WAO en hypotheek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo

Wij gaan al jaren op vakantie naar tsjechie en zouden het liefst daar gaan wonen.
Helaas zitten wij in de wao, nu weet ik dat je die blijft behouden, ook als je daar gaat wonen, je betaalt gewoon in nl de belasting.

Nu is mijn vraag of iemand weet of je dan in tsjechie een hypotheek kan krijgen en zo ja bij wie ?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Peter.
 
Beste Peter.

Het zal best een klus worden.
Wij zijn er ook mee bezig geweest.
Onze ervaring is.
Je zult als eerste een verblijfsvergunning moeten regelen met sofi nummer (Rodné čislo).
Daarna kun je op pad.
Het meest frustrerende is dat alle banken meteen een hypotheek willen verstrekken.
Dan gaan ze om allerlei papieren en vertalingen vragen.
En dan haken ze af.
Bij ons bleef aan het einde alleen SBERbank over, we hebben niet alle banken geprobeerd maar wel een behoorlijk aantal.
Uiteindelijk hebben we bij iemand geld geleend om een huis te kopen.
Er zullen zeker mogelijkheden zijn maar dit kost veel puzzelwerk en tijd.
Ook denk ik dat je iemand nodig hebt die de Tsjechische taal spreekt.
Als je een leuk object hebt gevonden moet je een voorlopig koopcontract tekenen en een aanbetaling doen.
Wij hebben toen 3 maanden de tijd gekregen om de financiering rond te krijgen.
Vervolgens hebben we nog een maand uitstel gevraagd en gelukkig verkregen.
Krijg je de financiën niet rond ben je voor zover ik weet de aanbetaling (bij ons 8%) kwijt.
Zijn nu de laatste puntjes op de I aan het zetten.
We gaan nu het koopcontract tekenen (moet bij de Tsjechische ambassade of de makelaar).
Daarna moeten we het geld storten.
Er staat overigens veel over geschreven op het forum.
Wil je meer weten, laat het maar horen.

Groet Luigi
 
Ik ben ook zeer benieuwd.
Ons is het niet gelukt in 3 maanden (duur voorlopig koopcontract).
Wij werken beide en houden dus niet veel tijd over.
Zeker tien keer in Tsjechië geweest, oh wat een straf:):cheers:
Suc6
 
als je daar gaat wonen, je betaalt gewoon in nl de belasting
Over de WAO moet je in Tsjechië belasting betalen als je daar woont. Het WAO bedrag wordt dan door de UWV bruto uitbetaald. Voor de ziektekosten blijf je wel via Nederland verzekerd.
Niet alle banken willen op een buitenlandse uitkering een hypotheek verstrekken, maar de CSOB doet dat bijvoorbeeld wel. Zij verstrekken hypotheken van 70 tot 90% van de waarde van het onderpand. Je kan maximaal tot 70 jarige leeftijd een hypotheek krijgen.
De betaalspecificatie zal wel officieel vertaald moeten worden. Een voorlopige verblijfsvergunning is handig, maar die krijg je pas als je een adres hebt.
 
Bovenaan