Internet in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi,

Ik heb eigenlijk al een tijd lang dat ik graag als ik in Tsjechie ben gebruik wil maken van internet (en dan niet naar de kroeg te hoeven).
Mobiele prepaid kaarten met internet waren tot nog toe niet echt makkelijk en de houdbaarheid was heel beperkt.

Twee weken geleden was ik weer eens in Tsjechie en ben de T Mobile shop binnengelopen en gevraagd naar opties voor een 3G modem/wifi router ineen. Ik had er van een collega over gehoord.

Het principe is: je koopt eenmalig een klein doosje, de 3G modem+wifi router. Daar stop je een SIM kaart in van welk netwerk dan ook (werkt dus ook in andere landen) en je zet de modem aan (werkt op batterij). Je maakt verbinding met de router (peuleschil) en de modem verbind je dan zo met het mobiele 3G netwerk.

Modem kostte rond de 1300Kcz (merk ZTE, een voor mij redelijk bekende Chinese 3G/4G zendmasten fabrikant), wat op zich niet zo spannend is, maar het mooie was dat er een TMobile prepaid internet SIM beschikbaar was voor 899Kcz met rond de 2GB data (40 haleru/1mb) met een houdbaarheid van zo'n 4 jaar (tot 2018).

Voor af en toe browsen, mailtjes checken enzo is dat in mijn ogen een ideale oplossing voor mij. En aangezien ik nog wel eens op reis ben is dit ook een leuke oplossing voor andere landen.

Wetende dat er in het verleden hier ook wel eens vragen over zijn gesteld door diverse mensen leek het mij goed om dit te delen hier.
 
Opzich is een 3g + wifi router niet nodig om aan te schaffen. Je kunt prima met een iPhone of Android software matig hetzelfde doen.

iPhone:
1. Plaats SIM kaart van lokale provider (letop SIM grootte!)
2. Laat de telefoon verbinding maken (letop! misschien is het nodig om verbindinggegevens in te geven onder "Mobiel Netwerk" onder "Instellingen")
3. Ga nu naar "Instellingen" -> "Persoonlijke Hotspot"
4. Nu is het mogelijk om met een laptop/tablet verbinding te maken met draadloosnetwerk "iphone" en kun je internetten (als internet ook werkt op de mobiel!).

Android:
1. Plaats SIM kaart van lokale provider (letop SIM grootte!)
2. Laat de telefoon verbinding maken (letop! misschien is het nodig om verbindinggegevens in te geven)
3. Volg stappen: http://www.androidplanet.nl/android-tips/internet/wifi-hotspot-maken-met-android-smartphone/

Werkt ook gelijk onderweg, handig voor de zoon/dochter die graag hun Whatsapp online willen hebben.

*Disclaimer: Wees op de hoogte van de tarieven en kosten die hieruit vloeien!
 
dit werkt voor mij niet vanwege een paar redenen:
1. ik moet/wil de keuze hebben om in het buitenland gewoon bereikbaar zijn op mijn eigen NL nummer (vanwege werk) en dan is zo'n mobiele router de beste oplossing. Als ik mijn NL SIM verwijder ben ik niet meer bereikbaar.
2. Als je meerdere landen aandoet, heb je dus in elk land een ander mobiel nummer waar je bereikbaar bent.
3. Ik wil mijn telefoon niet gebruiken als router met het oog op beveiliging van bedrijfsinformatie op mijn telefoon. Misschien is dit overdreven en loop ik hetzelfde risico als gewoon mobiel gebruik van internet maar ik weet te weinig van digitale beveiliging en gevoelsmatig acht ik het risico groter als er 3 apparaten via mijn telefoon op internet zitten dan als alleen mijn mobiel op internet zit.
4. volgens mij kan data en spraak niet tegelijkertijd. Dus als mijn telefoon als 3G/4G router fungeert dan kan ik niet bellen. Maar nogmaals, weet niet zeker of dit klopt.
5. Als ik het van huis ga in Tsjechie neem ik mijn telefoon mee. Als mijn vrouw dan thuis wel internet op wil dan moet ik mijn tel thuis laten of voor elke telefoon een aparte SIM kaart kopen.

dus.... voor mij is de mobiele router een betere oplossing.
 
zeker goed om als optie hier bij te zetten :-)

Misschien dat het niet helemaal duidelijk was, maar de crux van mij originele post was eigenlijk dat er nu een prepaid internet Simkaart beschikbaar was met een houdbaarheid van 4 jaar. Dat was ik eerder nog nooit tegengekomen.
 

Vodnik

† In Memoriam
data en spraak kan gelijktijdig!
Ik gebruik een telefoon met twee simkaarten, één simkaart van Vodafone.cz (dat is m'n standaard nummer) en de tweede simkaart is Alditalk.de (dat is Eplus) De alditalk.de is speciaal voor gebruik in buitenland, daar "draai" ik ook m'n internetverbinding op (Telefoon ingeschakeld als hotspot) Ik blijf gewoon bereikbaar op dat alditalk nummer als ik aan het internetten ben.
(de telefoon die ik gebruik is een alcatel 5020D, voordeel van deze telefoon is dat je 3G internet kan gebruiken op beide simkaarten)
Waarom Alditalk.de? belkosten zijn zeer laag, tussen alditalk gebruikers 3ct/mimuut ongeacht waar je bent (zo zit mijn zusje nu in Roemenie en ik in CZ en we bellen elkaar dus voor 3ct. Overige verbindingen 11 ct ongeacht waarheen en waar je bent. Bovendien bieden ze 7 dagen internet (150 MB) in europa voor 5 euro)
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië beschouwt Huawei en ZTE als beveiligingsrisico’s

De Tsjechische cyber-waakhond heeft netwerk operators gewaarschuwd over het gebruik van software en hardware gemaakt door de Chinese bedrijven Huawei en ZTE. Volgens de waakhond vormen die producten een beveiligingsrisico, meldt Reuters.

Huawei is de grootste producent van telecomspullen, maar krijgt in het Westen veel kritiek over mogelijke banden met de Chinese overheid. Westerse landen zijn bang dat de apparaten door de Chinese overheid gebruikt worden voor spionage. Huawei heeft dit altijd ontkend.

Waarschuwingen
De Verenigde Staten waarschuwt al enige tijd over Huawei, en providers uit diverse landen hebben besloten de apparatuur uit hun netwerken te halen. Over ZTE zijn vergelijkbare zorgen. Volgens bronnen proberen Amerikaanse overheidsvertegenwoordigers druk uit te oefenen op Deutsche Telekom en T-Mobile om te stoppen met het gebruik van apparaten van Huawei.

“De Chinese wetten vereisen dat bedrijven in het land moeten meewerken met inlichtingendiensten, waardoor ze geïntroduceerd worden in belangrijke staatssystemen, wat een dreiging kan veroorzaken”, stelt Dusan Navratil, directeur van de Tsjechische National Cyber and Information Security Agency (NCISA). Volgens Navratil moeten systeemadministratoren in belangrijke infrastructuren “adequate maatregelen” nemen tegen de dreiging.

5G
De waakhond stelt verder dat de waarschuwing gebaseerd is op bevindingen van henzelf en die van bondgenoten.

“We ontkennen iedere suggestie dat we een dreiging zijn voor de nationale veiligheid”, reageert een woordvoerder van Huawei. “De roepen de NCISA op om bewijs te leveren, in plaats van onze reputatie te breken zonder enig bewijs.” Daarnaast zijn er volgens de woordvoerder geen wetten in China om het bedrijf te dwingen om “verplichte achterdeurtjes” in te bouwen. ZTE heeft niet gereageerd op de waarschuwing van de Tsjechische waakhond.

Een aantal providers hebben 5G al getest op bepaalde locaties in Tsjechië. De investeringsgroep PPF, die de grootste infrastructuur-provider CETIN in bezit heeft, heeft een intentie getekend om met Huawei samen te werken aan 5G. In 2019 is een veilig voor de frequenties voor 5G gepland.

Bron: techzine.nl
 
dit is best al een oud draadje. Vraag me af of er inmiddels al meer bekend is om internet-abonnement in CZ te nemen, voor bv een aantal maanden per jaar, dus alleen als je daar op vakantie bent. Ik meen ergens zoiets gelezen te hebben maar ik kan dat hier nergens terug vinden. Wellicht was dat een andere site? Heeft iemand daar iets over gehoord of ervaring mee?
 
Bovenaan