Vakantie Nedražice 2017

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zo lang duurt het niet meer! Sterker nog, deze week de huur betaald voor het huisje dus nu wordt het toch wel serieus. Dit jaar wordt het 2 weken west Bohemen: Nedražice, Kostelec. Zoals we inmiddels gewend zijn hebben we een huis gehuurd bij een Nederlandse eigenaar. Op de foto’s ziet het er wat ons betreft prima uit. De keuze voor dit huis hebben we al lang geleden gemaakt, zodat ik al ruim de tijd heb gehad om de omgeving te verkennen en mogelijkheden voor dagtochten heb genoteerd. Ik maak jullie graag deelgenoot van onze ideeën voor uitstapjes in de (wijde) omgeving van Nedražice. Ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd wat er van terecht gaat komen. En wat we ter plaatse allemaal nog gaan ontdekken. Uiteraard sta ik open voor jullie aanbevelingen wat we vooral met de 4 kids zouden moet gaan doen in deze regio. Wat ik zoal op het lijstje heb staan:

Bezoek aan Miniatuurpark Boheminium in Marianske lazne, en natuurlijk dan ook de stad zelf

Leerpad over de mijnbouw geschiedenis in Stribro, met het mijnmuseum

Een bezoek aan Karlstejn lijkt me een must. wellicht rijden we dan ook nog langs de grand canyon: Velká amerika. Dichterbij ligt natuurlijk Horšovský Týn, rijden we gelijk even door naar Domažlice.

Dagje dierentuin in Plzen is ook leuk.

Of als we wat actiever willen gaan doen op het water: waterfietsen op het Hracholuskymeer.

Klášter Kladruby is min of meer om de hoek, en als we de smaak te pakken krijgen van kloosters, burchten, ruïnes en kastelen zijn er nog wel een paar te vinden in de omgeving: Svihov; Radyne, Žinkovy; Ruïne van Gutstejn, of natuurlijk Loket, of een wandeling naar Stary Herstejn vanuit Vranov / Pivon. Of anders een bezoekje aan Rozhledna bolvanek. ziet er op de plaatjes ook mooi uit!

De zondagen zullen in iedergeval rustdagen zijn met een bezoek aan een kerkelijke gemeente van de Cirkev Bratrska of misschien de CCE in Plzen.

We zullen ons zeker niet gaan vervelen. Het aftellen is begonnen; nog 7 weken. Na afloop van de vakantie zal ik verslag leggen van onze belevenissen!
 

Ad Verschoor

Donateur
Zo, dat is best wel een druk programma en ziet er goed uit. Zelf heb ik pas genoten van een autotripje via Nyrsko naar Zelezna Ruda (even richting grens voor de Vietnamese markt) en vervolgens naar de historische stad Klatovy. Tussen de beide laatste plaatsen is nog Zamek Klenova te bezoeken, dat ik de moeite waard vond. Zie hiervoor mijn verslag dinsdag 25 april
Voor nu alvast een hele fijne vakantie gewenst en ik zie je verslagen met veel plezier tegemoet.
 
U heeft gelijk heer Kukel. Karlovy vary had ik er niet bij staan. Mochten we nog tijd over hebben.... Maar waarschijnlijk bewaren we dat voor een keer als we nog wat noordelijker zitten....
 
Wat leuk, dat je daar je vakantie gaat doorbrengen: het is bij ons om de hoek: Brod u Stribra!
Wanneer je golft, zit je goed, want de golfclub zit op 5 minuten! Prima eten bij U Klastera, in Kladruby.
Domazlice is een leuke stad om te bezoeken. In de zomer is daar ook een leuk festival. Klatovy is ook de moeite waard.
Dit zijn zo de eerste dingen die me te binnen schieten.
 
Zaterdag 8 juli 2017
Na een erg drukke laatste school/werkweek hebben we gisteren alles ingepakt om vanochtend om 4.15 uur in de te stappen. Op weg naar Nedražice! De route loopt via de A15-A73/A61 om vervolgens vanaf Keulen de 3 te volgen tot Neurenberg. We hebben een voorspoedige reis. Alleen bij Neurenberg een half uurtje in de file. De stops worden lekker gebruikt om de ‘spielplatz’ uit te proberen. Mooi op tijd rijden we bij Weidhaus de grens over en bellen dat we er aankomen. Om half 3 komen we uiteindelijk aan bij ons huis. We worden ontvangen door de Nederlandse eigenaren. Samen maken we de bedden op en bespreken de ins en outs van het huis. Als we de eigenaren uitgezwaaid hebben, pakken we de auto uit, maken de boodschappenkratten leeg en gaan boodschappen doen bij de Kaufland in Plzen. Als we om 18.30 uur terug zijn gaat gelijk de oven aan voor de pizza’s. Na de pizza duiken de oudste 2 kids in het zwembad en jongste 2 in bad en bed. We ruimen de boel nog wat op en uiteindelijk liggen we allemaal… Het was een lange dag…

Zondag 9 juli 2017
Vandaag ging om 7.45 uur de wekker. Om 9.30 uur is er een kerkdienst van de Cirkev Bratrska in Plzen. We hadden een paar weken geleden per mail al contact gezocht en zijn uiteraard van harte welkom. Toen we om 8.50 uur in de auto stapten startte de auto niet! Schrik! Wat nu!? Het was niet de accu, maar misschien had het met de helling te maken waarop de auto stond? Een schietgebedje werd gedaan en gelukkig startte de auto na een aantal vergeefse pogingen wel. Wat er aan de hand was, daar zullen we wel nooit achter komen. Gelukkig konden we nog net op tijd in de kerk zijn. Daar werden we vriendelijk ontvangen door de dienstdoende gastvrouw. Helaas was er geen tijd meer om op zoek te gaan naar een Engelse vertaling. Maar de Bijbelgedeelten kwamen op het scherm dus we konden in onze eigen bijbels meelezen. En ook Google translate bood wat hulp. Een gastpredikant preekte over Gen. 32 en Ps. 37:5. Daarnaast kregen we een soort concert (worship) door een zangeres met pianobegeleiding. Het lied ’10.000 redenen’ konden we goed meezingen!

upload_2017-9-30_21-33-7.jpeg

Met een omweg over Stod zijn we terug gereden naar huis. Thuisgekomen dook, op mama na, iedereen gelijk in het zwembad. Tenminste nadat we vlug, vlug koffiedronken. Om een uur of half 4 hebben we lekkere aardappels met kip en broccoli gegeten en aansluitend onze eigen ‘thuisdienst’ gehouden. Nadat alles opgeruimd is, zijn we met de bolderkar naar het bos, verderop langs ons weggetje, gegaan om hout te sprokkelen voor de vuurplaats. Toen we rond 18.00 uur terug waren werd er weer gezwommen en werd de trampoline lekker gebruikt.

upload_2017-9-30_21-23-45.jpeg

Daarna hebben we nog een vuurtje gemaakt, waarboven we marshmallows roosterden. Ondertussen maken we korte ‘survivalfilmpjes’ voor de kinderweekwedstrijd, als we weer thuis zijn. Na een iets andere kamerindeling (alle kids op 1 kamer bleek geen succes, en we hebben nog een kamer ‘over’) duiken we uiteindelijk allemaal in bed. Het was een heerlijke gevulde dag waar we met een goed gevoel op terug kijken.

upload_2017-9-30_21-27-35.jpeg
 
Maandag 10 juli 2017
Nog voor achten waren de eersten van ons al wakker. Op de meidenkamer lekker even met de lego gespeeld. Mama genoot van een vroeg ontbijt in haar eentje, tenminste de eerste 5 minuten. Daarna vulde de ontbijttafel zich langzamerhand. Even na 9 uur liep mama met 4 kids naar de Potraviny in het dorp. Bij de Potraviny werd de (ein klein bisschen) Duitssprekende zoon opgetrommeld. Via hem kochten we broodjes en bestelden vast brood voor woensdag. Ook kochten we spaghetti, rijst en limonadesiroop. Danke, danke, was onze dank. Thuisgekomen had papa de boel opgeruimd en koffie gezet. Omdat het weer een warme dag zou worden, zouden we naar Hrad Radyne gaan. Toen we in de auto stapten, bleek hij weer niet te willen starten. Pas na een aantal pogingen sloeg hij toch aan. De rest van de dag deed de auto het weer, maar ’s middags toch even contact gehad met de ANWB. Die adviseerden om maar bij een Renaultgarage langs te gaan. Als de auto morgenochtend weer niet start zullen we dat zeker doen.

upload_2017-9-30_21-53-49.jpeg

Onderweg deden we in Stod nog boodschappen bij de Coop. We kwamen op de heenweg langs Dobrany. We besloten daar op de terugweg te stoppen, want vanaf de weg zag het er erg mooi uit. Bij Radyně aangekomen gingen we eerst even eten. Helaas bleek de ruïne toen we naar boven geklommen waren, op maandag gesloten te zijn. Terug bij de auto stond daar een wandelrouteoverzichtskaart. Hierop zagen we dat er op 1 km afstand een rotsformatie lag: Andresjky skal.

upload_2017-9-30_21-56-27.jpeg

Daar zijn we heerlijk door het bos naartoe gewandeld. Mama ging op een rots zitten lezen, kleine meid ging op een andere rots zitten. De rest ging de rotsen beklimmen. Heen was ongeveer een km afdalen, dus de terugweg was een km stijgen, een warme wandeling omhoog.

Met de auto zijn we naar Dobrany gereden. Op de heenweg had mama in Stod al een begin gemaakt met haar fotoprojectje: foto’s van mooie deuren/ramen maken die je in Tsjechië zoveel ziet. Ook in Dobrany wordt een mooie deur van de St. Nicolaskerk op de foto gezet.

upload_2017-9-30_22-2-8.jpeg
upload_2017-9-30_21-57-51.jpeg

Bij de Cukrarna kopen we heerlijke ijsjes die we bij de fontein op het marktplein opaten. Toen we thuis kwamen doken we direct in het zwembad. Eten werd gekookt, kids in bad en bed en ondertussen stellen we vast dat de blonde haartjes van dochter lief nogal groen aan het worden zijn door de algenremmers in het zwembad, maar dat mag de pret niet drukken. De mountainbikes van het huis worden nog even gebruikt nu zitten we heerlijk aan de koffie en is er al weer een dag bijna voorbij.
 
Bovenaan