Strazne en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

dit jaar gaan we voor het eerst naar Tsjechie, naar Strazne, het Reuzengebergte.
nu wil ik graag weten wat de mooiste dingen om te bezichtigen zijn, bijv. watervallen en winkels.
 
Ik ben er geweest, een paar keer zelfs.
Maar het enige wat mij bijstaat zijn de schitterende wandelingen.
Onderweg in een kroeg wat eten en drinken.
Savonds heerlijke eten in een restaurantje.
Ik vond het daar aangenaam.
Helaas, van winkels heb ik geen verstand en watervallen: die heb ik gemist.
Maar ga er met een gerust hart heen, je zult er genieten.
 
Pančavský vodopád is een mooie waterval in het Reuzengebergte.
Je kan hier alvast eens een kijkje nemen voor een impressie: www.virtualtravel.cz
Dit is een mogelijke wandelroute: nl.wikiloc.com
  • Jaarlijks vindt in februari in Harrachov het Rübezahl-feest plaats. De grootste traditie gaat terug naar het jaar 1946: het treffen met Rübezahl (“Krakonoš “), de reus waarnaar het gebergte genoemd is. Het is een feest met vele spelen en attracties voor de hele familie. Het hoogtepunt is de aankomst van Rübezahl en de geesten (jaarlijks op de eerste zaterdag van maart).
  • Pančavský vodopád, tussen Rokytnice nad Jizerou en Špindlerův Mlýn, is de hoogste waterval van Tsjechië (140 m.).
  • De stad Jánské Lázně is een geliefd kuuroord, maar ook een zich snel ontwikkelend wintersportcentrum. In 2006 werd hier een nieuwe kabelbaan, met cabines met zitplaatsen voor acht personen, in gebruik genomen. Deze kabelbaan met de naam “Černohorský Express“ voert u de Černo Horský (Schwarzenberg) op.
  • Het Reuzengebergte-museum in Jilemnice toont bijvoorbeeld historische keukenartikelen, oude landkaarten en nog veel meer.
  • Interessante theatervoorstellingen vindt u in Liberec.
  • Het glas slijpen is hier een oeroud ambacht, dat nog steeds bewonderd kan worden. De glashut Novostad in Harrachov biedt uiterst interessante demonstraties.
(bron: website Novasol)
 
Er is niet echt een winkelmuseum. Wel winkels die bedoeld zijn om in te kopen.

Voor de rest staat het Reuzengebergte bekend om zijn ehh... gebergte! Geniet van de natuur. Voor winkels kan je beter naar Praag.
 
Bovenaan