Voorbereidingen vakantie Marenice 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Goeiemorgen allemaal,

Het gaat gebeuren binnenkort. Aadje (bij Kuurtje beter bekend als de Piekeraar...) en zijn vrouw en hond gaan weer voor t eerst sinds 3 jaar op vakantie naar Tsjechië. Zaterdag 31 Aug rijden we naar naar Marenice, waar we een mooi huis (landhuis Anna) hebben gehuurd (nogmaals met dank aan Vasek). We hopen daar 2 weken te verblijven. De vooruitzichten qua weer (gelezen via de site tip van Jan) zien er goed uit; droog zonnig en rond e 20 C; prima weer dus......

Inmiddels heb ik al diverse info over omgeving van diverse forummers ontvangen; Camyl, Vasek en Jeanne hartelijk dank daarvoor; alles is/wordt gebundeld en meegenomen.
Wat ik ook voor t eerst ga doen is dat de laptop meegaat; als t goed is, is er wifi geregeld en dan kan ik eea nog terugzoeken en bijhouden.

Maar ik heb ook nog wel wat vraagjes ondanks dat ik heel veel topics heb doorgelezen (mn die van Mevr Pehlrimov en de heren Baan en Verschoor) en zoekwerk heb verricht.

Kunnen jullie me nou nog een tip geven in de omgeving van Marenice over iets of wat, wat we eigenlijk moeten zien wat niet zo bekend is (de Hrensko's, Basteibruggen, Kastelen, Oydin, etc zijn bekend)...???

En dan nog een vraag mbt de wel bekende zaken die we (moeten) gaan zien; aangezien we allebei (mijn vrouw en ik), door wat lichamelijke ongemakken zo langzamerhand, niet meer hele stukken kunnen lopen (een uurtje gaat nog wel hoor), zoek ik eigenlijk wat tips om voor ons zo dicht mogelijk bij de Hrensko's, Basteibruggen, Kastelen, Oydin, etc te komen; de dichtstbijzijnde parkeerplekken enzo. Iemand die hier ervaring mee heeft??

En dan de inwendige mens; we eten in Tsjechie altijd buiten de deur; van Vasek heb ik al 3 restau's in Marenice en omgeving, maar heeft iemand nog goede tips in die regio waar we lekker kunnen eten, mag van alles zijn hoor; hoeft helemaal niet luxieus ofzo, maar waar de "gewone man" eet. Iemand tips??

Bedankt alvast voor jullie hulp.

Oh ja Kuurtje; heb jij nog bezoektips voor die regio??
 
Aad wat leuk dat jullie de vakantie nog te goed hebben , en dat je wat aan de verslagen hebt gehad op het forum.

Hier van onze kant een kleine aanvulling:
Panska Skala , veel moeite kost het niet om daar te komen.
Vanaf de ruime parkeerplaats loop je in 100 meter licht glooiend naar de stenen berg en nog eens 200 meter er bij ben je helemaal rond geweest, en er zijn banken om uit terusten en te genieten van het uitzicht.

En vanuit Marenice is het een klein uur langzaam lopen naar het Pension waar wij zijn geweest, hier kun je wat drinken en rusten , en eventueel nog een klein stukje doorlopen naar het stuwmeertje Nadeje dam.

Varnsdorf voor de uitkijktoren, met de auto zo hoog mogelijk doorrijden en dan nog 100 meter lopen tot de toren, dus best leuk om het gezien te hebben.

de basiliek van Jablonné v Podještědí is een indrukwekkend groot gebouw midden in de stad, maar we zijn niet binnen geweest, maar gehoord dat het ook heel erg mooi is, en er zijn graftombes .
en nog meer waar we niet geweest zijn, Kasteeltje van Pachtas van Rajov , Zdislava Bronnen,

en verder naar kasteel Lemberk , waar je de auto onderaan kunt parkeren , en dan moet je licht omhoog lopen , een afstand van schat ik 400 meter tot het kasteel. maar het is een heel mooi park om te wandelen, de bijgebouwen en de tuin zijn nog niet geheel gerestaureerd wat ook leuk is om te zien.

Burcht van Sloup v Čechách parkeerplaats naast het kasteel .

Zamek Zakupy , parkeerplaats naast het kasteel, hoop dat jullie de tuin in mogen om foto`s te maken, ben erg benieuwd.

De weg naar Jiřetín pod Jedlovou voor de bezichtiging van de kruisweg kun je heel ver met de auto komen, maar zoals beschreven is het een zwarte piste om het laatste stuk langs de beelden omhoog te klimmen, maar er staan bankjes langs de kant om te rusten.

Dank aan "reisbureau" Vasek.
 

Ad Verschoor

Donateur
Aad, leuk dat je die kant weer op gaat. Het blijft er fantastisch. De streek waar je gaat verblijven heb ik in mei nog bezocht en onderschrijf dus veel van wat Baan je heeft aanbevolen. Hierbij nog wat aanvullingen.
Vanuit Marenice is de plaats Litomerice en het eraan vastliggende Terezin goed te doen. Melnik en het Kokorindal zijn een bezoek zeker waard, terwijl een wandeling aan het Machameer (Doksy en Stare Splavy) niet te versmaden is. Ook het kasteel Sychrov met z'n park is prachtig. Wat Hrensko betreft hebben we alleen de puntertocht gedaan. Je rijdt dan door Hrensko langs de Kamenice. Over de brug zijn parkeermogelijkheden voor de auto. Het is door dit prachtige natuurgebied ongeveer 30-45 minuten lopen op onze manier. D.w.z. pauzes bij de zitbankjes. Bij de eindstop van de vaartocht weer even pauzeren met een drankje op het terras en op dezelfde wijze weer terug. Het is echt de moeite waard. Voor straks alvast een prettige vakantie gewenst en ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden met jullie verhalen.
 

Pelhřimov

Donateur
bastei.JPG
Google-maps GPS 50°57'55.300"N 14°3'58.449"E
Aad, deze parkeerplaats ligt bijna op dezelfde hoogte als de Bastei, dus dat is goed te doen.

De Pravcicka brana bij Hrensko zou ik niet doen, want dat is vanuit Hrensko een enorme klim.
Vanuit Mezni Louka kan je er ook naar toe, maar dat hebben wij nog niet gedaan omdat het best wel een lange wandeling er naar toe is. Ik meen dat het bij elkaar een 13 km is en dan moet je ook nog bij de brana naar boven...

Wat je wel kunt doen is je auto parkeren in Hrensko, dan eerst de bus naar Mezni Louka nemen en vandaar op je gemak terug lopen en varen door de klamm. Dit is vanuit Mezni Louka, een licht dalend wandelpad en ontzettend mooi.
Als je eerst gaat lopen en dan pas de bus neemt kan je wel eens pech hebben dat die niet komt hebben wij ondervonden:D Maar de tocht door het dal is echt de moeite waard. Neem wel wat te eten en drinken mee, want alleen bij de bootjes is een restaurantje. Wij hebben over deze tocht een halve dag gedaan.

Ik zal straks nog meer voor je zoeken...
 
Aad, deze parkeerplaats ligt bijna op dezelfde hoogte als de Bastei, dus dat is goed te doen.
Ik dacht te hebben gelezen op de borden daar ter plekke dat die parkeerplaats gereserveerd was voor personeel , en één ervoor voor de hotelgasten, en de grote daarvoor voor iedereen betaald parkeren.
Vanaf die grote parkeerplaats is het nog geen 300 meter lopen .

ook een mogelijkheid is gewoon doorrijden tot het hotel, daar draaien en een parkeerplaats zoeken, het hoog seizoen is geweest.
 
Kijk, hier wordt ik nou zo blij van........:D Je plaatst een berichtje en de info die ik nog niet had gevonden komt tevoorschijn...
Iedereen (alvast) voor de zeer op prijs gestelde info.:top:

Ik zal een poging gaan doen om tijdens onze vakantie jullie op de hoogte te houden van onze belevenissen; heb dit nog nooit gedaan, maar we gaan het proberen :D
 

kuurgast

Donateur
Kuurtje; heb jij nog bezoektips voor die regio?
Wel lastig vinden want Mařenice ligt in okres Česká Lípa en valt onder kraj Liberecký, maar zit overal op de grens.
7 September is er wat te doen in Nový Bor, Mariánská pouť op het plein en bij de Mariakapel in het park van Česká Kamenice, historische auto's en motoren van minimaal 30 jaar oud in Liberec (de cz versie geeft meer info).
Wat je momenteel tegenkomt bij diverse kastelen is "Dny evropského dědictví", de Europese monumentendagen.
Weet niet wanneer jullie precies teruggaan, maar er is Bleší trhy/rommel- of vlooienmarkt in Kytlice op 14 september.
Vergeet je het glasbedrijf AJETO niet?
Eten bij Česká hospoda (Jídelní lístek aan rechterzijlijn=CZ+DE) en Malevil in Heřmanice.
 
Hehe, nou niet gezocht, maar de aanbieding had ik al eerder van iemand gekregen; denk alleen dat t wandelen rond Marenice zich zal beperken tot het bos in met de hond; de route van Vasek volgen.
Verder zullen we hoofdzakelijk gaan avonturen mbv de auto (zie mijn eerste bericht) en allerlei leuke zaken gaan bekijken.:D
 
Bovenaan