Fietsen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Fietsbus in Krkonoše nationaal park Reuzengebergte.

484235_324705717607543_1885668686_n.jpg
cyklobusy_krkonose_denik-380.jpg


Op de website van krkonose.eu staat een overzicht met bijlages van de fietsbus die daar op diverse routes rijdt voor fietsers en wandelaars. Er gelden normale bustarieven + 10 kronen toeslag voor de fiets.
Bovenaan kan je de taal aanpassen in Engels of Duits.
Je kan ook deze PDF met kaart en tijden uitprinten om mee te nemen. ;)
 
Hallo allemaal, komende maand ga ik weer 2 weken naar cz. Onder andere om hier lekker te fietsen. Iemand nog goede tips? Deze keer ga ik met een MTb en een racefiets. Ik willekeur de racefiets gaan benutten. Ik weet echter uit ervaring dat er in het reuzengebergte nogal wat onverharde paden zijn. En hier wil ik liever niet op terecht komen met de racefiets. Ik neem mijn fietskaarten weer mee en trek het prachtige gebied weer in. Als ik nog bijzonderheden tegenkom dan zal ik dat zeker hier melden.
 
Hallo kuurgast, dat is een mooie site! Er staan mooie routes op. Ik kan nog geen echte routes vinden voor de racefiets,die zal ik zelf met de kaart moeten maken. Dat is echter geen probleem. Rond vrchlabi, lanov, hostinne, janske lazne en trutnov lopen mooie wegen. Als er iemand een mooie route weet met goede fietspaden, dan hou ik me zeker aanbevolen. Ik weet dat er vanuit de EU mooie fietspaden zijn aangelegd. Die ga ik nu zoeken, het liefst in de bergen. Cerna hora ga ik zeker beklimmen. Evenals het lekkere rondje lanov, vrchlabi , strazne dolni dvur en lanov.
 
Ik ben een fervent fietser, maar met een racefiets?
ik zou het niet weten.
De wegen zijn te slecht daarvoor.
Met een ATB zijn er overal mooie routes, heel spannend om te fietsen.
Maar..........fiets en fiets en geniet!
 

Ad Verschoor

Donateur
Super (dag)fietstocht van Praag naar Karlstejn - Praag, Tsjechië

Slagroom op de taart bij een stedentrip naar Praag is een fietstocht van 32 km van centrum Praag naar de belangwekkendste Tsjechische burcht Karlstejn. Je volgt de rivier en hier en daar ook een spoorlijn, over een goed aangegeven fietspad en -route. Na een bezoek en rondleiding op de burcht Karlstejn kun je met de fiets in de trein terug naar Praag.

Je kunt goede fietsen huren bij Praha Bike, Dlouha 24, een paar minuten lopen ten noorden van het grote centrale plein van Praag. Je kunt georganiseerd – met een gids en evt. andere fietsers – gaan, maar de ‘guide yourself’ variant is minstens zo leuk. Je krijgt van Praha Bike richtingaanwijzingen mee, vooral nuttig om te weten hoe je de stad uit fietst. Koop hier ook een kaart van de omgeving, dat maakt de fietstocht wel zo inzichtelijk.

Al snel fiets je op de kade langs de Moldou, langs de woonboten, de stad uit. Het is leuk om zo de glooiende omgeving van Praag te verkennen en te ruiken aan het niet-stedelijke Tsjechische leven.
Af en toe steek je de rivier over en fiets te langs een dorpje. Je kunt onderweg pootje baden in het koele water van de Moldou of Berounka rivier. Bij Zedni Treban steek je bij het station het spoor en een brug over voor de laatste kilometers naar Karlstejn. Daar aangekomen parkeer je je fiets en loop je door de hoofdstraat van het – overigens wel heel toeristische – Karlstejn. Het duurt even voordat je burcht ziet. Maar dan ineens verschijnen tussen twee heuvels de torens van de ‘onneembare’ burcht. Het is een wandeling van 15 minuten naar boven en zeker de moeite waard.

Het landschap en de ligging van Karlstejn bevielen Keizer Karel IV zo goed dat hij in 1348 besloot om hier een burcht te bouwen om er zijn kostbare kroonjuwelen en relikwieën veilig te kunnen bewaren. Een rondleiding (van 45 minuten) is zeker de moeite waard. Wil je de grote meute toeristen ontlopen, ga dan eind van de middag. Dat lukt ons goed omdat we een lekke band kregen onderweg. Overigens stuurde Praha Bike hiervoor een ‘bicycle repair man’ om de band te plakken. In de wachttijd hebben wij geluncht en wat rondgelopen door een van de dorpjes waar je onderweg doorheen of langs fietst.

Overgenomen van www.columbusmagazine.nl
 
Ik heb deze week nog wat tochtjes gemaakt op de racefiets in het reuzengebergte. Dit is wel wat meer voor de getrainde fietser. De route 19a naar cerna hora is prachtig en het laatste stuk erg zwaar. Vanuit strazne-Dolni dvur kun je de route 1b nemen naar tetrevi bouda. Via de route 1e kun je dan in de richting van cerna dull weer naar beneden. Dit is een prachtige route door de mooie natuur en bergen, over mooie fietspaden zonder dat je auto's tegenkomt. Je moet wel goed opletten en van tevoren op de kaart opzoeken of de paden geasfalteerd zijn. Het fietsen in de bergen is schitterend, let wel op dat je enigszins getraind moet zijn als je deze routes gaat berijden. Andere routes aan de voet van het gebergte zijn ook mooi en minder inspannend. Zoals via fort. Veel plezier.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechiewijn.jpg


Tsjechië staat culinair bekend om zelf gebrouwen biertjes en traditionele goulash. Maar wat veel mensen niet weten, is dat er 1200 kilometers aan wijnroutes liggen in Moravië. Probeer één van de vele fietsroutes in Moravië of Bohemië en kom tussendoor tot rust met wijntje in een eeuwenoude wijnkelder.

Wijnhart van Tsjechië
De Tsjechische wijngaarden liggen verdeeld over de Bohemen en Moravië. Maar liefst 96% van de wijngaarden zijn in Zuid-Moravië, bij de Oostenrijkse grens, te vinden. Het gebied kent hete dagen en koele nachten: een ideale combinatie om druiven te rijpen. De Tsjechen zijn liefhebbers van hun eigen wijnen, het grootste gedeelte van de productie gaat dan ook op aan eigen consumptie. Per jaar wordt er per hoofd van de bevolking 18 liter wijn geconsumeerd.

Wijnfietroutes
Fietsen, wijn drinken en van de lokale cultuur genieten lijken misschien niet bij elkaar te horen, maar in Zuid-Moravië zijn talloze fietsroutes door de wijngebieden te vinden. Een fietstocht door het heuvellandschap voert je langs wijngaarden en je kunt een wijntje drinken in eeuwenoude wijnkelders. Er zijn routes voor de ervaren fietser, maar ook voor beginnende fietsers. De routes komen niet alleen langs wijngaarden, maar ook bij UNESCO monumenten zoals het Letnice-Valtice landschap.

Terug de geschiedenis in
Tsjechië heeft een eeuwenlange wijngeschiedenis die terug gaat tot de Romeinen. Inmiddels worden Tsjechische wijnen wereldwijd onderscheiden. In de wijnkelder van kasteel Kromeriz is het zelfs mogelijk om wijn te drinken in gewelven uit de 13e eeuw. De wijn wordt volgens eeuwenoude traditie gemaakt. Het kasteel is een UNESCO monument en beschikt over een indrukwekkende tuin.

Wijnassortiment
Tijdens de fietstocht langs de wijnboeren is te zien dat er talloze wijnen bekroond zijn. Driekwart van de Tsjechische wijnen zijn wit. Kenmerkend is de zoetheid, waar de bevolking zelf dol op is. Maar ook de droge wijnen mogen er zijn. Kenners zullen bij witte wijn de smaak van de in Oostenrijk bekende Welschriesling druiven herkennen. Maar ook kent Tsjechië rode zachte en elegante wijnen. Kortom, wijnliefhebbers kunnen zich tegoed doen aan het brede wijnassortiment.

PRAKTISCHE INFO

CzechTourism www.czechtourism.com
Kromeriz www.czechtourism.com/c/kromeriz-unesco-gardens
UNESCO www.czechtourism.com/a/unesco
Fietsroutes www.czechtourism.com/s/wine-trails
Lednice-Valtice www.czechtourism.com/c/lednice-valtice-area-unesco
Wijnassortiment www.wineofczechrepublic.cz/3-5-wine-varieties-in-cr-en.html

Bron: Reisreporter.be
 
Bierroutes

radegastcyklo.gif

  • Beskydy Radegast CykloTrack, 53,3 km – een fietsrondrit, waarop zich 40 kroegen en restaurants bevinden. Deze route heeft de brouwerij Radegast opgericht en zij begint en eindigt in Nošovice. Het hoogste punt van de route is de berg Malá Prašivá met een zeespiegelhoogte van 706 meter, verder loopt de route door een licht golvend landschap in de buurt van de stuwmeren Žermanice en Těrlicko in het voorgebergte van Beskydy. De route is aangesloten op de bestaande internationaal ringweg door de Euroregio Těšínské Slezsko en op de fietsmagistraal Beskydsko-karpatská. Op deze fietsroute vindt men informatieborden, fietsrekken, gratis landkaarten, zelfs ook ansichtkaarten van de kroegen, waarop u een stempel kunt krijgen dat u die stop echt heeft bezocht.
  • Zuid Boheemse bierfietsroutes– het gaat om aanbevolen routes die op het terrein niet zijn gemarkeerd en die men alleen met behulp van een speciale kaarten kan vinden
Bron: www.czecot.nl
 
Bovenaan