Hoe huurinkomsten op te geven in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Is er hier iemand die in Tsjechië huurinkomsten opgeeft en mij kan vertellen hoe dat te doen?

Ik weet dat:
- ik kan kiezen om werkelijke kosten af te trekken of 30% fictieve kosten
- de belasting 15% is
- er een vrije voet is van ruim 900 euro

Toellichting:
We hebben het huis privé, geen SRO. Vorig jaar ben ik wat ad-hoc gestart met verhuur. Dat blijkt een groot succes, dit jaar (ons eerste echte verhuur-jaar) is ons huis 23 weken verhuurd. Zo veel was niet de planning maar wel heel leuk!
Daarmee komen we direct in aanraking met belastingplicht en ik heb geen idee hoe dat te regelen.
Op de site van de gemeente kan ik niets vinden over toeristenbelasting, het is er niet toeristisch dus ik ga er maar even van uit dat ze dat niet kennen.
Dat is natuurlijk anders voor belasting over huurinkomsten, maar hoe pak ik dat praktisch aan?

Ik hoop dat mijn uitgangspunten kloppen, het gaat mij er vooral om HOE het op te geven. Of iemand die daar bij kan helpen, na de eerste keer zal het wel lukken lijkt me.

Alvast bedankt !!!

Groet,
Wendela

NB: De tekst op https://www.hartmanova.eu/tsjechische-belasting-fiscaal/ is flink verouderd
 
Kan maar heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in en de info op haar pagina is echt heel erg verouderd. Ze is ook geen fiscalist maar -net als ik- Nederlandse juriste.

Heb jij ervaring met haar RoJo?
 
Ik heb geen ervaring met haar. Maar ik weet dat ze veel mensen met onroerend goed in Tsjechië begeleidt. Over haar fiscale kennis kan ik niets zeggen. Maar ze heeft (als in NL wonende CZ-Local) mogelijk wel goede fiscale contacten in Tsjechië.
 
belasting over huurinkomsten, maar hoe pak ik dat praktisch aan?
Ik denk dat je het met het gewone aangifte formulier kan doen. Ik gebruik altijd van deze site:
http://finance.idnes.cz/danove-priz...-dbq-/p_dane.aspx?c=A160112_122507_p_dane_sov
Bij DAP 1 moet je 23 t/m 28 invullen als je niet in Tsjechië woont. Bij DAP 2 kan je in regel 47 eventueel betaalde hypotheekrente invullen met het aantal maanden. In Příloha 2 vul je in regel 201 de huurinkomsten in, als het witte vak daar vlak boven aangekruist is dan berekent het formulier zelf de 30% kosten die je mag aftrekken. Met het ingevulde formulier kan je naar het belastingkantoor gaan om het daar na te laten kijken. Bij ons in Svitavy zijn ze bijzonder aardig en behulpzaam. Dan krijg je gelijk te horen hoeveel je moet betalen en dat kan je dan overmaken op hun rekening. De belasting moet je voor 1 april aangeven.
De toeristenbelasting geven we zelf op op het gemeentehuis.
 
Heer Kukel dit is tegen de forumregels.;)
Ze kunnen er wel achter komen via hun website met boekingen.

Je moet je verhuur slim aanpakken.
Je verhuurt je huis niet maar slechts de inboedel.
En daar hoef je geen belasting over te betalen.
Je moet wel je website daar heel slim op aanpassen.

Kuur, geen idee wat ik gezondigd heb tegen de forumregels.

Fijne dag allemaal toegewenst.
 
Ik denk dat je het met het gewone aangifte formulier kan doen. Ik gebruik altijd van deze site:
http://finance.idnes.cz/danove-priz...-dbq-/p_dane.aspx?c=A160112_122507_p_dane_sov
Bij DAP 1 moet je 23 t/m 28 invullen als je niet in Tsjechië woont. Bij DAP 2 kan je in regel 47 eventueel betaalde hypotheekrente invullen met het aantal maanden. In Příloha 2 vul je in regel 201 de huurinkomsten in, als het witte vak daar vlak boven aangekruist is dan berekent het formulier zelf de 30% kosten die je mag aftrekken. Met het ingevulde formulier kan je naar het belastingkantoor gaan om het daar na te laten kijken. Bij ons in Svitavy zijn ze bijzonder aardig en behulpzaam. Dan krijg je gelijk te horen hoeveel je moet betalen en dat kan je dan overmaken op hun rekening. De belasting moet je voor 1 april aangeven.
De toeristenbelasting geven we zelf op op het gemeentehuis.

TOP Marwa, dank voor de info! Hier kan ik wat mee.

Blij dat ik ook een serieuze reactie krijg!

Groet,
Wendela
 
Je moet je verhuur slim aanpakken.
Je verhuurt je huis niet maar slechts de inboedel.
En daar hoef je geen belasting over te betalen.
Je moet wel je website daar heel slim op aanpassen.

Kuur, geen idee wat ik gezondigd heb tegen de forumregels.

Fijne dag allemaal toegewenst.

Dat kan.

Wij verhuren om ook anderen van ons huis te laten genieten, besteden bewust werk uit aan de lokale bevolking en willen belasting betalen vanuit een sociaal oogpunt.
 
Ik vind het allemaal prima hoor.
Ik betaal geen belasting omdat ik mijn huis niet meer verhuur.
Indertijd gewoon onze boekhouder de belasting laten regelen.
En wat die forumregels betreft, ik begrijp dat niet.
En door je huis niet te verhuren maar maar de inboedel wel, dan ben je toch niet oneerlijk?
En als je andere mensen van je huis wil laten genieten doe je dit gratis en ontvang je daar geen geld voor.
Zo werkt een sociaal systeem.
 
Het lijkt mij onvoordelig om alleen de inboedel te verhuren. Over alle inkomsten in Tsjechië moet je belasting betalen, maar bij de inboedel kan je die 30 % voor de kosten aan je huis niet aftrekken.
Blijft alleen gratis gebruik over. Geen inkomsten, geen belasting.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij onvoordelig om alleen de inboedel te verhuren. Over alle inkomsten in Tsjechië moet je belasting betalen, maar bij de inboedel kan je die 30 % voor de kosten aan je huis niet aftrekken.
Blijft alleen gratis gebruik over. Geen inkomsten, geen belasting.

Precies! En gratis gebruik gaat me eerlijk gezegd te ver, wij moeten er ook hard voor werken.
 
Bovenaan