Vakantie zomer 2014

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

planning
20 juli naar camping in Brozany
22 juli Nachod
24 juli Lednice
28 juli Trebon
31 juli Praag (Troja)

De planning staat, de zin is er en dus vertrekken we maar op zondagmorgen om 06.00 uur op weg naar Brozany. Het weer was niet mooi (regen), maar zou beter worden had Pietje P. ons beloofd. Na een uurtje rijden kwam de zon er dus ook bij. De reis verliep voorspoedig met onze brandweerrode IVECO en om 16.15 uur kwamen we aan in Brozany wat mooi op tijd was want nog geen 15 min. later kwamen er ongeveer 45 caravans aan uit Denemarken en toen hadden wij net een leuk plekje uitgezocht. Na een dag autorijden is het fijn om ook nog even in beweging te komen, dus onze E-bikes gepakt en nog even een rondje gefietst van ongeveer 25 km. Terug op de camping de BBQ maar aangestoken, want de inwendige mens wil ook wat. Er hoort ook wat te drinken bij, dus ga ik maar even naar de kantine om een paar pivotjes op te halen. Na de BBQ nog een wandeling gemaakt via de kantine weer terug. Zo komt er een eind aan de eerste vakantiedag 2014 in het mooie Tsjechië.

word vervolgd
 
vervolg zomervakantie 2014

Het gaat geloof ik nog niet zoals het moet, het lukt nog niet helemaal met het plaatsen van de Foto's maar we gaan door

dag 2
Na een goede nachtrust ben ik 07.00 weer present en wandel ik even langs de Ohre terwijl Alie nog lekker slaapt loop ik va de receptie om enkele broodjes te halen. Vandaag gaan we op de fiets naar Roudnice ad Labem om het kasteel Lobkowicz te gaan bekijken. Het is mooi weer en bij aankomst in het centrum van Roudnice is het al rond de 25 gr. en wij konden onze fietsen netjes naast een ijssalon plaatsen dus?. Nadat het goed gesmaakt had gingen we lopend op weg naar het kasteel op MAANDAG. Het kasteel gesloten, 6 dagen in de week open behalve op?. Op naar de plaatselijke vvv en daar nog wat info gehaald. Een museum bezocht, terrasje gepakten onze planning herzien, vandaag nog even wat km . maken op de fiets en morgen een nieuwe kans.

dag 3
Wij gaan weer naar kasteel Lobkowicz en kunnen om 11.00uur naar binnen waar wij aangesproken worden door een jonge dame die vraagt wat onze bedoeling is en verteld ons dat het binnenplein zo te bekijken is maar om in het kasteel te kijken moeten we 60kr. p.p. betalen met de mededeling erbij dat er niets te zien viel ivm restauratie ,wij hadden het gezien. Kaart gepakt even gekeken om toch een kasteel te bekijken en vonden we er een in Budyne nad Ohri toen even op de fietsnavigatie gekeken of dat te doen was en vooruit op weg naar B na Ohri. mooie fietstocht en ten toch en leuk kasteeltje gezien en bezocht daarna weer richting de camping kwamen we in Doksany langs een klooster waar we ook naar binnen mochten, men was daar druk bezig met restauratie van het grote complex. Het zal ongetwijfeld mooi worden maar dat gaat nog wel enige jaren duren. leuk restaurantje gezocht om voor de inwendige mens te zorgen. terug op de camping even buienradar bekeken en het weer in Nachod zag er niet goed (regen) uit du de planning ging weer overhoop want je zoekt de regen niet op.

Nog even een paar foto's. eerste 2 van R. nad Labem en dan nog 3 van B nad Ohri

DSC00003.JPG DSC00004.JPG DSC00007.JPG DSC00006.JPG DSC00008.JPG
 
Vervolg vakantie 2014

dag 4
De planning is veranderd, we gaan niet naar Nachod maar naar het zuiden waar het weer wel is, dus op weg naar Lednice.
Het is toch bijna 300 km. dus de autoweg maar op. Ook deze reis verliep voorspoedig en om 15.30 uur waren wij in Lednice op camping Apollo. Zoek een plekje uit en vanavond is er live music werd ons meegedeeld en wel countrymusic en dat mogen wij graag horen dus de avond was direct gepland. We zijn nog even naar Lednice gefietst en liepen om ongeveer 18.00 uur het park in van het Kasteel Lednice, het was nog prachtig weer en je verwacht dat er nog veel mensen zouden wezen maar niet dus, het was er bijna stil. Wij hebben er ongeveer 2 uur gelopen .... schitterend. Nu nog even een restaurant opzoeken, even iets eten en dan naar de camping voor een avondje Country. Het was een mooi avond Tsjechische en Engelstalige country die dus zo voorbij was

dag 5
Lekker uitslapen voor zover dat mogelijk is met de zon om 06.00 al op de IVECO. Vandaag naar het kasteel om te bezoeken en de Kostel die ermee is verweven. We hebben 1 gedeelte van het kasteel bezichtigd en dat was ongekend mooi. En dan nu nog weer een stuk van het mooi aangelegd park bekijken. Terug bij onze fietsen is het tijd voor een terrasje en die vinden we bij een ijssalon en dat zal lekker smaken. Toen nog even een rondje gefietst en daarna een restaurant gezocht, lekker gegeten en toen maar terug naar de camping nog even een wandeling gemaakt en bij een kroegje nog een paar pivotjes en dan is de dag weer voorbij.

dag 6
Op de fiets naar het kasteel waar ook een grote kas bij is bij ons vaak de oranjerie genoemd was het hier het palmhuis, prachtige bloemen en planten en voor ons de moeite van het bezoeken waard (1 1/2 uur). Daarna met paar en wagen naar het/de Januv Hrad wat ook weer mooi was om te zien, even een terrasje gepakt en toen met de boot verder door een mooi gebied. Ik heb daar het ijsvogeltje gezien wouw hem op de foto zetten maar hij was te snel (of ik te traag). Eindpunt van de bootreis was het begin van een wandeling naar de Minaret van Lednice daar aangekomen ook maar even (nauw ja) naar boven geklommen wat ook weer mooi was voor een schitterend uitzicht. Helaas toen wij boven waren begon het te regenen(onweersbui) en best wel even pittig. Weer beneden noch even geschuild maar toen er toch maar door voor een wandeling van bijna 2 uur. Na zo'n wandeling lust de mens wel iets en dus maar een restaurant opgezocht. Daarna terug naar de camping, even opfrissen even wat lezen nog even een pivo in de kantine en dan is de dag weer voorbij. nog even een paar foto's

DSC00012.JPG DSC00013.JPG DSC00014.JPG DSC00015.JPG DSC00035.JPG DSC00020.JPG DSC00021.JPG DSC00043.JPG DSC00044.JPG DSC00046.JPG
 
Ik wil ook mijn steentje bijdragen aan dit mooie forum en lees ook jullie vakantie verhalen en vind dat ook leuk en doe er steeds weer inspiratie mee op om een nieuwe vakantie te plannen wat dus alweer gebeurt is voor 2015. Ik vind het leuk dat het veel gelezen word gezien de reacties. Ik maak het verslag van deze vakantie dan ook wel af.

Hennie
p.s. Ik zie dat de dubbele foto's weer zijn verdwenen
 
vervolg vakantie 2014

dag 7
Het is mooi weer dus vroeg op, een ontbijtje, de fietsen achterop de Iveco en op naar Rabensburg in Oostenijk en vandaar een rondje fietsen. Via Hohe an der March kwamen we bij de brug over de March en fietsten we zo Slovenska Republika binnen en gaan dan langs de rivier naar het drielandenpunt. A-CZ-S daar waar de March zich splitst in Dyje en Morava en daar tussen ligt het zuidelijkst puntje van Tsjechië. Wij zijn nog een eindje Slovenska in gefietst naar Sekule en vandaar weer naar Oostenrijk om naar de Iveco te gaan en dan de via via binnendoor sluipdoor de camping maar weer eens opzoeken. Om ongeveer 18.30 uur naar Lednice gefietst en een restaurant opgezocht. Om 21.30 uur terug op camping, blijkt er en band te spelen in de kantine met muziek uit de jaren 60 & 70 dus ook wel goed en dat werd nog een gezellige avond.

dag 8
Door de gezellige avond iets later op, maar we hebben vakantie. Vandaag naar Breclav op de fiets, daar een mooie kerk gezien. Door de bossen weer richting Lednice en bij Januv Hrad even opgestoken voor de inwendige mens, want het was weer warm. Deze dag vroeg terug op de camping om alvast wat spullen op te ruimen omdat voor de volgende dag weer een verplaatsing op het programma staat.

nog een paar foto's.

DSC00038.JPG DSC00040.JPG DSC00041.JPG DSC00048.JPG DSC00054.JPG DSC00050.JPG DSC00062.JPG
 
vervolg vakantie 2014

dag 9
We zijn mooi op tijd vertrokken uit Lednice, nog geen 15 min. onderweg of het begint te regenen dus de tent net op tijd binnen. Mooi binnendoor gereden, geen autoweg gezien (in de verte misschien) en zo relaxt naar Trebon. Om 1/2 3 op de camping aangekomen met mooi droog weer, tent opgezet, fietsen gepakt en naar de stad om de ijssalon een bezoek te brengen, want die heeft lekker ijs en dat na een dagje rijden smaakt altijd. Nog even een rondje om Jazero Svet gefietst en terug naar de camping. Even lekker verfrissen en dan naar het restaurant op de camping om even lekker te eten. Nog even een wandeling gemaakt, nog even een pivo bij de tent en dan naar bed.

dag 10
Vandaag gaan we een eindje fietsen, door de bossen naar Chlum u Trebone. Daar een plaatselijk feest bezocht met een markt, muziek en allemaal groen geschminkte mensen, Leuk om mee te maken, maar men kon ons niet duidelijk maken waarvoor het was. Via Stribrec naar Rybnik Rozmberk en daar even opgestoken om een pivotje te nuttigen. Terug naar de camping toch eerst maar even bij de ijssalon op het terras voor een welverdiende ijscoupe. Later op de avond heerlijk gegeten in de stad. Terug op de camping kregen we een telefoontje van onze zoon die graag wou weten waar wij zaten, want (wij hadden onze zoon en schoondochter ook al verliefd op Tsjechië) zij waren ook nog onverwachts naar Cheb afgereisd en of wij nog langs wilden komen (kleindochter), dus Oma zei direct ja. De planning wordt weer gewijzigd, niet naar Praag voor het eerst.

dag 11
Lekker uitslapen-- nog wat gefietst en daarna voorbereiden op de volgende verplaatsing.
Foto's plaatsen lukt niet, dus die komen nog.
 
vervolg vakantie 2014

dag 12
De donderdag dat wij altijd naar Praag gaan om de laatste dagen daar door te brengen (wij hebben niets met grote steden, Assen is al te groot, maar Praag ja dat is anders) is deze keer anders, want we gaan naar Cheb naar onze zoon en schoondochter en kleindochter. Wij waren nog nooit in Cheb geweest. We rijden om 09.00 uur in de regen. Om 12.00 uur komt de zon er weer voorzichtig bij en we komen spoedig richting Cheb, een paar keer een stop en om 15.30 uur komen we aan bij de camping, de kinderen begroet de voortent opgezet en dan is er koffie en volop zon. 's Avonds naar Cheb om lekker te gaan eten, we hebben ons laten verrassen en dat was wel goed. Na het eten nog even door de altstadt gewandeld. Terug op de camping nog een gezellige avond. Samen met mijn zoon zijn lievelingsbiertje gedronken (Grolsch), ik had er nog 2, en toen maar aan de Regent uit Trebon wat natuurlijk ook wel smaakte.

dag13
Met het hele gezin naar Loket om daar het kasteel te bekijken en de omgeving. Na het kasteel even door de stad en dan kom je vanzelf weer een ijssalon tegen en dus een bijna verplichte stop, ach het is vakantie. op de terugweg naar de camping even bij de slager aan om wat vlees voor de BBQ te halen en bij de super voor een paar pivotjes en zo komen wij de avond ook wel weer door.

dag 14
Dit is de dag dat de dames hebben besloten om naar de asia markt te gaan en de mannen (pakezel) moeten mee dus daar gaan we. Ik had bij aankomst in Cheb wel een markt gezien en dacht hooguit 1 1/2 uur en we zijn klaar, rijden ze naar een andere markt die iets groter was. na een kleine 4 uur was het bekeken. en gingen we naar de camping met de nodige inkopen. Om een uur of 1/2 7 naar een hospoda waar onze kinderen al waren geweest en daar weer heerlijk gegeten met 4 volwassenen voor €20.00. Af en toe blijf je je toch nog weer verbazen in Tsjechië.

dag 15
Zondag is voor ons de dag om weer naar De Kiel terug te keren. Om 09.00 uur vertrokken uit Cheb en om 18.00 uu weer thuis. De vakantie zit er weer op.

P.S dit was mijn eerste reisverslag van onze vakantie in Tsjechië maar niet de laatste want het reisschema voor 2015 is al klaar m.a.w. we gaan weer naar Tsjechië.

nu nog een paar foto's

DSC00072.JPG DSC00073.JPG DSC00074.JPG DSC00075.JPG DSC00077.JPG DSC00076.JPG DSC00079.JPG DSC00080.JPG DSC00082.JPG DSC00083.JPG
 
Bovenaan