Zo zien Tsjechen hun immigranten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Veertig jongeren uit vijf landen met vijfenveertig verschillende etnische achtergronden waren begin juli in Stockholm bij elkaar om samen mediaproducties te maken over hun ervaringen met integratie, participatie en beeldvorming. De jongeren kwamen uit Nederland, Tsjechië, Zweden, Engeland en Hongarije, maar waren afkomstig uit Somalië, China, Ghana, Oekraïne, Rusland, India, Griekenland, Marokko, Ethiopië en vele andere landen. In het land waar ze nu wonen ziet men hen vaak als ‘de buitenlander’ of ‘de immigrant’. Wat doet dat met hen?

2012.07._Media4US_Summercamp_Sweden_228_220x143.jpg

In Praag blijven ze op afstand
Deze afstand is ook in Tsjechië terug te vinden, met name in de hoofdstad Praag. Hirut Assefa uit Ethiopië doet vrijwilligerswerk in Praag en werkt in een multiculturele setting. Daar merkt ze op hoe divers het is, maar met de Tsjechen heeft ze weinig contact. ‘Ik vind het niet comfortabel om contact te maken met de Tsjechen. Ik spreek de taal niet en ik merk op dat ze me op afstand houden.’
Dit ziet Nazariy Rozhko ook terug. Hoewel hij er uitziet als een Tsjech, vragen de Tsjechen meteen wanneer hij teruggaat naar zijn land, als ze zijn Oekraïense accent horen.
Sabina Binzaru uit Moldavia herkent dit beeld, maar heeft er zelf geen last van, want ze verblijft in Brno, de tweede grootste stad in Tsjechië. Deze stad ligt dichter bij Slowakije en ze merkt op dat de mensen daar veel milder zijn dan in Praag, dat dichter bij de Duitse grens ligt.

P.S. Dit is het Tsjechisch deel uit een langer artikel van wereldjournalisten.nl.
 

kuurgast

Donateur
Opiniepeiling: helft Tsjechen denkt dat er teveel buitenlanders in hun land verblijven.

Een nieuwe opiniepeiling van het CVVM agentschap wijst erop dat de helft van de Tsjechen denkt dat er "te veel" buitenlanders in het land zijn. Ze vinden dat onderwijs een goede reden is voor buitenlanders om in hun land te wonen.
Bron: radio.cz/en.

CVVM is een opinieonderzoeksbureau, zie cvvm.soc.cas.cz/en.
 
Ik vermoed dat je hetzelfde verhaal voor een stad als Amsterdam zou kunnen vertellen.

Hoe open ik ook sta voor andere culturen en andere mensen, ik ga ook niet de hele dag gesprekjes aanknopen met mensen die wel eens een buitenlander zouden kunnen zijn.

Dat Tsjechische fotomodel van laatst was echt een uitzondering.
 
Merk geen moer van het buitenlander onvriendelijk zijn. Nu versta ik ook wel niet alles, maar over het algemeen vind ik de mensen erg hartelijk hier. Dus als de helft van de Tsjechen niet over het aantal buitenlanders te spreken is, woont die helft niet in mijn regio.
 
Ik merk niet dat ze onvriendelijk tegen mij zijn, maar als ik soms eens met iemand uit het dorp in de lokale kroeg spreek, hoor ik wel dat er over ons geroddeld wordt. Maar roddelen hoort er in Tsjechië helemaal bij, doen de Tsjechen onderling ook heel veel trouwens. Zo ging de roddel door ons dorp dat wij een illegale wietplantage hadden omdat mijn (Tsjechische) vriendin vaak vergat het licht op zolder uit te doen.:lmfao: Een typisch vooroordeel over Nederlanders in Tsjechië.
 
Gekletst wordt er wel, dat klopt, maar niet alleen over ons, een ieder krijgt zijn deel, de oren tuiten me er soms van. Het is ook wel begrijpelijk, er gebeurt hier geen moer, dus je moet toch ergens over praten. Wij zijn de slaapkoppen van het dorp, dat is algemeen bekend ik hoor er wel eens van en lach er dan maar om. Ik doe maar net als de drie apies, zie geen kwaad, hoor geen kwaad en spreek geen kwaad, daar ben je in mijn optiek het best mee af.:fluit:
 

Ad Verschoor

Donateur
Aartsbisschop van Praag: verwelkomers vluchtelingen veroorzaken angst

“De gevoeligheid van paus Franciscus voor sociale thema’s is anders dan die van ons in Europa.” Dat vindt kardinaal Dominik Duka van Praag, die eerder al de Kerk waarschuwde "niet naïef" te zijn in de vluchtelingencrisis. “Paus Franciscus is populair en er zijn verschillende bronnen van zijn populariteit. Ook komt hij van Zuid-Amerika waar de kloof tussen rijk en arm veel groter is.”


Kardinaal_DukaAP_c786907d4e29b37e79b8ed3c647e0a51.jpg

Kardinaal Duka: paus Franciscus heeft geen Europese achtergrond.

‘Verwelkomingscultuur’
Duka vindt dat de recente reis van de paus naar Griekenland om vluchtelingen te ontmoeten en gezinnen mee terug naar Rome te nemen, niet genoeg inhoud had. “Het was maar een gebaar.” In gesprek met de Tsjechische krant Lidove Noviny had de kardinaal echter de meeste kritiek op bondskanselares Angela Merkel en de Europese federalisten omdat zij een “verwelkomingscultuur” nastreven om vluchtelingen uit het Midden-Oosten te ontvangen, waarmee zij de Europese samenlevingen verdelen en hun veiligheid in gevaar brengen.

Leven in waardigheid
“Ik denk dat een groot deel van de verantwoordelijkheid voor deze angst gedragen moet worden door de mensen die zeggen: we moeten alle (vluchtelingen) ontvangen”, zei de kardinaal, die waarschuwt voor de “compleet andere cultuur en beschaving” van vluchtelingen. Hij voegde eraan toe dat Europa niet in staat is hen te integreren en de pogingen daartoe “enorme humanitaire en economische rampen” kunnen veroorzaken. De beste oplossing is voor vluchtelingen “het staatsapparaat in hun thuisland weer te herstellen om hun leven in waardigheid thuis te verzekeren”.

Half miljoen nieuwe burgers
De Praagse aartsbisschop verdedigde zijn land ook tegen de beschuldiging niet gastvrij genoeg voor vluchtelingen te zijn. Hij herinnerde eraan dat “in de afgelopen twintig jaar een half miljoen nieuwe burgers naar Tsjechië zijn gekomen, hoofdzakelijk uit de post-Sovjet landen.

Bron: katholieknieuwsblad.nl
 
..... De beste oplossing is voor vluchtelingen “het staatsapparaat in hun thuisland weer te herstellen om hun leven in waardigheid thuis te verzekeren”. .....
Daar ben ik het mee eens, maar hoe lang gaat dat nog duren? En wat doen we met die vluchtelingen tot dat moment?
Ik krijg de indruk dat deze bisschop veel van de bijbelse boodschap over het opvangen en helpen van verdrukten is vergeten of alleen wil praktiseren zoals het hem uitkomt.
 

kuurgast

Donateur
Het vriendje van Zeman gaat wel met kerst aan tafel met daklozen en vluchtelingen.
Wordt tijd dat hij eens zijn bijbel er op naslaat over barmhartigheid en naaste liefde en de 10 geboden.
Gelukkig is er een andere kerk die begripvoller is in Tsjechië.
Vind je het gek dat men in Tsjechië anti vluchteling is als de media en enkele invloedrijke personen de haat aanwakkeren.
Ze zijn zelfs bang voor de asielzoekers uit Duitsland die de grens overkomen om boodschappen te doen.
Een vrijwilligster moest zelfs uitleg komen geven bij de sociale dienst omdat men daar vond dat ze ipv vrijwilligerswerk beter voor haar kinderen moest zorgen.
Ze komen 70.000 arbeidskrachten tekort in Tsjechië en gaan daarvoor wel 500 Oekraïners per jaar binnenhalen.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
TV Prima beveelt journalisten negatief verslag te doen over vluchtelingen

Uit bewijs is gebleken dat de commerciële tv-station Prima hun journalisten bevolen negatief verslaggeving te brengen over de migrantencrisis. De onafhankelijke nieuwswebsite Hlídací Pes.org (waakhonden) postte dinsdag een audio-opname van een redactionele bijeenkomst op 7 september 2015, waar verslaggevers te horen kregen dat het management van tv Prima de vluchtelingen als een bedreiging beschouwt.


_MG_3690-122780616372446.jpg


De journalisten en redacteuren van het kanaal werd opgedragen een duidelijke mening, migranten zijn een bedreiging, we zijn bang voor de islamisering en we willen hier geen vluchtelingen, te gebruiken in hun nieuwsuitzendingen. Als ze weigerden om deze lijn te accepteren, moesten ze een nieuwe baan gaan zoeken.
TV Prima is een particulier televisiestation, 50% van de aandelen is in handen van het Zweedse mediabedrijf MTG.

Bronnen radio.cz/en, blisty.cz , romea.cz/en/news + rferl.org.

In februari was deze zender ook in het nieuws na manipulatie van een interview met een vluchteling, zie romea.cz/en/news.
 
Bovenaan