Zonnepanelen, ervaringen, leveranciers

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Alhoewel er al het een en ander over zonnepanelen is gezegd, kom ik toch met een paar concrete vragen:

Wij denken erover om zonnepanelen aan te schaffen voor ons huis, omgeving Pilzen.

Wie heeft daar in deze regio ervaring mee?

Kun je in Tsjechie subsidie krijgen voor zonnepanelen?

Wat zijn ongeveer de aanschafkosten?

Welke leverancier kunnen jullie aanbevelen?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
 
In tegenstelling tot in Nederland kan je niet de energie leveren aan het netwerk (in theorie kan dit wel, maar voor een particulier is dit doorgaans niet haalbaar en financieel oninteressant). Dus eigenlijk worden met name zonnepanelen gebruikt voor waterverwarming als je het over particulieren hebt.
Ik denk zelfs dat het lastig wordt om in je huis een switch te maken tussen de zonne-energie en het normale elektranetwerk, aangezien de bouwvoorschriften dan meestal een groot aantal aanpassingen vereisen.

Maar misschien ben ik te pessimistisch en weet iemand hoe het wel rendabel te regelen is.

PS. Overigens verwacht ik dat de Chinese panelen het goedkoopst en efficientst zijn en je zeker niet in CZ moet zijn voor een voordeeltje.
 
Kennis van mij in het dorp heeft op zijn dak een zonnecollector geplaatst en die voorziet in 100% van het warme water en voor 25% van de verwarming, zegt hij. Hij woont permanent in CZ. Ik zou dus een collector zeker ook overwegen ipv een zonnepaneel.
 
Als je goed leest, krijgt de sector subsidie. Dit zijn niet particulieren en meestal enkel vriendjes van politici en de grote elektra centrales (in bezit van vriendjes van politici).

Er is juist een enorme tendens om alle subsidies te schrappen en te controleren op dit moment. Veel zonnepanelencentrales zijn niet aangesloten op het landelijke netwerk en kunnen dus hun productie niet kwijt.
Ook wordt al getornd aan de vaste afnameprijs per Kw die toch verlaagd wordt.
Dus ook investeerders in dit soort parken verliezen hun rendement.

In 2010 was het juist geen booming business meer, ondanks dat bericht. Sinds 2010 is het moeilijker geworden om aan de voorwaarden te voldoen. Het was enkel een marketingoffensief om de opgeblazen verwachtingen/rendementen te verkopen aan investeerders (aangezien de oorspronkelijke investeerders de bui al zagen aankomen).
 
In tegenstelling tot in Nederland kan je niet de energie leveren aan het netwerk (in theorie kan dit wel, maar voor een particulier is dit doorgaans niet haalbaar en financieel oninteressant). Dus eigenlijk worden met name zonnepanelen gebruikt voor waterverwarming als je het over particulieren hebt.
Ik denk zelfs dat het lastig wordt om in je huis een switch te maken tussen de zonne-energie en het normale elektranetwerk, aangezien de bouwvoorschriften dan meestal een groot aantal aanpassingen vereisen.
Dit is volgens mij niet waar. Mijn schoonvader heeft onlangs zonnepanelen laten plaatsen. Hij heeft bij de energiemaatschappij of gemeente (dat weet ik niet meer zeker) een aanvraag moeten indienen voor teruglevering van het overschot. Dat duurt even voor het goedgekeurd is. Daarnaast krijgt hij een bonus (weet niet de precieze details of het weer van de overheid of van de energiemaatschappij is) per maand.
Aanpassingen aan het huis waren nauwelijks nodig dus bouwvoorschriften enzo waren niet eens aan te pas gekomen. Gewoon panelen op het dak, nieuwe meter die teruglevering kan doen en klaar.
Hij is razend enthousiast over het hele proces. Installatie heeft hij wel laten doen. Is in Plzensky kraj dus redelijk omgeving Plzen (Stribro).
 
even goed tellen , ook overwegen dat in Limburg pas zo'n 400 mensen op de straat zijn gezet bij een zonnepanelen fabrikant, dan krijg je de Chinese interventie op dat gebied, op geen enkele financiele manier is dit interessant, dit is goed doorgerekend en moet je zeker niet doen, afhankelijk van de omgeving waar je zit zijn er wellicht andeere mogelijkheden, 15 jaar geleden hebben we in Moravie een eigen generator geinstalleert wat ook nog geld op brengt, dit is in Velka nad Velicko,
 
Gaat wel niet over Tsjechië maar over nederland, maar wel interessant.
Artikel is van de week gepubliceerd.

Goedkopere zonnepanelen dankzij nieuwe belastingregels

Consumenten kunnen goedkoper zonnepanelen aanschaffen dankzij nieuwe belastingregels. De btw op aanschaf en installatie kunnen worden teruggevraagd bij de Belastingdienst, waarbij de belastingregel met terugwerkende kracht geldt sinds 20 juni 2013.

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal berekende dat door de nieuwe btw-regels de aanschaf van zonnepanelen even goed rendeert als een spaarrekening met zeven procent recente. Als voorbeeldcasus haalt de organisatie aan dat een standaardpakket van zes zonnepanelen (1440 wattpiek) van € 2.900 een teruggave van ruim 400 euro oplevert.

Consumenten die na 20 juni 2013 zonnepanelen hebben laten installeren, kunnen van de nieuwe regels profiteren. Het terugvragen van btw wordt door Mariken Stolk van Milieu Centraal eenvoudig genoemd. Terugvragen van btw is niet moeilijker dan het aanvragen van zonnepaneel-subsidie, die tot augustus 2013 beschikbaar was.

Btw-aangifte
In theorie moet iedereen die zonnepanelen koopt voortaan btw-aangifte doen, maar in de praktijk hoeven particulieren, die geen administratieve stappen willen zetten, niets te doen. Als de Belastingdienst niets verneemt, krijgt de particulier automatisch ontheffing van btw-aangifte op grond van een regeling voor 'kleine ondernemers'. In de praktijk vallen alle particulieren onder die regeling.

Terugvragen
Particulieren die hun btw terug willen vragen, moeten wél administratieve stappen zetten. Ze kunnen daarbij onmiddellijk - zelfs in dezelfde enveloppe - een verzoek te doen om na teruggave verdere ontheffing te krijgen van btw-aangifte. In de toekomst kan de huidige kortingsmogelijkheid verdwijnen, aangezien er op dit moment op Europees niveau wordt gesproken over aanpassing van de regels.
 
Krijg toch sterk de indruk dat je beter kunt investeren in geschakelde tractie accu,s zodat je zonnepanelen voorzien in je eigen verbruik
Weet hoe het voor de cz is maar in Spanje wek je zo je eigen energie op en als de boel echt leeg is werk je met een generator die dan de accu,s oplaad en zo het tekort van de panelen opvangt .het is wel een investering maar je bent zelfvoorzienend en niet afhankelijk van een CEZ ofzo

Ervaringsdeskundige
joep
 

kuurgast

Donateur
Kun je in Tsjechie subsidie krijgen voor zonnepanelen?
Ja.....zie nzu2013.cz/en/.
In 14 regio's zijn mensen die je gratis helpen met advies zie nzu2013.cz/zadatele-o-dotaci/rodinne-domy/krajska-pracoviste.

Subsidiebedragen :
Oblast podpory Zdroj energetické úspory Výše dotace v Kč Max. míra podpory
C.3.1 Solární systém pro ohřev užitkové vody/zonne-energie voor warm water 35.000,-Kč. 40%
C.3.2 Solární systém pro ohřev vody a přitápění/zonne-energie voor warm water en verwarming 50.000,-Kč. 40%
Bron:tc-solar.cz en cne.cz.
 
hoi Boya, terug van een weekendje Tsjechie met wat info voor je van mijn schoonvader:

Hij heeft 20 zonnepanelen laten installeren door Lintech Solar (www.lintech-solar.cz). Het bedrijf regelt "na klic" (dus alleen knopje om en het werkt) de hele installatie inclusief de teruglevering en ook papierwerk zoals contract met CEZ.

Zie http://www.lintech-solar.cz/key-ready-photovoltaic-power-stations

Echter moet je zelf ook het een en ander regelen.
Zo moet je je registreren als OTE (Operator blabla...??) dat is volgens mij dat je energie mag terugleveren aan het net.
Dat had nogal wat voeten in de aarde maar het is mijn schoonvader gelukt dus het is niet onmogelijk.

Het totaal heeft hem iets meer dan 200.000 Czk gekost. Dus zeg maar 8.500 euro.

Na alle installatie en papierwerk te hebben afgerond krijgt hij van CEZ geld voor de teruggeleverde energie en ook een groene bonus van de staat.

Wat ik natuurlijk niet weet is of deze regelingen specifiek van toepassing zijn op inwoners van Tsjechie of dat het ook beschikbaar is voor eigenaren van een vakantiewoning.
Antonius, weet je meer van die combi panelen?
Nee. ik meen te weten dat ze bestaan. Lijkt me vrij logisch om onder een zonnepaneel een buizensysteem te plakken om de warmte op te kunnen slaan. Die panelen worden volgens mij vrij warm in de volle zon.
Bestaan ze nog niet, dan mag je mijn idee gratis gebruiken als uitvinding. :)
 
Bovenaan