Vakantie 2016, Valasske Mezirici

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En dan nu eindelijk het beloofde vervolg. Hoezo thuis begint het leventje weer :(

Zaterdag 20 augustus 2016 en epiloog

Zoals ieder jaar in Tsjechië is het vandaag een dag met dubbele gevoelens. Ik maak me sterk dat deze zin niet in ieder Tsjechië slag te vinden is op de laatste dag. Want enerzijds tikt het klokje nergens zoals thuis (zo dat is een ouwe;)) maar anderzijds, wat een topvakantie hebben wij hier in Valmez gehad. Ik hou er rekening mee dat er altijd wel iets mis kan gaan. Ziek en zeer bijvoorbeeld, met Jelle niet uitgesloten, maar het kan ook ieder van ons overkomen. En wat te denken van bejaarde schoonouders. Het zijn toch mensen van de dag. Maar nee, niets van dit alles en laat ik vooral onze supervilla niet vergeten. In het gastenboek had ik het ook al vermeld. Je kunt het je niet voorstellen of de villa voorziet erin. Superbrede deuren voor Jelle overal (behalve de douche, geen idee waarom dat altijd zo is) en feitelijk was de hele leefverdieping gelijkvloers. Verder, ondanks de leeftijd van het huis (1978) superluxe en GROOT. Dus ja, dat van die gemengde gevoelens speelde dit jaar meer dan ooit.

Afijn, terug van mijn laatste loopje naar de milieustraat zie ik het Skodaatje van mr. Horak (the "poolman") staan. Terwijl hij zijn inspectieronde doet, probeer ik mij niet te laten opjagen bij het inpakken van de auto. Blijft altijd een stressgebeuren, iets wat wij de afgelopen dagen (behalve de rit naar Sloup) absoluut niet hebben gekend. Op een gegeven moment verwacht ik toch wel de afrekening vanwege kosten energie te krijgen, maar nee, niets van dat alles. Wel krijgt mijn vrouw de eigenaar aan de lijn, opnieuw via de Nokia 0,0 van mr. Horak. In het Engels wordt e.e.a. uitgewisseld m.b.t. onze vakantie, heel attent. In het verleden, las ik in het gastenboek, was de eigenaar altijd ter plaatse, maar inmiddels woont die in Praag. Na het fijne gesprek nemen wij afscheid van mr. Horak en het geweldige huis en gaan richting de Lidl in Valmez voor ons ontbijt in de auto. En na nog een allerlaatste bezoekje aan de Tesco, gaat het richting Usti nad Labem, oftewel kilometers maken.

Het is weer schering en inslag met wegwerkzaamheden op de D1, maar door het vroege tijdstip geeft het nauwelijks oponthoud en kunnen wij lekker doorstoten. Dan, voorbij Praag komen wij op een briljant idee. Wij gaan middageten in Tsjechië, scheelt EN een hoop centen en zijn wij verlost van dat smerige Duitse voedsel. Zo gezegd zo gedaan en bij Melnik verlaten wij de snelweg. Na een kilometer of 8 doemt er een flinke pizzeria op waar het bijzonder druk is, meestal goed een teken.
Uit de auto komt de warmte ons tegemoet en puffend nemen wij plaats. Wij worden vrij snel benaderd door een jonge ober die mij een beetje doet denken aan John Denver. De kinderen zien iets van Harry Potter in hem. Anyways, in vloeiend Engels wordt de bestelling opgenomen en met uitzondering van Tamar bestellen wij allen biefstuk. Jammer dat ik de naam van de pizzeria niet heb onthouden, want het is werkelijk weer ouderwets smullen.

20160820_135054.jpg

Met de buikjes rond stappen wij in de snikhete auto en gaat het weer richting de snelweg. Radio Impuls staat op, zo’n beetje de enige radiozender met goede landelijke dekking. Richting de grens komen wij weer die uiterst merkwaardige rotonde tegen, waarbij je goed moet opletten dat je niet voor richting Praag kiest. En na een aantal tunnels is het Tsjechië-avontuur zomer 2016 echt voorbij. Overigens trekt Radio Impuls zich daar niets van aan en tot zo’n 60 kilometer in Duitsland nemen wij nog een stukje Tsjechië mee.

Verder raast het over de Duitse Autobahn en zonder al te veel oponthoud passeren wij Magdenburg, Hannover en Bremen. Om wakker te blijven drink ik liters koffie en redbull, met de nodige plaspauzes ten gevolg. Afgewisseld met de momenten om te tanken (met lpg is dat iets vaker het geval) zijn deze stopjes goed tegen de vermoeidheid. Dit neemt niet weg dat wij in de toekomst, zeker bij de ritjes naar de uithoeken van Tsjechië, een overnachting moeten inplannen. Ben ook geen twintig meer. Afijn, geheel volgens gewoonte passeren wij rond middernacht met regen de Nederlandse grens. En meteen is het gedaan met de vermoeidheid en rijdt het relaxed richting huis.

Epiloog

Dit was het verslag van de vakantie 2016 in Valasske Mezirice. Hoewel Tsjechië eigenlijk overal mooi is, schieten superlatieven wat mij betreft tekort als het op Moravië aankomt. Het is een rustige, nog niet zo bekende regio onder niet-Tsjechen en dat merkten wij. Waar wij ook kwamen, steeds waren wij de enige niet-Tsjechen. Ook geen busladingen Japanners ontmoet. Ik zie ons dan ook nog wel terugkomen in deze regio en zelfs, tegen in onze gewoonte in, opnieuw in onze villa, Villa Anna. Zo heet het huis officieel. En wellicht dat tegen die tijd een bezoek aan Auschwitz er wel in zit. Met alles wat Tamar dit jaar op haar bordje krijgt (overstap van lagere naar middelbare school) alsook de waarschuwing op de site zelf leek ons dat niet zo verstandig. Tot slot volgen hieronder nog wat foto's van deze topvakantie

20160808_143911.jpg
Roznov pod Radhostem

20160813_162202.jpg
Het geweldige nieuwe bomenpad bij Dolni Morava

20160819_185606.jpg
De kindvriendelijke glijbaan bij Pizzerie Pepino

20160820_074505.jpg
De bijna dagelijkse klim vanaf de Coop naar de villa

20160818_120657.jpg
Voorkant van het huis, toegang die wij nooit gebruikten

20160818_120907.jpg
Zij aanzicht met het lekkere zwembad.

20160820_074532.jpg
Vanaf de weg bijna verborgen toegang tot het huis. Ben benieuwd hoe toegankelijk dit is in de wintermaanden;)
 
Jullie allen bedankt voor de leuke en lieve reacties. Tja, het Tsjechië avontuur 2016 zit er weer op en vanaf komende week gaan we weer "an die Arbeit". Of 2017 ook weer Tsjechië gaat worden, of dat er sowieso een vakantie buitenland in zit is nu nog even een vraag. Ons huis (uit 2002) begint ook wat onderhoud te krijgen

@Ad: jullie nog een hele fijne en veilige vakantie gewenst:top::zwaai2:
 

kuurgast

Donateur
Franky wat fijn dat deze vakantie zo goed geslaagd is. :toppie:
Leuk om je verhaal met begeleidende foto's te lezen.
.....bij Melnik verlaten wij de snelweg. Na een kilometer of 8 doemt er een flinke pizzeria op...........Jammer dat ik de naam van de pizzeria niet heb onthouden....
Misschien kan je er door mapy.cz nog achter komen en via welke richting je de snelweg verlaten hebt.;)
 
Ik hou er rekening mee dat er altijd wel iets mis kan gaan. Ziek en zeer bijvoorbeeld, met Jelle niet uitgesloten, maar het kan ook ieder van ons overkomen. En wat te denken van bejaarde schoonouders. Het zijn toch mensen van de dag.

Hierbij nog een aanvulling op het vakantieverslag, hoewel het eigenlijk weinig met de vakantie van doen heeft.

Nog geen maand terug van vakantie kreeg mijn schoonmoeder allerlei kwalen die er uiteindelijk op wezen dat de kanker in volle hevigheid was teruggekeerd. De levensverwachting van zes maanden bleken er in werkelijkheid nog niet eens drie te zijn. En inmiddels is het februari 2017 en is mijn vrouw volop aan het mantelzorgen. Want dat is de realiteit anno 2017. In een bejaardentehuis komt mijn schoonvader met de leeftijd van 91 niet. Die tijd is geweest. Daarnaast zou hij dat niet eens willen. "Tussen al die oudjes, ik moet er niet aan denken" zegt hij altijd;)

En nu de link met Tsjechië: Aangezien mijn vrouw haar vader niet alleen kan laten, zelfs niet omringd met de beste zorg, wordt het dit jaar geen gezinsvakantie naar Tsjechië. En dus ga ik dit jaar, zij het voor een week, alleen op vakantie. Nou ja, zonder de rest van het gezin dan, maar dan met mijn broertje. Kan ik hem laten ervaren wat er zo geweldig is aan dit land. We gaan naar een bekende regio waar wij in 2013 ook zijn geweest. Tegen Vysocina aan. Beetje centraal zodat zowel Brno alsook Praag redelijk te doen zijn. Of er een verslag komt? Waarschijnlijk naderhand, want het zal een stuk actievere vakantie worden als met het gezin denk ik zo. Ben heel benieuwd:denk:
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Franky, wat een nare situatie. Heel veel sterkte voor jullie allemaal in de komende periode. Toch heel prima, dat jullie het voor elkaar krijgen dat jij er nog even tussenuit kunt. Ik weet niet hoe jullie gaan, maar mocht je gebruik gaan maken van een pension, dan kun je altijd contact met me opnemen.
 
Ik weet niet hoe jullie gaan, maar mocht je gebruik gaan maken van een pension, dan kun je altijd contact met me opnemen.

Dank jullie allen voor de lieve reacties en Ad, bedankt voor de tip. Maar verblijf is al geregeld. Nu de kinderen (en Jelle in het bijzonder) niet mee gaan was een geschikt huis voor ons tweeën zo gevonden. Lekker gunstig buiten het hoogseizoen zonder al te veel eisen. Hoewel met een dubbel gevoel zal het best een geweldige tijd worden:champagne::cheers:
 
Bovenaan