hoogverraad
De eerste voetstappen op de politieke bühne zet hij in 2012. Als onafhankelijke senator klaagt hij de toenmalige president Václav Klaus aan voor hoogverraad. Hij wil meedoen aan de presidentsverkiezingen, maar wordt daarin geblokkeerd door het ministerie van binnenlandse zaken en het hooggerechtshof.

Dat sterkt hem alleen maar in zijn afschuw voor de politieke elite en in 2013 doet hij voor het eerst mee met de parlementsverkiezingen met een nieuwe partij ‘Ochtendgloren voor de Directe Democratie’. Deze partij haalt met een rechtsradicaal programma 6,9%.

Okomura knoopt banden aan met andere rechts-populistische bewegingen zoals het Front National van Marie Le Pen en de FPÖ in Oostenrijk. In 2014 gaat er een schok door Tsjechië als hij ontkent dat er in de Tweede Wereldoorlog zigeuners zijn vermoord in het concentratiekamp Lety. Volgens hem is dat een fabeltje en gingen de mensen dood van ouderdom en honger.

Coalitie
Zijn populariteit lijdt er nauwelijks onder, maar er ontstaat wel een machtsstrijd in zijn partij. Anderen zijn het oneens met Okamura’s autoritaire manier van leidinggeven. Hij wordt er bovendien van verdacht een greep in de partijkas te hebben gedaan. In 2015 stapt hij daarom uit de partij en richt een nieuwe op voor Vrijheid en Directe Democratie (SPD).

De kans dat de SPD in de regering komt, is volgens directeur Jiri Pehe van de New York University Prague aanwezig. De vermoedelijke winnaar van de verkiezingen, ANO van de miljardair Andrej Babis, zal waarschijnlijk eerst proberen een coalitie aan te gaan met de sociaaldemocraten van de zittende premier Bohuslav Sobotka.

Deze hebben echter al laten weten in geen geval te willen samenwerken met ANO als Babis premier wil worden. ‘In dat geval is Babis pragmaticus genoeg om het gesprek aan te gaan met Okamura en de bijna net zo extreme communistische partij KSCM.’ Voor de ongeveer 20.000 moslims in Tsjechië zou dat geen prettig vooruitzicht zijn, net zo min als voor de EU die dan mag rekenen op nog meer tegenwind uit Oost-Europa.

Bron: fd.nl
 
Bovenaan