Huis gekocht in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik denk dat iedereen zo zijn eigen ervaring heeft in Tsjechie. Bij ons was het in ieder geval geen probleem. We hebben alles zelf gedaan met pvc pijp en vd draad. Ook de pijp naar buiten en de kast hebben we zelf geplaatst. Het energiebedrijf heeft de nieuwe meter en de kabel naar binnen getrokken en ze waren zelfs zo vriendelijk om onze Nederlandse groepenkast er op aan te sluiten. Je kan trouwens in de bouwmarkt gewoon pvc pijp en vd draad kopen, dus ik denk dat je dat dan ook mag gebruiken.
 

Bijlagen

  • IMG-20160224-WA0004.jpg
    IMG-20160224-WA0004.jpg
    74,7 KB · Bekeken: 33
  • 20160106_124427.jpg
    20160106_124427.jpg
    133,8 KB · Bekeken: 36
  • IMG-20160107-WA0022.jpg
    IMG-20160107-WA0022.jpg
    78,9 KB · Bekeken: 32
Ja hoor, gewoon gebruiken=ook beter.
Bij doorboring kan je gewoon nieuwe draden trekken.
Op de Tsjechische manier niet mogelijk.
 

dennuzzz

Donateur
Pvc buis met losse draden niet goedgekeurd? Vreemd heb het namelijk wel gezien....;) wat ik me wel afvraag of onze stopcontacten wel mogen ivm penaarde in tsjechie.

En als de aarding anders is meen tnc stelsel dit toch anders werkt. Nul en aarde zit doorverbonden dan Ipv aparte bedrading. Vermoed dat dit alleen nog bij oude installaties zo is en bij nieuwe het tt stelsel gebruikt wordt aarding en nul aparte draden. Misschien dat iemand dat kan bevestigen?
 
Laatst bewerkt:
inderdaad, aangezien ik hier in een oud gebouw zit maar machines volgens de nieuwe regelgeving worden aangesloten.
dat betekent aparte bedrading voor nul en aarde, resp. aardlekschakelaar etc. en soms is dat best wel een uitdaging met bijna 1 Mw aansluiting.
We hebben vanuit Nederland gewoon een nieuwe groepenkast meegenomen en aangesloten, en natuurlijk alle leidingen vernieuwd. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat de nieuwe stroommeter buiten in een kast langs de weg moet staan. ..... Mocht je ook gas nemen, dan komt de nieuwe gasmeter ook langs de weg te staan.
zolang de groepenkast maar ce gekeurd is en de rest van de installatie een cz revise heeft van een officiele inspecteur met ronde stempel, is alles in orde en hoef je je geen zorgen te maken dat de verzekering niet uitbetaalt bij brand.
 
Nee wij vertrekken morgenavond weer .... 3 dagen te vroeg geweest hahahaha.

Altijd welkom als je weer eens in de buurt bent ;)
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag langsgeweest bij Miranda en "aanhang" in Telice. Een gezellige rondleiding gehad, vonden we heel leuk! :top:
Het is een indrukwekkend pand, mooi om te zien. Er moet heel veel gebeuren, dat is wel duidelijk, maar duidelijk is ook dat er iets heel moois van te maken is, zeker met alle plannen die jullie hebben! We wensen jullie heel veel succes en hopelijk niet teveel tegenslagen.
Wie weet komen we over een poos weer eens langs om te kijken hoe het ervoor staat. :)
 
Het is een machtig pand met heeuul veel werk, maar wij kennen jullie plannen ;) Komt vast en zeker helemaal goed! Twijfel ik niet aan :)
Enne....binnenkort eens een rondleiding hier haha. Kenny is wel pas eind van de week weer terug. Vertrekt morgen avond de laatste spullen halen...

Oh en stroom, wij hebben iemand laten komen. Mag je helemaal zelf trekken, maar het aansluiten moet door de installateur gebeuren :D
 
Jaaa woensdag middag moet hij terug zijn, woensdag avond heb ik eerste les Tsjechisch (samen met de 2 oudsten, voor 4 weken in Plzen, daarna Praag) :D
 
Bovenaan