Welke druivensoort in Tsjechië planten?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Even proberen of dit topic nog leeft:

We hebben zelf verschillende rassen staan, maar ik kom nu pas dit interessante topic tegen.

#17 C. Berendse: De wijnstok inmiddels al enige afmetingen gekregen? Plaats eventueel een foto.
#18 C.P.: Zelfde vraag: Hoe staan de druiven er nu bij?

Ik meen in 2011 hebben we die zware vorstnacht in mei gehad waarbij de helft van onze wijnstokken doodgevroren is.
Hebben jullie ook zo'n ervaring?
Dit jaar in april voor de zekerheid netten getrokken tegen de nachtvorst. (Er waren net 6 nieuwe wijnstokken geplant, Tramin Cerveny).

P4172403 bew.jpg
 
Onze wijstok deert de nachtvorst niets,wat gek dat Jullie zo veel moeite moeten investeeren...kom en haal een stekie!Wij hebben hem voor de blaaderen maar druiven geeft die ook wel.Het zijn kompakte donkerblauwe klijne druiventrosjes, smaaken pittig.
 
#Mazackova:
Bedankt voor je aanbod. In het wijngaardje staan nu 18 wijnstokken van verschillende rassen en bij het huis staan 3 druivenbomen. Die zijn nog van de vorige bewoners en zijn al behoorlijk oud. Geen idee welk ras, maar het is een witte en de wijn hiervan heeft een prachtige gouden kleur en smaakt prima.

Die keer dat we vorstschade hadden waren de druiven al flink uitgelopen en die vorstnacht was echt extreem. Nu de wijnstokken wat ouder zijn kunnen ze meer hebben.

Wat me wel verteld is dit voorjaar, is dat we de wijnstokken veel dichter bij elkaar hadden moeten planten omdat we op 500 m zitten. Ze staan nu op 1,20 m en ze hadden volgens die kenner op 70 cm moeten staan.
Eerst de oogst van dit jaar afwachten, dan beslissen we of we eventueel nieuwe wijnstokken gaan tussenplanten (daar moet je dan vervolgens weer 4-5 jaar mee aan de slag voordat je ze echt vrucht gaat laten dragen).

Stuur eens een foto van jullie druif.

P3302118 bew.jpg
 
Hmm, in Mei doet zich bij onze wijnstok noch niets.Wij zitten hier bijnaa 600m hoog op zuidwest.Ik wil best een fototje stuuren maar de apparatuut is weerbarstig.
Trouwens de het meest noordelijkst gelegen wijnberg van Europa is in Lettland.Ergens had ik een adress van iemand in CZ die wijnstoksoorten uit Siberije verkoopt.Ik zal het bij tijd gaan zoeken.Groetjes en sucess toegewenst!
 
Oke, een foto komt wel een keer.
600 m hoog is weer een beetje moeilijker. Maar het is inderdaad zo dat er verschillende rassen zijn die meer geschikt zijn voor lagere temperaturen en/of noordelijkere streken en landen.
Ik ben wel benieuwd wanneer bij jullie de druif bloeit en wanneer er duidelijk trossen aan het ontstaan zijn (net na de bloei) omdat het nu al juli is.
Jullie wonen maar zo'n 50 km westelijk van ons, klopt dat? (Dus het klimaat zal vergelijkbaar zijn met onze streek.)
 
Tot nu toe dit jaar wilen aleen de voederbieten en de aardappels het leuk doen dat men er plezier aan beleevt, de rest groeide niet, het was om te heulen. Het is te koud geweest en ook te droog. Maar nu lijkt het beeter te worden, de sperzieboontjes gaan nu bloeien en ook de bloemetjes aan de wijnstok zijn nu gekoomen.Het is geen tentoonstelingplant en ik heb het om de blaaderen . De blaaderen heb ik noodig om in de augurken te doen. Weeten Jullie dat bij Jullie in de buurt eene meneer Jiri Novotny woont en over zijn "wijnboeren"klubje is in de Trutnovinky.cz van 17.6.2014 een heel erg leuk artikel met fotos geweest? Bij ons is er vaak wind, wind van rechts of van links en het is hier taamelijk droog en s'nachts is het erg fris. Vanjaar wilen de pompoenen bij ons al maar niet groeien en 5oo meter verder in het tuintje van een mevrouw hebben de pompoenen al 1m lange stengel hoewel zij het aleen op graskompost heeft staan en geen schaapenmest en geen kippenmestgier....Maar bij haar waait het niet.Dat is om te heulen, en ik heb extra zaad uit Nederland Friedrich Nietsche-pompoen laaten koomen, een oud duitsch ras. Zo is het leven!Na ja, andere jaaren word het vast weer anders en beeter.En met die druifjes kunnen wij mischien van jaar het azijn kruiden.
 
Een tip voor jullie tuin: Als je op een goede manier van die halfdoorlatende schermen zet, kan je een veel prettiger klimaat voor je planten creeren.
Zo'n scherm kan je maken met die groene netten, maar een half-open schutting met smalle latten zou voldoen. Belangrijk is dat het scherm ongeveer 50% doorlatend moet zijn.
Je moet er natuurlijk voor zorgen dat de schermen niet vlakbij de planten staan, dan heb je weer groeiverlies door schaduw.
Het beste zou zijn transparante netten ("Agrocover" bijvoorbeeld, maar die hebben een kortere levensduur en dat materiaal moet je dus geregeld vervangen.)

Dit verhaal is serieus. (Ik weet er iets van door mijn werk.)

Het is lang niet bij iedereen bekend wat voor positief effect een windscherm kan hebben.
Als je meer wilt weten, vraag gerust.

Van die wijnboerenclub wist ik niets. Bedankt voor de tip, ik zal zien of die Trutnovinky nog in te zien is ergens.

Voorbeelden/afbeeldingen:
http://www.rovero.nl/specials/windkeringen
http://www.rovero.nl/handelsproducten/agro-cover
http://www.broereberegening.nl/teeltvloeren/windkeringen
 
Laatst bewerkt:
Tot nu toe dit jaar wilen aleen de voederbieten en de aardappels het leuk doen dat men er plezier aan beleevt, de rest groeide niet, het was om te heulen. Het is te koud geweest en ook te droog. Maar nu lijkt het beeter te worden, de sperzieboontjes gaan nu bloeien en ook de bloemetjes aan de wijnstok zijn nu gekoomen.Het is geen tentoonstelingplant en ik heb het om de blaaderen . De blaaderen heb ik noodig om in de augurken te doen. Weeten Jullie dat bij Jullie in de buurt eene meneer Jiri Novotny woont en over zijn "wijnboeren"klubje is in de Trutnovinky.cz van 17.6.2014 een heel erg leuk artikel met fotos geweest? Bij ons is er vaak wind, wind van rechts of van links en het is hier taamelijk droog en s'nachts is het erg fris. Vanjaar wilen de pompoenen bij ons al maar niet groeien en 5oo meter verder in het tuintje van een mevrouw hebben de pompoenen al 1m lange stengel hoewel zij het aleen op graskompost heeft staan en geen schaapenmest en geen kippenmestgier....Maar bij haar waait het niet.Dat is om te heulen, en ik heb extra zaad uit Nederland Friedrich Nietsche-pompoen laaten koomen, een oud duitsch ras. Zo is het leven!Na ja, andere jaaren word het vast weer anders en beeter.En met die druifjes kunnen wij mischien van jaar het azijn kruiden.

Hallo Mazackovatje, leuk dat artikel over meneer Novotny. Toevallig wees een van onze buren mij ook al op dit artikel in de Trutnovinky. Bedankt.
 
Bovenaan