Tsjechische achternaam

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dat is vooral een issue voor vrouwen die met een Tsjech getrouwd zijn. Van 1997 t/m 2013 heette ik Fikejsová - in mijn Nederlandse paspoort stond Brouwers e/v Fikejs, in mijn Tsjechische verblijfsvergunning Fikejsová. In 2013 moest ik mijn verblijfsvergunning verlengen en stond er zonder verdere uitleg opeens Fikejs in. "Wet veranderd" was het droge antwoord, terwijl ik bijna op instorten stond, want ik zag mezelf niet als man door het leven gaan. Toen ze zagen hoe het me aangreep, boden ze aan op pagina 11 met pen de zin "Identiteit volgens papieren burgerlijke stand: Fikejsová" te zetten. Mijn nieuwe achternaam werd door hen meteen doorgegeven aan allerlei instanties, waardoor ik daar nu als Fikejs te boek sta.

Een jaar later kwam ik hier in het dorp weer eens de Tsjechisch-Nederlandse vrouw tegen die ik altijd had gekend als mevrouw K...ová. Eens gevraagd of zij ook al een nieuwe verblijfsvergunning had. Inderdaad, en twee dagen lang van het kastje naar de muur gestuurd bij de vreemdelingenpolitie. Inmiddels zijn ze er blijkbaar achter dat je er in Nederland voor kunt kiezen om de naam van je man te gebruiken, maar dat je officieel gewoon je meisjesnaam houdt. Dus mevrouw K. heeft in haar verblijfsvergunning na veertig jaar opeens haar Nederlandse achternaam staan - en op blz. 11 dezelfde opmerking als ik. Dus als ik de volgende keer een nieuw paspoort moet, dan ben ik ook weer Brouwers.

Volgens de wet gaan ze nu dus uit van de naam die in je paspoort staat, niet van de naam die op je oddací list (trouwakte) staat. Maar ik blijf mezelf gewoon Fikejsová noemen.
 
Ik heb nu mijn achternaam officieel veranderd in Vaňkátová. Dat staat nu ook in mijn paspoort. Wij wilden graag dat we de Tsjechische regelgeving zouden handhaven, ook voor eventuele kinderen. Ik vond het wel heftig om mijn naam dus écht te veranderen. Mijn meisjesnaam is niet meer terug te vinden. Een Nederlandse vriend is getrouwd met een Tsjechische die heeft een oerhollandse naam met ová er achter. En weer een andere vriend wilde het gewoon internationaal houden. Er is overal wel wat voor te zeggen. Ik bij blij met mijn nieuwe achternaam, maar het is wel een beetje dubbel...

En zie je, ik zou weer heel graag zonder dat -ova willen zijn en krijg het al maar niet voor elkaar. Inderdaad het is een bijzaak maar het vreet wel in mij.
Even voor mijn nieuwsgierigheid... Waarom zou jij het er graag vanaf willen?

..... In 2013 moest ik mijn verblijfsvergunning verlengen .....
Hoe zit het eigenlijk met een verblijfsvergunning? Is dat verplicht? Ik dacht eigenlijk dat het wel goed zat, binnen de EU...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat begreep ik al, dat de enige manier om weer -ová te krijgen via de rechtbank in NL is, maar ik wilde niet volledig afstand nemen van mijn meisjesnaam - en bovendien had ik 13 jaar volkomen regulier -ová geheten en had ik geen zin om vanwege een nieuwe wet veel geld te betalen voor iets wat daarvoor niet alleen gratis, maar ook nog eens verplicht was :). Op mijn trouwakte staat de meisjesnaam Brouwersová (kon niet anders, zeiden ze toen) en nu ben ik Fikejs (kan niet anders, zeggen ze nu). Absurd dus...

Of een verblijfsvergunning verplicht is, weet ik eigenlijk niet - ik heb hem natuurlijk al sinds Tsjechië nog niet in de EU zat, dus verleng ik hem gewoon iedere keer (is gratis). Maar ik weet ook niet of je zonder verblijfsvergunning wel een Tsjechisch burgerservicenummer (rodné číslo) kunt krijgen, recht op moederschapsuitkering e.d. hebt. Dus ik denk dat het gewoon handig is om hem te hebben. Het is ook heel wat minder gedoe dan een jaar of 20 geleden, en nu de Nederlandse paspoorten 10 jaar geldig zijn, hoef je nog maar 1x in de 10 jaar naar de vreemdelingenpolitie om je vergunning te verlengen.
 
Lisa, hoe zit dat als je geen baan hebt en je krijgt een kind?
Dat begreep ik al, dat de enige manier om weer -ová te krijgen via de rechtbank in NL is, maar ik wilde niet volledig afstand nemen van mijn meisjesnaam - en bovendien had ik 13 jaar volkomen regulier -ová geheten en had ik geen zin om vanwege een nieuwe wet veel geld te betalen voor iets wat daarvoor niet alleen gratis, maar ook nog eens verplicht was
Ik heb het overigens gewoon bij de gemeente gedaan en het kostte niks.
 
Zonder verblijfsvergunning kun je nog niet eens een pakketje of brief bij de post ophalen.
Een rodné číslo wordt aangevraagd door de vreemdelingenpolitie bij de aanvraag voor een verblijfsvergunning.
 
Lisa, hoe zit dat als je geen baan hebt en je krijgt een kind?
Dat is geen probleem, je krijgt dan alleen geen zwangerschapsverlof (normaal 6 maanden), maar het bedrag voor de hele periode moederschapsverlof (2-4 jaar) wordt dan over je hele verlof uitgesmeerd. Je krijgt dan dus een iets lager bedrag per maand. Nu ik het google zie ik dat het waarschijnlijk weer veranderd is, dus je kunt het beste naar het betreffende arbeidsbureau (úřad práce) gaan, want dat is de instantie die de uitkering uitbetaalt. Maar dat je ook als werkloze recht hebt op de uitkering, is ongetwijfeld niet veranderd.
 
Beste forumgebruikers,

Ik zou graag jullie advies vragen bij het volgende: 27-12-2016 ga ik (Jeremy, Nederlander) trouwen met Karla (Tsjechische). Wij trouwen gewoon in Nederland, maar nu blijkt het zo te zijn dat Karla verplicht is een naamswijziging door te geven bij de Tsjechische ambassade. Ik wijs geen vinger, maar kom er telefonisch niet uit. Men heeft het over registratie, maar ik kan er verder geen touw aan vastknopen. Is hier iemand die een link voor me heeft of wat informatie hoe ik dit kan aanpakken?
In ieder geval bij voorbaat dank, een Tsjechië-fan.
 
Hallo allemaal,

Ik woon al een aantal jaren in Tsjechië, en ben een paar weken geleden met mijn Tsjechische partner hier getrouwd.

Ik wilde de naam van mijn partner overnemen + mijn eigen naam behouden, dus op onze huwelijksakte staat mijn naam als "Franciene Daňková Oost". Ik was in de veronderstelling dat mijn naam op deze manier veranderd zou kunnen worden op mijn Nederlandse ID en paspoort, maar inmiddels heb ik van de ambassade begrepen dat ik op mijn Nederlandse document altijd mijn meisjesnaam zal behouden. Het enige wat ze kunnen toevoegen is een regel dat ik de echtgenote ben van Jan Daněk.

Alleen nu ben ik bang dat dit problemen gaat opleveren, omdat ik niet de vrouwelijke vervoeging "Daňková" op mijn documenten heb, terwijl ik die hier in Tsjechië nu juist wel wilde gebruiken.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Franciene
 
Hoeft geen probleem te zijn. Het Tsjechische nichtje van mijn vrouw gebruikt voor haarzelf en haar dochter de onverbogen vorm van haar meisjesnaam en heeft dat ook officieel laten vastleggen.
 
Zoals blijkt uit het topic waar hierboven naar wordt verwezen, heb ik hetzelfde probleem. Omdat ik 15 jaar -ová achter mijn naam heb gehad, ben ik bij bepaalde instanties nog wel onder die naam bekend. Dus als ik mijn belastingaangifte indien, zet ik daar gewoon Fikejsová op en ik heb er nooit wat over gehoord. Het enige probleem tot nu toe was een postbode die me geen aangetekende brief wilde overhandigen omdat ik als "Fikejsová" tekende. Maar na wat heen en weer gepraat kwam dat toch goed. Ik blijf mezelf gewoon Fikejsová noemen, maar ik blijf het enorm vervelend vinden dat ik alle officiële post op Fikejs krijg enz.

Wel heb ik het voordeel dat ik in ieder geval nog Fikejs als achternaam in mijn Tsjechische verblijfsvergunning heb staan, want als ik het goed begrijp kan dat nu ook niet meer en zetten ze er als hij over 4 jaar verlopen is weer Brouwers op. Als ik dan post op die naam krijg en met mijn huidige handtekening teken, dan denk ik dat de postbode helemaal doorslaat :)
 
Laatst bewerkt:
Hoe ga je verklaren dat je met je man en kinderen bent? Voorheen waren er in sommige landen al problemen door het "ova". Want dat was niet de zelfde achternaam.
En nu zie ik je al staan bij de douane , met 2 kinderen die niet jou naam dragen.
En overal anders waar je geregistreerd staat onder je huidige naam en er een ID gevraagd wordt? ( kreeg de paspoorten van de kinderen niet mee zonder mijn pas te tonen, hoewel ik de kinderen bij me had. En een rijbewijs is geen ID. )

En hoe langer ik er over na denk: wat staat er als moeder op de geboorte akte van je kinderen?
En op welke naam staat je huis en grond?
En hoe neemt je hypotheek verstrekker het op? En je verzekering? En al die andere, je weet wel, van die 391 pasjes die je tegenwoordig bij je draagt. Van de voordeel pas van Aldi tot Zolando
 
als Czech en als je hier heeeel lang woont werkt,en de taal spreekt wil je dat je vrouw -ova heet.
als niet Czech onbegrijpelijk.
eigenlijk zou de voertaal in heel europa gewoon Engels moeten zijn .
Zou de economie ten goede komen.
 
Wat heeft de voertaal te maken met dat er hier verplicht een naamsverandering doorgevoerd wordt?
Mijn vrouw heeft geen -ova achter haar naam en dat is voor velen al verwarrend.
Op ALLE documenten staat ze met die naam vermeld, ( op de geboorte akte na ;) ) en wat is het gevolg als ze ineens een andere naam moet gebruiken?

Afgezien van de afbraak van cultuur.
 
Bovenaan