Vakantie 2016, Valasske Mezirici

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zoals ik al in een sms schreef, kunnen jullie vanmiddag terecht op de drezina - ik heb gereserveerd onder de naam Frank.

Nog een tip voor Zlín (waar je onderweg langs komt) en die niet in een sms past: je hebt een fantastisch uitzicht over de stad Zlín vanaf het provinciekantoor (Krajský úřad), třída Tomáše Bati 21. Het gebouw wordt Bata´s wolkenkrabber genoemd en was destijds (1938) het op één na hoogste gebouw van Europa. Je kunt er Bata´s kantoor in een lift bekijken, heel gaaf - als je het gebouw in gaat linksaf, nog met de originele inrichting. Als je vanaf de ingang rechtdoor loopt, kom je bij de liften. Je kunt gratis de lift naar de bovenste verdieping nemen. Daar is een café en het uitkijkplatform. Uitzicht over Zlín met de rode huisjes die Bata bouwde voor de arbeiders van zijn wereldberoemde schoenenfabriek en de omringende heuvels. Het leuke is dat zelfs de flats in de stad zijn opgeknapt in dezelfde kleuren als Bata´s huisjes. Echt de moeite waard, ik ben er in mei geweest en vond het super.
 
Maandag 15 augustus 2016

In de loop van de eerste week hadden wij wat gebreken in het huis geconstateerd, van nauwelijks de moeite waard tot wel ernstig. Zo waren wij door het bed gegaan, oorzaak laat ik maar even in het midden en werkt de luxaflex op onze kamer niet goed. Na dit aan de eigenaar gemeld te hebben werd ons bevestigd dat de klusjesman, die ons ook had ontvangen, vandaag hiervoor langs zou komen. In de mail werd geen tijd gemeld maar gelukkig stond de beste man al om 9.00 u bij ons op de stoep. In een mum van tijd werden dingen gefixed, alleen 1 van de ligbedden (waar 1 van ons ook doorheen was gegaan) bleek onherstelbaar stuk.

Hierna gingen wij op pad, naar Ostrava. Immers ik wilde dolgraag de nieuwste Live CD/DVD van mijn favoriete Tsjechische band Divokej Bill hebben. Een uurtje rijden volgens de Tom en inderdaad, dankzij de snelwegen waren wij er al vrij snel en werden zelfs tot vlakbij Bontonland geloodst. Daar zonder problemen een parkeerplek kunnen vinden. Terwijl we Jelle in zijn rol installeerden begon een oudere dame een hele tirade tegen Jelle. We konden het dan wel niet verstaan maar gezellig klonk het niet. Heel bijzonder. :denk: Net als op foto zag Bontonland er een beetje onooglijk uit, maar de CD/DVD van DB hadden ze en heb maar gelijk een verzamelaar van Turbo gekocht. Was ik ook al een tijdje naar op zoek. Daarna even wat gedronken en gegeten bij KFC

20160815_141501.jpg

en daarna trokken wij verder de stad in, lekker winkelen alsook op zoek naar een cadeautje voor mijn nicht. Die ieder jaar trouw op onze poes past. Hoewel wij heel wat winkels tegenkwamen zat daar geen warenhuis tussen. Nu herinnerde ik mij van het forum dat er een heel nieuw winkelcomplex was geopend in Ostrava luisterend naar de naam…Forum inderdaad. Dus besloten wij daar heen te gaan waarbij wij op weg naar de auto bleven wij even staan bij wat demonstraties van atletiek in het kader van de Olympische Spelen.

20160815_150523.jpg

20160815_150129.jpg

Ofschoon het Forum zich heel dichtbij bevond moesten wij door alle wegwerkzaamheden flink omrijden. Wat dat aangaat doet Ostrava mij enigszins aan Ceske Budejovice denken. En hoewel je hier en daar nog wel wat restanten ziet van de troosteloosheid van vroeger heeft Ostrava mij positief verrast. Mooie stad wel hoor, in ieder geval een stad met potentie.

20160815_145833.jpg

20160815_152227.jpg
Wat wel opviel was leegstand van veel panden. Schril contrast was dan ook het supernieuwe Forum met tal van chique winkels met dito prijzen.

20160815_154907.jpg
Forum Nova Karolina doet mij qua opzet en uitstraling sterk denken aan CentrO bij Oberhausen. Net als daar een keur aan boutiques, fast food winkels e.d..Tegelijkertijd met ons kwam er ook een gezelschap binnen welke een folkloristische zang- en dansuitvoering gaf. Niet echt ons ding, maar wel leuk om even mee te maken.

20160815_160056.jpg
Het Forum is echt de moeite van een bezoek waard als je opgroeiende puberkinderen hebt :deuk:. Althans onze dochter kon er heel goed slagen. En tot mijn verbazing ook hier een Bontonland, qua uitstraling een stuk chiquer dan het oude pand. De verkoopster en ik wisselden een blik van herkenning uit en inderdaad, kort tevoren had zij mij nog geholpen in het oude pand. Inmiddels wees de klok op half zes en begonnen wij trek te krijgen. Dus aldaar een tafeltje gepakt en al etend lekker mensen aan het kijken. Hierna vonden wij het welletjes en na nog een kort bezoek aan het dakterras, welk uitzicht gaf op het terrein waar Colours of Ostrava is gehouden

20160815_175741.jpg

gingen wij moe maar zeer voldaan richting de villa. Wat een heerlijke dag weer.

Hieronder nog wat indrukken van Nova Karolina

20160815_180220.jpg

20160815_180236.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dinsdag 16 augustus 2016

Bij aanvang van dit vakantietopic had ik een soort "wishlist" opgesteld. Ik merk dat wij daar als een razende door heen zijn gegaan. Anders dan vorige jaren heeft de voorbereiding zijn vruchten afgeworpen. Wij vervelen ons hier dan ook geen moment. Vandaag is het fietsen op het verlaten spoorlijntje bij Ratiskovice aan de beurt. Dankzij Lisa hoeven wij er alleen heen te rijden. Geweldig hoor:top: De rit voert langs allerlei mooie dorpjes met net zoveel haarspeldbochten en het is dus maar goed dat wij op tijd (12.30 u) vertrokken zijn. Met een beetje geluk kunnen wij dan ook nog langs Zlin, maar helaas de Tom wil niet goed luisteren en tot overmaat van ramp komen wij ook nog een nieuw stuk weg tegen dat hij niet kent. Misschien dat wij op de terugweg tijd over hebben.
Eenmaal aangekomen in Ratiskovice gaan wij eerst wat drinken bij een gelegenheid die een beetje aan een voetbal kantine doet denken.

20160816_150632.jpg

Wanneer ik eerst in mijn beste Tsjechisch aangeef de taal niet meester te zijn kijkt de waard mij aan van: jouw probleem toch, althans hartelijk kan ik de reactie niet noemen. Daarbij moest ik meteen denken aan de reactie van onze Oekraïense gids (zie verslag donderdag 11 augustus) op zijn reactie dat wij Tsjechen zo aardig vonden. Waarop hij zei: “really?” I call them grumpy. Afijn, hierna vraag ik bij het gemeentehuis waar ik moet zijn voor de Drezina tocht en heel behulpzaam wordt mij de weg gewezen op een kaart die ik mee krijg. Zie je wel denk ik, Tsjechen zijn wel aardig. En die indruk wordt nogmaals bevestigd bij de Drezina. Gelijk staan 3 heren klaar om Jelle in het voertuig te hijsen en daarna begint de tocht.
20160816_161350-jpg.75352


Het eerste stuk gaat het rap want wij dalen af maar daarna wordt het toch wel hard werken. Allereerst staan onze zadels te laag en daarbij komt dat wij veruit de ouderen in het gezelschap zijn om maar niet te spreken van onze belabberde fietsconditie, zeker in vergelijk tot wat de Tsjechen klaarmaken.

20160816_161343-jpg.75357




20160816_161458-jpg.75356


Afijn aan het eind van het traject worden de fietsen omgedraaid en gelijk ook maar de hoogte van de zadels aangepast. Zo, dat scheelt merken wij op de weg terug. Samen met mijn echtgenote (afgewisseld door mijn dochter) kunnen wij het tempo nu goed bijbenen. En ook bij het eindpunt wordt Jelle opnieuw keurig uit de Drezina geholpen.

Op de weg terug naar de villa zoeken wij naar een aardig restaurantje langs de weg en vinden die in een Steakhouse niet al te ver weg van Ratiskovice waar wij werkelijk heerlijk hebben gegeten.

20160816_180213.jpg

Wel jammer dat dit restaurant zover van onze villa verwijderd is, hier zouden wij graag vaker komen. Na het eten gaat het richting huis en opnieuw raken wij in de knoei met de Tom en later dan bedoeld komen wij met donker bij de villa aan
 

Bijlagen

  • 20160816_161350.jpg
    796,9 KB · Bekeken: 113
  • 20160816_161458.jpg
    796 KB · Bekeken: 112
  • 20160816_161343.jpg
    941,6 KB · Bekeken: 111
Laatst bewerkt:
Woensdag 17 augustus 2016

Na al het gereis met de auto van de afgelopen dagen doen wij het vandaag rustig aan. Aangezien het brood op is ga ik weer naar de Coop met op de terugweg de klim naar boven. Goed voor de dagelijkse kalorieverbranding. Daarna ontbijten wij lekker met het gekochte brood en laten wij de kinderen thuis zodat wij twee naar de Lidl kunnen. Aangezien onze dochter al een aantal dagen om Chupa Chups (lollies) vraagt rijden wij daar ook nog even door naar de Tesco. Die verkopen ze in ieder geval. Daarbij valt ons oog op de KIK. Die kennen wij nog van 2012 en inmiddels beginnen de daar gekochte t-shirts aardig slijtage te vertonen. Dus gelijk maar onze garderobe aangevuld. Wij kunnen daar, net als in 2012, wederom goed slagen. Eenmaal thuis schalt Tamar’s playlist ons tegemoet en madam zelf is lekker aan het zwemmen. En wij volgen haar voorbeeld.

Het blijft vandaag een lekker luierdagje welke wij afsluiten met een bezoekje aan restaurant Rajka. Eén keer eerder zijn wij daar geweest, toen was ik niet zo onder de indruk van de keuken. Maar het zal de keuze van het menu geweest zijn want dit keer vond ik het eten top. Nu de 6e vakantie op rij naar Tsjechië zijn einde begint te naderen ga ik weer reflecteren. En daarbij ontkom ik er niet aan te stellen dat 2016, ondanks onze beider leeftijden, toch wel de meest actieve vakantie is gebleken. De voorbereiding (en niet te vergeten de onmisbare hulp van forumleden) heeft daar zeker ook aan bijgedragen. Van gedegen voorbereiding moeten wij het vanwege Jelle’s beperking hebben. Niets is zo frusterend om ergens heen te gaan en te constateren dat Jelle niet mee kan doen of dat er voor hem geen geschikte toegang is. Vooral vorig jaar brak dit ons enorm op. Maar goed, gelukkig hebben wij nog de donderdag met het voornemen Olomouc met een bezoekje aan te doen.
 
Laatst bewerkt:
Donderdag 18 augustus 2016

Zoals voorgenomen gaan wij vandaag naar Olomouc. Een ritje van nog geen uur, dat is prettig. Onderweg zoeken wij een LPG tankstation, in de directe omgeving van Valmez zijn deze nogal dungezaaid. En wanneer ik dan denk er 1 gevonden te hebben is de hele pomp weg, alleen het hek eromheen staat er nog. Ook fijn.
Dan maar bij dat station even de auto in de wasbox gewassen. Van de week werden wij namelijk op een partij vogelshit getracteerd. Niet normaal, leek wel kauwgum toen ik het er dezelfde avond nog af wilde halen.
Eenmaal op weg met de schone auto konden wij buiten Olomouc gas tanken en ook nog voor weinig :lache:En verder gaat het richting het centrum van Olomouc, waar wij de auto vrij dicht bij het centrum kwijt kunnen. Anders dan Ostrava doet Olomouc ouder en ook mooier aan.

20160818_154618.jpg

20160818_154625.jpg

Dat er kinderhoofdjes liggen is voor Jelle’s rolstoel geen probleem. In het centrum zijn dan ook weinig hoogteverschillen. Van het forum herken ik de pestzuil en het huis met die mooie klok.

20160818_144624.jpg

20160818_154603.jpg

En zowaar hier voor het eerst van onze vakantie hoor ik op straat Nederlands gesproken worden. En ook voor het eerst Japanners op straat.
Misschien dat het een rustige dag was, maar heel erg toeristisch is Olomouc nog niet lijkt het . Althans souvenirs winkeltjes komen wij nog niet tegen. Rond een uur of 3 ploffen wij neer bij een Moravisch Restaurant.

20160818_151918.jpg

20160818_151914.jpg

En heerlijk gegeten dat wij daar hebben. Het beste restaurant tot nu toe. Wat ons ook opvalt zijn de Italiaanse invloeden in Olomouc. Iemand een idee waar dat mee te maken heeft? Ik las op Wikipedia wel iets over Romeinse nederzettingen op de plek waar nu Olomouc ligt.

Aangezien de kinderen willen zwemmen (het is warm vandaag) gaan wij niet al te laat weer richting de villa.

20160818_184730.jpg
 
Vrijdag 19 augustus 2016

Vandaag is onze laatste (volledige) dag in Valmez. Zoals ieder jaar een gemengde dag. Want wat hebben wij het hier naar ons zin gehad. Niet alleen door het geweldige huis, dat werkelijk 100% geschikt was voor Jelle. Al zou je dat vanaf foto niet zeggen. Dat komt door die trap buiten, maar let wel, voorzien van leuningen aan beide zijden kan Jelle daar dus uitstekend mee uit de voeten. En dan (de niet voorziene) Wifi, geweldig. Afgelopen jaren heb ik toch altijd een beetje lopen aanklooien met hotspots maken (DUUR!) want alleen in 2011 en 2013 hadden wij Wifi zoals nu. Inmiddels gewoon onmisbaar, niet alleen voor pubers. Maar ook de support van bepaalde Tsjechië forum leden was geweldig. Hoewel wij vandaag nog wel wat in petto hadden komt daar weinig van terecht. Jelle is namelijk niet lekker en als lekker niet lekker is slaat dat in eerste instantie op zijn spierkracht. Jelle loopt namelijk wel, maar met name op zijn armkracht EN middels een rollator.

Even een kort uitstapje m.b.t. onze zoon: Jelle is als gevolg van zuurstoftekort voor zijn geboorte geboren met een aandoening aan met name zijn benen. De medische term hiervoor is celebrale parese, hersenaandoening feitelijk, beter bekend als spastisch. De signalen vanuit zijn hersenen bereiken zijn benen niet zoals bij ons. Hierdoor kan hij niet zelfstandig (meer) lopen, maar dus wel met behulp van hulpmiddelen. Maar dan moet hij wel fit zijn.

Goed, dan maar met ons tweetjes Valmez ingegaan voor souvenirtjes e.d. Met ’s avonds ter afsluiting een allerlaatste bezoek aan Pizzerie Pepino. Daar weer heerlijke gegeten en geholpen door die alleraardigste serveerster van 2 weken terug. Toen al hadden wij haar een vette fooi willen geven, maar een collega kwam toen afrekenen. Dit nu dus goed gemaakt en zij kleurde ervan. Maar nogmaals, volledig verdiend vonden wij. Bij thuiskomst zoveel mogelijk alles ingepakt, want over een paar uur (het is inmiddels zaterdag) gaan wij weer een stukje rijden. Maar hiermee eindigt dit verslag nog niet. Want: onze vakantie eindigt pas op de parkeerplaats voor ons huis. Wordt vervolgd dus. En nu ga ik slapen
 
Bovenaan