Ziekte van Lyme

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Meteorologen waarschuwden dat nu is de activiteit van teken op het hoogste niveau!

images


Voor overzichtskaarten van de teken in Tsjechië zie tn.nova.cz.
De Tsjechische website over teken en ziekte van lyme etc. is klistova-encefalitida.cz.
Duidelijke beschrijving van "wat je over teken moet weten" op zoover.nl.
 
Denk niet dat teken alleen in het bos voorkomen. Lang gras is veel gevaarlijker - daar zitten ze vaak en veel in.

Mijn man liep 2 jr. geleden Lyme op in Zeliv ( daar was vooral veel ongemaaid gras) - Hij ontdekte de teek - die was nog heel erg klein - lukte niet goed met de tekenpen, dus beschadigd en besmet.
Hij had de volgende dag al een soort zwerende plek en voelde zich hondsberoerd: doodmoe, duizelig, enz. enz. Naar een ziekenhuis in Cz gegaan - kuur gekregen ( weer thuis nog een paar keer) en er hartritmestoornissen aan over gehouden.
 


Ik heb zelf ook Lyme gehad en ben een jaar lang ziek geweest, waarvan 6 maanden ernstig, ik weet inmiddels veel over teken en nu helemaal genezen gelukkig.

Borelioza / borreliose wordt door Borrelia burgdorferi bacterie veroorzaakt en kán de ziekte van Lyme veroorzaken, er zijn verschillende takken van en niet allemaal even schadelijk. Je kan je er niet tegen laten inenten (dat zal ook niet gebeuren).

klistova-encefalitida.cz. - gaat over TBE /FMSE (Klíšťová encefalitis), deze ziekte komt (nog) niet voor in Nederland, in zeldzame gevallen, ongeveer 1% van de gevallen is deze dodelijk. In andere gevallen krijg je griepverschijnselen. Je kan je ertegen laten inenten als je wilt bij de GGD met een vaccin van Baxter (zoals op die pagina te zien is) of van Novartis. Deze ziekte is veel zeldzamer dan de ziekte van Lyme. Ik ken iemand die 17.000 teken had onderzocht en 6 hadden er TBE / FSME kunnen overbrengen.
 
Ziek thuis door een teek:snotter:

Begin juni ging ik naar Italie. Pakte nog snel een shirtje van de waslijn hier in Tsjechie, drukte die in mijn koffer en deed die vervolgens in Venetie aan. Auw!!! Een beet, inderdaad een teek in mijn zij, zeker weten met me meegereisd! In paniek haalde ik die er meteen uit, gelukkig geen kop meer in en flink alcohol erop. De plek zag er mooi uit, na 2 dagen zag je er niets meer van. Tot...
12 dagen na de beet ben ik weer aan het werk en krijg een enorme jeuk op die plek en zie dat het felrood is. Direct naar de huisarts gegaan en 3 weken antibiotica voorgeschreven gekregen. Dat was op een woensdag en ik volede me nog kiplekker. Vanaf zaterdag ben ik echter misselijk, lamlendig en ontzettend moe. Een wijntje smaakt mij niet eens (van de dokter mag ik 2 glazen rode wijn per dag, maar dat haal ik niet eens, zot!). Maandag weer naar de dokter. Het ziekelijke gevoel komt van de antiobiotica. Niet eens van die teek. Maar als ik zo alle verhalen lees en hoor doe ik het voor een goed doel!
 
Ik heb 16 jaar Ziekte van Lyme gehad en ben uiteindelijk genezen met Bioresonantie therapie.
Op de site www.lymevereniging.nl vind je alle informatie over Lyme-Borreliose.

Tot de dag van vandaag hebben de artsen het op CVS/ME gehouden omdat het bij mij chronisch was geworden en het niet meer in mijn bloed was terug te vinden.
 
Ja, wat zo'n klein diertje inderdaad teweeg kan brengen. Bij mij heeft het nu (9 maanden later!!!), tot gevolg dat mijn witte bloedlichaampjes ofwel immuunsysteem te laag zijn en ik, die nooit ziek was, ineens door ieder aanwezig virus wordt getroffen :(

Volgens mijn huisarts kun je daar ongeveer een jaar lang last van houden, maar als ik het verhaal van Simpel lees is dat misschien ook niet waar...
 
Hoi Nathalie,
ik denk dat als je er op tijd bij bent, dat het korter duurt voor je er vanaf bent, alhoewel de borrelia een hele slimme parasiet is, die zich overal kan nestelen door je hele lichaam, waarschijnlijk ben ik al besmet op mijn 11e en kreeg pas klachten op mijn 25e na de geboorte van mijn zoon. Google eens voor een zapper van Hulda Clark, dit apparaatje zorgt ervoor dat je witte bloedlichaampjes en je immuunsysteem weer goed komt.
http://www.amazon.com/gp/product/B0076OUHXS?ie=UTF8&tag=hotsale5-20
Groetjes van Brenda
 

Vodnik

† In Memoriam
Naar een huisarts (in CZ) gaan en vragen om een FMSE vaccinatie. Let wel, deze vaccinatie helpt alleen tgen één van de twee tekenbeten (in dit topic beschreven)
De vaccinatie bestaat uit een serie van drie injecties eerste, tweede na drie maanden derde na een jaar. Herhaling van de gehele vaccinatie na 3 of 5 jaar (ligt aan producer)
5 jaar geleden betaalde ik ca 200 czk maar dat zal inmiddels wel wat meer zijn!

(je kan het ook in een lokale polikliniek vragen of in een "Zdravotny Stredesko" (gezondheidcentrum)
 

Vodnik

† In Memoriam
dat dacht ik ook, maar simpel schrijft dat het niet mogelijk is (zal wel aanmerkelijk duurder zijn ni NL)


(en zeker in het Haven ziekenhuis in Rotterdam -als dat nog zo heet!!)
 

Pelhřimov

Donateur
Daar heb ik inderdaad mijn herhaal vaccinaties gehaald vorig jaar - het heet volgens mij nu travel clinic - en ik dacht dat je de rekening gewoon in kan dienen bij je ziektekostenverzekering, want als je ziek zou worden, dan kost het ze meer dan een preventieve vaccinatie.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechië
Algemene aanbevelingen voor dit land.
Tekenencefalitis
.
In dit land komt (mogelijk) Tekenencefalitis voor. Het vaccinatieadvies is persoonsgebonden. Bespreek met een deskundig reizigersgeneeskundig (huis)arts of reizigersverpleegkundige of vaccinatie voor u zinvol is.
Bron: lcr.nl, waar je adressen kan vinden voor deze vaccinaties.
(Er zit wel wat verschil tussen prijzen.)

Naast beschermende kleding dragen zijn er enkele middelen die het risico kunnen verkleinen.

Deet:
Een insectenwerende verbinding die op de huid of kleren aangebracht kan worden. Er zijn verschillende concentraties (lotion 50%, spray 40%) en het is verkrijgbaar bij drogist en apotheek. Lees voor gebruik de aanwijzingen op de verpakking of bijsluiter.

Tea Tree olie:
Dit is een etherische olie van de theeboom. Breng wat druppels Tea Tree olie aan op voeten, benen of de onderkant van de broekspijpen. Teken houden niet van de geur waardoor ze minder snel zullen toehappen.

Bron: lymevereniging.nl.
 
Bovenaan