Kerstballenfabriek Jicin

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

DSCN0869.JPG

Wij gingen op maandagochtend 19-10-2015 op de bonnefooi naar de kerstballenfabriek in Jicin. We werden vriendelijk ontvangen, maar voor een excursie moet je 2 dagen van te voren reserveren en dat wisten wij niet, dus gelijk maar een afspraak gemaakt voor woensdagochtend om 10.30 uur.
Wel mochten wij nog in de showroom kijken, maar dat hebben wij afgeslagen, dat kwam dan woensdag wel.

Op woensdag wij vol goede moed daarheen, weer heel vriendelijk ontvangen, ditmaal door een dame. Ze liet ons boven een geweldige showroom zien, anders dan de gewone verkoopshowroom en kregen in het Engels tekst en uitleg.

DSCN0877.JPG

Hier zagen wij hoe een sneeuwpop geblazen werd en gecontroleerd via mallen.

DSCN0876.JPG

De blazer knikte heel vriendelijk gedag en ik had toestemming om foto's te maken van deze excursie.

DSCN0878.JPG

Dit is de eerste keer dat ik foto's plaats, ben benieuwd of het goed gaat!

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Mijn excuus de tijden op de foto's zijn in werkelijkheid één uur later.

DSCN0885.JPG

Toen kwamen wij bij het handbeschilderen van de kerstballen en pieken.

DSCN0886.JPG

Met een bakkersvulzak met een minuscuul gaatje onderin spoten de vrouwen
de figuren op de kerstballen.

DSCN0887.JPG

Om het verder met de hand in te schilderen

DSCN0888.JPG

of met een kwastje met 3 puntige haren te bewerken.

DSCN0889.JPG

Of bewerken van de kerstklokjes.

DSCN0890.JPG

het bestrooien van de glitters en kraaltjes.

Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • DSCN0891.JPG
    DSCN0891.JPG
    137,4 KB · Bekeken: 4
Dan na +- 5 kwartier is de excursie afgelopen en worden wij teruggebracht naar de verkoopshop, waar ook weer een charmante dame ons verder helpt.

DSCN0909.JPG

Je kijkt je ogen uit naar de mooie opgetuigde kerstbomen en elke boom is anders van kleur opgemaakt.

DSCN0903.JPG
DSCN0899.JPG
DSCN0904.JPG

Je kijkt je ogen uit en wil eigenlijk alles wel kopen.

DSCN0905.JPG
DSCN0901.JPG
DSCN0906.JPG

Er kwamen steeds meer mensen van buiten naar de shop om kerstspullen in te kopen.

Wij hebben een geweldige ervaring opgedaan en begrijpen nu dan ook waarom handbeschilderde kerstproducten duurder zijn, omdat dit geen fabrieksproductie is. En zijn trots deze excursie mee gemaakt te hebben en hebben dus ook kerstspullen gekocht.

De firma H Spol levert aan de omringende landen, maar niet aan Nederland. De fabriek in China levert aan Amerika, Canada en andere continenten.

Grt. Wroeter
 
Laatst bewerkt:
Interessante excursie aan wat voor prijsstelling moet ik ongeveer denken bij deze prachtige ballen en figuren?
Je moet uitgaan van + - 25 kc------+ - 200 kc afhankelijk van de grote en bewerking .
Een kerstboompiek gaat van + - 79 kc .......tot + - 149 kc die op dat moment voorradig waren .
Alles word heel netjes door de verkoopster ingepakt en voorzien van paktouw zodat je het
gemakkelijk naar de auto kan dragen .
En alles is ongeschonden thuis in Nederland aangekomen .

De intree was 60 kc voor een volwassene
Díky voor de foto-rondleiding. :toppie:
Ben vaak in Jičín geweest maar nog steeds niet bij dit kerstballenbedrijf.
Toch eens kijken volgende keer.
Ik zou iedereen die in de buurt is of verblijft aanraden om zo,n excursie te bestellen /reserveren .
Op de eerste foto staat het adres , parkeren mag op het eigen terrein .

Ik had in het verleden al glasblazerijen gezien in Horni Chribska en de Kristalfabriek in Novy Bor ,
maar dit maakte wel een grotere indruk.
Wat een ballentent, zeg! :kwaad:
Nee hoor, geintje, Wroeter... Erg leuk dat je dit verslag met mooie, duidelijke foto's geplaatst hebt. Heb het met genoegen bekeken, dank je wel! :dank2:
Blij dat jullie hiervan genieten (was even proberen met de foto's).
Maar heb het graag laten zien.
 

kuurgast

Donateur
Link van het bedrijf hier. ;)
De kerstballen in Jičín is goed te combineren met onderstaande bedrijf.
In Lázně Bělohrad is een fabriekje van houten decoraties voor oa Vánoce / kerstmis.
Openingstijden winkel:maandag t/m vrijdag 7.30 tot 15.00uur op de 1ste etage.
Is aan weg 501 langs de kerk aan rand van het dorp aan linkerkant.

betlem-2.jpg


Hangers en andere kerstdecoraties worden uit dun hout met laser uitgesneden.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Wroeter, bedankt voor deze mooie reportage. We komen op onze rondreizen jaarlijks wel even in Jicin, maar hebben deze fabriek nog niet bezocht. Je verhaal zorgt er toch voor om dit op de verlanglijst te gaan zetten met mogelijk aansluitend het decoratiebedrijf in Lazne Belohrad.
 
Leuk uitstapje:

image.jpeg
In kerstballenfabriek in Jicin geven ze behalve een rondleiding tegenwoordig ook een korte workshop kerstballen versieren voor een hele aantrekkelijke prijs.
Vandaag zou het een regenachtige dag worden dus perfect weer om met z'n drietjes naar Jicin te gaan.
Na de rondleiding kregen we de gelegenheid om een kerstbal te versieren, zo mooi en goed als de mensen in de fabriek zullen wij het nooit leren.
Het is echt een vak apart. Ik heb echt bewondering voor de personen die dit de hele dag doen.
Prijs voor de rondleiding: 50 czk, workshop 60 czk maar voor beide zou het volgens de info 100 czk kosten.
Wij hoefden tot onze verbazing maar 50 czk per persoon te betalen.
Er zijn al veel foto's van de fabriek in een ander topic geplaatst dus ik plaats alleen een paar foto's van onze workshop.
Het was erg leuk om te doen en wij vonden het een geslaagde ochtend.

image.jpeg
De tafel met de glitters.

image.jpeg .
We kregen eerst een korte uitleg.

image.jpeg
Schilderen met glitters.

image.jpeg
Wie gaat de mooiste kerstbal maken?
 
Geweldig mooi ,

Wij waren ook dit jaar weer in de kerstballenwinkel en daar hoorden wij van Nederlanders van het zelf kerstballen versieren.
Mocht ik nog eens in de buurt komen van Jicin, dan plan ik ook dat weer in.

Wel hebben de dames weer hele mooie kerstspullen gekocht.
En is best wel een bezoekje waard (als je van kerstversierselen houdt).
 
Bovenaan