Huizenprijzen in het noorden van Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er is, ook in Zuid Tsjechie, momenteel veel te koop! Maar hoe gaat dat in Tsjechie met bieden? Een woning met bv een vraagprijs van 2,5 miljoen kc, waar start je dan mee, gezien de huidige prijzenmarkt?
ook hier worden ze een beetje moe van de vele nederlanders, die beginnen met bieden maar gewoon geen geld hebben.
of later beginnen met, ik moet eerst nog proberen een hypotheek te krijgen (die ze toch niet krijgen)
heb je cash kun je momenteel gouden zaken doen hier ,zoniet begin er dan niet aan.
 
ook hier worden ze een beetje moe van de vele nederlanders, die beginnen met bieden maar gewoon geen geld hebben.
of later beginnen met, ik moet eerst nog proberen een hypotheek te krijgen (die ze toch niet krijgen)
heb je cash kun je momenteel gouden zaken doen hier ,zoniet begin er dan niet aan.
(zucht) Ik heb het niet over bieden zonder geld te hebben. Dat doe je niet in Nederland en niet in Tsjechie, da's niet fatsoenlijk vind ik. Blijft mijn vraag: hoe ver ga je hier onder de vraagprijs bieden, wat is de gewoonte.
En ik word moe van Tsjechen die bij voorbaat een hogere prijs van een Nederlander vragen.
 
Een TSJECHISCHE makelaar die weet dat ik een NEDERLANDSE ben? Huh, ben wel blond maar zo dom nou ook weer niet.

Volgende poging: wie heeft ervaring met het bieden op onroerend goed in Tsjechie, wat is de norm?
 
Denk niet dat er iemand op het forum is die al zoveel huizen in cz gekocht heeft dat hij de normen kent en toch geen makelaar is. De meesten hebben hoogstens en of twee keer een huis gekocht.

Ik bezoek al heel lang huizensite in cz. Misschien kunnen we uit het volgende een richtlijn opmaken.
Als een aanbieder uit eigen beweging een korting aanbied dan beweegt die zich meestal rond de 10 %. Uitschieters naar boven en beneden uiteraard. Het grootste deel zit rond die 10%. Is het dan veilig om bij je eerste bod 20% onder de eerste vraagprijs te zitten ? Het blijkt dat er in de meeste gevallen 10% ruimte zit in de vraagprijs en ik kan me niet voorstellen dat iemand, na een toegepaste korting, op de bodemprijs gaat zitten.
 
(zucht) Ik heb het niet over bieden zonder geld te hebben. Dat doe je niet in Nederland en niet in Tsjechie, da's niet fatsoenlijk vind ik. Blijft mijn vraag: hoe ver ga je hier onder de vraagprijs bieden, wat is de gewoonte.
En ik word moe van Tsjechen die bij voorbaat een hogere prijs van een Nederlander vragen.

de prijzen op seznam ,zijn huizenprijzen die aan Tsjechen wordt gevraagd.
je kunt lager bieden als je werkelijk kunt aantonen dat je het geld cash kunt neertellen.
99.99 % van de tsjechen/ea. hebben gewoon geen geld,maar hebben genoeg gebakken lucht in de portemonnee.
voor mij is de huizenprijs, afh.
hoelang staat hij te koop
hoe dringend moet het verkocht worden.
heeft de eigenaar schulden
wat is de prijs van eenzelfde type huis in dezelfde stad
wat is de prijs als ik het zelf nieuwbouw.
wat is het voor mijzelf waard,kun je er zaken mee doen ,of verhuren etc.

allemaal verschillende berekeningen afh . wat je er mee gaat doen
 
Alleen in mijn ervaring zijn de makelaars erg traag. Toen wij wat wilden bezichtigen moesten wij uiteindelijk via-via een afspraak met de eigenaren maken.
Ook voor een andere huis kreeg ik geen antwoord op mijn mails en toen onze Tsjechische kennis het ook probeerde was het niet veel beter!
 
In ons geval was er sprake van een actieve makelaar: hij kwam aan de deur met de mededeling dat huis X in de verkoop zou komen. Wij waren Nederlanders, hadden misschien interesse of kenden wellicht mensen in Nederland met interesse... Zo kan het ook gaan! ;)

O ja, bedankt voor de tips! Dit had ik al een keer op het forum gezet, maar dat is verwijderd.:confused:
 
Een TSJECHISCHE makelaar die weet dat ik een NEDERLANDSE ben? Huh, ben wel blond maar zo dom nou ook weer niet.

Volgende poging: wie heeft ervaring met het bieden op onroerend goed in Tsjechie, wat is de norm?

Wij wonen permanent in Tsjechië. Onze huidige woning hebben we gekocht voor 25% minder dan de vraagprijs. De eigenaar was na wat 'masseren' bereid te onderhandelen. Hij had geld nodig. Normaliter zijn Tsjechen echter nauwelijks bereid te onderhandelen. Het enige wat helpt is een snelle deal aanbieden tegen vlotte afhandeling. En om de onderhandelingspositie wat te versterken kun je een 'odhadce' ofwel taxateur langssturen. Dat geeft wat vrij feitelijke informatie over de waarde van de woning, meestal wordt er toch nogal wat overvraagd. Het is alleen jammer dat zo'n taxateur ook weer geld kost, dus wanneer er niet te praten valt met zo'n eigenaar dan ben je dat geld kwijt.
 
Er is, ook in Zuid Tsjechie momenteel veel te koop! Maar hoe gaat dat in Tsjechie met bieden? Een woning met bv een vraagprijs van 2,5 miljoen kc, waar tart je dan mee, gezien de huidige prijzenmarkt?

Het was altijd zo dat verkopers geen lagere prijs willen en jaren wachten op de juiste prijs. maar ik denk dat je altijd rustig 10% lager kan beginnen
 
  • Leuk
Waarderingen: Boya
ik meen hier over mee te kunnen praten, daar ik 3 huizen heb gekocht..
ikben bij alle 3 op de helft van de vraagprijs gaan zitten en bij 2 huizen is dit ook daadwerkelijk gelukt.
dus cert kan rustig lager bieden..
 
kan hier over meepraten heb veel gunstige condities bedongen en een heel lage prijs .Een Tsjech gaat echt niet beginnen aan een huis/landgoed met zoveel werk . [zie avatar ]
 
ik meen hier over mee te kunnen praten, daar ik 3 huizen heb gekocht..
ikben bij alle 3 op de helft van de vraagprijs gaan zitten en bij 2 huizen is dit ook daadwerkelijk gelukt.
dus cert kan rustig lager bieden..

Na het omvallen van de muur wist men in Polen zeer snel de huizen te verkopen, de Tsjech moest zonodig wachten met de verkoop, dat weten ze NU, met een Ned. kenteken voorrijden veroozaakt bij een potentiele verkoper van OG dollar tekens, ff Cz auto huren, biedt maar de helft en dan heel goed naar de bouwval kijken die je wenst aan te schaffen, te Slowakije, als je daar wil wonen zijn er omgeving Brezno nu projecten van NIEUWE eengezinswoningen op 800 m vanaf 52000 € vrij op naam, LET OP: dit komt in Tsjechie eraan, dan heb je o.a. niet de zorg van renoveren, onderhandelen met of zonder tolk, geen zakkenvullende makelaars van welke nationaliteit dan ook, en wij zien NU de prijzen van sommig OG regio de Tatra met 50 % en zelfs meer kelderen, recentelijk een woning van 7 terug naar 2,9 milj. Kc het zal je kid maar wezen.

Na 1989 is het wettelijk NOOIT een verplichting geweest om een SRO op te richten voor het kopen van een OG.

Het is maar een advies aan hen die zonodig willen: wil je iets kopen, koop rechtstreeks, regel je zaken op het kadaster, geef niemand een volmacht, houd een eventuele renovaci in eigen beheer en werk met geregistreerde ZZP ers, en laat deze ZZP ers een schriftelijke offerte uitbrengen met de heel precieze omschrijving van de werkzaamheden die gedaan moeten worden. gr S.
 
  • Leuk
Waarderingen: Baan
(zucht) Ik heb het niet over bieden zonder geld te hebben. Dat doe je niet in Nederland en niet in Tsjechie, da's niet fatsoenlijk vind ik. Blijft mijn vraag: hoe ver ga je hier onder de vraagprijs bieden, wat is de gewoonte.
En ik word moe van Tsjechen die bij voorbaat een hogere prijs van een Nederlander vragen.
Je zou de stichtingswaarde van een OG kunnen bekijken, dan kun je kijken hoeveel ZOOI je mag repareren, trek dat er ook maar vanaf en er blijft tich keer niets over, stichtingswaarde staat beschreven in onze DIKKE VAN DALE
 
  • Leuk
Waarderingen: Boya
Bovenaan