Huis gekocht in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb de foto's bekeken.
Je moet wel een rasoptimist zijn om daar nog iets van te maken.
Maarrrrrrrrrrr......de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Alle succes toegewenst.
 
Gaat vast en zeker lukken! Mooi huis daar kan je iets heel bijzonders van maken. Maar pas op dat het karakter niet onder de stucklaag wordt verborgen! Ik zie nog wel eens oude huizen die zo strak gemoderniseerd zijn dat er geen karakter meer inzit en je net zo goed nieuw had kunnen bouwen.
 
Wat ik nog vragen wilde ...

Hoe zit t eigenlijk met stroom enzo? Zie in alle huizen dat ze aan de buitenkant van het huis een kastje hebben. Moet dit? En zo ja wat moet er minimaal inzitten?
 
Ja, dat moet aan de buitenkant.
En wat er in moet zitten, ligt eraan wat jij van plan te gaan gebruiken aan elektra.
Ga je elektrisch verwarmen, hoeveel apparaten.
Voor de CV en wasmachine zijn aparte groepen nodig.
Ik denk dat je daar eens met een installateur moet gaan praten.

En wat je met enzo bedoelt, geen idee.
Water?
Afvoer?
 
De elektrische installatie mag je ook niet zelf doen, hier zijn strenge regels voor en daar moet een erkende installateur voor komen. Wij hebben een klein huis, maar wel een groepenkast met 35 zekeringen (groepen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Boya
Klopt, in huis hebben wij ook een kast met vele groepen.
De kast buiten bevat enkele hoofdschakelaars voor het huis en de garage.
En een voor de nachtstroom.
Vanuit de buitenkast lopen er dikke kabels naar het huis.

En voor de rest zijn de regels als in Nederland, een erkend installateur is nodig.
 
Mijn man is zelf een erkend installateur dus dat mag hij als het goed is zelf allemaal aanleggen.
Maar het is dus wel zaak rekening te houden hiermee ;)
 
Maaruh, als hij erkend installateur is dan weet hij toch van de hoed en de rand.
Snel goeie vriendjes maken daar en dan gaan alle deuren geolied voor je open.
 
Dat zal hij vast wel weten maar ik vroeg het me af en mijn man was er niet op t moment dat ik me dat afvroeg en ja .. ik heb nou eenmaal de eigenschap dat ik het dan ook graag snel wil weten :deuk:
Ja dat mag wel zijn dat jouw man een erkende installateur is, maar is hij dat ook in Tsjechische republiek?
Nee dat wil niet zeggen dat hij dat in de cz ook is maar het zal een hoop schelen omdat hij alles zelf aan kan leggen en uiteindelijk laten keuren door een erkend installateur in cz.
 
ik bedoelde het goed , de laatste 10 jaar heb ik zoveel mensen leren kennen via dit forum .
en evenzoveel nachtmerries van mensen die met een roze bril een oud pand hadden gekocht ,zonder enige bouwervaring.
De reden dat je daar niets van hoort omdat ze het huis niet aan de straatstenen kwijt kunnen.
 
Dat klopt helemaal.
En gekocht voor veel te veel kroontjes.
Het verbouwen, renoveren kost veel tijd, kronen en geduld.
Maar het belangrijkste is, dat wij hebben ondervonden, zorg er voor dat je daar een kennissenkring opbouwt.
Dan weet je waar je de materialen kan kopen en waar de vakmensen zijn die wat voor je kunnen betekenen.
Het is niet altijd even makkelijk om aan goede materialen te komen.
En de kennissen zijn zeer belangrijk bij contacten met de overheid en energieleveranciers.

Afijn, een beetje avonturieren op zijn tijd is wel leuk.
Een beetje dus.
 
Wij hebben absoluut geen roze bril op, en we zijn er ons ook zeker wel van bewust dat hier heel veel werk in zit en dat heel veel tijd gaat kosten. Er zullen ook heus wel tegenslagen vallen, althans die hou ik in me achterhoofd, kan t me niet voorstellen dat zo'n project als dit zonder tegenslagen zal gaan verlopen.

Ik waardeer het ook zeker dat er op verschillende fronten gewaarschuwd wordt, dan kunnen we daar altijd rekening mee houden als we dat nog niet deden;)
 
sorry , maar ik vraag mij af of het niet verstandiger is alles plat te gooien en nieuw te bouwen.
Allereerst gefeliciteerd en succes met verbouwing

Curious, alles is op te knappen. En een uitdaging is leuk. Zie ons huis in Ostruzno. Kijkende naar de kosten dan is het nog steeds goedkoper om te renoveren dan ons huis plat te gooien en (dezelfde formaat) terug te bouwen.
Maar het is wel een hele uitdaging
 
Maar waar staan foto's van jullie huis? Ik zie niets terug in dit topic? Hoe weten mensen dan dat het een enorme klus wordt? Waar zijn die foto's hahahhaha
 
Heel gaaf. En groot voordeel dat veel muren van steen zijn. Dat verrot in ieder geval niet.
Ons huis was van hout en alle muren waren rot. Zie topic iets onder die van jou.

Groot huis ook hoor!! Veel succes
 
Wauw gaaf huis hoor veel succes met het opknappen. Wij willen ook een (vakantie)huis kopen in Tsjechie en nu vroeg ik me af hoe jullie de aankoop geregeld hebben? Gewoon via een Tsjechische makelaar of hadden jullie een Nederlandse bemiddelaar? Wij zijn nu wel al op zoek naar huizen op Tsjechische huizenwebsites en over 2 maanden gaan we naar Tsjechie en dan willen we wat huizen gaan bekijken. Hoop dat je wat tips hebt?
 
Hoi Miranda, wij doen alles zelf in het huis in Stojice dus ook de stroom, water en gas.
Stroom was absoluut geen probleem om zelf te doen. We hebben vanuit Nederland gewoon een nieuwe groepenkast meegenomen en aangesloten, en natuurlijk alle leidingen vernieuwd. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat de nieuwe stroommeter buiten in een kast langs de weg moet staan. Er moet dus een voorziening gemaakt worden vanaf het kastje wat al in de muur zit, naar de nieuwe kast langs de weg en vandaar weer naar de nieuwe meterkast binnen.
Mocht je ook gas nemen, dan komt de nieuwe gasmeter ook langs de weg te staan. Vanuit die kast kan je met een goedgekeurde kunststofleiding weer naar de cv-ketel.
Ik heb aan Honza gevraagd of je een snelle internetverbinding kan krijgen. Dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn, maar dan heeft hij het adres nodig en dan kan hij het navragen voor jullie.

Ik hoop dat je zo geholpen bent.

gr René
 
Nou volgens mij is zelf je elektra aanleggen een behoorlijk risico. Sowieso de nederlandse manier wordt niet goedgekeurd (pvc buis met elektradraden).
Wij hebben het allemaal laten doen. Maar als het goed gaat is het mooi!!

Als ik zie hoeveel draden er getrokken zijn ben ik blij dat ik het heb laten doen. Alleen al die groepen al voor de kachels. Enorm veel.
 
Bovenaan