Nederland in het Tsjechische nieuws

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Bij villa rieteiland zit de trapfoto er op de kop tussengevoegd.

Ik geef mijn voorkeur aan de glazen boerderij, mooi om te bewaren en toch heel erg bij de tijd.

Ik denk ook dat er beter met energie omgegaan kan worden met deze isolatiemantel er omheen.

Hier in de stad hebben ze een gedeelte van een andere stadsboerderij in glas gezet waar bijzondere details te zien zijn.
En ik moet eerlijk zeggen, niets mis met de stadsboerderij.
www.stadsboerderij-rijssen.nl

Er zijn zeker heel veel mooie gebouwen in Tsjechië te vinden, die het ook verdienen om bewaard te worden achter glas.
En het zou niet misstaan om dit in een moderne stad als Praag uit te voeren.
 

kuurgast

Donateur
Linda de Haanová a Stern Nijland: Princ & Princ

373384-original1-3ms84.jpg


Starou královnu už koruna na hlavně tíží a ráda by se chystala do penze. Princ by se měl oženit, ale zamiluje se na první pohled. Vedle princezny však stojí její bratr Krasomil, to pro něho se tak rozbušilo jeho srdce. Láska je vzájemná. Zdá se, že tohle nebude pohádka…
Vertaling via google:
De oude koningin heeft een kroon op hoofdzakelijk belast, en ik was van plan met pensioen te gaan. Prins zou trouwen, maar wordt verliefd op het eerste gezicht. Naast prinses, echter, is haar broer Magnus, voor hem dus zijn hart bonzen. Liefde is wederzijds. Het lijkt erop dat dit geen sprookje ...

Meander, přeložila Adéla Elbel, 32 stran, 198 Kč.
Bron: novinky.cz.

Van 16 tot en met 19 mei werd in Praag de 19e Book World Prague 2013 georganiseerd. De Tsjechische vertaling van het Nederlandse kinderboek Koning en Koning werd hier gepresenteerd. De Tsjechische vertaling heet Princ & Princ. Bron: tsjechie.nlambassade.org.

Diverse kranten maakten melding van het boek en op tv een item zie ceskatelevize.cz/ct24.
De discussies zijn overwegend dat homo's wel worden geaccepteerd maar dat ze dit boek niet zomaar zullen kopen/voorlezen aan jonge kinderen. Zie bv zena-in.cz.
 

kuurgast

Donateur
Nejbarevnější a nejzábavnější. Amsterodamská Gay Pride se slaví i v českém baru.
Kleurrijk en onderhoudend. Amsterdam Gay Pride wordt gevierd in de Tsjechische bar.

ih-60368850-DSC_0290.jpg


De voetbal-boot trok ook de aandacht van de Tsjechische pers:
Fotbalové hvězdy na Gay Pride. Tančil i nizozemský kouč Van Gaal.
Voetbal sterren bij Gay Pride. Hij danste de Nederlandse coach Van Gaal.
Klein stukje vertaling uit het bewuste artikel:
Voormalige Italiaanse bondscoach Marcello Lippi denkt dat voetbal is niet een homoplek - evenals de huidige Braziliaanse coach Luiz Felipe Scolari. In Nederland is de tegenovergestelde mening. Bewijs van deelname is belangrijk voetbalpersoonlijkheden op parade Gay Pride weekend in Amsterdam.
Tolerantie van homoseksualiteit is een van de redenen waarom de Nederlanders trots zijn op hun land. Als eerste in de wereld in 2001 legaliseerden ze het homohuwelijk.
 

kuurgast

Donateur
Nizozemská královna v sobě nezapře latinskoamerický temperament.
Koningin van Nederland heeft de Latijns-Amerikaanse temperament die ze niet ontkent.

385710-top_foto1-azi5k.jpg

Maxima is als een Tsjechisch sprookje: bescheiden, vrolijk, medelevend.

Stukje via googel-vertaling:
de koningin van het land van molens, klompen en tulpen.
Diana wordt gezegd dat de prinses van harten zijn. Máxima is de koningin.
(Over WA)...de jonge vorst dankt aan zijn vrouw zijn populariteit. "Vóór hun huwelijk in 2002 had hij niet zo'n gunstige reputatie. Mensen betwijfelde of hij klaar zou zijn voor de rol van de heerser,......verwend nest......(Princ Pivko).....na een feestje eindigde met zijn Mercedes in de gracht.....ging door een opmerkelijke transformatie van de Casanova, totaal onvoorbereid op zijn missie, naar de verantwoordelijke vader van drie dochters, voor wie zijn onderdanen respect hebben.
Ook Máxima was een jonge bankier in New York, ver van een heilige.

385705-free1-ocrhy.jpg

hun warmte is duidelijk, zelfs na jaren.

Verder een heel verhaal over het verleden van haar vader en haar geheime reis naar Argentinië en de ontmoeting met de Grootmoeders van de Plaza de Mayo.

Altijd grappig om te lezen wat ze van sommige namen maken: Linda de Molová. :D
En zeg nu zelf, "Miluji Beatrix" klinkt toch mooier dan "ik hou van Beatrix".
Díky Shanti.
 

kuurgast

Donateur
Het is ook vreselijk, ik heb voor mijn ogen een leuke, creatieve en spirituele vrouw kapot zien gaan. Ze is nog maar een schaduw van haarzelf, dat hakt er behoorlijk in, ik hoop nu werkelijk dat er eens recht geschied en dat we niet weer het zoveelste voorbeeld van klasse justitie zullen meemaken.
In het nieuws heb ik gezien dat een vooraanstaand professor in de neurologie de zaken ook nog wat zat te recht te praten. Die gasten kennen elkaar allemaal, van de universiteit, de studenten corpsen en verschillende clubjes van "niveau". Het is op z'n duits gezegd, Zum Kotzen.
 

kuurgast

Donateur
Het tv-optreden van het Nederlandse 'operameisje' Amira Willighagen is al bijna tien miljoen keer bekeken op YouTube. Het nog maar 9-jarige zangeresje verbijsterde vorige week jury en publiek van talentenjacht Holland's Got Talent door de bekende aria O mio babbino caro van Puccini te zingen, met alle vibrato en uithalen van dien. De beelden gaan de hele wereld over, en er is over geschreven in kranten als The Guardian en The Washington Post.
Bron: volkskrant.nl.

Ook in Tsjechië werd er melding gedaan :
Video: Devítiletá holčička dobývá svět. Díky opeře.
Holčička z holandského Talentu ohromila celý svět: Narodila se budoucí superhvězda.
 
Het was dan ook geweldig om aan te horen. Onvoorstelbaar dat een 9 jarige daartoe in staat is en het zichzelf ook nog eens heeft aangeleerd. Dat kan met goede begeleiding een heel grote operazangeres worden.
 

kuurgast

Donateur
Bovenaan