Boheems kristalglas

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb talloze topics zitten doorstruinen en uren zitten googlen, maar kom er niet uit.
Wij zitten nu in Landal Marina Lipno in Zuid-Bohemen en a.s. weekend gaan we nog een paar dagen naar Praag.
Wij willen ons glasservies aanvullen met nieuwe crystal glazen. Dus dachten we onderweg (naar Praag of van Praag naar huis) een glasfabriek te bezoeken en de kristallen glazen te kopen. Maar het is haast onmogelijk om uit te zoeken welke glasfabrieken op een route liggen (het maakt me niet uit om om te rijden).

Weet iemand of er een overzichtskaart is met daarop een aantal glasfabrieken?

NB. Het servies dat wij hebben is van "Crystal Bohemia", serie Betty, maar deze kan ik niet meer terugvinden. Nog wel in hetzelfde winkeltje waar we ze vorig jaar hebben gekocht, maar deze kan ik niet meer terugherleiden naar een fabrikant.
De serie is te zien op http://www.klimt-crystal.cz/en/crys...randy-400-ml-6-pcs-czech-crystal-bohemia.html, maar de ets klopt niet, wij hebben nl. ets "Isabelle, te zien op "http://www.bohemia-exclusive.cz/en/crystal-product-glass-isabelle-67?width=410&height=665"

Enig idee hoe ik dit kan vinden?
 
dacht dat de fabriek van Crystal Bohemia in Novy bor staat ze hebben een winkel maar daar staat meer mooie glas beelden en vazen. in het stadje zelf zijn veel glas winkels te vinden
 

kuurgast

Donateur
Je zal denk ik terug moeten naar de winkel in Karlštejn.

67.jpg
248_navysku.jpg
270.jpg

Er zijn meer van dit type glazen.....bohemia-exclusive.cz.........hcrystal.cz.........bohemiancrystal.cz.........
 
Bedankt voor jullie reacties. We hebben uiteindelijk Novy Bor geprobeerd. Daar stond inderdaad Crystalex. Dit bleek echter niet de juiste te zijn. Er waren helaas ook maar 2 glaswinkeltjes voor zover we konden vinden. Maar ja, nog wel een mooie vaas en wat longdrink glazen gekocht. Tijdens een tussenstop in Budejovice op weg naar Praag zagen we dat onze glazen waarschijnlijk bij Crystalite worden (of nog waarschijnlijker; werden) gemaakt. Maar die fabriek ligt ten zuid-oosten van Praag en dat werd te veel omrijden.

Wellicht volgend jaar weer een poging ;-p
 

kuurgast

Donateur
bij Crystalite worden (of nog waarschijnlijker; werden) gemaakt.
Alle informatie die er te vinden is gaat over Crystalex ,zoals porcelanklara.cz en obchod.parcifal.cz.
Bij crystalite.org is niets te vinden van dit decor.
Enige die naar boven komt met zoeken is hcrystal.cz in Český Brod.
Stuur ze allebei gewoon een mail in Engels of je het daar kan kopen.
De naam wisselt maar decor wordt Mašle / strik genoemd.
Heb je gezien dat de glazen in #4 verschillende voet hebben? De linker is geslepen en de anderen zijn glad.

42526-225x255.jpg

Wel vreemd want hier staat toch Crystalite op de doos.
 

kuurgast

Donateur
trpytiva-krasa-rautis-a-s-ponikla.jpg


Rondleidingen en winkel met handgemaakte glazen kralen en kerst-ornamenten bij firmy Rautis in Poniklá,okres Semily,regio Liberec.
Zie informatie op rautis.cz/en/tours/info.
Het hele jaar geopend van 10 tot 15 uur behalve met Kerstmis.
Mogelijkheid om online te reserveren :
rezervovat / reserveren.(daarna gaat het reserveren door in Engels)
rezervace není možná / reserveren is niet mogelijk.

 
Laatst bewerkt:
Ik wil vacantie combineren met een tocht langs glasgroothandels/blazerijen. Weet iemand hoe ik aan de adressen kom; niet 'gewoon' via internet lijkt :)
N.a.v. een tentoonstelling logeerden we onlangs in een hotel "Pod Koksinem" (Spaleni ¨Porici) In ons gezelschap waren Lithouwse glasbewerkers en algauw kwamen we te weten dat de uitbater van dit etablissement een vroegere werknemer was in een Tsjechische glasblazerij. Hij kan misschien je meer info bezorgen wanneer jullie hem aanschrijven.
groetjes en sukses.
 
Laatst bewerkt:
Vanuit Zelesna Ruda hebben we via Bayerische Eisenstein een uitstap gemaakt naar ZWIESEL (Bayeren). DAt is nauwelijks enkele kilometer over de grens. Daar is elk jaar een glasfestival waar ook Tsjechen aan deelnemen. Sukses ! 2014-08-26 14.19.23.jpg
 
Re: Vakantie & bezoek aan glasblazerijen

Vlakbij het pension is de oudste glasblazerij van Tsjechië, 1414 genaamd uit, je raadt het al... 1414.
Vorig jaar hebben wij daar een rondleiding gehad. En ook bij een andere groothandel, waar glas beschilderd werd hebben we een rondleiding gehad. Leuk om te zien, maar beide niet onze smaak.

Jeanne
Klikt heel leuk.
Heb je een adres/site van de glasblazerij 1414?
Ik neem aan dat het rond Decin ligt, maar ik vind niets terug :(
 
Bovenaan