Wat MOET je gezien hebben in Praag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat is balen voor toeristen die maar eenmalig in Praag zijn... wij gaan in juli weer, kunnen we in ieder geval de klok in werking zien, de rest hebben we al (heel veel) vaker gezien gelukkig.
 

Dennuzzz, dit is echt een dikke vette aanrader wat ons betreft!
We genieten van de filmpjes, ze geven leuke tips voor nog te ontdekken plekken, maar ze zijn ook heel leuk om bekende punten te zien en het commentaar van Janek te horen. En passant pak je ook nog spelenderwijs een paar Tsjechische woorden mee.

(Armed and dangerous....:stout: and funny!)

Bedankt!!
 

Ad Verschoor

Donateur
Praag, Tsjechië: drink en doe vrolijk!
prague-525980684-emicristea.jpg

Sprookjesachtig Praag is op zijn best in mei | Foto: emicristea / iStock
Mei is de meest benevelde maand om Praag te bezoeken – en dan bedoelen we niet het weer. De langere, warmere dagen (ideaal voor boottochtjes op de rivier de Moldau, of om de Karelsbrug over te steken), daar gaat het niet om. Nee, het is tijd voor een bierfestival!

Meer dan 150 brouwsels worden onder de aandacht gebracht, in een enorme tent in het stadspark Letná, met voor 10.000 mensen. Er wordt ook Tsjechisch eten geserveerd – van pittige worst tot “Moravische mus” (eigenlijk varkensvlees en dumplings). Buiten het festival is er nog meer te consumeren in de vele cafés en bars van de stad.

  • Reisplan: houd één dag vrij voor de oude binnenstad en de joodse wijk, één dag voor de Praagse burcht en de Malá Strana, en één dag voor musea en winkels. Met de tram kun je makkelijk de stad verkennen.
  • Goed om te weten: Het Praagse Lente Muziekfestival, een viering van klassieke, jazz- en wereldmuziek, vindt ook plaats in mei.
  • Andere maanden: November tot maart is het koud (december: kerstmarkten); juli tot augustus zijn heet en druk; april tot juni & september tot oktober het ook warm, maar rustiger.

  • Bron: lonelyplanet.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Praag, nog altijd met de allure van weleer
763


Reizen
Na de val van de Muur, eind vorige eeuw, was Praag een tijdje superpopulair. Die hype is voorbij, maar een bezoek aan de stad blijft betoverend.


Resoluut pakt de receptionist mijn big shopper. Hij wil per se niet dat ík hem draag, hoewel ik er toch niet bepaald zwak, ziek en misselijk uitzie. En hij werkt echt niet bij het Ritz. Waarschijnlijk is het een restje voorkomendheid uit de tijd dat Praag deel uitmaakte van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie: tegenover klanten, ook al is het de zoveelste, neem je de egards in acht. Dat zal ik in Praag vaker meemaken.

Ik ben voor een paar dagen in de Tsjechische hoofdstad neergestreken en heb een appartementje met kookgelegenheid geboekt. Niks bijzonders. Het ligt wel aan het Václavské náměstí, beter bekend als Wenceslasplein, ooit de paardenmarkt van Praag, en nu, met zijn 680 bij 60 meter, de bovenmatig grote, drukke huiskamer van deze miljoenenstad en brandpunt van alle politieke gebeurtenissen van de afgelopen eeuw: van het uitroepen van de republiek in 1918 via de communistische coup in 1948 tot het einde van het communisme in 1989. Hier stak student Jan Palach zich ook nog eens in 1969 in brand; een kruis in het plaveisel midden op het plein herinnert aan zijn protestdaad - je moet er wel naar zoeken.

Nadat ik me geïnstalleerd heb, pik ik eerst een terrasje. Onder het genot van een glas Pilsner Urquell - hét oerpils - bekijk ik mijn wensenlijst voor de komende dagen. Praag biedt legio bezienswaardigheden die je gezien móét hebben: de Praagse burcht die op de andere oever van de Vltava (of Moldau) machtig boven alles uittorent - trek er een halve dag voor uit, waarschuwt de gids - het synagogencomplex met zijn twaalfduizend eeuwenoude grafstenen en als indrukwekkend gedenkteken de wand met de namen van de 80.000 Tsjechische Joden die het naziregime niet overleefd hebben, concertgebouw Het Rudolfinum met kamerconcerten of misschien het Dansende Huis, een deconstructivistisch kantoorgebouw, dat zijn bestaan als Ginger en Fred begon, omdat het zoveel schwung heeft.

Wonderbeeldje
Eerst maar eens langs het kindje Jezus van Praag in de Malá Strana, de ‘Kleine Zijde’, het barokke stadsensemble tussen de rivier en de burcht. Dit 45 centimeter grote wonderbeeldje schijnt net zo’n uitgebreide garderobe te hebben als Manneken Pis. Om er te komen, hij staat in de Maria Victoriakerk, moet ik de fameuze Karelsbrug over, die Barbra Streisand al had uitverkoren als decor voor haar film ‘Yentl’, waarin zij de hoofdrol speelt. Via deze drukbevolkte brug rijdt ze met paard en wagen de Poolse stad Lublin binnen, want dat is Praag in haar film. Nu lopen hier vooral, of misschien wel uitsluitend, toeristen tussen de barokke heiligenbeelden op hun sokkels en verkopers van, het moet gezegd, best aardige souvenirs.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

581


Het is behoorlijk druk, maar op de een of andere manier heb je er geen last van. Geen Venetiaanse toestanden, waarvoor iemand me had gewaarschuwd. Het uitzicht op de rivier en de burcht geeft lucht. Er is zoveel moois te zien dat je eigenlijk alleen maar daar oog voor hebt, niet voor al die anderen die met jou dat moois willen bekijken. En het scheelt natuurlijk dat Praag aan de door de componist Smetana bezongen Moldau ligt en niet aan zee - hier geen tien verdiepingen hoge cruiseschepen, die voor een uurtje toeristenhordes loslaten.
Er is zoveel moois te zien dat je eigenlijk alleen maar daar oog voor hebt, niet voor al die anderen

Nadat ik in de Marie Victoriakerk als aandenken een ansichtkaart met een afbeelding van het kindje Jezus heb gekocht - door aan een wieltje te draaien kan ik hem vier verschillende mantels aantrekken - wordt het tijd voor lunch. Geen probleem in de Malá Strana, daar zijn genoeg eettentjes en cafeetjes. Ik had me al een beetje ingesteld op stevige Midden-Europese kost, zoals knoedels of goulash, maar ook in de Tsjechische hoofdstad heeft de hipstercultuur toegeslagen: op de met krijt beschreven menuborden worden smoothies aangeprezen en zelfs gazpacho, wat er ook wel voor kan doorgaan. Dan vanavond maar een stevige maaltijd.

Of het nou aan de frisse gazpacho ligt, maar ik sta in elk geval in een mum van tijd boven op de Praagse burcht. Die is niet voor niets dé trekpleister van de Tsjechische hoofdstad en dat merk je aan de bezoekersaantallen. Even schrikken. Maar een en ander wordt in goede banen geleid: een kaartje kopen gaat rap en het areaal is zo uitgestrekt dat de massa zich snel over het terrein verdeelt. Alleen voor de St.-Vitus- kathedraal, waaraan zeshonderd jaar gesleuteld is, staat een rij, maar dan moet eerst de hoogmis afgelopen zijn. First things first.
Eén ding kan ik na één dag al zeggen: Praag is betoverend

De gids heeft niet overdreven: als je alles op de burcht wilt zien - van kathedraal tot Sint-Jorisklooster, van schilderijengalerij tot Gouden Straatje en wat er verder zoal is - kun je daar inderdaad wel een halve dag voor uittrekken. Maar op een gegeven moment neem je niks meer op. Dat wordt nog een keer terugkomen. Of niet, want in Praag is zo ontzettend veel te zien, dat je aan een driedaags bezoek niet genoeg hebt.

Langzaam zak ik af ik naar de Vltava. Ik heb mijn zinnen gezet op een concert in Het Rudolfinum. Kijken of ik nog een kaartje kan kopen en dat treft: ’s avonds blijkt er een uitvoering met lichte klassieke muziek. Mooi, dan kan ik van tevoren eerst nog een pilsje drinken en de Boheemse keuken alle eer aandoen. Eén ding kan ik na één dag al zeggen: Praag is betoverend.

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

581


Terezín
Ooit begonnen als garnizoensstad om de Pruisen buiten te houden, heeft Terezín in de twintigste eeuw onder zijn Duitse naam Theresienstadt een sinistere klank gekregen. De Grote vesting daar, er is ook een Kleine, heeft vanaf herfst 1941 dienst gedaan als getto voor Joden uit heel Europa, en ook uit Nederland. Velen zijn vanaf hier naar de vernietigingskampen gedeporteerd. Terezín ligt ten noorden van Praag en is met de bus bereikbaar. Leestip: de roman ‘Terugkeer ongewenst’ van Charles Lewinsky, over de Joodse acteur, entertainer en regisseur Kurt Gerron.

Kutná Hora
Door haar zilvermijnen is Kutná Hora, ten oosten van Praag, eeuwenlang de belangrijkste stad van Bohemen geweest. Van de rijkdom die de mijnen genereerden is nog het een en ander in steen overgebleven, zoals de Sint-Barbarakathedraal en het Italiaanse Hof. Wie van bizar houdt, kan door naar het ossuarium in de voorstad Sedlec, waar eeuwenlang botten zijn bewaard. Ze zijn in 1870 door ene František Rint gerangschikt. Hij heeft er zelfs een kroonluchter van weten te maken.

In de buurt
Ten zuidwesten van Praag ligt Karlštejn, met zijn torens en zadeldaken een sprookjeskasteel: het is in 1348 gebouwd als uiting van de macht van de keizer van het Heilige Roomse Rijk, in dit geval Karel IV. Hier werden de keizerlijke insignes en kroonjuwelen bewaard. Je kunt er vanuit Praag met de trein heen. Daarna is het een halfuur lopen vanaf het station.

Bron: Tekst van Pieter Lamberts en overgenomen uit Trouw
 

Ad Verschoor

Donateur
Top 5: Biertuinen van Praag
Een koud biertje op een zomerse dag. Wat is er lekkerder. In het land van de pils kan je deze zomer genieten van heerlijke Tsjechische pils in één van de vele Praagse parken. In de Tsjechische hoofdstad zijn er biertuinen in overvloed.


In bijna elk park is er wel een biertuin te vinden, waar je een halve liter bier kunt krijgen voor hooguit € 1,50. Bij de openlucht barretjes vinden vaak culturele evenementen plaats, wordt er livemuziek gespeeld of wordt er een film of sportevenement op groot scherm gedraaid. De Tsjechische biergarten zijn populair onder de locals en ook toeristen zoeken ze steeds vaker op. De vijf leukste biertuinen van Praag op een rijtje:

tiskarna-na-vzduchu-3.jpg


Letná Beer garden
Letná Beer Garden is de bekendste en populairste van allemaal. Dat is niet voor niks, want het uitzicht vanaf deze biertuin is schitterend en het ligt niet al te ver van het centrum van Praag vandaan. Door de vele bomen lijkt het alsof het dak van bladeren is gemaakt. Er zijn diverse bierstandjes en ook goedkope pizza’s en andere gerechten zijn er te koop. Terwijl je van een Pilsner Urquell of Gambrinus geniet kijk je uit over het centrum van Praag en over de rivier de Moldau. Te verkrijgen bier: Pilsner Urquell en Gambrinus. Tramhalte: Nábřeží Kapitána Jaroše

tiskarna-na-vzduchu-4.jpg


Vyletná Beer Garden
Geen plek bij de biertuin in Letná? Slechts enkele stappen verwijderd van Letná Beer Garden ligt Vyletná en het is hier niet slecht vertoeven. Het speciaalbier Bernard wordt er geschonken, er zijn hapjes en ze hebben hangmatten, een pingpongtafel en een groot scherm voor sportevenementen. Daarnaast is het een non-profit organisatie en steun je voor de herstelling van het clubhuis van de tennisvereniging. Bier: Bernard en Pilsner Urquell. Tramhalte: Nábřeží Kapitána Jaroše

Riegrovy Sady Beer Garden
Riegrovy Sady Beer Garden is de grootste biertuin in Praag. Als de zon schijnt zit deze tuin vol met dorstige mensen. Op de tap zitten diverse bieren, meestal drie, en kan je tevens kiezen uit cocktails en wijnen. Belangrijke sportwedstrijden worden op een groot scherm uitgezonden en het is hier dan een gezellige boel – vooral als de Tsjechen winnen. Voor de hongerige mens is er eten genoeg: Gegrilde kip, worstjes en er zijn twee restaurants in Riegrovy Sady.
Bier: Gamrinus, Kozel en Pilsner Urquell en twee bieren van Zemský Pivovar. Tramhalte: Husinecká of Vinohradská tržnice. Metro: Jiřího z Poděbrad
tiskarna-na-vzduchu-5.jpg


Tiskárna na vzduchu
Deze minder bekende biertuin, met een lastige naam, ligt in het grootste park van Praag: Stromovka Park. Het is een levendige plek met veel culturele evenementen zoals muziekoptredens, openluchtbioscoop en foodfestivals. In Stromovka Park is er altijd iets te doen en als bonus hebben ze op de tap één van de beste Tsjechische speciaalbieren: Polička. Bier: Polička, Pilsner Urquell, Birell en Únětická. Ook wijn, ciders en andere dranken. Tramhalte: Výstaviště Holešovice
tiskarna-na-vzduchu-6.jpg


Parukářka Beergarden
Deze biergarten is gelegen in het hart van Žižkov op een heuvel in het kleine park Parukářka. Je hebt hier uitzicht op de Praagse Burcht, de daken van Žižkov en de televisietoren Žižkov. Het heeft een aantal picknicktafels en een overdekte pub waar soms een concert plaatsvindt. Er zijn niet heel veel zitplekken, maar je kunt gerust je eigen picknickkleed meenemen en ergens in het park gaan zitten. De biertuin Parukářka verkoopt een aantal snacks waaronder de Tsjechische braadworst „Klobásas“. Bier: Pilsner en Gambrinus. Tramhalte: Lipanská or Olšanská
tiskarna-na-vzduchu-fair.jpg


De biertuinen zijn gemakkelijk met het openbaar vervoer te bereiken. Het is ook mogelijk om een beergartentour te doen. Prahabike biedt bijvoorbeeld een fietstocht aan langs de biergarten en door de parken van Praag. De Nederlandse organisatie MijnPraagTours organiseert een Biergarten Tour naar drie biertuinen inclusief speciaalbiertjes. De gezellige buitenbarretjes openen meestal rond mei en sluiten in oktober.

riegrovy-sady-beergarten-mjn-praag-tours.jpg


tiskarna-na-vzduchu-foto-karel-for.jpg


Bron: verkeersbureaus.info
 

kuurgast

Donateur
Stadhuis in Praagse binnenstad verdwijnt ruim een jaar achter steigers

11/04/17 Het stadhuis van Praag, een van de belangrijkste toeristische trekpleisters in de oude binnenstad van de Tsjechische hoofdstad, verdwijnt achter steigers. De beroemde astronomische uurwerk van het stadhuis blijft nog tot januari 2018 zichtbaar

Het gebouw uit de 14e eeuw met zijn 70 meter hoge toren wordt van kop tot teen grondig gerestaureerd. De werken moeten tegen september 2018 beëindigd zijn, net op tijd voor de 100ste verjaardag van de oprichting van het onafhankelijke Tsjechoslovakije op 28 oktober 1918.
Een kleine troost voor alle Praag-bezoekers: het beroemde uurwerk van het stadhuis uit 1410 blijft nog tot januari 2018 zichtbaar en functioneel. Pas dan zal de astronomische klok, waarvoor elk uur een massa mensen bijeenkomt, gedurende vijf maanden voor revisie in een atelier verdwijnen.
Daarbij zal ook een nieuwe kopie van het kalenderblad gemaakt worden, want het origineel van kunstenaar Josef Manes (1820-1871) bevindt zich in het stedelijk museum. Bij een brand op het eind van de Tweede Wereldoorlog was het in gotische stijl opgetrokken stadhuis zwaar beschadigd. Veel werd daarom dan ook maar tijdelijk hersteld.
"We willen het stadhuis in zijn originele staat en vooroorlogse toestand herstellen", zei gemeenteraadslid Jan Wolf. Het kostenplaatje van de restauratie wordt geraamd op minstens 1,8 miljoen euro.
Bron weekend.knack.be.

Inmiddels staat de hele klokkentoren in de steigers , zie webcam.
De klok zal pas 28 oktober weer te bewonderen zijn!
Lees meer op prague.tv/en.
 
Bovenaan