Wie wil er met mij Tsjechisch spreken?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zijn er op dit forum misschien Tsjechen uit Praag (of Nederlanders die goed Tsjechisch spreken) aanwezig die het leuk vinden om af en toe iets af te spreken en Tsjechisch te praten? Ik ben het aan het leren, maar één van mijn grootste problemen is dat ik het niet durf te spreken :bloos2:. Ik kan het nog niet zo goed en als ik het soms probeer in een winkel o.i.d. krijg ik vaak een heel verhaal terug en dan klap ik helemaal dicht en vergeet ik alles wat ik geleerd heb. Zo schiet het niet op natuurlijk!
 
Misschien spreek je het wel te goed en denken ze dus dat je het heel goed verstaat. Probeer vooral duidelijk te maken dat je uit Nederland komt en nog Tsjechisch aan het leren bent, maar het nog niet zo goed spreekt. En vraag het gerust als je iets nog niet begrijpt.

Maar misschien vertel ik je niets nieuws.
 
Mocht je een keer naar Brno komen, dan lijkt het me leuk om een keer af te spreken. Dit probleem komt me namelijk maar al te bekend voor, alleen was dat bij mij in 1993 en is er intussen gelukkig veel veranderd. Ik wil maar zeggen: Tsjechisch leren kan echt en ik vind het geweldig als mensen het serieus proberen, want makkelijk is anders. Veel succes!
 
Hoi Myrta, ik wil graag mijn nederlands af en toe trainen dus mischien kunnen wij een tanden maken - een uurtje tsjechich en uurtje nederlands:-). Ik woon in Praag. Groeten Alice
 
Hee! Wat een reacties opeens, leuk :)! Ik woon in Tsjechië, in Praag. Dus Alice, lijkt me leuk een tandem te maken. Ik zal je deze week even een privéberichtje sturen!

Lisa, als ik de kant van Brno opkom zal ik het je laten weten. Ik wil daar sowieso nog een keer heen, dus het moet lukken om elkaar eens te treffen, misschien kun je me dan ook de stad een beetje laten zien? Alleen als je dat leuk vindt, wil me niet opdringen!

Verder moet ik me volgens mij gewoon over de angst heenzetten. Vandaag tijdens de Tsjechische les het commentaar gekregen dat het stukje wat ik had geschreven als huiswerk goed te begrijpen was, alleen de naamvallen zijn verkeerd, maar ach, ik vond het toch een compliment ;). En ik was erg trots op mezelf toen ik afgelopen weekend bij de benzinepomp naar de 'vzduch na pneumatiky' heb gevraagd :D. Geen idee of het correct is, de beste man begreep me wel en heeft me ook keurig geantwoord in twee woorden; osm, dole. Dat begrepe ik nog wel :).
 

Vodnik

† In Memoriam
als je er een trio van wilt maken, neem dan is contact op met forumlid Natalie L (nancy) zit al vier jaar in Praag en spreekt ook al een aardig mondje tsjechisch, en je kan met haar veel plezier hebben!
 
als je er een trio van wilt maken, neem dan is contact op met forumlid Natalie L (nancy) zit al vier jaar in Praag en spreekt ook al een aardig mondje tsjechisch, en je kan met haar veel plezier hebben!
Goedemorgen Vodnik, Weet je toevallig iemand die Tsjechische les geeft in de buurt van Praag, ik woon zelf in Vyzlofka, dat is ten oosten van Praag zoals je waarschijnlijk weet. Alvast bedankt.
 
Bovenaan