Spoorwegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ze kunnen me nog meer vertellen. Geprivatiseerde nutsbedrijven en overheidsinstellingen denken eerst aan de portemonnee van de directie en aandeelhouders, en pas héél ver daarna komt het wel en wee van de klant in zicht. Het fabeltje dat vrije concurrentie voor lagere tarieven zorgt, is inmiddels wel de wereld uit geholpen, dacht ik zo. Voorbeelden te over en daar zullen de Tsjechen ook nog wel achter komen.
Zaken als openbaar vervoer, zorg, water- en energievoorziening behoren in handen van de overheid te blijven. Vind ik.
 

Vodnik

† In Memoriam
Rob Goossens is het oosten ontvlucht en nu schrijft nu dat het nog verder in het oosten zo goed zou zijn?
Rob G moet is een tijdje hier in CZ komen wonen en afhankelijk zijn van OV, niet in de grote stad Praag maar op het platte land! En graag ook als de winter komt.
Het is een fabel dat de treinen hier altijd rijden, ook in CZ gaat het vaak mis als de sneeuw onverwacht valt. Tsjechen klagen alleen niet zo gauw, die zoeken een oplossing. Klagen kan ook niet want daar hebben Nederlanders een patent op en dan zouden er licentierechten betaald moeten worden. Dan zijn Tsjechen wel weer net als Nederlanders, als het gratis kan dan zeker ook doen! :D
 
Ben je de tarieven van PTT vergeten?
(autotelefoon: 1 gulden 65 per minuut . . . . . . in 1984! Toestelletje 6000 gulden aanschaf)

En monopoly van energie bedrijven ?
Cd-spelers waren in het begin ook duurder en cd's ook. En die werden niet door een monopolist verkocht.
Dat het mobiel telefoneren zo duur was, kwam door het geringere pakket aan faciliteiten om het mogelijk te maken.

Dat er daadwerkelijk sprake is van een goedkopere NS en een beter functioneren ervan, kan je in twijfel trekken. Zelfs de grote voorstanders van privatisering hebben nu hun bedenkingen.
Echt sprake van een vrij spoornet is er overigens niet, hooguit enkele minder rendabele lijnen die ook nog eens aan de periferie van het netwerk liggen, worden bereden door andere maatschappijen. Die dan vaak ook nog eens in het verleden in handen waren van de NS.
De enige echte verandering die er is, is dat berijder en netwerk uit elkaar zijn getrokken, NS en ProRail. En of dat verstandig was? Het is zoiets als je rijst los moeten kopen en dan elders in de supermarkt de zak krijgen.

In Tsjechië rijden dus wel meer aanbieders op hetzelfde traject. Maar hun faciliteiten zoals spoor en stations moeten ze wel elders inkopen. Iets meer privatisering dus, maar of je de prijs kunt drukken daardoor? De reisplanning en de ticketverkoop worden voor de klant moeilijker. Want in hoeverre werkt de CD mee aan soepele aansluitingen voor een maatschappij die slechts een klein deel van de rails gebruikt?
Ik hoop in elk geval dat de fouten van hier in Tsjechië verplichte leerstof zijn.
 

kuurgast

Donateur
De Leo-expres is nog niet zo geweldig als ze wilden doen geloven. Er wordt in meerdere kranten geklaagd over krappe beenruimte en problemen met het sluiten van de deuren, wat direct tot gevolg heeft dat de temperatuur binnen naar beneden gaat. Zodra men Praag verlaat kan je niet meer vertrouwen op het Wifi gebruik en er rijdt nog steeds de helft van het aangekondigde materieel/ritten.
Bron: aktualne.centrum.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Metro_Praag-h200b378x10y157.jpg

PRAAG – Tsjechië heeft het openbaar vervoer uitgebreid met een gloednieuwe metrolijn. Deze gaat door Praag en een aantal provincies. De nieuwe metrolijn helpt de toeristen om te reizen naar alle belangrijke en populaire bestemmingen in het land. Hierdoor hoopt de regering het toerisme te stimuleren.

Subova Catherine, woordvoerder van de Tsjechische Spoorwegen, laat weten dat de metro's verschillende routes zullen afleggen. Een voorbeeld hiervan is Studenka-Ostrava-Bohumin-Bridges. Van de 83 metro's zullen er 71 naar en rond Praag rijden. De 12 andere metro's rijden door verschillende regio's. De voertuigen zullen zo'n 33.400 kilometer per dag rijden.

De nieuwe metro's zijn uitgerust met comfortabele stoelen, toiletten en er is airconditioning aanwezig. Hierdoor wordt het aantrekkelijk voor de toeristen om een ritje te maken met het nieuwe openbaar vervoer.

Bron: reisgraag.nl
 

kuurgast

Donateur
uitgebreid met een gloednieuwe metrolijn.
Subova Catherine, woordvoerder van de Tsjechische Spoorwegen,
Een voorbeeld hiervan is Studenka-Ostrava-Bohumin-Bridges.
Sorry Ad maar hier heb ik wat kanttekeningen bij:
1 metrolijn? Zover ik weet betreft het elektrische treinstellen die dus gebruik maken van bestaande spoorwegen.
2 Subova Catherine = Kateřina Šubová.
3 Bridges is Engels voor brug en zoals de meesten hier wel weten is dat in het Tsjechisch most.

Dit is een vertaalde kopie van artikel op eturbonews.com, Bridges moet zijn Mosty u Jablunkova.
Oorspronkelijke artikel staat op magazin.ceskenoviny.cz waar niet gerept wordt over toeristen.
Info over de 83 nieuwe treinstellen kan je vinden onder City Elefant.
Tussen Praag en Ostrava gaat de Railjet rijden.
 

kuurgast

Donateur
Nieuwe treinverbinding van Rumburk over Bad Schandau naar Děčín

Deze spoorlijn is al heel oud, maar een klein stukje tussen Dolní Poustevna en Sebnitz ontbrak. De heropening is 4 juli, waarna je om beide nationale parken (Tsjechisch en Saksisch Zwitserland) kan reizen per trein.
Kaartjes zijn op deze route grensoverschrijdend, dus kaartjes in Tsjechië gekocht zijn ook geldig in het Duitse deel van de route.

Bron:novinky.cz.
Artikel over geschiedenis van deze route kan je lezen op wiki.
 

kuurgast

Donateur
Jízdenka na léto / Een kaartje voor de zomer 2014.

Treinkaart om 14 dagen te reizen in de zomer voor 1190,-Kč = € 43.38.
Het netwerk ticket dat u kunt gebruiken om 14 dagen te reizen op alle ČD-treinen in 2e klas rijtuigen.
Dit ticket is geldig voor 14 opeenvolgende dagen,vanaf 1 juli maar uiterlijk tot en met 31 augustus 2014.
Dus 18 augustus is de laatste dag om er de volledige 14 dagen gebruik van te maken.
De kaarten kunnen worden gekocht bij de stationsloketten.
Zie ook cd.cz/en of cd.cz/de.
 
Weet iemand of er plannen bestaan om de ICE hogesnelheidslijn door Duitsland door te trekken naar Tsjechie? Ik weet dat je tot Munchen kunt komen en dan de DB bus naar Praag kunt pakken maar ik (lees: de kinderen :-) ) zou best graag de autorit naar Tsjechie eens in de zoveel tijd wel met de trein willen doen zonder de nachttrein te hoeven pakken.
 

kuurgast

Donateur
Als je dicht bij de grens woont valt de prijs mee, want in Duitsland hebben ze diverse kortingskaartjes voor weekend etc.
Er zijn diverse mogelijkheden, waarvan enkele wel volledig met de trein gaan. Als je rekent met vertrek rond 8:00 uur, kom je om ongeveer 19:15 uur in Praag aan. Je kan zoeken op diverse websites en dan eens Apeldoorn of Eindhoven ingeven als vertrekplaats om te zien dat die zonder bus met de trein gaan.
Websites: bahn.de + cd.cz + jizdnirady.idnes.cz.
Bij de Tsjechische websites ČD + Jizdnirady.iDNES (onderaan EN + DE vertaling) moet je Praha invoeren als zoekterm voor Praag.
 

dennuzzz

Donateur
Gelden die kortingen dan ook op de hogesnelheidslijnen? Weet wel de gewone stoptreinen dat die heel goedkoop kunnen zijn maar dan moet je 18 x overstappen en mag je echt alleen maar stoptreinen nemen.
 
met de alex trein kun je vanaf munchen naar plzen of praag ,dan kun je in munchen of online het bayern bohemen ticket kopen kost dacht ik 26 euro voor 1 persoon en voor ieder persoon meer betaal je 5,50 extra , als je verder als plzen gaat moet je wat bij betalen, aan de grens of in plzen neemt het tsjechisch personeel het over van de duitsers., dit geld denk ik ook als je via dresden gaat.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan