Recept uit de krant: Schnitzel van paddenstoel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

En masse trokken ze het weekend de bossen in: Jiri en Petr, Radka en Martina, kleine Olga en opa Vaclav. Tsjechië had een lang weekend – vrijdag was het feest van de heilige Václav – en dan gaan de Tsjechen op jacht. Naar paddenstoelen wel te verstaan, het ‘wild zonder pootjes’.

Dat mochten we niet missen, dus bevonden ook wij ons plotseling in de bossen van Nepomuk, iets ten zuiden van Praag. Met onze oud-hoogleraar en paddenstoelenleermeester Hans, zijn vrouw Justa en vrienden doorkruisten we het woud, op zoek naar eekhoorntjesbrood, heksen- en dennenboleet, cantharellen en russula.
Kreten galmden door het bos als de een wat vond, zachtjes werd de boleet met een kleine draai van zijn ondergrondse schimmelstelsel losgemaakt. Wat vooraf een onzekere zaak leek – Petr had een paar dagen ervoor niets gevonden – bleek nu een feest. Met mandenvol verlieten we het bos, klaar om een groots maal aan te richten.
Het werden liefst vier gangen paddenstoel ‘met nog iets erbij’, die we kunnen samenvatten met de woorden goddelijk, aarde en traditie. Alles werd omspoeld met Moravische wijnen, die helaas nog niet verkrijgbaar zijn in ons land. Maar daarvoor kunnen we ons zomaar hard maken.
Mocht u onverwacht tegen een heel eekhoorntjesbrood aanlopen – als alternatief kunt u denken aan een gekweekte portobello – dat nog vers is ook, stellen we u het volgende voor: maak er een schnitzel van.
Snij de paddenstoel in plakken van een halve centimeter in de tweedimensionale vorm van de paddenstoel. Leg de plakken op een plank en strooi er wat zout overheen. Haal de plakken door de bloem en daarna door het geklopte ei. Zorg ervoor dat het paneermeel zeer fijn is gemalen – druk het desnoods door een zeef – en haal de paddenstoelen daar vervolgens door.
Verhit de olie en bak de paddenstoelenplakken in 4-5 minuten aan beide zijden bruin. Knijp er wat citroen over en serveer meteen.

eekhoorntjesbrood-200x200.jpg

Voorgerecht
Vers eekhoorntjesbrood
zout
bloem
ei(eren), geklopt
fijn paneermeel
raapolie of druivenpitolie
partjes citroen

Bron: Hermus & Zandstra / Dagblad van het Noorden
 
Wat ook lekker is bij paddenstoelen en vooral bij "bedle"(geen idee hoe ze nederlands heten) is als je beetje fijngestampte komijn door de paneermeel doet. Geleerd van mijn babicka (oma) :D
 
De tijd van het paddenstoelen plukken is een van de mooiste periodes in Tsjechië. Lijkt me een lekker seizoensrecept.

Met komijn wordt denk ik karwij bedoelt. De fout wordt vaak gemaakt. De zaden lijken erg veel op elkaar (ik vermoed dat de beroemde komijnenkaas ook uitgevonden is door een kaasmaker die dezelfde fout maakte). Het zijn allebei schermbloemen. In smaak lijken ze overigens op elkaar, karwij is sterker en iets minder bitter. Karwij kennen we ook als kummel (vgl kmin of Kümmel). De woorden karwij en komijn worden zelfs door woordenboeken nogal eens verward.

Karwij helpt tegen winderigheid. En zou ook de eetlust bevorderen (gek, van veel en snel eten word je weer winderig), goed bij menstruatie zijn (en dat is nodig want het zou ook weer de mannelijke drift onderdrukken). Maar goed, het zal allemaal wel, het is vooral lekker. Net als die schnitzel na het plukken.
 
jammer dat ik dit jaar het paddestoelen zoeken heb moeten missen. Het was in de september te droog. Wellicht volgt er nog een zwoel oktober weekend en kan ik het nog een keertje proberen.
 

kuurgast

Donateur
Zoals vele Nederlanders ben ik niet opgegroeid met het plukken van paddenstoelen voor consumptie en kwam volgende zin tegen op een Tsjechische website: Alle paddenstoelen zijn eetbaar ,sommigen maar een keer.
Zou nooit zomaar een boleet plukken om te eten want hoe weet je nu dat het een goede is?
 
Ooit vertelde mij een buurvrouw dat je alle paddenstoelen eten kan. Maar dat je altijd eerst een heel klein stukje moet proberen.

Ik moet erbij vermelden dat ze enigzins vervaarlijk loensde. En af en toe met een punt ver achter de horizon sprak.
 
Ja, zou kunnen. Maar het was nogal een onnavolgbaar mens, Eucalypta.

Ik dacht altijd zelf dat ze bedoelde dat een beetje gif niet dodelijk is, maar dan nog zou het me niet smaken.

Maar voor de geur van drogende paddestoelen boven m'n bed, mogen ze me 's nachts wakker maken.
 
..... Met komijn wordt denk ik karwij bedoelt. De fout wordt vaak gemaakt. De zaden lijken erg veel op elkaar .....
Toevallig kom ik net een duidelijke uitleg tegen.

Verwarring met komijn

Karwij wordt vaak verward met komijn, deels vanwege de grote overeenkomst in smaak en uiterlijk, maar ook doordat de namen in veel talen grote overeenkomst vertonen. Veel (online) woordenboeken vertalen de namen dan ook domweg verkeerd of beide als hetzelfde. In Nederland wordt karwijzaad ook wel 'wilde komijn' genoemd.
Karwijzaad is licht gebogen, terwijl komijnzaden recht zijn. Door de overeenkomst in smaak (warm, kruidig, anijsachtig) zijn beide kruiden in gerechten wel als vervanger voor elkaar te gebruiken, maar de smaak van karwij is grofweg dubbel zo sterk als van komijn, en daarom moet karwij in ongeveer de halve hoeveelheden van komijn worden toegepast. Afgezien van de sterkte van de smaak is karwij iets scherper, terwijl komijn wat bitterder is.
 
Bovenaan